Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er 100 % sikker på at de med lave lønninger, de på sosialen, de uføre, pensjonister osv, osv får minimalt tilbake av hva de har betalt inn, ja.
    Dette er jo egentlig nytteløst. Beinharde kapitalister evner rett og slett ikke tenke rettferdighet og likhet. De ser alt gjennom kalkulator; ikke mennesker. Oslo tjener 700 millioner; so what, når følgen er at en del av byens innbyggere ikke har råd til strøm under pristoppene. Et samfunn må alltid bedømmes ut fra hvordan det tar vare på de svakeste. Så kan man selvsagt argumentere med at "disse 700 millioner brukes på byens innbyggere". De brukes uansett ikke på de riktige innbyggerne. Hvilket er hele poenget. Derfor må vi tilbake til utjamningspolitikken, der helt nødvendige varer og tjenester prises likt over hele landet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Jeg er 100 % sikker på at de med lave lønninger, de på sosialen, de uføre, pensjonister osv, osv får minimalt tilbake av hva de har betalt inn, ja.
    Høres ut som disse er veldig avhengig av gode kommune og statsfinanser
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    707
    Den siste sida i tråden har vært hysterisk bra:
    "Ha'kke peiling på hva jeg vil ha, men det VIL JEG HA!
    :ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    er en smal sak å ordne et system hvor du får en pris opp til 10000 kWh i året, ny sats opp til 20000 kWh og deretter ny sats til 30000 kWh slik at storforbrukere virkelig må betale.
    Jeg er litt nysjerring på om du synes det er et godt forslag fordi du har tenkt gjennom det selv eller at du synes det er et godt forslag fordi det kommer fra Rødt og ergo er et godt forslag. Og hvorfor vil du prise energi (nesten aldri et knapt gode) og ikke effekt (ofte et knapt gode) ?

    Jeg tar det nesten for gitt at du ikke har tenkt gjennom dette (det ville i så fall være bekymringsverdig), men det du essensielt foreslår er at folk i det ganske land som bor i enebolig - altså folk flest - skal sponse folk som bor i leilighet i byen. Sistnevnte bruker lite strøm, førstnevnte mye. Eller at hvor mye man betaler for energi skal avhenge av om man har sentralfyring eller bruker panelovner.

    Forslaget fra Rødt er stupdumt og viser hvor lite de faktisk skjønner når det gjelder energi og hvor lite de har tenkt gjennom dette. Dagsbøter for kontorbygg med lyset på er i samme gate. Det er på ingen måte der slaget står.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tokke har 50 millioner kw/h med konsesjonskraft, selger de dette f.eks 20 øret under markedspris blir det betydelig lavere inntekter til kommunen, ikke vanskelig matte dette.
    Vel, faktum er jo at pengene kommunekassen går glipp av, er akkurat de samme pengene som alle innbyggerne får igjen i form av billigere strøm. Jeg har vanskelig for å se at pengene blir mer verdt om de får seg en æresrunde gjennom kommunekassen før de går ut igjen til befolkningen.

    Mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Vel, faktum er jo at pengene kommunen går glipp av, er akkurat de samme pengene som alle innbyggerne får igjen i form av billigere strøm. Jeg har vanskelig for å se at pengene blir mer verdt om de får seg en æresrunde gjennom kommunekassen før de går ut igjen til befolkningen.
    Med den logikken så kunne man også fjerne progressiviteten i skattesystemet så lenge totalen er den samme. Man kan jo i utgangspunktet anta at kommunen ville gjøre en annen fordeling enn hva en flat rabatt på elektrisk energi gir.Eller ikke gi støtte via bostøtten nå om dagen men bare dele flatt ut til alle landets innbyggere.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Man kan jo i utgangspunktet anta at kommunen ville gjøre en annen fordeling enn hva en flat rabatt på elektrisk energi gir.Eller ikke gi støtte via bostøtten nå om dagen men bare dele flatt ut til alle landets innbyggere.
    Hvorfor skulle man absolutt anta det? Hvorfor ikke anta at Tokke kommunes rådmann har regnet på det og funnet ut at det er greit slik?

    mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Hvorfor skulle man absolutt anta det? Hvorfor ikke anta at Tokke kommunes rådmann har regnet på det og funnet ut at det er greit slik?
    Om de har det eller ikke er ikke så relevant for min innvendig. Den var egentlig kun på at penger som samles inn og så kanaliseres ut over offetlige budsjetter ikke er det samme som en tilsvarende sum som gis flatt i en eller annen form for subsidier til alle i f.eks en kommune. Det burde være ganske åpenbart skulle jeg tro. Om Tokke fikk f.eks 10 millioner i cash fra ett eller annet sted tviler jeg på at de ville fordelt det ut på befolkningen proporsjoalt med hvor mange kWh de bruker i året. Jeg vet ikke om noen almenn offentlig støtteordning som er basert på antall kWh brukt pr. år.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Om de har det eller ikke er ikke så relevant for min innvendig. Den var egentlig kun på at penger som samles inn og så kanaliseres ut over offetlige budsjetter ikke er det samme som en tilsvarende sum som gis flatt i en eller annen form for subsidier til alle i f.eks en kommune. Det burde være ganske åpenbart skulle jeg tro.
    Det er ganske åpenbart. Men Tokke kommune er en næringssvak fraflyttingskommune med mye landbruk og noe turisme. Jeg stipulerer at kommunen har funnet ut at det er like greit å gi alle billigere strøm. Kanskje for å beholde innbyggere, kanskje for å stimulere næringslivet.

    Det er jo også et spørsmål om hvor langt du tenker å dra argumentet ditt. I den andre enden ligger jo at alle inntekter dras inn av det offentlige og deles ut etter deres forgodtbefinnende.

    Mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    I den andre enden ligger jo at alle inntekter dras inn av det offentlige og deles ut etter deres forgodtbefinnende.
    Det er vel, rent teoretisk, ingen budsjettposter på offentlige budsjetter som er hellige. Over en, eller i alle fall to Stortingsperioder kan i prinsippet alt endres. Utover politisk selvmord er det lite som hindrer Stortinget å vedta nesten hvasomhelst av penger til eller fra noe.

    Tokke kommune har essensielt gitt bort en opsjon på strømprisen til sine innbyggere. Så lenge prisen er under maksnivået så gir den ingen "utbetaling" men når den går over så overføres penger i praksis penger fra kommunen til dens innbyggere og næringsvirksomhet proporsjonalt med hvor mye elektrisk energi de konsumerer. Det er i det minste et underlig kriterie for å dele ut offentlig støtte.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Våre naturressurser tilhører landets befolkning. Kommune og stat kan selvsagt gjerne tjene penger på salg. Men siden dette også er en nødvendig vare for de samme innbyggere òg eiere, skal pris være overkommelig og forutsigbar. Det skal ses som en del av fordrlingspolitikken. Sette et tak på pris for salg til forbrukernes, akkurat slik Tokke kommune har gjort.

    Kapitalistiske argument holder rett og slett ikke, siden det nettopp er kapitalisme som er selve feilen her.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel, rent teoretisk, ingen budsjettposter på offentlige budsjetter som er hellige. Over en, eller i alle fall to Stortingsperioder kan i prinsippet alt endres. Utover politisk selvmord er det lite som hindrer Stortinget å vedta nesten hvasomhelst av penger til eller fra noe.

    Tokke kommune har essensielt gitt bort en opsjon på strømprisen til sine innbyggere. Så lenge prisen er under maksnivået så gir den ingen "utbetaling" men når den går over så overføres penger i praksis penger fra kommunen til dens innbyggere og næringsvirksomhet proporsjonalt med hvor mye elektrisk energi de konsumerer. Det er i det minste et underlig kriterie for å dele ut offentlig støtte.
    Jeg tror ikke at jeg orker å google, men jeg ville tro at det skulle finnes adskillig mer selsomme kriterier for tildeling av offentlig støtte enn dette hvis man leter litt.

    Mvh
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Vi skal være glad for at ikke Elkjøp og andre store aktører driver etter samme turbokapitalistiske prinsipper. Da hadde TV vært et knapphetsvare til fluktuerende priser markedet er villig til å betale for å i det hele tatt sikre seg en TV. Du hadde knapt fått deg ny TV medmindre du er villig til å punge ut dobbelt++ fordi de fleste TV'er på lager hadde vært eksportert til England til dobbel pris.
    Utrolig at man skal måtte argumentere for at et nødvendig gode som strøm ikke bør underlegges et slikt regime.....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi skal være glad for at ikke Elkjøp og andre store aktører driver etter samme turbokapitalistiske prinsipper. Da hadde TV vært et knapphetsvare til fluktuerende priser markedet er villig til å betale for å i det hele tatt sikre seg en TV. Du hadde knapt fått deg ny TV medmindre du er villig til å punge ut dobbelt++ fordi de fleste TV'er på lager hadde vært eksportert til England til dobbel pris.
    Utrolig at man skal måtte argumentere for at et nødvendig gode som strøm ikke bør underlegges et slikt regime.....
    Nå kan man regne med å få presentert priser på TV- er i England, i form av statistikk og utregninger. Der det viser seg at de ikke koster dobbelt så mye der som i Norge. Etterfulgt av side opp og side ned, der du - din "idiot" blir bedt om å kommentere dette....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Som en kuriositet:

    Husker en gang på 70-tallet da jeg besøkte noen som har bondegård i Danmark. De betalte den gang 65 øre / kWh. Funderte i utgangspunktet på hvorfor de var så nøye med å slå av lys osv.

    På den annen side hadde de anlegg som kunne brenne rundballer og akkumulere varmtvann tilsvarende en ukes forbruk.

    På samme tid i Tyskland, moteller, mindre hoteller osv var det tidsbrytere på lys i alle fellesområder som ganger og trappegangen etc. Gad vite hva strømprisene der var da.


    Dagens strømpriser på strømbørsen NordPool
    Kartet viser dagens strømpris per kWh i Norges fem ulike geografiske prisområder for strøm, strømprisene vises time for time og er direkte hentet fra kraftbørsen NordPool. Alle prisene i kartet er oppgitt inkludert moms, med unntak av NO4 der man har momsfritak. Dagens spotpriser 2021
    Se historiske spotpriser her.



    PRISOMRÅDEDAGENS SPOTPRIS
    Øst101,63 øre/kWh
    Sør101,63 øre/kWh
    Midt17,71 øre/kWh
    Nord14,17 øre/kWh
    Vest101,63 øre/kWh
    Prisene er inkludert mva. med unntak av Nord-Norge (No. 4) som er uten mva. Prisene oppdateres hver dag.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ikke løsningen. Tungrodd, sentarbeidende og neppe veldig treffsikkert.
    Situasjonen er en følge av politiske inkompetanse (eller det som værre er...)

    "Flertall for krisetiltak mot dyr strøm
    Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil stemme for SVs forslag om å øke bostøtten og sosialhjelpen for å hjelpe mennesker som sliter med strømregningen, melder NRK.
    – Det legges opp til en hastebehandling av saken på Stortinget, slik at endringene kan tre i kraft så raskt som mulig, sier Arbeiderpartiets parlamentariske leder Rigmor Aasrud og Senterpartiets parlamentariske leder Marit Arnstad til NRK."
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er ikke løsningen. Tungrodd, sentarbeidende og neppe veldig treffsikkert.
    Situasjonen er en følge av politiske inkompetanse (eller det som værre er...)

    "Flertall for krisetiltak mot dyr strøm
    Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil stemme for SVs forslag om å øke bostøtten og sosialhjelpen for å hjelpe mennesker som sliter med strømregningen, melder NRK.
    – Det legges opp til en hastebehandling av saken på Stortinget, slik at endringene kan tre i kraft så raskt som mulig, sier Arbeiderpartiets parlamentariske leder Rigmor Aasrud og Senterpartiets parlamentariske leder Marit Arnstad til NRK."
    Som et umiddelbart tiltak er jo dette greit. Så lenge man ikke stopper der. Jeg har enda ikke hørt noen politikere sagt de forløsende ord; " lik, forutsigbar pris over hele landet, der toppene forsvinner". Inntil det blir sagt og sett som den åpenbare løsning, vil presset bare fortsette.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det kommer heldigvis heller aldri til å bli sagt.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Som et umiddelbart tiltak er jo dette greit. Så lenge man ikke stopper der. Jeg har enda ikke hørt noen politikere sagt de forløsende ord; " lik, forutsigbar pris over hele landet, der toppene forsvinner". Inntil det blir sagt og sett som den åpenbare løsning, vil presset bare fortsette.
    Presset vil fortsette uansett. Etterspørselen etter norsk vannkraft i Europa er tilnærmet uendelig i forhold til tilbudet. På sikt vil prisene i hele Europa jevnes ut, gitt at overføringskapasiteten øker tilsvarende, men prisnivået vil være vesentlig høyere enn i de gode, gamle dagene i Norge.

    Norge vil få et europeisk nivå på strømprisene, og det eneste vi kan gjøre er å bend over and spread ` em. Dette er en villet og ønsket politikk, og en klar konsekvens av det grønne skiftet !

    All den svadaen som serveres fra forskjellige partier, er bare just det. Det er for lengst opplest og vedtatt at bruk av energi skal bli dyrere, og så lenge strøm kan produseres av vann, gass, kull eller whatnot, er det selvsagt kul umulig å skille på pris etter hva slags strøm det er.

    Mvh
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    " så lenge strøm kan produseres av vann, gass, kull eller whatnot, er det selvsagt kul umulig å skille på pris etter hva slags strøm det er. "

    Ikke i følge luringene som selger "garantert grønn kraft".... som jeg lenge har lurt på hvordan de kan "garantere"....
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    " så lenge strøm kan produseres av vann, gass, kull eller whatnot, er det selvsagt kul umulig å skille på pris etter hva slags strøm det er. "

    Ikke i følge luringene som selger "garantert grønn kraft".... som jeg lenge har lurt på hvordan de kan "garantere"....
    Vel, det er jo heller ingen grunn til å tro at de selger den billig, ettertraktet som den er........

    Mvh
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    For et fast tillegg på kr. 50,- pr mnd får man garantert "grønn" strøm mener jeg å huske Hafslundslasken sa....
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Presset vil fortsette uansett. Etterspørselen etter norsk vannkraft i Europa er tilnærmet uendelig i forhold til tilbudet. På sikt vil prisene i hele Europa jevnes ut, gitt at overføringskapasiteten øker tilsvarende, men prisnivået vil være vesentlig høyere enn i de gode, gamle dagene i Norge.

    Norge vil få et europeisk nivå på strømprisene, og det eneste vi kan gjøre er å bend over and spread ` em. Dette er en villet og ønsket politikk, og en klar konsekvens av det grønne skiftet !

    All den svadaen som serveres fra forskjellige partier, er bare just det. Det er for lengst opplest og vedtatt at bruk av energi skal bli dyrere, og så lenge strøm kan produseres av vann, gass, kull eller whatnot, er det selvsagt kul umulig å skille på pris etter hva slags strøm det er.

    Mvh
    Jeg er selvsagt klar over at dette er villet politikk.

    Jeg er likevel hoppende uenig i den. Glemmer man fordeling, vil resultatet være at de svakeste taper. Som alltid.

    Man får ikke til et grønt skifte med å lempe kostnader over på de svake, de som er avhengig av en vare eller tjeneste. Ei heller får man aksept for å la markedskrefter styre, når resultatet alltid blir slik som nå.

    Dette har den nye regjeringen innsett hva gjelder ferger. Da gjenstår det samme klarsyn hva gjelder drivstoff, bompenger og strøm.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Presset vil fortsette uansett. Etterspørselen etter norsk vannkraft i Europa er tilnærmet uendelig i forhold til tilbudet. På sikt vil prisene i hele Europa jevnes ut, gitt at overføringskapasiteten øker tilsvarende, men prisnivået vil være vesentlig høyere enn i de gode, gamle dagene i Norge.

    Norge vil få et europeisk nivå på strømprisene, og det eneste vi kan gjøre er å bend over and spread ` em. Dette er en villet og ønsket politikk, og en klar konsekvens av det grønne skiftet !

    All den svadaen som serveres fra forskjellige partier, er bare just det. Det er for lengst opplest og vedtatt at bruk av energi skal bli dyrere, og så lenge strøm kan produseres av vann, gass, kull eller whatnot, er det selvsagt kul umulig å skille på pris etter hva slags strøm det er.

    Mvh


    Uansett fører dette til enda lavere tillit til politikerne. Enten har de ikke forstått følgene av egen politikk, eller de regelrett lyver. Vet ikke hva som er verst. Vi har studenter og pensjonister som fryser i et land som muligens produserer mer energi i forhold til folketallet enn noen andre. Snakk om villet politikk!
    Hva skjedde med billig energi og norsk næringslivs konkuransefortrinn? Pussig at de partiene som snakker høyest om Norsk næringslivs konkurranseevne er de første til å oftre konkurransefortrinnene på ideologiens alter.....
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge det er lov å eksportere strøm til utlandet og tjene store penger på det så er det kun reguleringer (dvs politikk) som kan gjøre noe med det. Uten regulering er det umulig å unngå at strømmen blir minst like dyr i Norge som i Europa. Det er store penger i dette. Når 'markedet' gjør at kilowattimer koster både en og to eller ti kroner er det lett å glemme at produksjonsprisen her hjemme er den samme som den alltid har vært - noen få øre pr kWh. Som sagt, noen tjener store penger her på en ressurs de fleste oppfatter å være en del av det norske felleseie.

    Mitt forslag er å gjøre det enkelt: Gi bransjen som produserer/kjøper/selger strøm et par enkle, men absolutte kjøreregler:
    1. Dere har 100% forsyningsplikt på strøm til folk og bedrifter i Norge. Ikke stell dere slik at vi må rasjonere strøm her i landet.
    2. Dere får selge strøm til norske kunder for en makspris på xxx øre/kWh. Den kan være lavere, men aldri høyere. Også om dere må importere til høyere pris.
    3. Så lenge punkt 1 og 2 er oppfylt kan dere kjøpe/selge/jonglere som dere vil vis a vis utlandet for å maksimere avkastning.

    Prisen xxx settes politisk utfra behovet for å holde strømprisene så lave som mulig ut til befolkningen, samtidig som en nøktern avkastning i bransjen opprettholdes. Uansvarlig nedtapping av magasinene unngås da kraftselskapene risikerer å måtte importere strøm med tap senere. Man oppnår mer stabile priser som kommer alle til gode.

    Sånn som det er nå er det jo ingenting som hindrer strømprisen i å bli et konstant og uforutsigbart problem i lang, lang tid framover. Bransjen har all interesse av å ha en knapphet i markedet som mangedobler prisene med jevne mellomrom. Når får vi de første kraftmilliardærene? Blir sikkert ikke lenge til.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Nettopp. Politisk styring, ikke markedet.

    Markedet fører alltid til at de samme taper. Hver eneste gang.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Sånn som det er nå er det jo ingenting som hindrer strømprisen i å bli et konstant og uforutsigbart problem i lang, lang tid framover. Bransjen har all interesse av å ha en knapphet i markedet som mangedobler prisene med jevne mellomrom. Når får vi de første kraftmilliardærene? Blir sikkert ikke lenge til.
    Du er klar over at denne "bransjen" i Norge er nesten 100% offentlig eid på produksjonssiden? Så godt som all norsk vannkraftproduksjon er offentlig eid. Når Norge importerer billig kraft fra Sverige og selger dyrt til England (som nå om dagen) så er det staten som tar hele fortjenesten. Ditto når det tappes vann fra norske kraftmagasiner og noe av dette eksporteres, da tilfaller deler av inntekten til kommunen som eier kraftverket og mesteparten går til staten. Det er ingen private involvert i den prosessen.

    De private strømselskapene som man forholder seg til som kunde kjøper i markedet og selger videre med et påslag, som da utgjør deres fortjeneste.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Ja, litt over 90% av vannkraften og vel 40% av vindkraften er statlig eid, resten er privat/utenlandsk eid. Det spiller ingen rolle for prinsippet om regulering kontra fritt marked.

    Norge kan ikke ta på seg å være Europas batteri/strømregulator uten å skjerme det innenlandske kraftmarkedet. Kraftprisen dupper opp og ned som en kork på opprørt hav. Vi kan ikke ha det sånn at Europeisk kraftpris slår direkte inn på husholdni gsbudsjettene til folk uten strømfilter (!). Hva var strømprisen i Texas de dagene her i vinter da folk frøs ihjel? Vi kan ikke legge opp til fritt fram på denne måten. Elektrisitet i Norge er billig å produsere. Det må komme norske innbyggere og bedrifter til gode.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Uansett fører dette til enda lavere tillit til politikerne. Enten har de ikke forstått følgene av egen politikk, eller de regelrett lyver. Vet ikke hva som er verst. Vi har studenter og pensjonister som fryser i et land som muligens produserer mer energi i forhold til folketallet enn noen andre. Snakk om villet politikk!
    Hva skjedde med billig energi og norsk næringslivs konkuransefortrinn? Pussig at de partiene som snakker høyest om Norsk næringslivs konkurranseevne er de første til å oftre konkurransefortrinnene på ideologiens alter.....
    Du kan så si.
    Nå vet jeg ikke helt hvordan min tillit til politikere kan synke stort lavere, men jeg er overbevist om at alle partier har visst om følgene av den politikken som er blitt ført og videreført i mange år nå (Første kraftkabelen til Danmark kom vel på slutten av 90-tallet, og første til Holland i 2007). Bevisst underkommunisert er to ord som ligger meg på tungen.

    Jeg fatter heller ikke at Norge tar på seg husmannshatten enda en gang og fortsetter å eksportere råvarer, i.e. energi, for senere å importere den tilbake som ferdige produkter......

    Mvh
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Det spiller ingen rolle for prinsippet om regulering kontra fritt marked.
    Men det spiller jo en viss rolle for når man kan forvente den første kraftmilliardær som følge av høye og/eller kraftig svingende priser.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Du er klar over at denne "bransjen" i Norge er nesten 100% offentlig eid på produksjonssiden? Så godt som all norsk vannkraftproduksjon er offentlig eid. Når Norge importerer billig kraft fra Sverige og selger dyrt til England (som nå om dagen) så er det staten som tar hele fortjenesten. Ditto når det tappes vann fra norske kraftmagasiner og noe av dette eksporteres, da tilfaller deler av inntekten til kommunen som eier kraftverket og mesteparten går til staten. Det er ingen private involvert i den prosessen.

    De private strømselskapene som man forholder seg til som kunde kjøper i markedet og selger videre med et påslag, som da utgjør deres fortjeneste.
    Nå skrev ikke jeg det du siterer meg på.

    mvh

    Edit: Ser at du har rettet det nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Jeg fatter heller ikke at Norge tar på seg husmannshatten enda en gang og fortsetter å eksportere råvarer, i.e. energi, for senere å importere den tilbake som ferdige produkter......
    Er vel ikke mye ferdige produkter man kan eksportere som har høyere margin enn kraft som koster nesten ingen ting å produsere og som tidvis kan selges dyrt til utlandet vil jeg tro så ikke helt lett å se at dette er noen form for husmannsvirksomhet, Norge tjener masse penger på det. Dessuten har Norge normalt sett betydelig mer elektrisk energi tilgjengelig enn hva vi selv trenger så da fremstår jo eksport av den som en rimelig fornuftig ting å gjøre fremfor å la den gå til spille. Det er også begrenset hvor lenge man kan "lagre" til senere år, når et magasin er fullt så er det jo fullt og alt av tilsig som kommer da må slippes ut igjen, eller flom som man også kan kalle det.

    Nå skrev ikke jeg det du siterer.
    Nei, vet ikke helt hva som skjedde der...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1


    "Verdiskapningen basert på norske naturressurser er pløyd inn i global markedsøkonomi som vi ikke har noe kontroll over. Vi har ofret varige og levelige strømpriser til hele landet, og et enormt konkurransefortrinn for norsk industri, for å vinne markedsandeler i Europa.
    Og det verste er at dette er den nye normalsituasjonen."
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Alle andre produkter basert på norske naturressurser selges i et internasjonalt marked, hva er så anderledes med strøm? Laks, olje, gass, trevare, jernmalm, kull, fisk osv. Skjønner ikke hva som er så anderles med strøm, ja det er en nødvendighet, men det alle de andre nevnte naturressursene også. Hva er endestasjonen?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Flere gartnere som er misfornøyde:

    – Ekspertene har sagt at utenlandskablene skal gi oss sikkerhet i kraftforsyningen og et mer stabilt prisnivå. Det fremstår som en stor bløff. Og et svik mot det norske folk, sier Solberg.
    Høye strømpriser truer agurk- og tomatproduksjon – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

    Gartneren på Vettre irriterer seg over utenlandskablene og mangelen på reguleringer fra myndighetene. At ikke kraftmarkedet reguleres bedre, mener han er et politisk valg.
    Synes han har veldig gode poeng.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Alle andre produkter basert på norske naturressurser selges i et internasjonalt marked, hva er så anderledes med strøm? Laks, olje, gass, trevare, jernmalm, kull, fisk osv. Skjønner ikke hva som er så anderles med strøm, ja det er en nødvendighet, men det alle de andre nevnte naturressursene også. Hva er endestasjonen?
    Det sutres over at ting og tang er sååå mye billigere i "utlandet" enn i Norge, men det er stor stas at vi betaler "utenlandske" priser for strømmen?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Det går fint å kjøpe/selge kraft til utlandet for 2 kr eller mer pr kWh uten at den jevne strømkunde i Norge trenger å betale det samme. Husk at den produseres like billig her i landet hele tiden, noen få øre pr kWh. Man kan altså fint klare å eksportere overskuddskraft med god fortjeneste. Denne godt betalte eksporten finansierer også importen når det er nødvendig med slikt. Fortjenesten på norske kunder trenger ikke være like høy, det bare framstilles slik. Når prisen etterhvert blir blir så høy at norsk næringsliv sliter og må redusere/stoppe helt så begynner for alvor ungen å bli med badevannet ut.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Einar Aas var vel Norges første kraft-milliardær, forresten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn