Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221
    Hvor bommer han, mener du?
    Det er vel ikke spesielt mye vits i å bruke tid på å påpeke det da det neppe spiller noen rolle for de som uansett heier på alt som kommer fra hjemmelaget.

    Tyskland eksporterte forresten ca like mye strøm som Norge i 2021 og veldig mye mer enn Norge i 2022.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg spør hva du mener da jeg ikke har noen forutsetninger for å påpeke feil i det han skriver.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221
    Jeg spør hva du mener da jeg ikke har noen forutsetninger for å påpeke feil i det han skriver.
    Norge hadde helt kurant eksportkapasitet før kabelen til Tyskland ble åpnet og før kabelen til UK ble åpnet flere måneder senere. Se på figuren hans over eksport pr. måned. Kan du i den se når de ulike ble åpnet? Når noe gikk fra halv til full kapasitet? Når dominant retning mot Danmark ble snudd? Når forbindelsen til Nederland ble stengt fullstendig? Når den åpnet igjen? Det er store endringer i tilgjengelig kapasitet som er umulig å identifisere i figuren.

    Du kan så se på hvor mye Norge eksporterte pr måned, så regne ut hvor mye kapasitet som trengs for å kunne gjøre det og så sammenligne med tilgjengelig kapasitet. Han, som mange andre, dikter opp en parallel virkelighet der alt vill vært bare velstand uten to ny forbindelser. Det er sånn ca ingen personer utenfor den nye herskaren av krafttenkere som han som er av den oppfatningen. Her er han i fin tradisjon med Spetalen, Jon Hustad, Motvind og andre som prøver å innbille folk at de er de få som forstår noe av dette. Felles for de er at de tror at Norge har hatt mye lavere kraftpriser enn resten av Europa i lang tid noe som har lite til ingen kontakt i realitetene. Vedkommende har også skrevet debattinnlegg om at Norge plutselig har fått tyske kraftpriser. Det har vi hatt i flere tiår allerede, men det er ikke så mange som er klar over det, inkludert vedkommende. Verdien av norsk vann har blitt satt av europeisk fossil kraftproduksjon i lang, lang tid og siden lenge før Norge ble koblet til Tyskland eller UK. Dette er data som er greit tilgjengelige men som få av disse nye geniene har giddet å sjekke fordi det ikke passer inn i hva de har bestemt seg for på forhånd. Einar Aas konket på å vedde mot at prisforskjellen mellom Norge og Tyskland ble så stor som 10 øre. Så be den 17 øre og han var game over. Deretter kollapset forskjellen til 2 øre.

    Det har den siste tiden vært et populært standpunkt å inneha at den norske kraftmiseren stammer fra at man åpnet to nye utenlandsforbindelser. Da antar man implisitt at situasjonen ville vært en fundamentalt annen om så ikke hadde skjedd. Det er liten til ingen ting som tyder på at så er tilfelle. I Sverige (som er en mye større krafteksportør enn Norge de siste få årene) har prisene også gått dit ingen skulle tru at nokon kunne bu. Det har da skjedd helt uten at nabolandet har åpnet en eneste ny kraftforbindelse til utlandet.

    Basert på andre skriblerier fra vedkommende skjønner han heller ikke forskjellen på energi og effekt, men det er det forsåvidt ikke så mange som gjør. Hver gang du ser noen som sier noe om prosentandelen av EUs kraftforbruk Norge bidrar med så kan du automatisk anta at den som sier det ikke skjønner den forskjellen. Listen er etter hvert ganske lang og inkluderer mesteparten av Stortinget og deltagere i denne tråden som mener å kunne alt. Effekt er vanskelig, tydeligvis. Etter den logikken er all kraftutveksling land imellom uvesentlig siden det langt meste av kraft som forbrukes er produsert innenlands i landene det gjelder. Da blir også svensk eksport uvesentlig. Den normalt franske uvesentlig. Alt blir uvesentlig og alle land kunne like gjerne kuttet alle forbindelser til naboland.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Basert på andre skriblerier fra vedkommende skjønner han heller ikke forskjellen på energi og effekt, men det er det forsåvidt ikke så mange som gjør. Hver gang du ser noen som sier noe om prosentandelen av EUs kraftforbruk Norge bidrar med så kan du automatisk anta at den som sier det ikke skjønner den forskjellen. Listen er etter hvert ganske lang og inkluderer mesteparten av Stortinget og deltagere i denne tråden som mener å kunne alt. Effekt er vanskelig, tydeligvis. Etter den logikken er all kraftutveksling land imellom uvesentlig siden det langt meste av kraft som forbrukes er produsert innenlands i landene det gjelder. Da blir også svensk eksport uvesentlig. Den normalt franske uvesentlig. Alt blir uvesentlig og alle land kunne like gjerne kuttet alle forbindelser til naboland.
    merkelig påstand å komme med, når mye av motstanden av denne vindkraften nettopp er basert på dette skillet. ennå merkeligere all den tid du selv har sagt at denne salen f.eks. har forstått poenget. men det er vel i samme gate som når en hevder at en øking av kapasitet på 62% i kabelforbindelsen ikke har betydning for noe som helst hva angår eksport og pris. en kunne jo like gjerne kuttet alle forbindelser…

    1A33BB64-BDAB-46E2-8392-2F2508340A79.jpeg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221
    men det er vel i samme gate som når en hevder at en øking av kapasitet på 62% i kabelforbindelsen ikke har betydning for noe som helst hva angår eksport og pris.
    Det er det meg bekjent ingen som noen gang har hevdet. Har du et eksempel på at noen har hevdet dette?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er det meg bekjent ingen som noen gang har hevdet. Har du et eksempel på at noen har hevdet dette?
    like lite som noen har bedrevet den logikk du selv gjorde deg lystig over.

    skjønt ditt kronargument er jo at de nye kablene ikke forklarer prisstigningen/-smitten:
    «Det har den siste tiden vært et populært standpunkt å inneha at den norske kraftmiseren stammer fra at man åpnet to nye utenlandsforbindelser. Da antar man implisitt at situasjonen ville vært en fundamentalt annen om så ikke hadde skjedd. Det er liten til ingen ting som tyder på at så er tilfelle. I Sverige (som er en mye større krafteksportør enn Norge de siste få årene) har prisene også gått dit ingen skulle tru at nokon kunne bu. Det har da skjedd helt uten at nabolandet har åpnet en eneste ny kraftforbindelse til utlandet.»

    029AC26C-7E3C-4080-99E3-C355B0858E4D.jpeg

    0ED06C69-F627-4D53-BF37-A88F8ABBF14F.jpeg
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvorfor får man etterbetalt? Hos mitt selskap regnes strømstøtten inn fortløpende- slik at man selv kan følge med på hvor høy den foreløpige støtten er, avregnes ved enden av måneden òg trekkes fra på fakturaen.
    Det er jo slik det skal være, etterskuddsvis betaling og alt på en faktura, stipulert forbruk og a konto betaling tilhører sveivegrammfonens dager.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221
    skjønt ditt kronargument er jo at de nye kablene ikke forklarer prisstigningen/-smitten:
    Nei, det er ikke mitt argument en gang og følgelig kan det heller ikke være mitt kronargument. Min påstand er at prisene i Norge ville vært svært, svært høye de siste par årene også uten disse to nye kablene. Men mindre høye enn hva de faktisk har vært - hvor mye vet ikke jeg og har ingen forutsetning for å mene noe konkret om, da i motsetning til et lass av folk på internett som mener det forklarer alt.

    Hvordan du får det til at jeg mener at de ikke betyr noe / ikke forklarer noe forstår jeg ikke hvordan du klarer.

    De kvalifiserte gjetnignene som finnes er Statnett (10% av prisøkningen) og Volue Insight (25% av prisøkningen) - estimatene er imidlertid ikke gjort på samme tidsrom og Statnett har også sagt at de nok ville kommet frem til et høyere tall om de hadde gjort simuleringene sine på et senere tidspunkt.

    Om vi for argumentasjonens skyld antar at Oslo og Stockholm hadde helt like priser ville det også vært priser langt, langt utover hva som regnes som normalen i Norge.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221
    Tåkefyrsten svarer uten å svare
    Kommentar: Forføreren som ikke ble en erobrer - VG


    Kanskje mest smertelig for vår intellektuelle statsminister, med topputdannelse fra fransk eliteakademia var denne kraftsalven fra forfatteren: «Dere har mistet språket.»

    Og som det måtte gå, så bet Støre på Kjærstads agn. Han måtte svare. Ikke bare fordi det er noe man helst bør gjøre når man får brev, men også fordi Støre er på sitt mest påskrudde når han kan skrive slik han i sin tid lærte på Institut d’Études Politiques de Paris, også kjent som Sciences Po.

    Og som den litteraten han er, klarte ikke Støre å dy seg. Som en slags innledning til sitt lange svar til Kjærstad, skrev statsministeren: «La meg fortelle en annen historie. Jeg vet ikke om det er mulig etter alt som er skrevet og sagt, men la meg i alle fall forsøke.»

    ...

    Noen hengte seg mer opp i de innledende setningene enn resten av det lange svaret, deriblant tidligere leder for Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth. På Facebook skrev hun: «Med disse to setningene forklarer Støre selv årsaken til sitt kommende fall».

    Hvorpå en litt betuttet Kjærstad følte behov for å oppklare: «Det er bare det, Anita, at dette er åpningssetningene i min roman «Forføreren». Ikke mange, kanskje ingen, tar den henvisningen. Det er trist (for meg) å si det, men statsministeren overvurderer sterkt folks kjennskap til mitt forfatterskap.»

    ...

    Jonas Gahr Støre behersker retoriske figurer som går over hodene på vanlig dødelige, og han liker åpenbart salongenes diskurs, for å ty til et annet komplekst begrep med fransk opphav. Men han er langt fra like stø når han skal snakke til velgere som heller enn å la seg forføre av elegante formuleringer vil ha konkrete og jordnære svar på det som nå for tiden gjør hverdagen ganske krevende.

    Støre vil så gjerne være en forfører, men han makter ikke å erobre velgerne. Spørsmålet er hva som skjer når statsministeren oppdager denne, for ham, triste skjebne.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Noen hengte seg mer opp i de innledende setningene enn resten av det lange svaret, deriblant tidligere leder for Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth. På Facebook skrev hun: «Med disse to setningene forklarer Støre selv årsaken til sitt kommende fall».

    Hvorpå en litt betuttet Kjærstad følte behov for å oppklare: «Det er bare det, Anita, at dette er åpningssetningene i min roman «Forføreren». Ikke mange, kanskje ingen, tar den henvisningen. Det er trist (for meg) å si det, men statsministeren overvurderer sterkt folks kjennskap til mitt forfatterskap.»
    Problemet er selvfølgelig at om en ser denne henvisningen eller ikke, det gjør ingen forskjell. Innholdet er like avslørende, som henvisningen bare er et overfladisk ornament. En kan mer korrekt hevde at støre viser årsaken til sitt kommende fall, med ord som kjærstad har gitt ham.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Kommentar: Forføreren som ikke ble en erobrer - VG


    Kanskje mest smertelig for vår intellektuelle statsminister, med topputdannelse fra fransk eliteakademia var denne kraftsalven fra forfatteren: «Dere har mistet språket.»

    Og som det måtte gå, så bet Støre på Kjærstads agn. Han måtte svare. Ikke bare fordi det er noe man helst bør gjøre når man får brev, men også fordi Støre er på sitt mest påskrudde når han kan skrive slik han i sin tid lærte på Institut d’Études Politiques de Paris, også kjent som Sciences Po.

    Og som den litteraten han er, klarte ikke Støre å dy seg. Som en slags innledning til sitt lange svar til Kjærstad, skrev statsministeren: «La meg fortelle en annen historie. Jeg vet ikke om det er mulig etter alt som er skrevet og sagt, men la meg i alle fall forsøke.»

    ...

    Noen hengte seg mer opp i de innledende setningene enn resten av det lange svaret, deriblant tidligere leder for Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth. På Facebook skrev hun: «Med disse to setningene forklarer Støre selv årsaken til sitt kommende fall».

    Hvorpå en litt betuttet Kjærstad følte behov for å oppklare: «Det er bare det, Anita, at dette er åpningssetningene i min roman «Forføreren». Ikke mange, kanskje ingen, tar den henvisningen. Det er trist (for meg) å si det, men statsministeren overvurderer sterkt folks kjennskap til mitt forfatterskap.»

    ...

    Jonas Gahr Støre behersker retoriske figurer som går over hodene på vanlig dødelige, og han liker åpenbart salongenes diskurs, for å ty til et annet komplekst begrep med fransk opphav. Men han er langt fra like stø når han skal snakke til velgere som heller enn å la seg forføre av elegante formuleringer vil ha konkrete og jordnære svar på det som nå for tiden gjør hverdagen ganske krevende.

    Støre vil så gjerne være en forfører, men han makter ikke å erobre velgerne. Spørsmålet er hva som skjer når statsministeren oppdager denne, for ham, triste skjebne.
    Om Støre hadde hatt evne, hadde han oppdaget det for lenge siden, så han kommer nok ikke til å gjøre det
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    og løgnaktigheter…

    «Men når kraftbransje og politikere beskriver energikrisen, florerer unøyaktigheter og usannheter. Da mister vi tilliten til at politikken vil løse dette.»

    vi har vel tillit til at det er politikken som må løse dette. men da må vi ha politikere som taler klart og vil. det er politikere vi mister tillit til, ikke politikk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Sjølies innlegg er et paradeeksempel på at man ikke forstår effekt vs energi:
    Støre skriver videre at Norge har måttet trekke på kraft fra nabolandene i 2021 og 2022 på grunn av tørke i Norge. Det stemmer heller ikke.

    I de to årene nettoeksporterte Norge kraft i 23 av månedene og i samtlige åtte kvartaler. Nettoeksporten var til sammen 30 TWh, temmelig nøyaktig 10 prosent av norsk produksjon.
    Det siste er energi, netto balanse over noe tid. Det er fint nok om man kunne lagre energien til man behøver den. Det kan man gjøre med regulerbar vannkraft fra magasiner, men ikke med uregulerbar elve- og vindkraft, eller når magasiner er fulle.

    Derimot må effekten balansere i hvert øyeblikk. Strøm produseres og forbrukes . Det hjelper ikke om gjennomsnittet er et kraftoverskudd gjennom året om man ikke har effekten tilgjengelig her og nå. Da må man enten rasjonere eller importere. Man kan fint være nødt til å trekke på nabolandene mange ganger gjennom en måned eller et kvartal som i gjennomsnitt har overskudd for eksport.

    Det vil også være perioder hvor importert kraft er såpass billig at man kan lagre kraft ved å importere til forbruk, og la regnet fylle magasinene uten å tappe. Virkningen av det blir den samme som å lade batterier til senere bruk. Da man ikke importere, men det er ganske smart å gjøre det.

    Har man ikke skjønt forskjellen på effekt og energi er det kanskje litt kleint å forsøke å irettesette Støre for ikke å snakke sant.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^ Sjølies innlegg er et paradeeksempel på at man ikke forstår effekt vs energi:

    Det siste er energi, netto balanse over noe tid. Det er fint nok om man kunne lagre energien til man behøver den. Det kan man gjøre med regulerbar vannkraft fra magasiner, men ikke med uregulerbar elve- og vindkraft, eller når magasiner er fulle.

    Derimot må effekten balansere i hvert øyeblikk. Strøm produseres og forbrukes . Det hjelper ikke om gjennomsnittet er et kraftoverskudd gjennom året om man ikke har effekten tilgjengelig her og nå. Da må man enten rasjonere eller importere. Man kan fint være nødt til å trekke på nabolandene mange ganger gjennom en måned eller et kvartal som i gjennomsnitt har overskudd for eksport.

    Det vil også være perioder hvor importert kraft er såpass billig at man kan lagre kraft ved å importere til forbruk, og la regnet fylle magasinene uten å tappe. Virkningen av det blir den samme som å lade batterier til senere bruk. Da man ikke importere, men det er ganske smart å gjøre det.

    Har man ikke skjønt forskjellen på effekt og energi er det kanskje litt kleint å forsøke å irettesette Støre for ikke å snakke sant.
    er det blitt et lite brorskap med spesiell innsikt i effekt vs. energi?

    hva er det som får deg til å tro at det er det skillet som sitatet ditt viser til? og er det et skille som gjennomsyrer og feller argumentasjonen i artikkelen?

    hvor stort har behovet vært i norge i 2022 for å få dekket inn effekt vi selv ikke hadde?

    «Norge har så langt ingen problemer med å levere nok strøm i alle årets timer. Men NVE venter at maksforbruket vil stige i årene som kommer. Da vil kraftverkene ha for liten kapasitet til å forsyne forbruket i alt fra panelovner og varmtvannstanker til komfyrer og smelteverk i enkelte timer.

    – Dette har tradisjonelt ikke vært et problem i Norge. Vi har hatt nok strøm til å dekke forbruket selv i den kaldeste vintertimen. Men dette er nå i endring, sier NVE-sjef Kjetil Lund til E24.»
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221
    hvor stort har behovet vært i norge i 2022 for å få dekket inn effekt vi selv ikke hadde?
    Fritt etter hukommelsen er det innimellom noen problemer et sted i Nord-Norge som løses med import fra Sverige, ellers nok fint lite meg bekjent.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.803
    Antall liker
    5.449
    Sted
    Holmestrand
    Fritt etter hukommelsen er det innimellom noen problemer et sted i Nord-Norge som løses med import fra Sverige, ellers nok fint lite meg bekjent.
    Det er jo hele argumentet for utenlandskablene at de skal berge oss fra strømmangel - i tillegg til å sikre fortsatt billig strøm da.
    Eller som en statssekretær ville ha sagt det:
    "enda billigere strøm...."
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men er det noen som vil ha vindturbiner på land, mer utbygging av vannkraft og atomkraft ?
    Eller skal vi bare fortsette med den latterlige virkelighetsoppfatningen om at vi har strøm nok til alt og alle.........
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.426
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Desember regningen kom for ikke lenge siden. Romjulen på hytta, 5 dager. I tillegg har vi litt varme stående på når vi ikke er der. Regningen kom på 7500 kroner. Koster å være karslig med hytte på fjellet.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    LO foreslår makspris på 70 øre:

     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.265
    Antall liker
    9.098
    Desember regningen kom for ikke lenge siden. Romjulen på hytta, 5 dager. I tillegg har vi litt varme stående på når vi ikke er der. Regningen kom på 7500 kroner. Koster å være karslig med hytte på fjellet.
    Da har du svær hytte. Hadde 18 dager i Desember og en regning på ca.2400,- inkl. alt. Ser på oversikten at jeg bruker ikke særlig mer når jeg er der vs. ikke er der, det er noe varme som jeg skrur av når jeg er der da jeg jo fyrer med ved. Ser også på forbruket utover i denne mnd. at jeg ligger på ca. det samme, men det går mye ved.
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    910
    Antall liker
    708
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Legges det til nettleie på strømmen som eksporteres til utlandet? både deg og meg betaler jo nettleie for og få strømmen fraktet til boenheten vår.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221
    Legges det til nettleie på strømmen som eksporteres til utlandet? både deg og meg betaler jo nettleie for og få strømmen fraktet til boenheten vår.
    Nei. Men de nasjonale nettoperatørene deler prisdifferansen mellom seg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221
    Her om dagen var det noen som skrev en kronikk der det ble hevdet en del rare ting, mellom annet at Statnett var pålagt å bruke de betydelig flaskehalsinntektene på å etablere nye utenlandsforbindelser for det var et krav fra EU.

    Da kan kanskje vedkommende som skrev den kronikken lure på hvordan slikt som dette vitterlig skjer, for deretter muligens vurdere om man har misforstått en del ting - noe som er fort gjort når man sitter på kontoret sitt og dikter fritt med begrenset samsavar med faktiske forhold

    Strøm, Elvia | Norges største nettselskap kutter i nettleien (nettavisen.no)

    Statnett tjener så mye mer penger som følge av strømkrisen, at det før nyttår ble bestemt at store deler av de ekstra inntektene skulle overføres til nettselskapene.

    ....

    - Sammenlignet med 2022 så får vi betraktelig lavere kostnader til overliggende nett (Statnett), gjennom at Statnett har satt fastleddet/effektleddet til 0 og avregner energileddet etter en maks kraftpris på 35 øre/kWh. Vi får også kompensert store deler av våre egne kostnader til kjøp av nettap, ved at vi får utbetalt flaskehalsinntekter fra Statnett for den delen av kraftprisen som er høyere enn 35 øre/kWh. For å unngå at vi skal få merinntekt i 2023 så velger vi derfor å sette ned tariffene, skriver kommunikasjonssjef Morten Schau i en e-post til Nettavisen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221
    Det er visst ikke bare de uvitende folk flest som bremser kraftutbyggingen.

    En bekjent av meg sa at dersom man skulle oppsummere norsk forvaltning så kunne man bruke "omkampenes land". Intensjonene bak det meste har sikkert vært gode, men et resultat er at ting tar fryktelig lang tid, det skal gås mange runder, er godt med muligheter til klaging og ting ender opp med å ta vinter og votter før man eventuelt får en tillatelse til noe. Jeg er rimelig sikker på at bare det å legge til rette for at ting kan gå raskere kommer til å ta fryktelig lang tid. Det er nok av særinteresser og potensielt berørte som kommer til å lage masse baluba nesten uansett hva som foreslås.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.078
    Antall liker
    1.082
    Sted
    '
    Dersom man har vært av den oppfatning at elektrisk energi har pleid å være så sinnsykt billig i Norge, så bør man også ha en god forklaring på hvorfor kraftkrevende industri ikke bare må ha fritak fra elavgiften men også få CO2-kompensjasjon fra staten.
    CO2-kompensasjon har vel lite med strømpris å gjøre, begrunnelsen er ifølge artikkelen du viser til:

    Hensikten er å hindre såkalt karbonlekkasje - det betyr at industri som bruker mye strøm, flagger ut til land uten de samme utslippskostnadene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221
    CO2-kompensasjon har vel lite med strømpris å gjøre, begrunnelsen er ifølge artikkelen du viser til:

    Hensikten er å hindre såkalt karbonlekkasje - det betyr at industri som bruker mye strøm, flagger ut til land uten de samme utslippskostnadene.
    Poenget var at det er populært å fremstille denne industrien omtrent som det Norge (fortsatt) er bygget på og at den er muliggjort av svært lave strømpriser siden de bruker veldig mye av den. Men i den virkelige verden må det altså relativt kraftige statlige subsider til for at det skal være liv laga her på berget.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    En bekjent av meg sa at dersom man skulle oppsummere norsk forvaltning så kunne man bruke "omkampenes land". Intensjonene bak det meste har sikkert vært gode, men et resultat er at ting tar fryktelig lang tid, det skal gås mange runder, er godt med muligheter til klaging og ting ender opp med å ta vinter og votter før man eventuelt får en tillatelse til noe. Jeg er rimelig sikker på at bare det å legge til rette for at ting kan gå raskere kommer til å ta fryktelig lang tid. Det er nok av særinteresser og potensielt berørte som kommer til å lage masse baluba nesten uansett hva som foreslås.
    Dumt med omkamper, selvsagt, men lange beslutningsprosesser har mye for seg. Da blir det beslutninger som er bedre forankret, og færre omkamper. At Sp har full gass i revers er ikke representativt for hvordan dette landet stort sett er blitt styrt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221
    Dumt med omkamper, selvsagt, men lange beslutningsprosesser har mye for seg. Da blir det beslutninger som er bedre forankret, og færre omkamper.
    Om vi ser på f.eks utbygging av kraftnett i Norge så betyr det at, gitt at det tar 10-15 år fra ide/behov til ferdig produkt, man i dag må ha en formening om hva behovet er om 10-15 år. Det er ikke gitt at et slikt system gir spesielt gode beslutninger heller uansett hvor forankret de måtte være og hvor mange runder med klager det har vært.

    Nå er "alle" enige om at det trengs mer krafrproduksjon i Norge innen ganske kort tid, som i noen få år, men under nåværende regime så skjer det ingen ting av betydning på denne siden av 10-årsskiftet. Det har allerede gått snart halvannet år og strengt tatt har det ikke skjedd noesomhelst ennå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221
    Vindkraft i Sverige. Til sammenligning har Norge installert effekt på ca 4.5GW (høyre akse) og det kommer stort sett ikke noe inn på flere år siden det ikke har vært mulig å søke konsesjon siden 2019 (nå åpnet igjen, men det skjer stort sett ingen ting). I Norge produseres det 12-15TWh kraft fra vind i året (venstre akse). I Sverige bygges det visstnok nå ca 6-7TWh produksjon årlig. Det er en pipeline med 15GW installert effekt som er under behandling som kan komme i produksjon før 2030. Grafen under slutter i 2021, ved utgangen av 2022 var det forventet å være 14GW installert effekt (hva svaret ble vet jeg ikke). Det er estimert at produksjonen vil være 44TWh i 2024, det er såpass kort tid til at man må anta at det er basert på ting som strot sett er under bygging allerede.

    1674671701315.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn