Strømkontakter made in China...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Hvis man vil spare inn på kabler, er det ikke veldig avansert å få gjort dette selv, nei. Bare å bestille på ebay, og montere selv med loddeutstyr og verktøy det. Tror jeg nok alle kan klare. Det er ikke akkurat på kabler jeg foretrekker å legge pengene mine akkurat. Interesant tema igrunn. Bedre å gjøre dette selv enn å bestille noe krams fra kina skulle jeg tro.

    Er det noen av diy folket som har bilder av sine kabler, er det jo bare å legge de ut.
    Kjempeide! "Vis meg dine DIY powerkabler og begrunn hvorfor du bruker dem."


    En ting som jeg aldri gidder å lage selv, er nettkabler. Har sikkert 20-30 stk av disse i bruk. :)
    Nettkabel - Biltema
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ikke helt uenig ifm lakris. Har lakriskabler fra naim. Kablene er produsert av i-sheng og er 1mm2. Naim påsto i sin tid at det var helt unødvendig å bytte ut disse. Nå opplever jeg ikke naim som en spesielt seriøs bedrift. Der er for mange idealister. Men disse kablene har ofte normaliserert lyden i mine anlegg. Åpen, ærlig og nær lyd. Litt magre nedover. Jeg har sammenlignet disse med Valhalla med FI50 kontakter og fant ut at Valhalla totalt endret lyden for mye. Noe jeg ikke likte. Ble i tillegg 2 dimensjonalt. Jeg opplever oftere at dyre kabler generelt endrer fra normal lyd mot unormal. Forstå meg rett.
    Beste rene kabel jeg har funnet så langt er ny type supra lorad. Den virker lineær og bibeholder dybde og nærhet. Så da er jakten på kontakter i gang. Supras egne kontakter endrer lyden for mye mot det varme. Jeg kjøpte i sin tid rhodiumbekagte kontakter fra Valab i Taiwan. Dem er lovende. Kostet ca 150 med frakt. Disse altrerer lite og er veldig likt det beste jeg har hørt i åpenhet. Selv mot oyaide, som jeg holder meget høyt. Når jeg først nevner oyaide vil jeg trekke frem beryllium utgaven. Problemet er at disse er for dyre i forhold til gevinsten.
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har en ekte Oyaide 079 men også et sett av disse som kopier fra Kina, har ikke noe å utsette på disse kopier.
     

    petter92

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2017
    Innlegg
    38
    Antall liker
    4
    syns det er imponerende at folk klarer og høre forskjell på strømledninger.(er ikke ironisk) selv har jeg ikke sjanse til og høre forskjell eneste jeg merker er om det blir mindre støy eller ikke. ^^
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Jeg hadde blitt bekymret for elsikkerheten hvis strømkabler gav hørbar forandring.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Nettopp. Jeg opplever det samme. Faktisk motsatt et par ganger. Jeg har et par 1000.- kontakter hvor jordingsfjæren har falt, huset sprukket og i tillegg har skruene blitt deformerte/nekt av. Gjengehylsene i plasten har også sprukket. På toppen av det hele vil dem ikke hjelpe til å rette dette.

    Har en ekte Oyaide 079 men også et sett av disse som kopier fra Kina, har ikke noe å utsette på disse kopier.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Jeg hadde blitt bekymret for elsikkerheten hvis strømkabler gav hørbar forandring.
    Du er kanskje en av dem som ikke hører forskjell på kabler uansett? Da er du i så fall veldig heldig.
    Orker ikke å ta diskusjonen om kabler på lydsiden. Her er det mange parametre som kan endre lyden.

    På 230v siden derimot, er en nettkabel ett forsvinnende kort ledd i forhold til flere km med kobberkabler fra e-verkets trafo og de mange meter med kobbertråd som utgjør internkabling og trafoviklinger inni apparatet. En evt forandring i lyden her må nødvendigvis være resultat av ett massivt spenningsfall, så jeg ville målt spenning inni apparatet for å sikre god kontakt om jeg plutselig hørte forskjell etter bytte av nettkabel.

    230v siden handler om person- og brannsikkerhet, så dette er ikke stedet å utøve voodoo.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Setter stor pris på geniforklaringen i forbindelse med kraftverk og viklinger. Brannsikkerhet og voodoo også for den saks skyld. Jeg skal selvfølgelig ta hensyn til at du ikke orker mer.

    Allikevel, takk for et konstruktivt innlegg.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja du kan spørre...... :) Jeg har også lurt på hva i all verden feks Furutech støpsler gjør så mye bedre enn et støpsel fra en anerkjent produsent av elektromateriell, - bortsett fra Blingfaktoren, selvsagt....og trua på at "Nu blir alt så meget bedre".... Troen kan som kjent flytte store bjerge..
    Dersom man opplever at skruer og gjenger ikke holder mål, kan man jo faktisk lodde på støpsler og kontakter. I den grad dette har noen betydning i det hele, så er det kanskje den beste løsningen. Det er til syvende og sist fjærtrykket i stikkontakten som betyr mest
    Jeg har et sett med Furutech kontakter, tror det er de billigste av "den store" serien hvor selve huset med koblingene er som et rundt rør. Eneste grunnen til at jeg kjøpte disse i sin tid var at jeg ville ha noe som tok mer enn vanlig 2,5 mm2 nettkabel, og å bruke 4 mm2 komfyrkabel i vanlige kontakter blir såpass trangt at jeg ikke fant det forsvarlig.

    Vurderer å kjøpe endehylser og krympetang til alle framtidige nettkabler jeg skal terminere selv, kommer uansett aldri til å lodde fast noe i kontaker som det er mekanisk bevegelse i selv om alle kontakter er ustyrst med strekkavlastning. Tipper at dette blir litt det samme som at det ikke er tillatt å bruke installasjonskabel som apparatledning, og at de kun er lovlig i faste installasjoner p.g.a. fare for brudd.

    Så kan man også seff diskutere om det er noe vits med mer enn 2,5 mm2 til vanlige hifiapparater, men det hender da enkelte forsterkere f.eks. kommer med feitere enn standard strømledning.
     

    petter92

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2017
    Innlegg
    38
    Antall liker
    4
    er sånn sett ikke noe geniforklaring. med litt sunn fornuft så sier det seg selv at det hadde vert merkelig om den siste 1.5 meteren hadde utgjort noen forskjell lydmessig. en godt skjermet kabel klarer som regel og fjerne litt støy. men en god stasjonær pc kabel er egentlig god nok.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er mye som ikke henger på greip i disse resonnementene. Jeg nenvnte ovenfor lodding av feks pinnene i støpselet, også med henvisning til MIL-kontakter som jeg har brukt bøttevis av opp gjennom årene. Dersom man har så mye vibrasjon i anlegget at en loddet pinne i et støpsel blir et problem, så burde man kanskje finne noe annet å drive på med. MIL-kontakter blir loddet fordi det er den beste forbindelsen, og med strekkavlastning en centimeter eller så bakenfor er det ingen vibrasjon i loddepunktet. Når det er sagt, så er endehylser den korrrekte metoden ved skruforbindelser i støpsler. At solide kåre er forbudt som tilførsel til flyttbare apprater må da være innlysende for alle som påberoper seg basiskunnskap om kabler. Hva man mener å vinne med å øke den siste meteren av en 10A nettkurs til 4kvm eller mer er meg en gåte. Resistans er en logisk forklaring, men kontaktfjærene i stikkontakten og kontaktfjærene i IEC pluggen, som faktisk er de svakeste punktene, nevnes ikke med et ord. Det snakke som at Furutech og andre tåler både 20 og 30 A, - men stikkontakten i veggen er fortsatt 10/16A, og apparatinntak av C13-type som stort sett er standard, er kun 10A. Hvor er da fornuft og resonnement?
    Med unntak av sluttforsterkere er HiFi utstyr å anse som småforbrukere av strøm. Selv store kl.A forsterkere bruker kanskje et par hundre watt i tomgang, og store kl.A forsterkere har forsvinnende liten variasjon fra tomgang til full blæs - det ligger i konstruksjonen.
    Når man ser på vidunderkablene som tilbys til absurde priser, så kan man jo lure på hvordan et fancy støpsel og en meter glorete strømpe gjør mirakler, for omsetning og produksjon av dette er likevel så liten, at også disse produsentene er henvist til kommersiell standardvare før magien påføres. Skjerming av nettkabler blir tildels en egen diskusjon.....
    I forhold til kabler og kontakter, så forholder det seg slik at jeg er fagansvarlig for et relativt stort el-anlegg. Jeg har enda tilgode å se feil på kabler som ikke har vært utsatt for skade i en eller annen form, men jeg har sett dusinvis av brente stikkontakter, stort sett pga langvarig maks belastning og ofte kombinert med slappe og slitne kontaktfjærer. At konfeksjonerte kabler, her på HFS omtalt som lakris, er jeg tildels enig i - mye dritt blant det aller billigste, men også her finnes det kvalitetsvare, men de kjøpes nok ikke på Europris eller Jula. Samme går for de strømfordelerne som koster 40 kr på Rema eller Bunnpris......
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde blitt bekymret for elsikkerheten hvis strømkabler gav hørbar forandring.
    Du er kanskje en av dem som ikke hører forskjell på kabler uansett? Da er du i så fall veldig heldig.
    Orker ikke å ta diskusjonen om kabler på lydsiden. Her er det mange parametre som kan endre lyden.

    På 230v siden derimot, er en nettkabel ett forsvinnende kort ledd i forhold til flere km med kobberkabler fra e-verkets trafo og de mange meter med kobbertråd som utgjør internkabling og trafoviklinger inni apparatet. En evt forandring i lyden her må nødvendigvis være resultat av ett massivt spenningsfall, så jeg ville målt spenning inni apparatet for å sikre god kontakt om jeg plutselig hørte forskjell etter bytte av nettkabel.

    230v siden handler om person- og brannsikkerhet, så dette er ikke stedet å utøve voodoo.


    Hos meg er "massivt spenningsfall" ikke eksisterende.Hva menes egentlig med "massivt" spenningsfall?
    Km med kabler?Jeg ligger lengst unna,ca 300m,mer korrekt 26 m 16mm2 cu
    192 m 95 mm2 al til to abonnenter,i praksis kun meg.
    96m 240 mm2 al.
    Resterende abonnenter ligger innenfor en radius
    av ca.150m fra en trafo som er oppgradert 4 ganger på 10 år.
    Allikevel oppleves lydforandringer både som ett resultat av hvilken belastning,hovedsakelig
    den rent ohmske og kapasitansen i kablene i det lokale nett,målt fase jord,
    samt støy nivået på sentralnettet mer enn støynivået på den lokale fordelingstrafo.
    Er kapasitansen 10% forskjellig,vil også spenningen mot jord variere i størrelseorden dette.
    Og er kablene på flere Km,da blir kapasitensen..X ganger..
    Og det er forskjell på lakris,6mm2 komfyrkabel,4mm2 DH Lab power plus,Supra Lorad,
    fat LMC,og den gamle Electrocompaniet`s flettekabel,hvorav de to siste er å anse
    som "høykapasitans kabler".
    Selve støpslene har jeg ikke lyttet til etter event. forskjeller selv om jeg har både Wattgate,Oyaide,Supra og Biltema/Jula.

    Skulle det være forskjeller på støpsler/stikk tror jeg årsaken er PIM,
    passiv intermodulasjon,noe som er verre for lyden enn harmoniske
    selv med lave nivåer.

    Høres det ikke forskjeller på komponenter i systemet så ligger "feilen" i rommet/høyttaler.
    Hørte selv bare små forskjeller på kabler helt frem til ca. 2005.
    Da ble høyttaler/rom problematikken bedre,og da jeg tok i bruk Helmhotz kom
    forskjellene på kabler anmelderne beskrev tydelig frem.

    Evnen til å høre "dypt" inn i elektronikk og kabler?

    Fra ca. 35 sek.


     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    er sånn sett ikke noe geniforklaring. med litt sunn fornuft så sier det seg selv at det hadde vert merkelig om den siste 1.5 meteren hadde utgjort noen forskjell lydmessig. en godt skjermet kabel klarer som regel og fjerne litt støy. men en god stasjonær pc kabel er egentlig god nok.
    ''

    Dette er ikke den siste 1,5 meteren. Det er den den første. Strømforsyningen "ser" denne veldig tydelig. og blir mindre vesentlig utover i nettet.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Furuteck kontaktene og kabelen er kjøp hos PM Audio, strømpe på Ebay. Oyade kopi og strømpe fra Ebay. Det eneste jeg merket ved kabel bytte var større ro i lydbildet i forhold til den ordinære svarte strømkabelen som følger med produkter du kjøper. Men er overrasket over kvaliteten på Kopiene som jeg kjøpte, alt sitter som det skal. Jeg kan heller ikke se forskjell på original kabel som jeg også har versus kopi. Sikkert mange delte meninger der ute.
     

    Vedlegg

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Kabelmekking er ett greit ingangspunkt til mere matnyttige diy aktiviteter så stå på :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er mye som ikke henger på greip i disse resonnementene. Jeg nenvnte ovenfor lodding av feks pinnene i støpselet, også med henvisning til MIL-kontakter som jeg har brukt bøttevis av opp gjennom årene. Dersom man har så mye vibrasjon i anlegget at en loddet pinne i et støpsel blir et problem, så burde man kanskje finne noe annet å drive på med. MIL-kontakter blir loddet fordi det er den beste forbindelsen, og med strekkavlastning en centimeter eller så bakenfor er det ingen vibrasjon i loddepunktet. Når det er sagt, så er endehylser den korrrekte metoden ved skruforbindelser i støpsler. At solide kåre er forbudt som tilførsel til flyttbare apprater må da være innlysende for alle som påberoper seg basiskunnskap om kabler. Hva man mener å vinne med å øke den siste meteren av en 10A nettkurs til 4kvm eller mer er meg en gåte. Resistans er en logisk forklaring, men kontaktfjærene i stikkontakten og kontaktfjærene i IEC pluggen, som faktisk er de svakeste punktene, nevnes ikke med et ord. Det snakke som at Furutech og andre tåler både 20 og 30 A, - men stikkontakten i veggen er fortsatt 10/16A, og apparatinntak av C13-type som stort sett er standard, er kun 10A. Hvor er da fornuft og resonnement?
    Med unntak av sluttforsterkere er HiFi utstyr å anse som småforbrukere av strøm. Selv store kl.A forsterkere bruker kanskje et par hundre watt i tomgang, og store kl.A forsterkere har forsvinnende liten variasjon fra tomgang til full blæs - det ligger i konstruksjonen.
    Når man ser på vidunderkablene som tilbys til absurde priser, så kan man jo lure på hvordan et fancy støpsel og en meter glorete strømpe gjør mirakler, for omsetning og produksjon av dette er likevel så liten, at også disse produsentene er henvist til kommersiell standardvare før magien påføres. Skjerming av nettkabler blir tildels en egen diskusjon.....
    I forhold til kabler og kontakter, så forholder det seg slik at jeg er fagansvarlig for et relativt stort el-anlegg. Jeg har enda tilgode å se feil på kabler som ikke har vært utsatt for skade i en eller annen form, men jeg har sett dusinvis av brente stikkontakter, stort sett pga langvarig maks belastning og ofte kombinert med slappe og slitne kontaktfjærer. At konfeksjonerte kabler, her på HFS omtalt som lakris, er jeg tildels enig i - mye dritt blant det aller billigste, men også her finnes det kvalitetsvare, men de kjøpes nok ikke på Europris eller Jula. Samme går for de strømfordelerne som koster 40 kr på Rema eller Bunnpris......
    Som du sier selv, endehylser er korrekt terminering av strømkabler. Har aldri sett vanlige støpsler med loddeforbindelse istedenfor skruer, men hvis meg gjerne hvis du vet om noen. Du må gjerne lodde alle strømkablene dine for min del, men jeg velger å avstå på mine egne. Skjønner ikke at det skal være noe å hisse seg opp over, og jeg syns formuleringer om å "finne seg noe annet å drive med...." o.s.v. er jævla unødvendige, og litt av grunnen til at diskusjoner som dette blir slitsomme og uinteressante for min del.

    Jeg tenker at det ikke gjør noen direkte skade å bruke litt overdimensjonerte strømkabler heller, så lenge tilkoblingene er trygge og forsvarlig terminert. Så lenge 4 mm2 komfyrkabel koster en hundrelapp for en tremeter på Biltema er det et billig og reversibelt tweak (hvis man ser bort fra de nødvendige spesialkontaktene), og jeg syns ikke alt må være rasjonelt og logisk på et Mr. Spock nivå så lenge man ikke gjør noe direkte ulovlig eller farlig ved å prøve det ut.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Furuteck kontaktene og kabelen er kjøp hos PM Audio, strømpe på Ebay. Oyade kopi og strømpe fra Ebay. Det eneste jeg merket ved kabel bytte var større ro i lydbildet i forhold til den ordinære svarte strømkabelen som følger med produkter du kjøper. Men er overrasket over kvaliteten på Kopiene som jeg kjøpte, alt sitter som det skal. Jeg kan heller ikke se forskjell på original kabel som jeg også har versus kopi. Sikkert mange delte meninger der ute.
    Setter pris på link til kontaktene på eBay eller andre steder. Erfaringer med forsendelse etc.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.777
    Torget vurderinger
    1
    Husker ikke hva forhandleren heter, men har bare hatt gode opplevelser med forsendelse fra Asia. 1-2 uker litt avhengig av hva jeg har bestilt, jeg bestiller en del musikk fra Japan blant annet og det går raskere 8 av 10 ganger i forholdt til butikker i Skandinavia. Jeg bruker lavest pris og kjøp nå i søket, og går igjennom de forskjellige og ser hvem som ser brukbare ut av butikker. Sjekket med en Engelsk forhandler av Oyaide og de skulle ha rundt 1000 pr kontakt, valgte derfor og teste Ebay ut. Som jeg skrev så ser ikke jeg forskjell.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.834
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Da har jeg fått mekket et par ormer basert på LMC kabel og Kina Oyaide kontakter. Apparat kontakten var veldig bra med solide skruer så man kan trekke til skikkelig , og de sitter godt i apparatet. Når det kommer til veggkontakten synes jeg skruene kunne vært litt grovere - da man kan risikere å utvide sporet hvis man bruker mye kraft.
    Utover det er det ingenting å utsette på kvaliteten. Pynt og krympestrømper kjøpt på eBay. Evt. lydmessige kvaliteter er ikke testet enda , men det skal ikke mangle skjerming i alle fall - eller tverrsnitt på kabel .


    kabler2.jpg

    kabler.jpg
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Lekre kabler soundscape. Godt jobbet. Tenker de "låter" bra også. :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.834
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    :) De skulle ikke lage noen unoter i alle fall. Dobbelt skjermet og skikkelig tverrsnitt. Og de ser jo ut til å koste 8000 ,- og det til en kostnad på ca 320,- kroner stk.
    Har koblet opp på pre-amp og dac , men ikke fått lyttet noe enda. Forventer vel ikke de store overraskelser lydmessig........Pre-amp var skjermet fra før.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg må få lagd meg noen selv. Sveisekurs hos TT er bestilt for lenge siden. Trenger å shine opp litt. Jeg har vært rundt på flere forskjellige ebay sider, men når det kommer til strømper stopper det opp litt... Mener å huske du la ut noen linker tidligere I tråden?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.834
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ja, jeg må få lagd meg noen selv. Sveisekurs hos TT er bestilt for lenge siden. Trenger å shine opp litt. Jeg har vært rundt på flere forskjellige ebay sider, men når det kommer til strømper stopper det opp litt... Mener å huske du la ut noen linker tidligere I tråden?
    Sjekk post 24. Husk at de finnes i forskjellige tykkelser tilpasset kabelen du skal bruke.................

    Og en ting til - bestill litt mere enn du trenger da lengden virker å krympe litt når du trer den på kabelen.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.834
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Spørs jo på kontaktene da. Bruker man noe sort - med enten sølv eller gullfarget metall så er jo denne stilig:

    sølv gull.jpg


    Jeg valgte sort med blått mønster fordi kontaktene var blå. Mitt råd er å velge kontakter først............
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn