Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.307
    Antall liker
    796
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Kan jeg aldri tenke meg. Det er et statseid foretak og det er åpenbart av politisk interesse. Men i praksis blir nok mye i denne sfæren reelt besluttet i NVE siden politikere ikke skjønner veldig mye av dette. Stillheten fra den lyseblå-lysebrune bør også forsås i den kontekst trur eg. De har nok snakket med noen voksne i byråkratiet og blitt informert om at dette er noe mer komplisert enn hva kommentarfeltet hos VG gir inntrykk av.
    Nokså oppsiktsvekkende det du skriver her.
    Åpenbart politisk interesse, politikerne skjønner lite, byråkratiet forteller til politikerne av de ikke bør ta avgjørelser basert på kommentarfelt.

    Erna skjønte åpenbart lite da hun gikk ut i media og sa at det bare ville bli et par øres økning.

    Like etter at Vedum kom i regjering ble han spurt på 18.30-nyhetene på tv2 om hva han ville gjøre for de som nå kom til å slite.
    Ved siden av ham sto Henrik Asheim og bare gliste.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    13.197
    Erna skjønte åpenbart lite da hun gikk ut i media og sa at det bare ville bli et par øres økning.
    De langt fleste i Norge, inkludert Erna har ikke så mye mer å gå etter enn hva Statnett/NVE forteller de. Det er omtrent ingen i Norge som er i stand til å gjennomføre et noenlunde plausibelt regnestykke på hva nettoeffekten over tid av en kabel til UK faktisk er (jeg er heller ikke bare for å presisere det). Selv de som faktisk er noenlunde i stand til å regne på dette må gjøre en rekke antagelser. Nå har det kun gått noen uker, men det er verdt å nevne at

    - prisene var usedvanlig høye før denne kabelen faktisk ble satt i drift
    - de ble ikke usedvanlig høyere da denne kabelen ble satt i drift.

    Det er altså ikke spesielt lett å argumentere for at denne utenlandsforbindelsen er hva som har gitt høye priser så langt. Statnett sa her om dagen at den ikke i særlig grad har endret hvor mye som flyter ut av Norge men mer hvor det flyter. Hva som skjer fremover er det ingen som vet.

    Dersom Norge ikke hadde hatt noen forbindelser til utlandet er det rimelig å anta at prisene i Norge stort sett ville være ganske lave og stabile så lenge det kom nok tilsig i magasinene og så ville de blitt astronomiske i tørre år som inntreffer innimellom.

    Når en politiker uansett farge uttaler seg om dette så driver de først og fremst politikk. Vedum sier ca det han forveter at velgerene vil høre så får vi se hva de kommer med og hvor ille dette eventuelt blir til vinteren. Enn så lenge er ikke forbruket allverden da det har vært ganske mildt. Jeg tipper det kommer noe kosmetikk på avgiftssiden som alle nyter godt av og så blir det som før - altså direkte støtte til de som virkelig sliter med strømregningen, det er allerede betalt ut ekstra til denne gruppen. Jeg stusset forsåvidt litt over størrelsen på beløpet - det ble nevnt nesten 3000 kroner i ekstra bostøtte for november. Det er da regningen for oktober forfaller og det tilsvarer nesten hele min strømregning for oktober, da for en familie på fire i en litt stor og passe dårlig isolert enebolig i Oslo. Ser av oversikten at dette var 1500 kroner mer enn for samme måned i 2020 og en fremhundrelapp mer enn regningen for september i år.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.994
    Antall liker
    713
    Det var faktisk Senterpartiet som hadde energiministeren (EivindReiten) da den nye energiloven ble vedtatt en gang på 90-tallet.
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.307
    Antall liker
    796
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Jo, strømprisen steg markant da kabelen til England ble koblet til.
    Før det var strømprisen sør for Dovre det dobbelte av hva den var i Nord-Norge, noe som skyldtes kabelen til Tyskland
    som ble koblet til i mai. Da Englandskabelen ble koblet til steg strømprisen sør for Dovre til det syvdobbelte av hva den var i Nord-Norge.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    13.197
    Jo, strømprisen steg markant da kabelen til England ble koblet til.
    Før det var strømprisen sør for Dovre det dobbelte av hva den var i Nord-Norge, noe som skyldtes kabelen til Tyskland
    som ble koblet til i mai. Da Englandskabelen ble koblet til steg strømprisen sør for Dovre til det syvdobbelte av hva den var i Nord-Norge.
    Snittprisen for før-Norge for september (før englandskabelen ble satt i drift) var høyere enn for oktober (da den ble satt i drift). Prisen for April (da Nord Link var i drift) var kun marginalt høyere enn hva den var for Mars. Priene i Nord-Norge var ca halvparten av sør-Norge i vinter før noen av de var i drift.

    Det er flere faktorer som gjør at prisene er høye i sør og lave i nord om dagen. Utenlandsforbindelser og eksport er selvsagt en del av totalen, men det er fremfor alt skyhøye gasspriser og CO2-priser som driver opp prisene, samt at den hydrologiske situasjonen har vært temmelig anstrengt, den har dog blitt en del bedre de siste ukene.

    Det gir uansett relativt liten mening å konkludere med hva effekten blir etter en kort periode på noen få måneder. Selv i ettertid er det ganske vanskelig å estimere hva resultatet ville ha vært uten disse forbindelsene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    13.197
    I medianåret faller energiinnholdet i norske magasiner fra nå på året til det begynner å fylles opp på våren igjen med 45TWh (fra 73 til 28). Nå om dagen inneholder de 63TWh, sannsynligvis noe mer når tallene for neste uke kommer. Det er altså ingen overhengende fare for at det skal gå tomt selv om det er stor variasjon år for år hvor mye mer tilsig som kommer før det virkelig er vinter i høyden og også hvor mye som forbrukes gjennom vinteren som først og fremst er drevet av temperaturene på Østlandet. I tillegg er rimelig nok eksport og import ukjente faktorer i regnestykket.

    Det er nå i Agder og på Vestlandet det er under normalen, ellers er det som det pleier å være. I forhold til et normalår mangler det ca 14 TWh til sammen i disse to områdene, noe som ganske nøyaktig tilsvarer den norske nettoeksporten så langt i år om man er litt konspiratorisk anlagt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    13.197
    Som halvstudert ingeniør smerter det litt å lese om at man eksporterer et gitt antall Terrawattimer strøm. Skal innrømme at jeg selv til tider er noe upresis i begrepsbruken siden alle uansett skjønner hva man snakker om, men strøm måles ikke i TWh.

    Men for å være litt mer saklig er den pågående diskusjonen her og andre steder litt preget av at nesten ingen forstår konseptet effekt. I følge mine bekjente som jobber i denne sfæren er den nær totale mangelen for forståelse for effekt et problem relativt langt inn på Stortinget via alle omveiene dit. Alle klarer å skjønne linken mellom hvor mye vann som er i kraftmagasiner og hvor mye som kan produseres i kraftverkene, men på effekt er det stort sett helt mørkt.

    Dette gjør det ekstra fascinerende at man nå har valgt å fra nyttår(?) prise denne komponenten ut til privatkundemarkedet gjennom en endring i modellen for nettleie. For det første er det ingen som kan vite hvor mye guffe de brukte forrige time uten å installere en eller annen dings koblet til HAN-porten som kan rapportere dette tallet i nær sanntid. På appen jeg har fra nettleverandøren kan jeg se time for time, men dataene dukker først opp over et døgn etterpå. Det er da altså altfor sent å agere på de siden eventuell skade allerede har skjedd.

    At det nok er betydelige mengder armer & bein her illustreres greit av at i dag, den 7. november, så er det faktisk ikke mulig å finne noe konkret info på hvordan denne nye modellen skal se ut. Om jeg leser på nettsidene til Elvia så står det at nettleie skal variere etter tid på året og i betydelig grad baseres på den enkelttimen med størst effektuttak i en måned, men hva denne prisen faktisk skal være står det ingen ting om, hvilket må bety at de faktisk ikke vet det ennå - ellers kunne de opplyst om det. Det er veldig, veldig rart siden dette neppe kan ha kommet helt ut av det blå og det skal etter planen tre i kraft om under to måneder. Diskusjonen rundt dette har pågått i årevis så det burde være grei tid å forberede seg på.

    Nå bryr jeg meg rent personlig ikke spesielt mye om hva det nå blir og skjønner nok til at de mest basale tilpasningene man eventuelt kan gjøre om man vil er ganske opplagte, men det er en grei illustrasjon på hvor mye clusterfuck det er rundt dette om dagen.

    Kabelen til England går for øvrig nå for halv maskin, altså rundt 700MW. Om man ganger dette tallet med 24 og deler på en mililion så får man TWh/døgn som sendes dit gitt full drift i en retning døgnet rundt. Det blir 0.0168 TWh/ døgn. På en måned blir det 0.5 TWh og om den går året rundt i en retning så blir det ca 6 TWh, eller omtrent halvparten av hva som estimeres for å elektrifisere sokkelen eller nok til seks datasentere av typen Google har meldt inn for sitt nye gigantdatasenter utenfor Skien.

    Folk som svirrer rundt i villfarelsen om at Norge har masser av grønn energi som kan brukes til alt mulig innen grønn omstilling her i landet burde rekalibrere virkelighetsoppfatningen sin en smule. Det norske kraftoverskuddet i et normalår er brukt opp til ting som er ytret ønske om å få til for lenge siden. Det er ikke noe konkurransefortrinn igjen uten mer utbygging.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Hvorfor må alle ha en måler som måler effekt i sanntid? Det holder vel lenge med at de som har det største uttaket betaler for det?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    13.197
    Hvorfor må alle ha en måler som måler effekt i sanntid? Det holder vel lenge med at de som har det største uttaket betaler for det?
    Nå har man bestemt at nettleien i stor (større) grad skal baseres på høyeste effektuttak i en time i en gitt måned (i alle fall den modellen som skisseres fra Elvia som dekker store deler av Østlandet). Om man ønsker å påvirke sin strømregning så er det jo greit å vite hva man faktisk tar ut, ellers så er det ikke mulig å agere på det.

    Jeg vet ikke hva mitt effektuttak er nå denne timen og jeg har ingen måte å finne det ut på. Jeg kan finne det ut en eller annen gang i morgen når datane kommer, men da er det uansett for sent om jeg skulle ønske å agere på det.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Grunnet våre kabler til Tyskland (og nå England) så setter de nå prisgulvet. Det er ikke godt nytt, fordi deres kostnader er særdeles høyere enn våre.

    Strømmarkedet er sykt og trenger en solid overhaling. Politikerne må rydde opp, men siden våre politikere har abdisert gjennom å innføre tvilsomme lover og slik gitt over vetorett til EU, så kan vi glemme det.

    Det blir tyske strømpriser i Norge de neste 20 årene.

    les følgende tråd:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Bra med bedre tone her i tråden (y)

    Litt argumenter fra Nelfo om tariffene:


    Mye NVE har kommet med er ikke korrekt.

    Synes hele greia blir hasteinnført med lite opplysninger og forslag til muligheter for oss forbrukere å agere.



    Høy strømpris i morgen ettermiddag:

    Strømpris: - Ekstremt dyrt mandag ettermiddag (dagbladet.no)

    Tenkte det var like greit å montere koblingsuret på VVB ikveld - så det er gjort - foreløpig stilt inn på fra midnatt til 05.00 - resten av døgnet av - blir spennende å se hvordan det går. Får tilpasse innstillingene når nettselskapet kommer med sitt opplegg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    13.197
    Det blir tyske strømpriser i Norge de neste 20 årene.
    I et normalår produserer Norge ca 10TWh mer enn innenlands forbruk, dette er vel og merke før alt mulig som skal elektrifiseres her i landet fremover samtidig som at det for all del ikke må bygges ut noe mer produksjon fordi det er stygt, er naturinngrep, forstyrrer fuglelivet, strider mot reindriften eller hva nå innvendingen mot et konkret prosjekt måtte være. Norge kommer til å klare å få strukturelt kraftunderskudd helt på egen hånd innen ganske kort tid. Om reindriftssamene på Fosen får viljen sin så tas ytterligere 2TWh eller hva det nå er ut og Midt-Norge blir et underskuddsområde som det var i gamle dager og ytterligere 20% av det normale overskuddet forsvinner. Får se hva enden på den visa blir til slutt, at noen bytter ut sleden med Lamborghini er kanskje det mest sannsynelige utfallet.

    Jeg lurer på hva noen som mener at Norge kan tilby billig elektrisk energi til alt mulig av industri som bruker mye av sorten herfra til evigheten samtidig som man for all del ikke må finne på å bygge ut noe i norsk natur har røyka.

    Som nevnt vil Googles datasenter utenfor Skien, om det faktisk blir realisert, legge beslag på 10% av norges årlige kraftoverskudd (de har meldt inn behov for 1TWh årlig). Sleng på masse mer elbiler, batterifabrikker, elektrifisering av sokkelen osv og så er man ganske kjapt på et underskudd og vil, uten mye utbygging, bli netto importør i et normalår herfra til evigheten.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Nå har man bestemt at nettleien i stor (større) grad skal baseres på høyeste effektuttak i en time i en gitt måned (i alle fall den modellen som skisseres fra Elvia som dekker store deler av Østlandet). Om man ønsker å påvirke sin strømregning så er det jo greit å vite hva man faktisk tar ut, ellers så er det ikke mulig å agere på det.

    Jeg vet ikke hva mitt effektuttak er nå denne timen og jeg har ingen måte å finne det ut på. Jeg kan finne det ut en eller annen gang i morgen når datane kommer, men da er det uansett for sent om jeg skulle ønske å agere på det.
    Man kan jo begynne med å ikke lade elbilen på 22kw mens man lager middag, vasker klær og har Lan party. Det er jo ikke kjempevanskelig selv om man ikke har all data i sanntid
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    13.197
    Man kan jo begynne med å ikke lade elbilen på 22kw mens man lager middag, vasker klær og har Lan party. Det er jo ikke kjempevanskelig selv om man ikke har all data i sanntid
    Nei, det var vel stort sett det jeg selv sa at det grunnleggende ikke er spesielt komplisert. Men man sitter altså fortsatt igjen med at noe prises utfra noe man ikke har noe særlig forhold til, nemlig peak snitteffekt en gitt time i løpet av måneden. Nå er det uansett ingen som vet hvordan prismodellen faktisk skal se ut, men det er i alle fall noe slikt som er skissert fra Elvia.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Forhåpentligvis vil jo en slik prismodell få de som vurderer å installere hurtiglader i garasjen til å tenke seg om en gang til. Jeg tipper de fleste som går for disse laderne i realiteten ikke har behov for en av sorten.

    Kanskje kan det også være verdt å starte hytteturen med jakke på eller å skuffe oppkjørselen, det blir man jo varm av. Istedenfor å ringe hytta varm og oppkjørselen isfri på vei opp
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    13.197
    Forhåpentligvis vil jo en slik prismodell få de som vurderer å installere hurtiglader i garasjen til å tenke seg om en gang til. Jeg tipper de fleste som går for disse laderne i realiteten ikke har behov for en av sorten.
    Behov for det har de neppe, men om folk faktisk agerer på dette avhenger av hvor sterkt prissignalet faktisk er. Empirien tilsier at det skal ganske kraftige prissignaler til før folk endrer adferd men samtidig menes det at det ikke skal bli de helt store endringene. Det fremstår noe selvmotsigende, men vi får se hva som kommer.

    I de fleste hus er grunnlasten uansett oppvarming om vinteren og uten mye automatikk er det ganske jobbigt å drive å endre på dette siden det stort sett er termostatstyrt og lever sitt eget liv.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Nei, om de ikke tenker seg om er jo heller ikke så nøye, så lenge de betaler den høyeste prisen så blir det jo uansett rettferdig.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    For strømprisen kan jo nattøkning bli et alternativ 😁 men helst for de som får en nettleie som er billigere på natten. ENØK er ikke lenger det samme.

    Sparetipsene kommer å variere etter hvor du bor.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Tibber er interessant, velger du deres spotpris også?

    Lurer på om man kan legge inn den lokale nettariffen som kommer i tibber?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    5.412
    Sted
    Holmestrand
    Stemmer det. Kabelen i seg selv er ikke problemt.
    De har åpnet for et nytt marked.
    De lar markedet bestemme, og strøm konkurrerer med gass.
    Da kan de ta slike priser.
    Det er en villet situasjon.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Tibber er interessant, velger du deres spotpris også?

    Lurer på om man kan legge inn den lokale nettariffen som kommer i tibber?
    Holder meg foreløpig til den lokale leverandøren, da jeg har spotpris avtale uten påslag. De holder holder på å slå seg sammen med noen andre selskaper, så får se hvordan det utvikler seg. :unsure:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Derfor jeg monterte tidstyring på VVB i dag :D

    Fortsetter dette er den vel tjent inn før den nye nettleien drar i gang...

    Kom et innlegg imellom der... :D tenkte på rekordprisen på strøm i morra
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Holder meg foreløpig til den lokale leverandøren, da jeg har spotpris avtale uten påslag. De holder holder på å slå seg sammen med noen andre selskaper, så får se hvordan det utvikler seg. :unsure:

    Fortell gjerne hva du synes når du får den i gang - om effektvising fungerer osv. Spot er vel spot, så burde funke.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Tenker jeg heller legger ut sikringen på VVB etter dusjen på morran. Åsså sender jeg faktura til passende instans for alle ulemper med politikken.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    13.197
    Det står også i avisen at det blir dyrt å lage middag på mandag. Jeg vil vel påstå at det uansett først og fremst avhenger av hva man har til middag på mandag og hvor mange som skal spise. Jeg skal uansett grille i morgen, det blir kanskje første gang det faktisk kan nærme seg at det er lønnsomt å grille på gassgrill fremfor å steke i panne. En kWh fra gassflaske koster vel ca 3 kroner (+ eventuell kostnad med å kjøre til og fra der man henter den) men varmetapet til omgivelsene er ganske voksent, spesielt siden det skjer utendørs og man dermed ikke får noen nytte av det. Først er det full pupp et kvarters tid for å få grillen ordnetlig varm, så noen minutter grilling før den slås av og avkjøler seg til glede for eventuelle fugler som måtte finne på å oppholde seg i nærheten (vi har en del av de da samboeren er flittig på å mate de).

    De skriver aldri noe om hvor dyrt det er å grille om sommeren.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Glitre (Buskerud og omegn) har denne "trappen":




    + litt variasjon på natten & vinteren.

    Del gjerne info om nettariffen fra deres lokale nettselskap når den dukker opp.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.261
    Torget vurderinger
    23
    For mange år siden representerte jeg et engelsk firma (produsent) som bl.a. lagde elektriske panelovner , store og tunge svin.... de var fylt med betong og ble brukt om natten under s.k. "Night Tarif" dvs. billig strøm!! Betongen magasinerte varmen som deretter slapp den ut på dagtid. Vi lo fælt av den steinalderteknikken/tankegangen. Nå nærmer vi oss en mulig tilsvarende situasjon her til lands.......
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    13.197
    Glitre (Buskerud og omegn) har denne "trappen":




    + litt variasjon på natten & vinteren.

    Del gjerne info om nettariffen fra deres lokale nettselskap når den dukker opp.
    Ok, det betyr kun en margial endring i fastleddet avhengig av topplast som da ikke spiller veldig mye rolle. Jeg ville havne på 10.1-20 kWh trinnet eller det under og da er vi fort på en pølse i slaktetida og jeg tviler sterkt på at særlig mange gidder å tilpasse seg noe for å spare noen tiere pr måned. Jeg tipper at dette ikke kommer til å ha noen effekt på når folk gjør hva. Det er først om noen endrer energileddet basert på maks timesforbruk at det kan gi store utslag.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Gamle komfyrer her til lands hadde em «magssinplate» om man kunne sette på laveste nivå og likevel hadde overlagret energi nok til mye bruk. Med lokk.



     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Men alle er ikke enige:

    Men lavere elavgift er ikke helt ukontroversielt, og kritikerne frykter økt strømforbruk. MDG tar i sitt program til orde for økt elavgift.
    😁
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Og de som har rett på bostøtte får utbetalt ca. kr. 3000. Det må jo være en god ekstrainntekt, ikke mange som bruker 3000 på strøm i løpet av en måned.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Men alle er ikke enige:



    😁
    Og samtidig vil mdg at vi alle skal kjøre elbil. Eller rettelse, de vil jo helst at vi skal gå eller sykle så da stemmer jo deres resonnementet med lavere strømforbruk.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fikk Tibber i dag - raskt og smidig å sette opp. Fin oversikt over forbruk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn