Strøm relatert Strømpadde

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Hei HiFi venner.

Hvilke strømpadder bruker dere?

Jeg koblet bort min Isotek Polaris og opplevde denne som en mikrodynamikk tyv.

Bruker nå min hjemmelagde Elko 4 veis stikk med skjermet 1,5 kvadrat kabel.

Har egen kurs med 4 kvadrat frem til stua, men der stereoen står nå er jeg avhengig av 3m skjøteledning.

Når jeg ser inni polaris skjønner jeg hvorfor den er en dynamikk tyv....

Tips til kommersielle løsninger og hjemmelagde prosjekter samt erfaringer mottas med takk.
 

Vedlegg

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Hei HiFi venner.

Hvilke strømpadder bruker dere?

Jeg koblet bort min Isotek Polaris og opplevde denne som en mikrodynamikk tyv.

Bruker nå min hjemmelagde Elko 4 veis stikk med skjermet 1,5 kvadrat kabel.

Har egen kurs med 4 kvadrat frem til stua, men der stereoen står nå er jeg avhengig av 3m skjøteledning.

Når jeg ser inni polaris skjønner jeg hvorfor den er en dynamikk tyv....

Tips til kommersielle løsninger og hjemmelagde prosjekter samt erfaringer mottas med takk.
Jeg har noe liknende den der, jeg har prøvd å bruke den bare på dac, riaa og platespiller med resten rett i veggen. Grunnen til at jeg har den er ar jeg ikke har nok kontakter i veggen. Har også alle apparater i den, hører ikke no særlig forskjell
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ja de drep dynamikken..

Har fått opp nok kontakter på veggen bak anlegget og er nå lykkelig.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Nå skal ikke jeg kuppe tråden din, men tror dere det har betydning for alle apparater ?
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Jeg er elektriker, så antagelig er vel det beste å bare legge opp 4 kvadrat og en ny Elko stikk. Må lure til noe skjult da - er allergisk mot åpent anlegg.

Keep it simple stupid :)

Ellers så har det vært moro å laget en egen strømpadde så enkel som mulig og skjermet med høyest mulig tversnitt på kabel.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
Brennensthul med 10 uttak, type aluprofil. Sollid og grei sak uten fiksfakserier. Jeg har ingen hørbare problemer i husalteret som kan relateres til nettspenningen.

Mvh
KJ
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.337
Sted
Ytterst i havgapet...
Strømpadder er så mange ting... jeg kjøpte en stabel Brennenstuhl til et av anleggene våre (ikke musikkanlegg), men har ikke sett inni de... Jeg har derimot sett inni flere av de man kjøper på Rema o.l. til en 50-lapp, og det er traurige greier som jeg ikke ville brukt til noe som drar effekt. Det henger ikke på greip at en godt konstruert padde som beholder kvadratet gjennom fordelingen skal drepe "mikrodynamikk" eller annet, - mer enn en stabel stikkontakter på veggen som er parallellkoblet med 1,5 eller 2,5 kvadrat.... at noen av de grisedyre paddene fulle av unødvendig tullball kan gjøre noe, finner jeg tildels logisk mulig....
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Brennenstuhl har noen kondensatorer og en ferritt ut i fra hva jeg kunne finne på google.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg har haft en fordelerboks monteret i forbindelse med gæster og sammenlign af hi-fi apparater, hvor der pludselig manglede udtag.
Den fordelerboks a la IKEA, kunne i den grad fjerne dynamik.
Den optimale løsning er egen el-gruppe med kraftige installationskabler til hvert apparat. Jeg bruger 2x6 kvadrat pr leder.
 

helvax

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2019
Innlegg
398
Antall liker
410
Sted
Viken
Kjøpte en padde/filter som sentralenmedlem Liern 61 har laget. Den virker fint med strømforholdene her i huset. Veldig fornøyd.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Hvis en strømpadde har noen filtrering markedsføres den som et strømfilter eller overspenningsvern som oftest.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.913
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
...Det henger ikke på greip at en godt konstruert padde som beholder kvadratet gjennom fordelingen skal drepe "mikrodynamikk" eller annet, - mer enn en stabel stikkontakter på veggen som er parallellkoblet med 1,5 eller 2,5 kvadrat....
Ikke gode nok ører med andre ord. :giggle:

.... at noen av de grisedyre paddene fulle av unødvendig tullball kan gjøre noe, finner jeg tildels logisk mulig....
Her kommer du og drar kunnskap inn i debatten.....
igjen :LOL:

Husk at det er den siste meteren som teller.
..eller var det den siste centimeteren hun mente?
Husker ikke helt.

Uansett - fikk til multisitering. Fornøyd med det. Små gleder m.a.o.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Blir fort en debatt for/mot strømrens det her, men jeg kan si meg enig i at så lenge du har skjermede strømkabler med samme tverrsnitt som i veggen og solide plugger med god kontakt, så ser jeg ikke helt hvordan det er noe annerledes enn et stikk i veggen.

Men som andre her sier, de vanlige fordelene du får kjøpt på Kiwi eller Biltema er ofte underdimensjonerte og dårlig merket.

IMHO får du som regel det du betaler for, enten det er kobber eller stålchassis eller lave produksjonsvolum.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.142
Antall liker
10.631
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gjør helt sikkert samme jobben til en ca 50x kostnad også.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Noen som har bilde av en selvbygd da?

Mener det var noen som bygde av TEK 123 Alu kanal for noen år siden ? Tenker at det er en ganske god løsning....

Så enkel og grei ut den Wireworld, hva er prisen på en sånn?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.337
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har foreslått akkurat et par ganger... har laget noen slike til lab.bruk.... TEK i alu heter forresten INKA... Thorsman er oppkjøpt av Schneider, så vet ikke hva den heter nå..
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.243
Antall liker
9.477
Torget vurderinger
2
Hei HiFi venner.

Hvilke strømpadder bruker dere?

Jeg koblet bort min Isotek Polaris og opplevde denne som en mikrodynamikk tyv.

Bruker nå min hjemmelagde Elko 4 veis stikk med skjermet 1,5 kvadrat kabel.

Har egen kurs med 4 kvadrat frem til stua, men der stereoen står nå er jeg avhengig av 3m skjøteledning.

Når jeg ser inni polaris skjønner jeg hvorfor den er en dynamikk tyv....

Tips til kommersielle løsninger og hjemmelagde prosjekter samt erfaringer mottas med takk.
Her tror jeg du lurer du deg selv til å tro på ting som ikke stemmer Polaris er en glorifisert strømpadde fra Chlas Olsson, Et par kondensatorer og varisistorer som umulig kan påvirke strømleveringen og dynamiken da de er i paralell med lederne,. Altså intet i serie med forsyningen bortsett fra lederne i seg selv.
Den påviker knapt støy heller, et uvirksomt produkt om man tror man skal få bedre lyd. Jeg har samme boks men den er hvit og heter Corvus. Kjøpte den fordi den passet inne i skapet og jeg ville se om den gjorde noe, det gjør den ikke.

Jeg bruker også disse
Gjør samme jobben.men bedre og med dokumentert effekt
Stikkontakt 2+4 m/skittenstrømfilter, overspenniningsvern og nettfilter – EMF Consult (emf-consult.com)

Nettfilter for IT og TN, Alpha 5B -16A – EMF Consult (emf-consult.com)

Kan ikke si et de påvirker lyden i noen retning. Hensikten er mest for å beskytte anlegget
 

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Hei HiFi venner.

Hvilke strømpadder bruker dere?

Jeg koblet bort min Isotek Polaris og opplevde denne som en mikrodynamikk tyv.

Bruker nå min hjemmelagde Elko 4 veis stikk med skjermet 1,5 kvadrat kabel.

Har egen kurs med 4 kvadrat frem til stua, men der stereoen står nå er jeg avhengig av 3m skjøteledning.

Når jeg ser inni polaris skjønner jeg hvorfor den er en dynamikk tyv....

Tips til kommersielle løsninger og hjemmelagde prosjekter samt erfaringer mottas med takk.
Hei, jeg bruker Nordost qrt qb8 og er veldig fornøyd med den👍🎼
 
Topp Bunn