Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Må spørre av ren nysgjerrighet: Hvorfor er dette en valid argumentasjon for at Norge bør ha høye strømpriser?
    Har jeg ikke sagt at det er heller, men det er ikke noe nytt at Norge i stor grad følger europeiske kraftpriser, men ligger noe under. Koblingen bryter sammen når det er veldig mye vann tilgjengelig i Norge, ellers er det mye det samme. Norge har hatt "tyske" priser lenge, lenge før det kom en kabel til Tyksland.

    For privatkunder ligger prisene spesielt i Tyskland og Danmark skyhøyt over tilsvarende i Norge, men det er grunnet svært hissige skatter og avgifter, ikke fordi kraften i seg selv er så mye dyrere.

    Eksempelvis er normalt i Norge prisen en god del høyere om vinteren enn om sommeren. Det er jo ikke fordi det er dyrere å kjøre et vannkraftverk om vinteren enn hva det er om sommeren, men fordi den generellt prisen på energi er høyere da grunnet høyere forbruk her og ute.

    Edit: Historikken er ikke så bra på tysk "Statnett" sin side, men er er månedssnitt for prisene for Tyskland (brun) og NO2 (Sørlandet) i blått fra 2017 til 2020. Altå lenge før noen kabel var i drift. I 2020 rant det over grunnet enorme snømengder og strømen var som kjentomtrent gratisk i Norge.

    norge_tyskland.JPG
     
    Sist redigert:

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    @weld77 Da misoppfattet jeg innlegget ditt, beklager det.

    Har forståelse av "tilbud - etterspørsel" mekanismene og hvordan det fungerer i sin "enkelhet". Men at prisene på energi i Norge er på et nivå som ikke harmoniserer med det en stor del av befolkingen har av betalingsevne, er etter hva jeg forstår et reelt samfunnsproblem, og på vei til å bli stadig verre. (les forskjells Norge)

    Finner ingen lindring i poenget at andre land har høyere priser enn Norge. Og mener at det bør ikke brukes i noen sammenhenger som en argumentasjon for å rettferdiggjøre de energiprisene vi ser på strøm i dag. Norge som europas batteri er en dårlig idé for oss som bor i landet.

    Men, det er høyst mulig jeg tar feil og bare ser litt for mørkt på det hele. (Håper inderlig det)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Men at prisene på energi i Norge er på et nivå som ikke harmoniserer med det en stor del av befolkingen har av betalingsevne, er etter hva jeg forstår et reelt samfunnsproblem,
    Tja, med nåværende strømstøtte så antar jeg at andelen det virkelig er et stort problem for er relativt liten, uten at det hjelper de som faktisk sliter med det. Problemet er mer at det nå kommer på toppen av at alt mulig annet blir dyrere samtidig, til dels betydelig. Mat. drivstoff, rente - tre store utgiftsposter det er vanskelig å komme unna. For andre ryker kanskje en av fire storbyweekender eller noe slikt.

    I børjan var planen å ta dette over sosialordningene slik at støtte kun skulle gå til virkelig verdig trengende, men så ble prisene ennå høyere og oppslutningen til regjeringen var på stø kurs mot ca 0% så da ble det til så godt som alle opp til et ganske romslig tak på 5000kWh pr måned - det var også relativt mange som fallt utenfor det opprinnelige opplegget med Husbanken eller hva det nå var planen var.. Til vinteren blir også støttegraden 90% mot 80% tidligere så da er veldig mye av eventuelle topper tatt ut for private selv om det fort blir dyrt nok uansett.

    Siden omtrent alle inntektene fra dette i Norge tilfaller det offentlige så er det strengt tatt et rent politisk fordelingsspørsmål med noen systemtekniske beskrankninger. Strømstøtten er utformet på en gitt måte, den kunne også vært utformet på en annen måte. 70 øre / kWh er vel en variant av "tenk på et tall". Det kunne like gjerne vært 30,, 40, 50 eller 100 - i alle fall så lenge det er begrenset til private hvor det uansett omtrent ikke finnes priselastisitet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Siden omtrent alle inntektene fra dette i Norge tilfaller det offentlige så er det strengt tatt et rent politisk fordelingsspørsmål med noen systemtekniske beskrankninger. Strømstøtten er utformet på en gitt måte, den kunne også vært utformet på en annen måte. 70 øre / kWh er vel en variant av "tenk på et tall". Det kunne like gjerne vært 30,, 40, 50 eller 100 - i alle fall så lenge det er begrenset til private hvor det uansett omtrent ikke finnes priselastisitet.
    Hele strømmarkedet kunne vært utformet på en annen måte. Det er essensen. Det som skjer nå er tilnærmet kriminelt etter min mening, men hva kan man forvente når vi er styrt av millionærer som tror alle andre også er det....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hele kraftbransjen og berørte politikere synes nå å lide av et slags kollektivt delirium, heteslag - eller noe annet...
    I nord sitter selskapsdirektørene og gråter blod for alt vannet som renner forbi, og alle millionene de "taper", - akkurat som om dette er noe nytt hvilket det selvsagt ikke er, dette er normalen i nord. I sør kjører de på hva remmer og tøy kan holde for å håve inn, tilsynelatende helt uten omtanke for kommende år.... og politikerne taler i tunger på et språk ingen rimelig fornuftig nordmann forstår...
    Blårusstanker, økonomisk teori og mentalitet frakoblet virkeligheten har totalt overtatt styring og stell i landet... Til helvete med Norge - leve Toten!
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.165
    Antall liker
    8.924
    I sør kjører de på hva remmer og tøy kan holde for å håve inn, tilsynelatende helt uten omtanke for kommende år.... og politikerne taler i tunger på et språk ingen rimelig fornuftig nordmann forstår...
    Mener å ha lest at grådighet er tatt ut av lista over dødssyndene.
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    @weld77

    Enig i mye av det du sier her, og jeg tenker det samme at det er totalen som er ødeleggende pr. nå, i hovedsak.

    Men, man kommer ikke unna at der strøm til oppvarming har en økning som er uforholdsmessig høy, så blir det problematisk. Strømstøtte på nettleie er som et plaster på hovedpulsåren som har fått ett snitt, etter min mening. Og, ja de fleste jeg kjenner betaler strømregningen og har samtidig råd til mat. Men de, som jeg, prioriterer bort annet, slik som kino/kultur, idrett og aktiviteter for barna, ferieturer (korte og lange), frisørbesøk, restaurantbesøk, osv. osv.. Jeg tror vi dessverre bare ser starten av en nedkonjektur som vil ramme vesentlig hardere enn det vi har sett tidligere de siste 20årene.

    Jeg opplever strømmarkedet som en fades, i den forstand at strøm skal behandles på linje med enhver forbruksvare, noe strøm i all hovedsak ikke er. Strøm i vinterlandet Norge er for det meste en livsnødvendighet, og ikke en luksusvare som kan velges bort når det blir for kostbart. Det å skru av lys, tv og annet som ikke er til oppvarming er som å pisse i buksa. Hjelper fint lite på totalen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    ..
    I nord sitter selskapsdirektørene og gråter blod for alt vannet som renner forbi, og alle millionene de "taper", - akkurat som om dette er noe nytt hvilket det selvsagt ikke er, dette er normalen i nord. I sør kjører de på hva remmer og tøy kan holde for å håve inn, tilsynelatende helt uten omtanke for kommende år.... og politikerne taler i tunger på et språk ingen rimelig fornuftig nordmann forstår...
    Blårusstanker, økonomisk teori og mentalitet frakoblet virkeligheten har totalt overtatt styring og stell i landet... Til helvete med Norge - leve Toten!
    Meg bekjent har ingen ivret særlig for å bygge en høyspentledning fra Nord-Norge til Sør-Norge. Den eksporten har stort sett gått gjennom Sverige, men det funker ikke helt som før grunnet endret flyt i det svenske kraftnettet etter massiv utbygging av vindkraft i Nord-Sverige.

    Jeg har aldri sett noen gå i demonstrasjonstog for høyspentledninger over Dovre eller over Sognefjorden. Har du? Statnett søkte om sistnevnte i 2019 og fikk tillatelse først i år.

    Her er for øvrig årsprisene for de ulike prisområdene noen år tilbake i tid. Om et er "normalen" at det er så mye mer overskudd i nord enn i sør så vises det i alle fall ikke i prisene. Dette er for øvrig også grunnen til at det ikke har vært noe særlig interesse av å øke kapasiteten. Det har ikke vært nødvendig.


    priser.JPG
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    ^^ Det har vel vært riktig i mange år allerede, - det gjelder jo svært mange andre ting også....
    Men hvordan forklarer du da at prisen i nord og sør stort sett har vært den samme 14 av de siste 15 årene? Dersom det alltid var et enormt overskudd som rant på havet i nord så skulle prisen ha vært ca 0, men det har den jo ikke.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Siste større kraftubygging i nord er vel Kobbelv, om jeg ikke husker feil - driftssatt på slutten av 80-tallet.. At vannet renner forbi kraftverkene i nord både vår og høst er helt vanlig, ettersom vi stort sett har mer nedbør her enn i sør...

    Siste kommentaren min gikk på den generelle grådighetskulturen som har utvilet seg i de siste 20 åra og vel så det, - på de fleste områder og ikke bare kraftbransjen. Jeg er gammel nok til å blitt opplært i at samfunnet hadde et ansvar for tilrettelegging for både private og næringsliv, feks strøm, post, telefon og veier... Dette var også normal praksis til en gang utpå 80-tallet, da profittkulturen inntok offentlig virksomhet. Selvsagt skal også offentlige tjenster betales, men nå skal alt gå med stadig større overskudd, samtidig som tjenestene blir dårligere og dårligere, - feks Posten, som er i ferd med å bli en parodi på et selskap, - men bevares, - det drives godt, - overskuddene blir bare større og større, i takt med at tjenstene blir dårligere og det drives en stadig større "effektivisering"... Ingen har vel egentlig noen fasit på nettoregnskapet ved alle innsparingstiltak og tapte arbeidsplasser, - særlig i distriktene hvor offentlig virksomhet ofte var nøkkelarbeidsplasser. Jernbanedrift er et annet eksempel... Likeså Telenor, som jeg har hatt en god del med å gjøre i de siste 20 åra... Hvor mannge titalls milliarder har man sløst bort på å leke "internasjonal teleaktør", mens bunnskrapede kommunekasser på bidra med "støttemidler" for å få et akseptabelt mobilnett, særlig også nå som man forkaster kobbernettet som man fikk gratis og som i tidlig fase også var ryggraden også i mobilnettet.. til alt overmål fant man på alle mulige kjepphester for konkurrende selskaper som ville slippe til i det "offentlige" kobbernettet.....
    Mye har blitt nedre i de siste 50 år, men mye har også blitt betydelig verre... alt etter synsvinkel og ståsted.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.165
    Antall liker
    8.924
    Blir interessant å se hvis det blir rasjonering til vinteren om vi da må betale et rasjonerings gebyr.
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    795
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    I dag betaler jeg 3 øre per kWh.
    Sånn har det vært en ukes tid nå. Med en gjennomsnittlig produksjonskostnad på rundt 10 øre så
    taper produsenten på dette. Men det gjør ikke så mye. Produsenten har godt med penger på bok.
    Forbruket hos kundene, konsumentene, er på sommernivå, dvs. lavt. Produsenten har ikke så stor
    etterspørsel uansett.
    For min del så har den nåværende billige strømmen ikke så mye å si økonomisk heller. Forbruket er
    jo på sommernivå.
    Jeg hadde mye heller betalt en pris høyere enn produksjonskostnaden og senere fått en vinterpris
    med gammel "vinterpåslag".

    Men det krever jo en oppfatning hos produsentene at "varen" deres skal være til det øvrige samfunnets
    økonomiske nytte og fordel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    I dag betaler jeg 3 øre per kWh.
    Sånn har det vært en ukes tid nå. Med en gjennomsnittlig produksjonskostnad på rundt 10 øre så
    taper produsenten på dette. Men det gjør ikke så mye. Produsenten har godt med penger på bok.
    Forbruket hos kundene, konsumentene, er på sommernivå, dvs. lavt. Produsenten har ikke så stor
    etterspørsel uansett.
    For min del så har den nåværende billige strømmen ikke så mye å si økonomisk heller. Forbruket er
    jo på sommernivå.
    Jeg hadde mye heller betalt en pris høyere enn produksjonskostnaden og senere fått en vinterpris
    med gammel "vinterpåslag".

    Men det krever jo en oppfatning hos produsentene at "varen" deres skal være til det øvrige samfunnets
    økonomiske nytte og fordel.
    Problemet til produsentene er at de ikke kan lagre til vinteren om magasinene renner over. Faste kostnader løper uansett. Ergo vil de produsere nesten gratis.

    Det du egentlig sier er at man burde beslaglegge mye mer norsk natur for å bygge større magasiner og at staten (altså innbyggere) burde betale for dette selv om det er svært ulønnsomt.

    Alternativet er å etablere mer forbruk - altså kraftkrevende industri i nord. Eller bygge høyspentlinjer. Eller la en reinsamefamilie få viljen sin og rive masse vindturbiner. Mange måter å redusere et kraftoverskudd på.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Pr. dato er det nok atskilli flere planer om etablering av kraftkrevende virksomhet i nord, enn hva kraftoverskuddet tilsier...
    Om mye av dette er baller i luften, eller luft i ballene, er tildels usikkert....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    veldig god.

    men det er fremdeles uklart for meg hvilke avtaler som ingen har blitt fortalt konsekvensene av, som hindrer at en politisk vilje kan gjøre noe.

    det er uansett et eksempel på avdemokratisering av fundamentale avgjørelser.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Syns den var ganske dårlig og han bærer ved til bålet han advarer mot, han glemmer jo f.eks å nevne at systemet har gitt oss lave priser og stabile leveranser de siste 30 årene.. et annet moment at vår vannkraft bidrar til å aksellerere det grønne skifte i Europa, som vår eksistens er helt avhengig av. At regjeringen også har satt en makspris på strøm(som i europeisk målestokk er helt innafor) meldes heller ikke.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Syns den var ganske dårlig og han bærer ved til bålet han advarer mot, han glemmer jo f.eks å nevne at systemet har gitt oss lave priser og stabile leveranser de siste 30 årene.. et annet moment at vår vannkraft bidrar til å aksellerere det grønne skifte i Europa, som vår eksistens er helt avhengig av. At regjeringen også har satt en makspris på strøm(som i europeisk målestokk er helt innafor) meldes heller ikke.

    Vi har ikke hatt lave priser. Bransjen har tjent penger som gress. Da er ikke prisene lave. Medmindre man mener at 600% profittmargin er normalt for å drive business og alt annet er "lave priser".
    Vi skal være glade for at normal kommersiell virksomhet ikke drives etter samme logikk; bare kriminell virksomhet.....
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.122
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det er «vanlige konsernsjefers tur nå», den var god! Arbeiderpartiet burde sørget for at lønnssystemet i statlig eide selskaper ble statens lønnsregulativ.

    Vi ville naturligvis mistet en masse dyktige bonusglade ledere i statlig eide selskaper. De er etter sigende så ettertraktet i utlandet og kan visstnok ikke avspises med lønn på nivå med statsministeren.

    Kanskje vi likevel skulle ta sjansen!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    at de vil maksimere gevinst.

    og opp i det hele; de er visst dobbel i lønnsøking (i forhold til det private) ledere i statlige/kommunale virksomheter, i følge dn. forteller også sitt om at de fjerner seg fra demos.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Hva er det som forhindrer kraftselskapene å ta en pris som er produksjonskostnaden deres eller mer ?

    Det er ikke jeg som har prutet prisen ned i 3 øre.
    Fordi alle vil produsere noe og priser i dass for å i alle fall få noe. Vannet renner jo uansett og ikke er det plass til å lagre det. Faste kostnader har de uansett om de produserer eller ikke. Det er også en god del vindkraft tilgjengelig og de setter prisen til 0 år det blåser siden de uansett ikke kan produsere på et senere tidspunkt. Om alle rottet seg samme og ble enige om at X var en fin pris så ville jo prisen bli X, men det er for det første ulovelig og for det andre vil alle ha incentiver til å jukse. Settter man en høy pris får man ikke solgt noesomhelst så lenge tilstrekkelig mange andre priser lavt.

    Var samme greia i Sør-Norge i 2020, det var rekordmye snø i fjellet, magasiner rant over og prisen var så godt som null i flere måneder.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er «vanlige konsernsjefers tur nå», den var god! Arbeiderpartiet burde sørget for at lønnssystemet i statlig eide selskaper ble statens lønnsregulativ.

    Vi ville naturligvis mistet en masse dyktige bonusglade ledere i statlig eide selskaper. De er etter sigende så ettertraktet i utlandet og kan visstnok ikke avspises med lønn på nivå med statsministeren.

    Kanskje vi likevel skulle ta sjansen!
    glem arbeiderpartiet; de er en av hovedmotorene i denne utviklingen.

    å kjøre vedum som satan er en
    avsporing.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Nå også i DN



    Olje og energiminister Terje Aasland (Ap) har de siste dagene forberedt nasjonen på en fremtidig krise, men utover det ser det ut til at han vil overlate saken til kraftprodusentene. «Det er viktig at alle som er involvert i kraftsystemet vårt, er seg sitt ansvar bevisst», uttalte han nylig til NRK.

    Ja vel, men hva betyr det? I et markedsbasert system som det norske, er produsentenes oppgave å maksimere verdien av vannet, ikke å minimere sannsynligheten for en forsyningskrise. Normalt er det liten konflikt mellom disse tingene, siden utsikter til høyere priser om vinteren nettopp gir sterke incentiver til å spare på vannet. Dessuten vil det som regel være mulig å importere strøm fra nabolandene.
    ....

    Hvis Aasland virkelig mener at det aller viktigste er å unngå rasjonering, må han nesten gripe inn i markedet med reguleringer som tvinger produsentene til å spare mer av vannet enn det rene kommersielle vurderinger skulle tilsi. Dette vil trolig gi høyere priser i snitt siden mer av vannet til enhver tid må bli værende i magasinene.

    Å innføre denne type reguleringer er langt fra et opplagt valg, men det er definitivt et valg som hører hjemme hos politikerne, ikke hos kraftprodusentene.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    eksempel på hvorfor vi må demokratisere økonomien. (de fleste forstår bitte litt av hva det vil si å demokratisere politikken.)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Men hvorfor vil du ha høyere priser i snitt?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor det? Det er vel nokså logisk at hvis kraftselskapene «viser samfunnsansvar» og lar være å tappe nå i håp om å unngå rasjonering til vinteren, så vil det være mindre strømtilbud nå, samme etterspørsel, og derfor høyere priser nå enn det ellers ville verdt.

    Å håpe på at SPs statsråder kollektivt går av og forlater regjeringen med en unnskyldning for at alle de fagre og lettvinte valgløftene deres var bare pjatt er kanskje litt mye forlangt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Hvorfor det? Det er vel nokså logisk at hvis kraftselskapene «viser samfunnsansvar» og lar være å tappe nå i håp om å unngå rasjonering til vinteren, så vil det være mindre strømtilbud nå, samme etterspørsel, og derfor høyere priser nå enn det ellers ville verdt.
    Det hevdes fra produsentene at det aller meste som produseres nå er kraft som ikke kan reguleres, eller lagres til vinteren, om du vil. Delvis grunnet høy vannføring og delvis grunnet krav om minimum vannføring i vassdrag. Om det er sant eller ikke aner jeg rimelig nok ikke noe om, men det indikerer i det minste at problemsfæren med eksport vs import er noe mer komplisert enn hva man kan få inntrykk av ved ymse tabloide fremstillinger av det. Den tidligere så tomme Mjøsa er nå over normalen for årstiden så det renner åpenbart fortsatt vann i kongeriket. Mangler noen få cm på femårsflom.

    Som nevnt tidligere er det vanskelig å se incentivene for å tømme pungen nå om sommeren gitt en forventning om mye høyere priser til vinteren. Normalen er at Norge ikke trenger noen kraftimport men har en ganske saftig netto eksport så sannsynligheten for at det blir full krise er nok temmelig lav, men den er heller ikke null. Det er fortsatt tre-fire måneder til vinteren setter inn og om det blir tørrere enn vanlig eller våtere enn vanlig vil ha mye å si.

    I Sør-Norge er fyllingen, målt i energi, temmelig normal både i NO5 (Bergen) og NO1 (Oslo). Det er kun NO2 (Sørlandet) som har betydelige avvik fra normalen, og det er også der vi ser de høyeste prisene og også hvor eksporten faktisk skjer fra i all hovedsak.

    Men det er unektelig noe merkelig å høre sjefen for Statkraft være redd for at det kanskje er en fjern mulighet for at det renner over og at noe produksjon går tapt. Det antar jeg de fleste i Norge driter relativt tynt i og gitt hvor gassprisen er om dagen så er det ikke akkurat et statsfinansielt problem om kraftprodusenter skulle gå glipp av en milliard eller fem i inntekter som følge av oversvømmelse i magasinene. At han preseterer å si noe slikt offentlig er ganske utrolig. Eieren, altså næringsdep, burde muligens fortelle vedkommende at du har en og kun en oppgave, å gjøre alt du kan for at det ikke blir aktuelt med rasjonering til vinteren.

    Kanskje forhenværende olje- og energiminister er lei seg for at eventuelt vann som går til spille i Statkraft sine kraftverk gir mindre muligheter til brillestøtte, men et får bli hennes problem.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men sier Statkraft-sjefen det?
    – Holder du nå på vannet?

    – Vi er enig med NVE om at risikobildet har endret seg. Det er økt risiko for at det kan bli problemer med å få importert nok strøm til Norge, hvis det skulle bli tørt resten av året, sier konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen.

    – Vi tar nå hensyn til det når vi kjører våre kraftverk.
    Statkraft har laget flere prisscenarioer, men ønsker ikke å dele disse med offentligheten.

    – Jeg tror ikke alle har tatt innover seg helt at det er en reell risiko for fysisk rasjonering av gass i Tyskland. Og da kan prisene bli alt mulig, sier Rynning-Tønnesen.
    Jeg ser at han argumenterer mot sjablonregler for fyllingsgrad og vil heller ha styring på hvert enkelt magasin etter hydrologiske forhold der, men det er vel noe annet.
    Statkraft-sjefen mener det er feil virkemiddel.

    – Gasslagre fylles opp til et gitt nivå, omtrent som bensintanken på en bil. Et vannmagasin er også en lagringstank. Men der renner det inn hele tiden, sier han og legger til:

    – Hvis vi må fylle opp våre magasiner med mer enn vi selv mener vi bør, så vil de renne over om det blir en våt høst. Da vil vi miste mye vann.

    – Men må det ikke bli syndfloden for at de tørre magasinene skal fylles opp til randen igjen nå da?

    - Jeg har opplevd at Norges største magasin Blåsjø har vært bunnskrapt og så blitt fylt opp på veldig kort tid. Dette er dynamisk. Vi tar for hvert enkelt magasin hensyn til mulig mengde regn og smeltevann gjennom hvert eneste døgn i året.

    Det er ca. 900 magasiner i Norge. Litt over halvparten av dem står for over 96 prosent av kapasiteten.

    Statkraft-sjefen argumenterer imot politikere som tar til orde for minstefylling i norske vannmagasiner.

    Statkraft ønsker istedenfor at NVE følger tettere opp de største produsentene.

    – Det er bedre å passe på at selskapene selv har gode styringssystemer for måten vannet i hvert enkelt magasin blir disponert, enn å lage sjablongregler. Dette er helt ulikt for hvert enkelt magasin.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Men sier Statkraft-sjefen det?
    Ja. Jeg skjønnner forsåvidt poenget hans, men å si noe slikt offentlig er uansett ganske rart. Når han ytrer en frykt for at magasiner kan renne over så er det essensielt en frykt for at de må sette prisen til 0 eller negativ på enkelte magasiner. De vet like lite som noen andre om hvor mye tilsig som kommer i løpet av høsten. Det han sier er at han er redd for at det kommer så mye at de faktisk kan måtte sende prisen i dass for å få det unna. Det er en nær total asymetri i utfallene "for mye vann" eller "for lite vann". Det første er kun et probelem for bunnlijen til Statkraft og dermed staten. Det andre er et clusterfuck han ikke gir inntykk av å ha tatt inn over seg ved å si noe slikt. Nå tror jeg forsåvidt at Statkraft og andre produsenter tenker på dette, men da bør man ikke si noe slikt.



    Men til tross for historisk lavt nivå i vannmagasinene, mener Statkraft at det er en dårlig ide med krav om minstefylling i norske vannmagasiner er Rynning-Tønnesen skeptisk til.

    – Hvis vi må fylle opp våre magasiner med mer enn vi mener vi bør, vil de renne over om det blir en våt høst. Da vil vi miste mye vann, sier han.


    Tenk om det skulle bli en våt høst og fulle magasiner som renner over! Det ville vært verdens undergang med lave strømrpriser en stakket stund. Man kan jo undres hvilken planet han lever på.

    Uten noen kjennskap til hva som skjer eller tenkes tipper jeg kraft-Norge er ganske redde for hva som blir endgame for dette. Det er ikke spesielt vanskelig å se for seg at det vil komme masse statlig regulering, at noen vil bli stillt til ansvar om det går til helvete, at det vil bli ennå mer hissig skattlegging av kraftproduksjon osv så jeg vil anta at de satser ganske hardt på at det ikke skal bli energirasjonering. Den peronslige oppsiden ved enorme inntekter er uansett høyst begrenset.
     
    Sist redigert:

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    707
    Hele kraftbransjen og berørte politikere synes nå å lide av et slags kollektivt delirium, heteslag - eller noe annet...
    I nord sitter selskapsdirektørene og gråter blod for alt vannet som renner forbi, og alle millionene de "taper", - akkurat som om dette er noe nytt hvilket det selvsagt ikke er, dette er normalen i nord. I sør kjører de på hva remmer og tøy kan holde for å håve inn, tilsynelatende helt uten omtanke for kommende år.... og politikerne taler i tunger på et språk ingen rimelig fornuftig nordmann forstår...
    Blårusstanker, økonomisk teori og mentalitet frakoblet virkeligheten har totalt overtatt styring og stell i landet... Til helvete med Norge - leve Toten!
    Sitter akkurat nå og "kjører" kraftverk.
    Unntatt det som trengs for å holde konsesjonsgrenser i elver, står alt stille.
    Men pumpene går for fullt, for å lagre vann til vinteren.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn