Strømming av Tidal/Wimp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.692
    Antall liker
    58.681
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Her var det snakk om en rimelig og enkel løsning.
    Hvorfor blande inn ting som Sonos multirom og Auralic-utstyr langt utenfor budsjettet som ligger på 3-4 tusen kr.
    Alt dette skriver trådstarter innledningsvis.
    Dere som vil diskutere High end og strømmeløsninger har et par andre tråder dere kan boltre dere i.;)
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Her er det han trenger; FINN.no - Mulighetenes marked
    HAr en sånn selv og den kan heelt klart anbefales. Eneste jeg har sammenlignet mot er Airport Express og Sqeezebox og lyden er overlegen. Enkelte hevder Auralic er et hakk under den også.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    En hører lett forskjell på node og node 2 mot samme dac,
    Hva består denne tydelige forskjellen i?
    Jeg har selv erfart merkbart hørbar forskjell mellom ulike digitale kilder kjørt inn på samme dac. Selv kan jeg altfor lite om det, men de lærde mener at det har med mengden jitter å gjøre. Spesielt en type jitter kan føre til en unaturlig hardhet i øvre mellomtone, og jeg har måttet gi opp både en streamer og en blu-rayspiller på grunn av denne hardheten som ble for slitsom og ubehagelig. Min erfaring er at min gamle Rega Apollo låter "mykere" og "varmere" enn Bluesounden kjørt inn på samme dac, og det gjør det vanskelig å kvitte seg med cd-platene. Men det skal sies at Bluesounden låter bedre (les: mindre "hardt") enn HEOS Link som jeg hadde tidligere.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Her var det snakk om en rimelig og enkel løsning.
    Hvorfor blande inn ting som Sonos multirom og Auralic-utstyr langt utenfor budsjettet som ligger på 3-4 tusen kr.
    Alt dette skriver trådstarter innledningsvis.
    Dere som vil diskutere High end og strømmeløsninger har et par andre tråder dere kan boltre dere i.;)
    En Sonos Connect + en Sonos Bridge er da innenfor budsjett det vel. Og er vel ikke akkurat "High End". Men, klart, må det kjøpes inn en dac i tillegg blir det budsjettsprekk :p
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Skjønner ikke helt hva fattern din skal med Bluesound og diversere , når Sonos bridge +connect er overlegent enkelt og mer enn bra nok lyd med den innebygde DAC en. Styrer alt fra mobil,brett,pc.Funker fint med Tidal standard hos meg, man kan også strømmer rett fra musikkfolder fra PC..

    Synes Chromecast Audio høres bra og enkelt ut, har ikke prøvd det men Chorme TV funker knall
    Skjønner ikke helt hva forskjellen på BlueSound og Sonos (bridge + connect) skal være her? Overlegent enkelt i forhold til BlueSound? Det må du nesten forklare ... :)

    Ikke meg du spør, men er så freidig at jeg svarer allikevel:
    En fordel med Sonos er at man kan kjøre et eget Sonos nett, trådløst, uavhengig av det vanlige trådløse nettet i huset. Hvis jeg forstod trådstarter rett var det ikke så aktuelt å kable streameren til ruteren? Sonosnett vil som regel være mer stabilt enn om man bruker husets vanlige nettverk hvor det gjerne foregår mye annen trafikk samtidig. Dette krever dog at man har en Sonos Bridge (eller Boost) i tillegg til spilleren (Sonos Connect).

    Jeg har ingen erfaring med BlueSound, men Sonos er i alle fall meget enkelt å både sette opp og bruke, og gir tilgang til et bra utvalg av streamingtjenester. Samt, som sagt, Sonosnettet er stabilt og blir ikke forstyrret av annen (trådløs) "trafikk" på hjemmenettverket.
    Takk! :) Jeg tror faktisk BlueSound har eget nettverk også, men har ikke brukt det selv.
    @BB: Poenget med å nevne disse streamer-løsningene er at det er en helt annen verden enn å være avhengig av en PC som skal være 'oppe å gå' til enhver tid, og med det mener jeg i forhold til enkelhet i daglig bruk først og fremst ... Prisen er jo veldig nært budsjett, men ja, noen hundrelapper over ...
     

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    Her er det han trenger; FINN.no - Mulighetenes marked
    HAr en sånn selv og den kan heelt klart anbefales. Eneste jeg har sammenlignet mot er Airport Express og Sqeezebox og lyden er overlegen. Enkelte hevder Auralic er et hakk under den også.

    Jeg har selv haft den og sendte den retur igen fordi deres er app er dårlig. Firmaet er lukket så appen bliver aldrig opdateret.

    Men lyden fra den fejler ikke noget.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.692
    Antall liker
    58.681
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Her var det snakk om en rimelig og enkel løsning.
    Hvorfor blande inn ting som Sonos multirom og Auralic-utstyr langt utenfor budsjettet som ligger på 3-4 tusen kr.
    Alt dette skriver trådstarter innledningsvis.
    Dere som vil diskutere High end og strømmeløsninger har et par andre tråder dere kan boltre dere i.;)
    En Sonos Connect + en Sonos Bridge er da innenfor budsjett det vel. Og er vel ikke akkurat "High End". Men, klart, må det kjøpes inn en dac i tillegg blir det budsjettsprekk :p
    Beklager at jeg uttrykte meg klønete da jeg prøvde å si to ting på en gang.

    Det ene hadde med pris og gjøre.
    Auralic osv.som aspirerer mot high-end og en annen kjøpergruppe som er villig til å bruke mer penger for de små forskjellene.

    Det andre var omfattende løsninger med flere apparat. Noe som ikke blir etterspurt av trådstarter.
    Sonos passer antagelig behovet, men er vel hverken bedre eller vesentlig billigere enn Bluesound.
    Uten å spore av ytterligere, kan det nevnes at også Bluesound kan tilby lignende løsninger med nettverk og multirom.

    Jeg er fullt klar over at du ikke trenger noen PC utover streameren Kantus. Det er noe av grunnen til at jeg har en Bluesound Vault selv. Altså for å unngå pc i stereoanlegget.

    Jeg selger ingenting av dette, og det er således ikke noe i dette for meg,
    men utfra hva som etterspørres i starten her, tror jeg Bluesound Node vil være en bra løsning.
     

    krisring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2013
    Innlegg
    156
    Antall liker
    68
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    4
    Det ser ut til at min far ønsker å holde seg GODT innenfor budsjettet (dvs han vil gjerne ha rimeligere løsning enn oppgitt max-tak på 4000,- totalt).
    Han ser ikke for seg vill begeistring fra sin bedre halvdel over en slik "investering".:p

    Setter pris på engasjementet i tråden. Jeg kjenner selv godt til diskusjonen rundt hvorvidt ulike løsninger låter bedre enn andre og kan forsåvidt ha interesse av dette, men i dette tilfellet er ikke "eksotiske" løsninger (som å importere budsjettsprengere fra Tyskland) aktuelt.

    Takk til bluesbreaker som gjør en innsats for å holde tråden innenfor topic.
     
    Sist redigert:

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Det ser ut til at min far ønsker å holde seg GODT innenfor budsjettet (dvs han vil gjerne ha rimeligere løsning enn oppgitt max-tak på 4000,- totalt).
    Han ser ikke for seg vill begeistring fra sin bedre halvdel over denne "investeringen".:p
    Chromecast Audio til kr. 379,- på Elkjøp med Spotify Connect fra nettbrettet vil dekke behovet.
    Resten brukes på roser til den bedre halvdel! ;)
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Her er det han trenger; FINN.no - Mulighetenes marked
    HAr en sånn selv og den kan heelt klart anbefales. Eneste jeg har sammenlignet mot er Airport Express og Sqeezebox og lyden er overlegen. Enkelte hevder Auralic er et hakk under den også.

    Jeg har selv haft den og sendte den retur igen fordi deres er app er dårlig. Firmaet er lukket så appen bliver aldrig opdateret.

    Men lyden fra den fejler ikke noget.
    Det er jeg helt uenig i, syns siste versjon av appen er meget bra.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Det ser ut til at min far ønsker å holde seg GODT innenfor budsjettet (dvs han vil gjerne ha rimeligere løsning enn oppgitt max-tak på 4000,- totalt).
    Han ser ikke for seg vill begeistring fra sin bedre halvdel over en slik "investering".:p

    Setter pris på engasjementet i tråden. Jeg kjenner selv godt til diskusjonen rundt hvorvidt ulike løsninger låter bedre enn andre og kan forsåvidt ha interesse av dette, men i dette tilfellet er ikke "eksotiske" løsninger (som å importere budsjettsprengere fra Tyskland) aktuelt.

    Takk til bluesbreaker som gjør en innsats for å holde tråden innenfor topic.
    Jeg tror(?) de beste rådene allerede er gitt her nå. Det står mellom Airplay (som er avhengig av god wifi, men ellers fungerer bra høres det ut som), Sonos, RoomPlayer og BlueSound. De sistnevnte må kjøpes brukt for å komme innenfor budsjett, men de finnes på bruktmarked hvis man følger med litt. Anbefalingen videre er kablet nett for å gi bedre stabilitet, bedre lyd. Uten dette har du ingen garanti for at du (din far) ikke vil oppleve 'drop outs' og kanskje dårligere lyd.
    Hvis ingen av disse ikke faller i smak så må det vel bli en eller annen form for 'mediaspiller' da; og det er vel mulig at de kan gjøre jobben, men hvordan Tidal vil virke på denne typen er jeg ikke sikker på.

    Her er et eksempel på en mediaspiller jeg fant:
    Panasonic DMP-BDT373EG Blu-ray spiller - Sort
     

    krisring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2013
    Innlegg
    156
    Antall liker
    68
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser at de fleste muligheter er dekket her nå. Kun en Chromecast Audio vil vel ikke gi noe mer fordel kontra minijack/RCA kabel fra iPad rett i forsterker annet enn at det er trådløst, såvidt jeg kan skjønne. Måtte vært i forbindelse med en rimelig brukt DAC, skulle det vært noe stort poeng.
    Er det noen fordeler overhodet med Chromecast Audio optisk ut til ekstern DAC kontra samme oppsett med en Airport Express? Annet enn forskjellen mellom Airplay og Cast? Og er det egentlig noen nevneverdige forskjeller på disse to sistnevnte?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser at de fleste muligheter er dekket her nå. Kun en Chromecast Audio vil vel ikke gi noe mer fordel kontra minijack/RCA kabel fra iPad rett i forsterker annet enn at det er trådløst, såvidt jeg kan skjønne. Måtte vært i forbindelse med en rimelig brukt DAC, skulle det vært noe stort poeng.
    Er det noen fordeler overhodet med Chromecast Audio optisk ut til ekstern DAC kontra samme oppsett med en Airport Express? Annet enn forskjellen mellom Airplay og Cast? Og er det egentlig noen nevneverdige forskjeller på disse to sistnevnte?
    Syns denne oppsummerer forskjellene bra:
    Chromecast Audio vs Airport Express (Top 10 differences) - uofmtiger
     

    krisring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2013
    Innlegg
    156
    Antall liker
    68
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    4
    Spørs om jeg ikke bare anbefaler han en Chromecast Audio med analog kabel + Spotify i første omgang. Bare for å få spilt musikk på fest. Så kan han legge til en DAC etter hvert hvis han ønsker, og muligens gå over til Tidal når Chromecast Audio-støtte kommer der. Chromecast vil vel bruke ca halvparten av båndbredden av det Airplay vil, såvidt jeg kan skjønne, i og med at musikk strømmes på iPad og så videre via Airplay. Muligens mindre fare for dropouts da.
     

    Tønnes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    794
    Antall liker
    516
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Hei jeg har sakt opp Spotify og godt over til Tidal. Men spotify enda trekker meg og enda jeg har sakt dette opp for noen måneder siden ,så vill jeg si at spotify er bannlyst hoss meg ,så useriøse di er,:mad: ,,måtte ringe banken og få sperra dem fra kontoen min.Aldri mer di jalle fall.

    MVH:Tønnes
     

    Arild Sk

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2015
    Innlegg
    10
    Antall liker
    3
    Sted
    Fosnavåg
    Airplay er ikke lydmessig ideelt, men det er ikke mange av innspillingene på Tidal heller, så jeg tror jeg hadde satset på bruker vennlighet framfor teoretiske bedre oppløsninger, hvis de da ikke er hardbarka audiofile. Hos mine foreldre blir det satset på Sonos med Spotify Connect.
    Hva mener du med at Airplay ikke er lydmessig ideelt? Kan du kvantifisere? Likeledes Tidal? Wimp/Tidal HiFi gir deg Apple lossless over en enkel AppleTV. Optisk ut til converter, og man er i gang. Styr fra nettbrett. Løsningen brukt i over ett år og dønn stabil. Er noe ustabilt, så sjekk WiFi nettet i stedet. Repeater kan gjøre det ustabilt, sett da heller opp repeateren som aksesspunkt med egen SSID.
     

    R1200CL

    Medlem
    Ble medlem
    26.08.2008
    Innlegg
    23
    Antall liker
    3
    Squeezebox Touch

    Her var det snakk om en rimelig og enkel løsning.
    Hvorfor blande inn ting som Sonos multirom og Auralic-utstyr langt utenfor budsjettet som ligger på 3-4 tusen kr.
    Alt dette skriver trådstarter innledningsvis.
    Dere som vil diskutere High end og strømmeløsninger har et par andre tråder dere kan boltre dere i.;)
    Foreslår bruke Squeezebox Touch. Støtter helt opp til 24//192. Vanvittig bra brukergrensesnitt via iPeng app. All radio du kan ønske deg. Du finner en på Finn.no

    Jeg ser Anthem 225 ikke har digital inngang. Men SB har også analog ut. Om du ønsker å oppgradere, så kan du kjøpe en rimelig brukt DAC.

    Absolutt billigste måte å løse dette på er å kjøpe en Chromcast Audio, men den støtter ikke Tidal via iOS enda, men kommer nok ila et par mnd. Denne kan som SBT, brukes både med og uten DAC.

    Anbefaler ikke å kjøpe Sonos. Denne støtter ikke hi res lyd, og kommer heller aldri til å gjøre det.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har i dag Tidal hi-fi via Apple TV - AirAxpress som styres via iPhone. Har samtidig kjøpt meg Oppo 103D.

    Hva ville dere gjort - eller hva er mest optimalt og hvorfor - beholdt strømming som jeg har det eller via Oppo'en?

    Hilsen en som hater alt som heter bruksanvisninger og nye elektronikk ting...
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Tidal hifi på Sqeezebox - får man flac lyd.

    Har oppgradert til Tidal Hifi. Satt alle instillinger til hifi både på tidal oppsett side og sqeeezebox.
    Instillingen heter flac + mp3, og mp3. Har valgt det første. Får man flac da?
    Er ikke sikker på at det er hifi det jeg får ut.
    Sammelignet med CD og Flac rip av cd og det var lavere nivå. Spiller på en Pioneer BDP LX-88 for å sammeligne med SB.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Har i dag Tidal hi-fi via Apple TV - AirAxpress som styres via iPhone. Har samtidig kjøpt meg Oppo 103D.

    Hva ville dere gjort - eller hva er mest optimalt og hvorfor - beholdt strømming som jeg har det eller via Oppo'en?

    Hilsen en som hater alt som heter bruksanvisninger og nye elektronikk ting...
    Her går det vel stort sett på brukervennlighet? Tror ikke forskjellen er stor når det gjelder lydkvalitet, så jeg ville brukt det som er enklest og mest brukervennlig å bruke. Jeg har ikke Apple TV så der vet jeg ikke hvordan det er med brukervennlighet, men jeg regner med at den er grei. Når det gjelder Oppo-en så er ikke den så godt egnet for streaming synes jeg; da det er stor 'maskin' som må stå på, den har ikke spesielt godt brukergrensesnitt (snakker egentlig ikke om Tidal nå, for der er det vel en ny app som er helt grei til Oppo), men viktigst av alt (for meg), er at Oppo ikke støtter 'gapless playback' så langt ...
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.810
    Antall liker
    14.738
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Har oppgradert til Tidal Hifi. Satt alle instillinger til hifi både på tidal oppsett side og sqeeezebox.
    Instillingen heter flac + mp3, og mp3. Har valgt det første. Får man flac da?
    Er ikke sikker på at det er hifi det jeg får ut.
    Sammelignet med CD og Flac rip av cd og det var lavere nivå. Spiller på en Pioneer BDP LX-88 for å sammeligne med SB.
    Kjører du via en ekstern DAC eller bruker du analogutgangene på spillerne? Hvis du bruker analogutgangene er det ikke unaturlig med nivåforskjeller da utgangssignalet sannsynligvis ikke er like kraftig på spillerne. Du kan enkelt sjekke om det er flac som blir avspilt ved å trykke lenge på en låt i spillelista og så velge informasjon i menyen som dukker opp (Android og iOS)
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Bruker digitalutgang. Sjekket info funksjonen og den viste flac.
    Da spiller jeg Tidal Hifi.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg spiller med Ipad og Tidal HiFi, bytta fra Airport express til Bluesound Node. Helt klart en oppgradering på lyd, men liker Tidal appen bedre en Tidal via Bluesound.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg spiller med Ipad og Tidal HiFi, bytta fra Airport express til Bluesound Node. Helt klart en oppgradering på lyd, men liker Tidal appen bedre en Tidal via Bluesound.

    Jøss, er det virkelig sant, bedre lyd fra Airport til Bluesound?
    Går ut i fra at du i begge tilfeller snakker om bruk av ekstern DAC?!
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg spiller med Ipad og Tidal HiFi, bytta fra Airport express til Bluesound Node. Helt klart en oppgradering på lyd, men liker Tidal appen bedre en Tidal via Bluesound.

    Jøss, er det virkelig sant, bedre lyd fra Airport til Bluesound?
    Går ut i fra at du i begge tilfeller snakker om bruk av ekstern DAC?!
    Digitalt ut fra begge ja ! Må si jeg ble overrasket selv over denne forbedringen !
    Brukte airplay fra Ipad til Airport Express.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg spiller med Ipad og Tidal HiFi, bytta fra Airport express til Bluesound Node. Helt klart en oppgradering på lyd, men liker Tidal appen bedre en Tidal via Bluesound.

    Jøss, er det virkelig sant, bedre lyd fra Airport til Bluesound?
    Går ut i fra at du i begge tilfeller snakker om bruk av ekstern DAC?!
    Digitalt ut fra begge ja ! Må si jeg ble overrasket selv over denne forbedringen !
    Brukte airplay fra Ipad til Airport Express.


    Uff, glemte bort denne tråden, laget en ny en nå, hvor jeg spør om dette og om evt. forskjeller mellom Node 2 og 1 (ny og gammel).

    Hva opplevde DU som forskjell i lyden?
    Kjøre du også via Apple TV?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg spiller med Ipad og Tidal HiFi, bytta fra Airport express til Bluesound Node. Helt klart en oppgradering på lyd, men liker Tidal appen bedre en Tidal via Bluesound.

    Jøss, er det virkelig sant, bedre lyd fra Airport til Bluesound?
    Går ut i fra at du i begge tilfeller snakker om bruk av ekstern DAC?!
    Digitalt ut fra begge ja ! Må si jeg ble overrasket selv over denne forbedringen !
    Brukte airplay fra Ipad til Airport Express.


    Uff, glemte bort denne tråden, laget en ny en nå, hvor jeg spør om dette og om evt. forskjeller mellom Node 2 og 1 (ny og gammel).

    Hva opplevde DU som forskjell i lyden?
    Kjøre du også via Apple TV?
    Bare Airport Express. men nå bare Node :)
    Mere oppløst og større luftigere lydbilde. Det var såppas markant att jeg er ikke i tvil !
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Bluesound Node2, en forbedring.

    Jeg spiller med Ipad og Tidal HiFi, bytta fra Airport express til Bluesound Node. Helt klart en oppgradering på lyd, men liker Tidal appen bedre en Tidal via Bluesound.

    Jøss, er det virkelig sant, bedre lyd fra Airport til Bluesound?
    Går ut i fra at du i begge tilfeller snakker om bruk av ekstern DAC?!
    Digitalt ut fra begge ja ! Må si jeg ble overrasket selv over denne forbedringen !
    Brukte airplay fra Ipad til Airport Express.
    Byttet fra å strømme wimp hifi fra iPad med airplay via AirPort express, til Node2 i dag, og kan virkelig bekrefte at det var en oppgradering vel verd pengene!! Begge kilder har vært/er tilkoblet med optisk til dac i Primare i22.

    Mer stabilt, ingen problemer med tilkobling, og ikke minst, ingen brudd i strømmingen!

    Og lyden, der ble alt bedre, bass mer kontant, vokal stod bedre frem mm.

    Eneste negative så langt er at det ikke var tilgang til offlineinnhold via Bluesoundstreameren, men det løste seg greit med å legge albumene inn som favoritter i Wimp appen.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg sliter med at favoritt album legger sortert etter album titel på Bluesound appen, på Tidal appen legger de seg etter siste lagt til. Noen som hvet vordan jeg fixer dette ?
     

    Baldiman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.06.2009
    Innlegg
    126
    Antall liker
    17
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Raspberry pi med Hifi berry dac og Picore player med Icstream for Tidal. Kan styres fra pc og nettbrett.
    Her er en brukt med dac til 250.- Raspberry PI Og her finner du PicorePlayer

    sum.
    250.- og bør spille like bra som node
     

    jannord

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2007
    Innlegg
    28
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Bruker oppo bdp-103 sammen med Casablanca IV for Tidal streaming

    Strømmer Tidal HIFI med mediacontroll appen til oppo gjennom bdp-103 til Theta Digital Casablanca IV.
    Har rippet CD samling til FLAC format på en Synology NAS og kan ikke høre forskjell på identiske innspillinger streamet eller avspilt fra NAS. Har byttet mellom hdmi og optisk til Casablanca. Hdmi gir bedre ro og detaljer i bunn enn optisk på Casablanca IV med de kablene jeg bruker.
     

    TiaZzz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    135
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Hei. Først post og alt det der.

    Kjøpte meg nylig et anlegg som fortjener bedre enn Spotify og skjønner at Tidal er eneste alternativ. Jeg er litt overrasket over at man må ut med 3-4000 for en enhet som klarer streaming fra iOS (uten å bygge en med en Rasperry da - fint tips dog, takk!). Er det virkelig slik at en Apple TV eller AirPort leverer et annerledes digitalt signal enn konkurrentene? Jeg er informatiker så alt hvor to digitale kilder høres ulike ut får meg til å bli litt skeptisk.

    Kjører i dag med Chromecast Audio og Spotify og det svinger det, men vil gjerne opp til Lossless og siden vi har mest iOS-enheter så har jeg ikke mulighet til å gjøres hacks gjennom Chrome for Tidal gjennom 'casten.

    Er det noen som har tittet på utgående signal fra f.eks. en AirPort mot det fra en langt dyrere enhet? Jeg skjønner at jitter er en "ting", men jeg har ikke fått satt meg inn i problemet. Dog skjønner jeg ikke hvordan romfølelse og denslags kan påvirkes i en digital strøm da en forringing av strømmen - dvs. bit skifter polaritet om du vil - vil gi helt andre konsekvenser enn f.eks. romfølelse. Det burde heller gi et knepp eller noe som ikke hører hjemme i en ellers jevn strøm musikk. Har ikke fått satt meg inn i protokollene som benyttes for å kunne si med sikkerhet hva som vil skje.

    Har respekt for at folk mener at de hører en forskjell, men til forskjell fra mye analog lyd så kan man analysere dette "problemet" vitenskapelig.

    Ellers takk for flere timer lesing! :) Var litt bitt av audiofilbasillen for ca. 20 år siden, men aldri tatt meg råd eller tid til noe utover noen minianlegg fra Hifi-klubben og et billig surround-anlegg basert på litt tester fra What Hifi. Ikke veldig mye som har endret seg, men litt er det. ;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Fortsett å være kunde i Hifiklubben, la de veilede deg så DU forstår hva de måtte påstå av ting & tang og la DINE ører til slutt avgjøre riktigheten av det, så får du sammen med valg av dyrest mulig utstyr (slik DU ser det) i færrest mulig kanaler (stereo) masse bra musikkglede og OK nok gjengivelse av film via to bra stereokanaler. Er mitt råd til deg, fornuftig skeptisk du er til noe flere burde være skeptisk til.
     

    TiaZzz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    135
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Hei.

    Nå handlet jeg ikke dette siste anlegget hos Hifi-klubben, men hos Soundgarden. Har hatt noen NAD-forsterkere gjennom årene, men nå klinket jeg til med en Hegel (bare H80 da). Jeg stoler ikke bare på selgere nettopp pga. den naturlige skepsisen. Selgere er kjekke de, men de kan ikke svare helt på spørsmålet som jeg stilte over og de fleste er ufaglærte innenfor audio.

    Lyttet gjennom tre høyttalere (Monitor Audio Bronze 6, Klipsch RP-280F, System Audio Mantra 50) og landet på SA Mantra. Var jevnt løp mellom Bronze 6 og RP-280F, syntes jeg, der MA-høyttaleren spilte jevnere, mens Klipsch-en enten var meget god eller ganske dårlig. SA-en syntes jeg gruset begge to. (Jeg kunne bare ikke bruke penger på RP-280-en etter å ha hørt på Susanne Sunnfør - White Foxes. Pianoet i starten var utrolig spinkelt og hele lydbildet drukner i ujevn bass. Mulig det er en dårlig match med Hegel-en? Jeg har positive erfaringer fra Klipsch før).

    Uansett, det ble litt off-topic. Jeg skjønner at innlegget mitt kan virke støtende for enkelte, men det er ikke min intensjon. Jeg spør ganske enkelt om tips og råd ang. enhet for strømming av Tidal. Og da også om det virkelig er slik at en AirPort yter dårligere enn andre, dyrere enheter.
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Tidal kommer som app til Chromecast om veldig kort tid.
    Ryktet sier at den allerede skulle ha vært på markedet nå.
    Uansett ingen grunn til å velge en dyrere løsning.
     

    Tønnes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    794
    Antall liker
    516
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Når du skall få flac må du logge deg på Google+ for og få flac .Ellers får ikke jeg den.Og du går inn på streaming for og se om den står på flac .Men prisen er dobbel i forholl til Spotify da,men jeg hører at det er bedre med Tidal,men litt mer bedre oversikt på all muikken ,når det er Spotify .

    MVH:Tønnes
     

    TiaZzz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    135
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Tidal kommer som app til Chromecast om veldig kort tid.
    Ryktet sier at den allerede skulle ha vært på markedet nå.
    Uansett ingen grunn til å velge en dyrere løsning.
    Takk, jeg fant noen referanser til dette her og der på nettet, men ingenting offisielt. Får smøre meg med til god, gammeldags tålamod og se. En nevnte januar 2016 som lansering.

    Fant noe som lignet en analyse at en AirPort Express - Apple AirPort Express Audio Quality Ser ut til at de analoge aspektene, samt jitter er innenfor. Så også noen som påsto at en Apple TV kødder med output, også digitalt. På en Apple V så skaleres output til det fra en DVD-spiller. Det er ikke tilfelle for en AirPort. Om det er hold i påstanden vet jeg ikke.

    Når du skall få flac må du logge deg på Google+ for og få flac .Ellers får ikke jeg den.Og du går inn på streaming for og se om den står på flac .Men prisen er dobbel i forholl til Spotify da,men jeg hører at det er bedre med Tidal,men litt mer bedre oversikt på all muikken ,når det er Spotify .
    Google+? Hva har det med saken å gjøre? Ikke for det, det eneste sosiale nettverket jeg er aktivt medlem av så det går greit, men hvordan påvirker Google+ Tidal, Chromecast eller en AirPort Express?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Google+? Hva har det med saken å gjøre? Ikke for det, det eneste sosiale nettverket jeg er aktivt medlem av så det går greit, men hvordan påvirker Google+ Tidal, Chromecast eller en AirPort Express?
    Tipper han mener Google Chrome? Det er den eneste web browser som støtter FLAC fra Tidal WebPlayer pr.nå. Men ellers støtter Tidal app på Mac / PC / iPad / iPhone / Squeezebox / Sonos etc etc lossless med FLAC og dette velger man i settings i den enkelte app og ikke sentralt på Tidal. Og slik må det jo være.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn