Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Det som aller mest har endret seg, er at Ap tilpasser seg for å sikre seg velgere fra høyresiden.
    Tror heller at det er høyrefolk som har besatt viktige stillinger i AP....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    AP sitt store problem ar at velgermassen som i APs glansdager var stor og homogen har blitt veldig heterogen. Jeg mener de stort sett har gjort en god jobb utfra politisk ståsted hele veien …. og de er et ansvarlig parti ift helhet nå som før. Men terrenget har endret seg.
    mye enig. men disse endringene har også gjort at en har gått fra – overdrevet – å politisere ting til å administrere det hele. det er en måte å tekkes den mer heterogene velgermasse. og vi bør heller ikke være blind for to andre trekk: den «privatisering» – eller om en vil, utsetting av statlige/offentlige funksjoner i foretak eller hva de nå kaller seg –, og den administrasjonstenkingen som kalles npm. begge disse tingene er med på å avpolitisere det politiske. det er en drift fra tenkingen om det felles gode, til tanken om at markedstenking gjør samme nytten; en skyfler ting inn i markedslogikk.

    dette tilhører også ap; ikke bare, som de før sa: ap har vært så suksessrik at de nesten har avskaffet grunnlaget for seg selv.

    når en leser støres uttalelser i intervjuet linket over, så er det nesten fritt for politisk tenking/standpunkt, ut over at han har overlatt den tenkingen til andre instanser. det er også et politisk valg.

    i tillegg har vi at mye av den virksomhet som borgere skulle står for i dag er overtatt av lobbyister – nok et steg bort fra demos. når folket begynner å opptre som borgere, dvs. involverer seg i saker som er politisk – det som angår fellesskapet –, så avfeies det som populistisk støy, og forum som de danner (motvind er et eksempel) blir ansett som en gjeng uten ansvarsfølelse og helthetstenking. en kan være uening i det som sies, men en skal være ganske døv om en ikke ser at her gjør borgeren seg gjeldende. strømproblematikken vi er kastet inn i er en genuint politisk problematikk. det er arnestedet for populistsisk tenking; borgerens element. støre ser det ikke.

    tillegg:

     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Du mener altså, i bunn og grunn, at Støre ikke ser at dette kun kan løses politisk- fordi politikken outsourcet? Det har du nok mye rett i, og det er skremmende. Politikernes oppgave er å løse ulike samfunnsoppgaver gjennom nettopp å drive med politikk.

    Strømkrisen løses ikke med at Støre "ser", derimot med at Støre gir entydig beskjed om at slik og slik skal det være, fordi han er landets statsminister. Rett og slett ta politisk styring. Norsk kraftproduksjon er i offentlig eie. Da er det bare å gi beskjed om at vannstand skal være på et visst minimum- politisk bestemt! For å ha en buffer. Ferdig snakka! Det samme gjelder de enorme forskjeller i pris- avhengig av hvor i landet man bor.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    God gjennomgang av hvordan man har undervurdert utenlandskablenes effekt på prissettingen:

    Og traurig nytt for høst/vinter:

    En liten feil i overskriften: ... siden vi begynte med statistisk holdbare målinger.

    Skjermbilde 2022-07-10 kl. 09.42.45.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    God gjennomgang av hvordan man har undervurdert utenlandskablenes effekt på prissettingen:
    Jeg synes ikke den var god - og det er heller ikke særlig til gjennomgang der.

    Det kan forsåvidt hende konklusjonen er korrekt, men det er ikke mye til analyse i den fremstillingen der. Som de fleste andre som gjerne vil forklare alt mulig med de to nye kablene og at EU er slemme hopper de glatt over at prisene i Danmark, Sverige og Nederland også har vært MYE høyere enn normalen og at Norge allerede hadde plenty med utveklingskapasitet på plass mot disse landene fra før. Det er også en slags prestasjon å skrive en sak om kaftpriser uten å nevne gasspriser. De som skal forklare all misere med nye utenlandskabler er i den heldige situasjon at den ene av disse kom i drift rundt da gassprisen begynte å gå til himmels.

    Nå har vel de fleste som skriver om denne sfæren en agenda. Dette er en ytring fra "Den alternative energikommisjonen", ikke noe dypsinding forskningsarbeide. De har et anslag på effekten av de to nye forbindelsene, basert på hva som står i den artikkelen så fremstår det veldig som at de har tenkt på et tall. Og i alle fall at konklusjonen var gitt lenge før de skrev et ord av artikkelen eller startet analysearbeidet - vel og merke om noe slikt i det hele eksisterer.

    Det var samme greia med en andre rapporten som kom om ca det samme for et par måneder siden.

    Det er selvsagt lov å mene noe her i landet, men så grunt som dette fremstår så tviler jeg på at noen vil ta arbeidet (om man kan kalle dette et arbeide) særlig alvorlig og hensikten ser ut til å først og fremst være å kaste litt ved på bålet og gi noen talking points til allierte politikere i en debatt som man må anta kommer mer og mer utover høsten. Jeg regner med det ikke er veldig lenge til noen begynner å vise til denne "analysen".
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Fastprisen er på 3 kr nå folkens,, og timeprisen når nye høyder. jeg syns det var dyrt da jeg kjøpte 15mnd fastpris til 1,17. nå anger jeg bare på at jeg ikke kjøpte for 3 år…
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Fastprisen er på 3 kr nå folkens,, og timeprisen når nye høyder. jeg syns det var dyrt da jeg kjøpte 15mnd fastpris til 1,17. nå anger jeg bare på at jeg ikke kjøpte for 3 år…
    For privatpersoner så har man noe som er ganske nærme en makspris allerede. Så fastpriskontrakter bør først og fremst betraktes som spekulering i hvor mye man kan få tilbake på nettleien gitt hvordan det funker. Man betaler uansett ikke markedsprisene om dagen.

    Ordningen for private kommer garantert til å bli videreført så lenge prisene er godt over normalen så dette er et godt stykke ned på min bekymringsliste. Dersom prisbildet vedvarer og ordningen kuttes så vil regjeringspartienes oppslutning bli ca 0% så det skjer ikke.Eneste mulige scenario er at ordningen blir bedre.

    Med en markedpris på 10 kroner så betaler private 2.125 kroner i vintermånedene inkl mva men før nettleie.

    Bør ha tilgang på svært billig ved før det lønner seg i alle fall.

    Det er også greit å bevare proporsjonene. Vi drar på 3 uker sommerferie til helgen. Jeg aner ikke hva det kommer til å koste totalt, men et sted mellom 100k og 150k kanskje. Det er jo en god del penger, men vår families totale pengebruk på ferie de siste to årene er ca 5000 kroner, det kommer i sin helhet fra et jeg var en uke alene på fjellet og bodde og spiste på DNT-hytter de dagene jeg ikke bodde i telt pluss offentlig transport til og fra turen. Det er allerede bestemt at neste års sommerferie blir i Norge og den kommer til å koste nsten ingen ting.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Ja hva skulle vi gjort uten støttepakken, satt fyr på Stortinget kanskje?
    Hadde ikke is i magen til å vente på strømstøtten jeg, med det går jo bedre med den uansett. Spent på hva dom skjer etter 2023 vinteren. Energisituasjonen kan bli kritisk i mange år pga Ukrainia/Russland


    150k på ferie?slår skikkelig til i år da ?Interessant å se vet hva slags feriebudsjettet det opereres med . Bra strømstøtten kom da. 150k er vel ca 4-5 ganger mer vi noensinne har brukt, selv med 7 familiemedlemmer sammen. Å leie hytte i Norge for 7 og en liten sydentur for 2 ble plutselig billig…, takk for den;)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    150k på ferie?slår skikkelig til i år da ?Interessant å se vet hva slags feriebudsjettet det opereres med . Bra strømstøtten kom da. 150k er vel ca 4-5 ganger mer vi noensinne har brukt, selv med 7 familiemedlemmer sammen. Å leie hytte i Norge for 7 og en liten sydentur for 2 ble plutselig billig…, takk for den;)
    Tror ikke det er så veldig spesielt, egentlig selv om det er ganske mye penger. Et par uker i det store landet syden koster fort 50-60-70 lapper bare i reise og opphold for en familie før lokale utgifiter dersom man skal reise i skoleferien. Har ikke noe mål om at det skal koste så mye som mulig - de fleste stedene vi skal oppholde oss har vi leid leilighet så kan lange de fleste måltider selv. Satser for øvrig på å komme nærmere 100k enn 150k, men vi får se.

    Feriekostnader er etter min erfaring ganske binært. Enten så koster det temmelig lite (holde seg i Norge - type bo på hytte, hos familie) eller så koster det fort ganske mye om man flyr et sted, må betale for alle overnattinger, skal gjøre en del ting som koster noe, spise en del ute osv. Dette blir for oss første gang i utlandet med ungene på sommerferie på ca 10 år så på ingen måte normalen for vår del. Skulle egentlig gjøre denne turen i 2020 men det gikk rimelig nok i dass både da og året etterpå.

    Men det er ikke noen hemmelighet at det er masse folk som også får strømstøtte som hadde klart seg helt kurant uten. Jeg tipper at det delvis er fordi det rent praktisk er svært vanskelig å sette et skille på noe slikt eller behovsprøve det og at det også ville gått temmelig hardt utover oppslutnigen til de rødgrønne så da har et blitt som det har blitt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Ellers påstås det fra bransjen om dagen at de holder tilbake alt de kan og kun produserer uregulerbar kraft grunet vind og stor vannføring, samt krav til minstevannføring.

    Den norske kraftproduksjonen svinger fortsatt betydelig gjennom døgnet. Akkurat nå levers det totalt nesten 18GW mens det eksporteres 6GW (5 av disse fra Sør-Norge). I natt var produksjonen nede i 13GW og i går lå den på 10GW store deler av døgnet. Gitt disse store variasjonene, som tilfeldigvis sammenfaller med når prisene er på sitt høyeste/laveste fremstår påstanden om at det ikke brukes regulerbar kraft nå som noe underlig.

    Her er produksjon og forbruk de siste to ukene. For meg ser ikke dette ut som noe som ikke kan reguleres i alle fall. Kanskje finnes en eller annen forklaring, men hva den skal være er ikke spesielt lett å se helt umiddelbart i alle fall. De dype dippene i produksjonskurven er på natta.

    prod_forb.JPG
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Hmm her er det noe muffins i mosen ja. Er rimelig forklaring er jo at elvene renner saktere om natten, rart det der..
    Men vi får håpe det er reelt at man slipper vannet forbi turbinene av reelle hensyn og ikke spekulasjon i pris. I stedet for å slippe vannet utenom turbinene kunne man jo laget strøm pumpet det opp i regulerte basseng . Et oppladbart vannbatteri rett og slett.

    kan du legge ut link til de interessant kurvene?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Hmm her er det noe muffins i mosen ja. Er rimelig forklaring er jo at elvene renner saktere om natten, rart det der..
    Men vi får håpe det er reelt at man slipper vannet forbi turbinene av reelle hensyn og ikke spekulasjon i pris. I stedet for å slippe vannet utenom turbinene kunne man jo laget strøm pumpet det opp i regulerte basseng . Et oppladbart vannbatteri rett og slett.

    kan du legge ut link til de interessant kurvene?
    Alt ligger fritt tilgjengelig her

    Men det er kun for Norge som helhet, ikke delt opp i ulike områder.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Tid for dagens...



    – Vi er i en ekstremsituasjon. Det er også ekstremt hvordan offentlige myndigheter villeder oss med informasjon. Det blir sagt at «kraftprodusentene skal spare på kraften» og «kjenne sitt samfunnsansvar». Samtidig går eksporten for fullt gjennom de nye utenlandskablene og vannmagasinene våre tømmes, sier Eivin Salen, leder av Motvind Norge, folkebevegelsen mot vindkraft.

    Ved Blåsjø er en gravemaskin i sving nede ved vannspeilet. Det er cirka 40 høydemeter opp til stedet hvor man vanligvis setter båten utpå Nord-Europas største kraftmagasin. Gravemaskinfører Nils Toralf Sørestad holder på å forlenge båtopptrekket med 200 meter, slik at folk skal klare å bakke bilen helt ned til innsjøen.

    Blåsjø er det største kraftmagasinet i Norge og fungerer som vannmagasin for Ulla-Førre-kraftverkene. Vannet strømmer i tunnel ned til Norges største kraftverk i Kvilldal. Her er den ene enden av verdens lengste undersjøiske strømkabel North Sea Link – den forhatte Englandskabelen.

    – Feilslått
    Motvind Norge-leder Eivind Salen er lærer på Sola VGS. Han bruker sommerferien til å reise rundt i landet og se på kraftmagasiner.

    – Det er virkelig ekstremt i mange vassdrag. Båter ligger langt oppe på land. Det har aldri vært verre, sier Salen.

    I et regneark har han tall for eksporten til Tyskland, England og Nederland, som er direkte koblet til Sørvest-Norge gjennom nye utenlandskabler.

    Ifølge Salens tall er det eksportert 4,8 TWh (milliarder kilowattimer) til disse tre landene bare i 2022.

    Sørvest-Norge har kapasitet til å kunne produsere 33,9 TWh per år. Magasinfyllingen er nå 45,5 prosent. Uten eksport ville fyllingsgraden vært cirka 59,7 prosent.

    – Det er rekordtomme magasiner og fare for rasjonering til vinteren, men eksporten pågår for fullt. Hvorfor sier ikke regjeringen og forvaltningen det som det er? De har låst oss inn i et feilslått markedssystem. Kraft behandles som en handelsvare for eksport, ikke en kritisk del av norsk infrastruktur. Nå lekker kraften vår ut til et umettelig Europa, og vi får knapphet og skyhøye priser tilbake. Så lenge prisene i Sørvest-Norge er lavere enn nord på kontinentet i Europa, vil vannet renne ut av våre kraftmagasiner, sier Eivind Salen.

    Helbom om strømpriser
    I 2013 hevdet Statnett at nye utenlandskabler bare ville gi en økning i de norske strømprisene på tre-fire øre per kWh.

    Mandag hadde Sørvest-Norge årets høyeste strømpris på tre kroner kilowattimen mandag. Inkludert nettleie og avgifter kostet strømmen om lag 4,30 kroner kilowattimen.

    Strømmen er 91 ganger dyrere enn i nordlige deler av landet. Den siste tiden har Norge gått fra å være delt i to til å være delt i tre når det gjelder strømpriser. Prisene i Sørvest-Norge har løpt fra de andre landsdelene.

    – Dette slår hardt ut økonomisk, det slår hardt ut økologisk. Alle merker at strømprisene går veldig opp, og er prisdrivende for alt annet. Og når inflasjonen er rekordhøy fører det til høyere rente og en vanskeligere situasjon for folk. Dessuten er livet i vannet ikke laget for opp- og nedtapping av regulerte vann. Situasjonen er kritisk der også, spesielt i gyteperiodene, sier Eivind Salen.

    Han underviser i historie og drar paralleller.

    – To land har gjort seg bemerket med å eksportere mat i perioder med sult og matmangel. Storbritannia, under potetpesten i Irland, og gjentatte ganger Russland og Sovjetunionen. Nå eksporterer Norge kraft til tross for fare for strømrasjonering. Dette er ikke solidaritet, det er hjerterått av norske kraftbaroner med millionlønninger. Vannkraftlandet Norge bugner over av nedbør. Vi har mer enn nok kraft til å holde landet vårt i gang, men det er ikke i nærheten av å være nok til Europas enorme behov. Det er vi som betaler regningen for at Europa gjennom mange år har ført en fullstendig feilslått energipolitikk. La oss heller få glede av våre egne ressurser og dele når vi har overskudd, sier Eivind Salen.

    Motvind-sjefen tror strømprisene vil bli så høye at mange vil slite når det kommer på toppen av høye drivstoffpriser, dyrere mat og økte renter. Eivind Salen er tydelig på hvem som har ansvaret for situasjonen.

    – Det er regjeringen og forvaltningen som står ansvarlig, og de har virkelig vanskjøttet sitt samfunnsoppdrag. Det er ufattelig at Arbeiderpartiet og Senterpartiet ikke har fått et internt opprør, med tanke på disse partienes identitet og historie. Norsk energipolitikk må endres. Krisetiltakene må settes inn nå. Det er politisk vilje og politisk handlekraft som mangler. Reparerer det som er ødelagt, fiks det som er feil.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Jeg skjønner ikke det pågående kattejammeret, regjeringa dekker 80% over 70øre og i vinter 90%
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Nå er det vel slik at dette dreier seg om noe mye mer enn regninga til sluttbruker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jeg skjønner ikke det pågående kattejammeret, regjeringa dekker 80% over 70øre og i vinter 90%
    Dersom det tar helt av til vinteren så kommer fort "fallout" til å bli ganske stygg. Det har ikke allverdens å si for husholdingene siden staten uansett tar det aller meste av regningen over et visst nivå (og ordnigen kan som nenvt kun bli bedre jo verre det eventuelt blir), men Vedum og Støre kommer til å bli stekt levende. Se for deg Vedum stå på fjernsyn og prøve å forklare hvorfor det er rasjonering på Sørlandet samtidig som eksporten går for full pupp for å gi et lite plaster på Tysklands fullstendig feilslåtte energipolitikk eller fordi det er så lønnsomt for Statnett at det eksporteres til Storbritania. Sannsynligheten for at så skjer er ikke særlig stor, men den er heller ikke null. I en slik situasjon kommer alle baller til å være i luften og alt kan skje. Jeg vedder ganske mye på at Vedum ikke kommer til å si "samfunnsøkonomisk lønnsomt" en eneste gang det neste halve året ifm elkraft.

    Jeg blir ikke veldig overrasket om norske politikere velger å vise EU fingeren å innføre stortillt statlig støtte til næringsliv i strid med EØS-avtalen for eksempel (om det er i strid, vel og merke). Det sitter nok ekstremt langt inne å melde seg ut av det europeiske energimarkedet siden Norge fort selv kan være fucked om det blir en tørr høst, lite snø og kaldt i vinter osv. Det er mulig at Norge går tom for elektrisk energi og selv er avhengig av import.

    Det mest prinsipielle problemet for politikere og myndigheter i Norge er at sikkert to millioner velgere mener at systemet fremstår som rigget for å skru kundene og berike det offentlige og kommunale kraftbaroner. Om det er korrekt eller ikke (det er det ikke) er helt uvensentlig, men det er uansett noe politikere ikke kan la være å forholde seg til. Jeg tipper de berømte folk flest sin tillit til norsk energibransje nå er et sted rundt null og herfra kan det nesten bare gå nedover. Det blir etter hver ingen som bryr seg om hva Statkraft, Statnett. NV,E, Agder Energi, Hafslund og de andre aktørene mener om noesomhelst eller hvilke forklaringer de nå måtte komme med. Det er et veldig stort problem for hele bransjen og følgelig for politikere og også for systemet.

    Det er tilnærmet komplett umulig for de langt fleste å skjønne hvorfor noe som kommer gratis fra himmelen og der cap ex er tatt for en generasjon siden skal koste 30-40-50 ganger hva det koster å produsere varen. Som en illustrasjon på tenkingen i sfæren så har jeg bekjente som jobber med elkraft og de tror - i fullt alvor - at grunnen til at SP sliter er ,manglende reversering av kommunesammenslåing og lite nærpolitireform. Det er det knapt noen som bryr seg om nå for tiden.

    Det kommer til å bli kastet mye penger på dette problemet i Norge, det er jeg helt sikker på. Det er tross alt det eneste Norge har evig nok av om dagen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Private og husholdninger får dekket store deler av sitt problem... da er det betydelig verre med smått og middelsstort næringsliv hvor mange allerede har store problemer...
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Ifølge Eivind Salen så gir vi jo bort all krafta vår, alt! Han er jo en tullebukk som har vært imot all utbygging, til og med elvekraft, den kapper jo fisken i biter. Kabler og ledninger innenlands skal han jo heller ikke ha.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Ifølge Eivind Salen så gir vi jo bort all krafta vår, alt! Han er jo en tullebukk som har vært imot all utbygging, til og med elvekraft, den kapper jo fisken i biter. Kabler og ledninger innenlands skal han jo heller ikke ha.
    Han er en tullebukk, ja. Jeg er nesten litt deprimert over at vår lokale kondomdoktor med tankeorganet generelt i vater siterer han hele tiden. Salen vil jo ikke ha noe produksjon men kjempebillig strøm hele tiden til alle uansett hva. Han fremstår som en idiot, selv om det er mulig å finne ett og annet poeng der innimellom, men det drukner fort i alt fjaset.

    Rødt er ca like teite. De vil heller ikke ha noe ny produksjon men masse ny industri som utnytter billig norsk fornybar energi.

    De som jobber med dette til daglig er rimelig frustrerte sidne alle mener noe om det men nesten ingen skjønner noe. Det ser man forsåvidt også ganske tydelig på den ansvarlige ministeren, nå som vi tross alt har fått en av sorten som ikke er fullstendig nedsnødd i motsetning til sin forgjenger fra Rødt/AP. Hun kunne sannsyneligvis ca like mye om energi som Moxnes som nå ses på som en slags messias av enkelte. Jeg har ennå ikke sett noe som tyder på at han faktisk har noesomhelst greie på hva han snakker om. Moxnes, altså.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    nesten for galt til å tro.
    Meg bekjent så selges den så dyrt som mulig, altså markedspris til fordel for offentlig pengekasse. Som Rødt liker å dele ut fra til alle gode og mindre gode formål. Minimere inntektene og maksimere utgiftene later jo til å være Rødts mantra
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Siden de langt fleste nå har fått et forhold til hva 1 TWh er for noe rart ifm produksjon av strøm og eksport/import av tilsvarede så kan man jo også merke seg at Norge eksporterer i overkant av 2000TWh i året i form av gass, eller ca 100 ganger eksporten av elektrisk energi om man vil. I tillegg til eksporten av gass så kommer ca 1000TWh i form av oljeeksport. Norge eksporterer altså ca 3000TWh energi årlig, hvorav elektrisk energi utgjør en ganske liten avrundingsfeil. På motsatt side av regnstykket importeres rundt 130TWh eller så, antar det er besin/diesel.

    Så må man sannsyneligvis være økonom i FinDep for å skjønne hvorfor det er så fryktelig komplisert for staten å kaste en passe mengde penger på problemet her hjemme. Nå kan riktig nok ikke Norge konvertere noe av denne gassen til elektrisk energi siden vi ikke har noen gasskraftverkt, men det er jo også noe som er politisk bestemt og aldri noe noen har ivret for å ha i bakhånd. De to vi hadde ble vel aldri brukt og er nå demonterte og solgt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Nå belastes det vel godt over 5kr/kWh ved mange hurtigladere....??
    Så lenge man har egen lading hjemme er det ikke mye disse brukes for de langt fleste.

    Jeg har «free. Forever» nå er det faktisk verdt noe/
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Får vel 30kw for en liter bensin i garasjen nå, på en kjip dag
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda... med hjemmelading til fornuftige priser er det greit, men skal man på langtur blir det et annet bilde.... En bekjent av meg kommenterte nylig at han hadde betalt litt over 5,50 på en hurtiglader... da blir det 440kr for ca 40 mil, litt avhengig av kjørestil....
    Den 12 år gamle dieselbilen min går på ca 0,5-0,55 på mila... med avslappet kjørestil kommer jeg under 0,5... det blir da ca 550kr for 40 mil.. i tillegg kjører jeg glatt over 120 mil uten å tanke..
    Hybriden min går på ca 0,6 eller litt over, på bensin, med fornuftig kjøring.. men da kjører jeg kun noe i underkant av 4000 km av totalt ca 16000, på bensin... resten går på nordnorske strømpriser..:cool:
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Men hvor ofte er man på langtur kontra putre rundt i bøgda/byen? De fleste kan telle det på en hånd, ja det er selvsagt unntak. Uansett så begynner man ofte med "full tank" i begge ender, så selv om jeg kjører Trondheim-Kristiansand så blir det ikke så gæli
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Joda... med hjemmelading til fornuftige priser er det greit, men skal man på langtur blir det et annet bilde.... En bekjent av meg kommenterte nylig at han hadde betalt litt over 5,50 på en hurtiglader... da blir det 440kr for ca 40 mil, litt avhengig av kjørestil....
    Den 12 år gamle dieselbilen min går på ca 0,5-0,55 på mila... med avslappet kjørestil kommer jeg under 0,5... det blir da ca 550kr for 40 mil.. i tillegg kjører jeg glatt over 120 mil uten å tanke..
    Hybriden min går på ca 0,6 eller litt over, på bensin, med fornuftig kjøring.. men da kjører jeg kun noe i underkant av 4000 km av totalt ca 16000, på bensin... resten går på nordnorske strømpriser..:cool:
    Folk er som kjent på langtur hele tiden med tilhenger. Spesielt i sør-Norge. Med mindre de skal til Praha non-stop uten tid til å pisse en gang.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    De fleste kredittkort har også laderabatt, jeg får f.eks 12% rabatt hvis jeg legger mitt mastercard inn i en app på de aller fleste stasjonene. Mange elbiler selges også med brikker som gir god rabatt, så det er nesten godt gjort å betale "sticker" spesielt hvis man kjører mye langt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    De fleste kredittkort har også laderabatt, jeg får f.eks 12% rabatt hvis jeg legger mitt mastercard inn i en app på de aller fleste stasjonene. Mange elbiler selges også med brikker som gir god rabatt, så det er nesten godt gjort å betale "sticker" spesielt hvis man kjører mye langt.
    Ikke glem ar om man insisterer på å kunne kjøre
    50 mil i minus 20 i 120 uten å lade så er det uaktuelt uansett.

    At en slik kjøretur er umulig å gjennomføre i Norge er uvesentlig.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Jeg skjønner ikke det pågående kattejammeret, regjeringa dekker 80% over 70øre og i vinter 90%
    Det er fortsatt slik at vi betaler MYE mer enn normalt i hele vår til høst perioden, og staten håver inn så det tyter i alle lommer. Selv om de kaster litt tilbake til oss. Det skulle bare mangle.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    50 mil i -20 og 100+ er faktisk for ingenting å regne i indre Troms og Finnmark... korriger gjerne til -30 og under...
    Tromsø - Kirkenes er vel ca 90 mil...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    50 mil i -20 og 100+ er faktisk for ingenting å regne i indre Troms og Finnmark... korriger gjerne til -30 og under...
    Tromsø - Kirkenes er vel ca 90 mil...
    Men hvorfor skal man kjøre så langt rett som det er?

    Om man bor i Kirkenes hva skal man i Tromsø eller omvendt?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Men hvorfor skal man kjøre så langt rett som det er?

    Om man bor i Kirkenes hva skal man i Tromsø eller omvendt?

    Fordi det faktum at du kan gjøre det, og at avstandene er så store som de faktisk er, er det som gir frihetsfølelsen i det å eie bil. I oslogryta trenger knapt noen bil slik at dette aspektet, friheten bilen gir, er vanskelig å ta inn over seg for mange av de som bor der avstandene til alt er små.

    Sjøl har jeg pendlet fryktelig langt (helt til Høyre fjernet alle pendelfradragene fordi ingen millionærer hadde slike fradrag. Det faktum at folk i slaveklassen med luselønn (les østeuropeere) kunne risikere å få skattelette var dessuten utålelig).
    Jeg har også ved et par anledninger kjørt 82mil på jobbintervju (fly går ikke nordover herfra fordi politikerne ikke vil subsidiere ruter som går nordover - de vil ha mest mulig trafikk via fylkeshovedstaden. Widerøe prrioriterer flyparken mot subsidierte ruter i størst mulig grad. Derfor må jeg fly sørover og bytte fly for komme nordover. Det koster så mange tusen at det ikke er aktuellt - langt billigere å fly til Oslo men da må jeg først kjøre 18mil til en stor nok flyplass til å ta ned jetfly. Bussen tar uhorvelig med timer og jeg må vente 2.5 timer ved bussbytte. Jernbane finnes selvfølgelig ikke og jeg var 20år gammel første gang jeg så et lokomotiv annet enn på film).
    I tillegg har sentraliseringen gått så langt at mange må 50mil+ for enkelte gjøremål. Gudene må vite hvor mange som reiser flere titalls mil til UNN i Tromsø hver dag f.eks. Dessuten er det hytte, venner og familie etc....
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Det er fortsatt slik at vi betaler MYE mer enn normalt i hele vår til høst perioden, og staten håver inn så det tyter i alle lommer. Selv om de kaster litt tilbake til oss. Det skulle bare mangle.
    Jeg har betalt en del mindre enn normalt, så langt så har jeg brukt 7 kroner på strøm i Juli, det må bygges mer overføringskapasitet og på lengre sikt mer produksjon. Hvertfall hvis man skal kappe ledningene i tilfelle det ikke regner til høsten(som er hvor sannsynlig?)

    Screenshot_20220712-000357_Tibber.jpg
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Fordi det faktum at du kan gjøre det, og at avstandene er så store som de faktisk er, er det som gir frihetsfølelsen i det å eie bil. I oslogryta trenger knapt noen bil slik at dette aspektet, friheten bilen gir, er vanskelig å ta inn over seg for mange av de som bor der avstandene til alt er små.

    Sjøl har jeg pendlet fryktelig langt (helt til Høyre fjernet alle pendelfradragene fordi ingen millionærer hadde slike fradrag. Det faktum at folk i slaveklassen med luselønn (les østeuropeere) kunne risikere å få skattelette var utålelig for Høyre).
    Jeg har også ved et par anledninger kjørt 82mil på jobbintervju. I tillegg har sentraliseringen gått så langt at mange må 50mil+ for enkelte gjøremål. Gudene må vite hvor mange som reiser flere titalls mil til UNN i Tromsø hver dag. Dessuten er det hytte, venner og familie etc....
    Hvilke gjøremål, fornye passet vært tiende år? Besøker aldri et offentlif kontor, det er vel knapt noe som ikke kan fikses med telefon og/eller Internett. Edgecasene på nordkalotten med daglige ærender 100mil unna kan jo fortsatt kjøre bensinbil, de trenger ikke trekkes frem på innpust og utpust, Ola nordmann kjører drøye 3 mil og dagen, punktum. I tillegg skjønner jeg ikke hvorfor folk innretter livene sine slik at man bruker store deler av uka i bilen, det høres veldig kjedelig ut, bruker mine timer med familien, mye mer stas.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn