4-string
Hi-Fi freak
Det var konklusjonen her også.men for min del vil det først gi mening hvis det er kombinert med en såpass stor batteripakke at jeg kan holde vannforsyning etc gående i øydrift et par dager om nødvendig.
Det var konklusjonen her også.men for min del vil det først gi mening hvis det er kombinert med en såpass stor batteripakke at jeg kan holde vannforsyning etc gående i øydrift et par dager om nødvendig.
Det går an å tenke litt lenger enn nesetippen. Vi skal elektrifisere bilparken, skal vi ikke eller er det bare spill for galleriet at privatbilene elektrifiseres. Det gjelder og transport sektoren og mange andre ting i samfunnet som bruker olje. Da vil vi får et jevnere forbruk over året. Men det skjer jo ikke noe, rapportene om global oppvarming er kanskje et bestillingsverk for å innføre avgifter, og oljekrana stenges ALDRI i Norge - det vet de som styrer.Jeg er opptatt av at vi skal tenke helhet.
Hvis du ser til USA, Australia og andre varme strøk - så er det slik at de ofte har høyt strømtrekk når solen skinner mest (pga Aircondition) - og da er jo solceller en no-brainer. I Norge er det jo slik at solceller produsere mest strøm når vi trenger det minst, og knapt nok produserer noe strøm når vi trenger det mest (vinter halvåret).
Også tenker jeg at vi ikke skal subsidiere løsninger som strengt tatt ikke bidrar positivt i vår energibalanse. Om folk vil legge solceller på taket må de gjerne gjøre det - men da må det være til vanlige markedspriser. Jeg sjekker Otovo sine pristilbud jevnlig og det har aldri vært i nærheten av lønnsomt for meg, og med alle nyheter om prisfall - så blir det bare dyrere og dyrere.
Hva innebærer det at vi ikke skal subsidiere slike løsninger. Jo det innebærer at de som har slike anlegg må betale nettleie basert på installert kapasitet og ikke forbruk. Det som koster penger med nett er å bygge ut kapasitet. Derfor synes jeg nettleien skal faktureres bruker basert på størrelse på hovedsikring eller maks strømtrekk. Historisk har jo dette vært et påslag per kWh - men det kreves eksakt samme nettutbygging om du trekker 12 kW noen få dager i desember og januar og er selvforsynt mesteparten av året som et vanlig hus som har jevnt strømtrekk hele året.
Også må de selges strømmen sin tilbake til nettet for gjeldende markedspris - og da ligger det litt i kortene at hvis man langt nord i Norge har skrudd noen paneler på taket og produserer med strøm enn det man trenger selv - så er det det mer enn nok strøm i nettet.
Regneeksemplene til Otovo og sikkert andre - har helt ville anslag på hva strømprisen er. Og nå når vi har fått litt normalisering på strømprisene så ser jo alle at det ikke lønner seg - og Solcellespesialisten og Otovo er vel snart konkurs begge to.
Dette med magasinering av kraft, gjerne på fleire nivå, verkar på meg å vera det viktigaste vi kan gjera, både for å unngå kostbar utbygging av nettet for å møta forbrukstoppane, for å verkeleg kunne utnytta all den uregulerte produksjonen og for å jamna ut prisnivået.for min del vil det først gi mening hvis det er kombinert med en såpass stor batteripakke at jeg kan holde vannforsyning etc gående i øydrift et par dager om nødvendig
Jepp - får intet gratis, og i motsetning til profesjonelle kan vi ikke trekke fra utgiftene heller. Men det nye taket ble fint, med integrerte solceller fra Sunstyle så verdien på huset gjorde et solid hopp. Når huset ligger badet i sola fra morgen til kveld fra april til oktober hadde jeg ikke noe alternativ, i mitt hode, lønnsomhet eller ikke.Er det fortsatt slik at dem med solceller må betale nettleie for strømmen dem tilbakefører/produserer til nettet?
Jøss, her kom det jo mye rart.Det går an å tenke litt lenger enn nesetippen. Vi skal elektrifisere bilparken, skal vi ikke eller er det bare spill for galleriet at privatbilene elektrifiseres. Det gjelder og transport sektoren og mange andre ting i samfunnet som bruker olje. Da vil vi får et jevnere forbruk over året. Men det skjer jo ikke noe, rapportene om global oppvarming er kanskje et bestillingsverk for å innføre avgifter, og oljekrana stenges ALDRI i Norge - det vet de som styrer.
Men, problemet nå er at stat og kommune ser at penger renner ut og ikke inn i kassa med lave strømpriser pga mye solenergi i markedet. Det er her hunden er begravet når inntektene flyttes fra produsent til forbruker - slikt vil vi ikke ha...
Problemet med elbiler er primært effekt og kapasitet i lokalt nett siden alle kommer hjem fra jobb samtidig og skal lade - gjerne med en kraftig hjemmelader som er mye større enn hva som er nødvendig. Siden det uansett står på i flere timer legger det seg oppå alt annet av effektuttak. Dette problemet kan imidlertid også langt på vei løses med smarte ladere og andre lure løsninger som at laderen kommuniserer med lokal trafo osv.Elektrifisering av bilparken vil nok ikke jevne ut "forbrukskurven" noe særlig. Elbiler forbruker mer strøm om vinteren enn om sommeren - så dette forbruket legger seg i grunn bare oppå resten av forbruket med omtrent samme profil, og forverrer problemet med stort effekttrekk om vinteren når solceller knapt produserer strøm.
Fint vi har solceller da slik at vi kan spare på vannet til vinteren - vindturbiner ser det ut som det blir lite av fremover.Jøss, her kom det jo mye rart.
Jeg svarer på det som har med solceller og slikt å gjøre.
Elektrifisering av bilparken vil nok ikke jevne ut "forbrukskurven" noe særlig. Elbiler forbruker mer strøm om vinteren enn om sommeren - så dette forbruket legger seg i grunn bare oppå resten av forbruket med omtrent samme profil, og forverrer problemet med stort effekttrekk om vinteren når solceller knapt produserer strøm.
Det kan det sikkert være, men da vil jeg tro det er han som bruker strømmen som betaler for hele gildet.
Nei, hadde kraftverket fulgt samme logikk som du bruker hadde hytten din vært strømløs. Ingen butikk i selge hyttestrøm de 7+5 dagene man er der.Det kan det sikkert være, men da vil jeg tro det er han som bruker strømmen som betaler for hele gildet.
Å få strøm til en hytte på fjellet er ikke et spørsmål om kraftproduksjon men om å bygge nett dit. Så noen må betale for det. Nettselskapet eller en kraftprodusent vil rimelig nok være ganske lite interesserte i å ta den kostnaden. Da med mindre det er et helt hyttefelt der.Nei, hadde kraftverket fulgt samme logikk som du bruker hadde hytten din vært strømløs. Ingen butikk i selge hyttestrøm de 7+5 dagene man er der.
Eliva er kommunalt eid, er vel totalt et tredvetalls kommuner på Østlandet som er på eiersiden der med Oslo Kommune som den største gjennom eierskapet i Hafslund.Nå skal Staten ha mer!
Elvia jekker opp nettleien – forventer et prishopp til
Elvia, Norges største nettselskap, skrur opp prisene med 12–14 prosent fra 1. oktober og varsler at det kan komme enda en økning denne vinteren.e24.no
Jepp, ran på høylys dag. Men høye bonuser tilsier at noen må betale...Nå skal Staten ha mer!
Elvia jekker opp nettleien – forventer et prishopp til
Elvia, Norges største nettselskap, skrur opp prisene med 12–14 prosent fra 1. oktober og varsler at det kan komme enda en økning denne vinteren.e24.no
Hvem skal/kan man anmelde/innrapportere disse selskapene til ?? De er jo som en verkende kvise alle sammen!!Jepp, ran på høylys dag. Men høye bonuser tilsier at noen må betale...
Stikkord Det Grønne Skiftet , håndspåleggelsen fra politisk hold er allerede der !Urettferdig at vanlige forbrukere skal betale mer og mer i nettleie for en elektrifisering store selskap tjener penger på
DEBATT: Hva med å se på de tjener store penger på elektrifiseringen. Bør ikke de også bidra?www.aftenbladet.no
Eliva er kommunalt eid, er vel totalt et tredvetalls kommuner på Østlandet som er på eiersiden der med Oslo Kommune som den største gjennom eierskapet i Hafslund.
Mindre enn tidligere. Energieffektivisering er en ting, så på grovt øyemål og ut fra egen strømregning vil elektrifiseringen av bilparken balansere med økende energieffektivitet i boliger og kontorbygg. Noen må gjerne tallfeste det, kunne vært en interessant analyse.Vi hører stadig at vi har bruk for mengder av ny kraft- uhorvelige mengder, men det jeg ikke har sett er et fornuftig anslag på hvor mye vi egentlig trenger hvis vi ser bort fra alle fantasiprosjekter som batteri- og hydrogenfarikker, datasentra, elektrifisering av oljefelt etc etc . dvs alt som ikke er basert på massive statlige subsidier...
Jeg leste for noen år siden - uvisst hvor. At av verdens el-forbruk gikk 10% med til belysning. Med LED- teknologiens inntog må det vel være en del besparelse her.Mindre enn tidligere. Energieffektivisering er en ting, så på grovt øyemål og ut fra egen strømregning vil elektrifiseringen av bilparken balansere med økende energieffektivitet i boliger og kontorbygg. Noen må gjerne tallfeste det, kunne vært en interessant analyse.
Knapt noe land i verden varmer opp med el derfor er, eller i slle fall var, belysning en stor andel av totalen og også bakgrunnen for EUs utfasing av glødepærer, noe som norske nordmenn fant komisk den gang da. Jeg så tallet 10% for sikkert 20 år siden, vil anta det er mye lavere nå som led har blitt mye billigere og allemannseie.Jeg leste for noen år siden - uvisst hvor. At av verdens el-forbruk gikk 10% med til belysning. Med LED- teknologiens inntog må det vel være en del besparelse her.
Vi er godt belyste ser jeg hver morgen på nattens satelittbilde som starter værmeldinga på RAI 1. Men opplyste ? Jeg er også undrende til vårt voldsomme økende behov for EL. Det gjentas stadig vekk som en generell naturlov, men fremstår som svært uklar og lite konkret. Er litt redd for at det er disse fantasiprosjektene som Aurora nevner (to poster over) som ligger til grunn.
Gjentas ting ofte nok så ender det opp som en "sannhet".