strømkabler

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
I skjult anlegg benyttes flertrådet kabel mens det i åpent anlegg benyttes solid core, det er eneste forskjellen.
Ja det er nok slik jeg tolker det også...

Destiny.. :)

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Det er ikke for å være for pirkete, men PN ledning som i de aller fleste tilfeller blir brukt i
skjultanlegg er ikke en kabel, men en ledning. Den er oppbygd som nevnt med flere kor-
deller for å være mer fleksibel, men med kun et lag med isolasjon rundt lederen.
En PR kabel, som i de fleste tilfeller blir brukt som husinstallasjonskabel i åpne anlegg,
har flere lag med isolasjon. Bl.a. har PR kabelen en skjerm som skal beskytte lederene
mot mekanisk påkjenning.

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
Det er riktig at PR har et ekstra lag pvc og er skjerma.

Men det påvirker ikke måling vedrørende spenning eller strøm ved et uttak..

Kan muligens hindre innstråling av støy bedre...

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Skjermen i en PR kabel er der først og fremst for å beskytte lederne mot mekaniske
påkjenninger.
PR kabel og PN ledning med samme tverrsnitt vil ha samme strømføringsevne.

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
Skjermen i en PR kabel er der først og fremst for å beskytte lederne mot mekaniske
påkjenninger.
PR kabel og PN ledning med samme tverrsnitt vil ha samme strømføringsevne.
Helt enig....

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Hørte Cd spiller med Furutech Strømkabel i klub manglede dynamik. Den var der igen med standard netkabel. Hørte Accuphase Cd spiller til kr.90.000 hjemme med Transparent Audio netkabel. Skiftede til standard netkabel og det blev klart bedre.
Jeg tror ikke nogetsomhelst på dyre netkabler tværtimod. Verden vil bedrages-- har man betalt dyrt SKAL det være bedre ,men det er bare et Psykologisk bedrag.

O

om.s

Gjest
Verden vil bedrages-- har man betalt dyrt SKAL det være bedre ,men det er bare et Psykologisk bedrag.
Ja så sier vi det, og du lever videre i din verden og meg og noen andre lever videre i sin...
PS: måske om der va du der blev bedrat!.....

mvh

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Vi var nu flere som alle var enige 5 den ene gang og 25 den anden og der var ingen der tvivlede det var ufatteligt tydeligt. High Fidelitys Anmelder medbragte sin Accuphase til mig + Transparent Kabel og han var heller ikke i tvivl. Så du kan bare le.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Undskyld det var lidt af en provokation fra min side. Tror det kan være fordel i visse opsæt med specialkabler. På de anlæg vi prøvede var det absolut ingen fordel. Men de 2 anlæg vi anvendte havde visse fællestræk idet begge anvendte Duelund kabel overalt i signal og strømveje. Desuden anvendte begge anlæg Duelund strømspole på nogle af de brugte apparater. Har nogen forklaring på hvordan resultaterne kan være så forskellige men dog tydelige? Som sagt var ingen i tvivl.
:-[ :-[ :-[ :-[ ::) ::) ::) ::)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg har også drevet endel med linoljer.
Det er meget interessant.

Det er faktisk ett universitet som har drevet forsking på dets evner som isolator, dette var i det gamle USSR.

Jeg husker å ha lest deres materiale.
Men, dette er ikke akkurat for den gjevne diy'er.
Jeg kan jo nevne at det er minst 14 arter av lin (Flax) på Engelsk). Alle med varierende innhold av sporstoffer.
Mer vil jeg ikke si...

mvh

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
Jeg syns nå like sikkert som visse andre syns andre ting at en nettkabel gir mer ro i lydbildet.

Det blir mere plass til det som skjer, det fjerner et støyteppe, det kan virke som det blir dynamikk, men det er nok bare støyen som er borte..

O

om.s

Gjest
Så du kan bare le.
Jeg ler ikke, men betviler at det er hele sannheten for alle du hevdet tidligere, er det noe en har lært med HiFi som hobby gjennom årene så er det at man skal "aldri si aldri" eller mer passende i denne sammehengen "alltid er ikke alltid"......

mvh

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jeg tror nu man fjerner en fejl med en anden fejl.

Jeg syns nå like sikkert som visse andre syns andre ting at en nettkabel gir mer ro i lydbildet.

Det blir mere plass til det som skjer, det fjerner et støyteppe, det kan virke som det blir dynamikk, men det er nok bare støyen som er borte..

M

Medlem 1792

Gjest
Jeg hørte i hvert fall forskjell i mitt anlegg etter at jeg satte inn Supra LoRad 2,5 mm2 nettkabler til alle mine komponenter. Den største grunnen tror jeg er at disse kablene har ett større tverrsnitt en de originale ”lampettledningene”, spesielt på mine strømkrevende mono-blokker. Noe dyrere nettkabler enn disse Supra kablene tror jeg ikke jeg vil kjøpe.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.059
Sted
Sjælland. Danmark.
Det er riktig at PR har et ekstra lag pvc og er skjerma.

Men det påvirker ikke måling vedrørende spenning eller strøm ved et uttak..

Kan muligens hindre innstråling av støy bedre...

:) :) :)
Det må simpelthen påvirke målingen. Ellers måles der forkert. Plastik i strømvejene har det altid givet en forbedring i mit anlæg, at minimere. Plastik lyder ikke godt.
Det kabel vi hørte, der fjernede dynamik var et tykt kabel, og det ser jo godt ud. Hvis det er isoleringen der er tyk, fordi det er billigt, er det nok forklaringen på den manglende dynamik.
Mvh. Sven

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.059
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Strømkabler påvirker lyden, og der er meget at hente ved et godt strømkabel.
Problemet ved dem er , at de skal opfylde nogle sikkerhedskrav, som ikke er godt for lyden. F.eks. skal + og - ligge side om side, men en adskillelse er bedre.
Der skal ligge et lag plastik rundt om lederen, selvom det er en forringelse.
Der skal også være et andet lag, som kan være et rør eller et lag plastik ekstra.
Mvh. Sven

H

hordasped

Gjest
Vil bare påpeke at vi gjerne legger ned både f.eks. 60-90.000 store høvdinger i signal/høytt. kabler,men hadde vi investert det samme i strømforsyning/nettkabler,hadde løftet vært mye bedre.

Må legge til at dette er for litt større oppsett,der elektronikk/høytt. er passert både 3-både 4og 5-6 hundre STORE høvdinger.

Topp Bunn