O
om.s
Gjest
Bifalles!! ;DStoler man på øra, blir en best fornøyd i det lange løp. Det er jo de som bør ligge til grunn for en deilig lytteopplevelse.
mvh
Bifalles!! ;DStoler man på øra, blir en best fornøyd i det lange løp. Det er jo de som bør ligge til grunn for en deilig lytteopplevelse.
Unnskyld meg, men det der er vås. Hvor har du det fra. Mistenker at du blander med skin-effekt som er et fenomen forbundet med frekvens, og ikke strømstyrke.Når strømmen øker vil elektronvandringen (strømmen) tendere til å trekke ut mot
kabelkvadratets ytre. Det vil si at til mer strømmen øker, jo større prosentvis andel av
den vil gå i det ytterste laget av kabelen i forhold til midt i kabelen.
Det gjelder bare for litz, og det er ikke det samme som flerkordelet kabel.En flertrådet kabel har mer ytre masse (overflate) enn en entrådet kabel.
Prester og spesielt biskoper har LANG erfaring med bibelen, blir det de preker noe sannere av den grunn?Du er tydeligvis ikke særlig hifi interessert, erfaring har du ihvertfall ikke 8)
Du kan ha misforstått, eller din lærer kan ha misforstått. Fenomenet er i alle tilfelle ikke slik du beskriver det.Dette Rhesus er pensum for Elektro-grunnkurs. Det var iallefall
det a jeg gikk der for mange herrens år siden.
- Det får du bare tro på.
Hva med å lese seg opp på emnet?At flertrådet kabel har større samlet overflate enn entrådet kabel
av samme kvadrat er vel ingenting å diskutere, eller hva ?
Nå følger jo strømmen minste motstands vei.En ting skal være sikkert; når diskusjonen penses inn på kabler
er det mange som blir engasjerte.
Kabler er like myteomspunnede som strømmens veier er uransa-
kelige.
Jeg undres stadig vekk over om noen har fundert over hvilke egenskaper ved en strømkabel det er som kan ha noen betydning ... RS har jo forsåvidt sitt eget standratd svar - det skal være massivt ... og hvordan dette evt. kan forklares med aliminnelig forståelse/teori av temaet. Dernest undres jeg over om noen er i stand til å fortelle hvilken relevans nevnte egenskaper har for husalterets ytelse. Hva er det med husalterets signalbehandling som endres/forbedres? Til slutt lurer jeg på om det kan være noen sammenheng mellom husalterets evt. underdimensjonerte strømforsyninger og positive rapporter om at stømkabler har noen som helst betydning for den enkeltes velvære og musikkopplevelse?
Som vanlig forventer jeg meg ingen avklaring her på sentralen ...
mvh
KJ
Det er sant hvis hver leder er isolert, som i litz. I en normal leder, er kordelene uisolert, og vil elektrisk sett være lik en solid leder av samme kvadrat,siden kordelene har elektrisk kontakt seg imellom over hele kabelens lengde.Summen av overflaten på hver enkelt kordell i en 2,5kv.mm. PN
leder er større enn overflaten på en 2,5kv.mm. faseleder i en PR kabel.
Det er helt korrekt.Uansett; det jeg ville illustrere er at entrådet leder ikke har bedre strømføringsevne enn flertrådet leder med samme kvadrat.
Det er også 100% korrekt, i alle fall så lenge R. Solhaug passer på oss.Men det er vel også en teori man kan diskutere til man blir blå i ansiktet.
Oppgraderte også fra Electra III/V til Cardas Golden Reference. Veldig lett å høre forskjell!!Ikke her i gården, Oppgraderte fra Electra til Silver Electra. Lett å høre forskjell !!
Ja, dette bekrefter vel min mistanke. Synd for forumet !I en flertrådet kabel vil energien vandre ukontrollert mellom lederne froruten at hver enkelt tynn leder vil bremse energi.
Mvh. RS
Det du er innepå her har fått meg til å bli svært sterkt tvilende til potensielle lydmessige efekter av nettkabler. Det er forsåvidt riktig at en vanlig forsterker kan sies å modulere strømforsyningen i takt med inngangssignalet. Forsterkerens evne til å undertrykke støy på strømforsyningen kalles på framandnorsk for Powersupply Rejection ration (PSR). På en god OPAMP er denne bedre en 60 dB under 10K-100K Hz, dvs støyen på strømforsyningen dempes minimum 60 dB før den når utgangen. Litt avhengig av hvordan tingene er koblet sammen så kan man betrakte en strømforsyning som en ledning fra likeretting til utgangstrinn, med kondensatorer koblet til jord spredt langs ledningen. Alle ledninger har en definert motstand/resistans noenlunde jevnt fordelt langs ledningen, denne kommer i tilllegg til motsand fra likerettingen trafo og strømnettet forøvrig. Med andre ord motstand i serie og kondensatorer i paralell, det er et lavpassfilter som vil undertrykke støy fra likeretting og stømnettet. Ugangskråken i denne historen er likeretting, det foregår ved at man 100 ganger i sekundet «slår av og på» strømen, dvs. strømtrekket foregår i pulser som starter hver gang toppen av spenningssinusen som kommer ut av trafoen overgår spenningspotensialet over kondensatorene i strømforsyningen (med tillegg av spenningsfallet over likeretterdiodene), og stopper når spenningen fra trafo faller under. Disse strømpulsene skaper støy både før og etter likeretting. Deler av denne støyen sendes ut på strømnettet og deler av denne støyen sendes via resten av strømforyningen til forsterker kretsene. Hvordan en simpel strømkabel kan gjøre noe vesentlig i forhold til støyen som er overlagret likespenningen etter likeretting overgår min forstand, og dersom noen mot formodning kan bidra til å «løfte min forstand» på dette området så sett i gang ...Jeg prøver som regel å holde meg unna kabeldiskusjoner, men jeg kom på en liten tanke.
Sånn jeg har forstått jeg fungerer en transistor slik at den leder en strøm som er kontrollert av inputsignalet. I praksis er det strømmen fra forsyninga som går så og si direkte til høyttalerne? I en strømforsyning vil en del av strømmen passere direkte forbi kondensatorbanken, uten noen særlig form for filtrering. Da vil det jo være rimelig å anta at instrålt støy vil kunne gi utslag på lyden? Dersom dette skjer på den lille meteren med kabel fra veggen, kan det da tenkes at en skjermet kabel kan gi forbedringer i lyden?
Bare en ide.
Den blir regulert av utgangstrinnet, som vanligvis har ganske høye PSRR. En enslig emitterfølger har f.eks. ca 40-50dB rejection helt av seg selv, dvs at spenningsvariasjoner på forsyningen blir dempet over 100 ganger bare fordi de skal gjennom en utgangstransistor. Så kommer eventuell tilbakekobling og gjør tingene enda bedre.Sånn jeg har forstått jeg fungerer en transistor slik at den leder en strøm som er kontrollert av inputsignalet. I praksis er det strømmen fra forsyninga som går så og si direkte til høyttalerne?
Det er helt feil. Kondensatorbanken inngår i et lavpassfilter, som har ganske lav knekkfrekvens. Det er derfor den klarer å filtrere bort 100Hz puppespenning fra likeretterene. Kondensatorbanken vil miste sin effektivitet ved frekvenser godt over egenresonansen til elektrolyttene, som vanligvis ligger ved 5-10kHz på gode elektrolytter i ølboks-klassen. Er det paralellkoblet med filmkondiser, så vil disse øke denne frekvensen ytterligere.I en strømforsyning vil en del av strømmen passere direkte forbi kondensatorbanken, uten noen særlig form for filtrering.
Hvis vi legger godviljen til, så kan en meter kabel tenkes å plukke opp noe over 150MHz. Ved disse frekvensene er kondensatorbanken osv helt uinteressante. Da er det eventuell demodulasjon i spenningsforsterkende trinn som kan påvirke signal/støyforholdet. Har man da et godt nettfilter, (et nettfilter som er effektivt ved disse frekvensene heter støydempingstrafoDa vil det jo være rimelig å anta at instrålt støy vil kunne gi utslag på lyden? Dersom dette skjer på den lille meteren med kabel fra veggen, kan det da tenkes at en skjermet kabel kan gi forbedringer i lyden?
Fungerer dette helt uavhengig av om kondensatorene er fullt oppladet eller ikke. Vil all strøm bli filtrert av kondensatorene dersom musikk spilles på et så lavt nivå at det er tilstrekkelig strøm tilgjengelig uten å "benytte" kondensatorbanken?Det er helt feil. Kondensatorbanken inngår i et lavpassfilter, som har ganske lav knekkfrekvens. Det er derfor den klarer å filtrere bort 100Hz puppespenning fra likeretterene.
Er det riktig å illustrere denne påstanden med å f.eks la vann renne gjennom mange tynne rør, og la vann renne gjennom ett tykkere rør?Dette er ikke riktig Ramses, hvor henter du dette fra? En enkel prøve her er å måle temeratur på kabel ved høy belastning. I en flertrådet kabel vil energien vandre ukontrollert mellom lederne froruten at hver enkelt tynn leder vil bremse energi.
Mvh. RS
Vil ikke strøm hoppe fra en leder til en annen bare dersom ampéretverrsnittet er forskjellig mellom lederne? Mao. vil det hoppe strøm fra en leder til en annen bare der ladningen er forskjellig. I en flerleder som bærer samme signal, vil strømmen i enkeltlederne følge hverandre, og ikke hoppe fra en leder til en annen (?).For noe år siden skrev en franskmann en artikkel i L'Audiophile om kabler og kalte artikkel "La fin du mystere". Dette var tidlig på 90-tallet og det er lenge siden jeg leste den men skal forsøke å gi en kort oppsummering av hans ide.
Han regnet først på L, C og R samt skinneffekt og diverse andre effekter og kom til at disse ikke spilte noen rolle for audiofrekvenser.
I en kabel med mange ledere "multi brine" er lederene tvinnet sammen. Mellom lederene kan man få oksydlag som isolerer mellom lederne. Dette oksydlaget kan opptre som en halvleder dvs at strømmen ikke er en lineær funskjon av påtrykt spenning. Man vil da få tilfeller at strømmen vil følge lederen for så å hoppe over til en ny leder. Den følger med andre ord ikke enkeltledrene hele tiden men vil hoppe mellom lederene for å finne minste motstands vei. Han mente at dette gjorde at man fikk mye grums i signalveien.
Han laget deretter en kabel med enkeltledere som var isolerte og koplet disse samme i begge ender. Da får man ikke denne effekten som beskrevet over. Jeg husker at denne artkkelen gjorde et visst inntrykk da jeg leste den og har siden kun spilt på isolerte enkeltledere og er fornøyd. Jeg har dog ikke så avanserte kabler.
Jeg vil anta at denne effekten er størst da det ikke går mye strøm i kablene. Hans diskusjon var om høyttalerkabler ikke strømkabler.
Det jeg synes mangler i diskusjon om strømkabler er en diskusjon om jordfeil og hvilken vei støpslet står![]()
Er det riktig å illustrere denne påstanden med å f.eks la vann renne gjennom mange tynne rør, og la vann renne gjennom ett tykkere rør?
Jeg tenker da automatisk slik at i det første tilfellet vil det være samme totale tverrsnitt, men høyere overføringsmotstand, enn i siste eksempel med ett større rør.
Er dette i tilfelle direkte overførbart til elektriske ledere?
Hvor tynne enkeltledere/kordeller må i tilfelle til for å få en bremseefekt på strømgjennomgangen?
Er du med på tankegangen min, eller er jeg helt på jordet nå? Jeg har gjort sanntidsmålinger mellom solid core og flerleder, men kan ikke spore forskjeller på belastningssiden. Hvordan kan jeg, eventuellt du, underbygge dine påstander/erfaringer basert på dette?
Mvh.
Vidar
All strøm som passerer kondensatorbanken vil filtreres, uavhening om kondensatorbanken er ladet opp eller ei. Det blir litt som et delefilter i en høyttaler. Det funker stort sett likt, uansett om du spiller lavt eller høyt.Fungerer dette helt uavhengig av om kondensatorene er fullt oppladet eller ikke. Vil all strøm bli filtrert av kondensatorene dersom musikk spilles på et så lavt nivå at det er tilstrekkelig strøm tilgjengelig uten å "benytte" kondensatorbanken?
Vel. Støy på nettet som skaper problemer har vanligvis mye høyere frekvens enn det forsterkeren er laget for å gjengi. I så måte er PSRR litt uinteressant, fordi slik støy vanligvis ikke overlagres på supply, men søker mot jord(chassis), og generer spenning i strøinduktanser på sin vei dit. Man skal også være klar over at PSRR vanligvis blir vesentlig dårligere ved høye frekvenser.En forsterker med rundt 120dB i PSSR bør vel i praksis være immun for støy fra strømnettet da.
Ja jeg er med og det er et godt poeng. Det jeg likte med artiklene til Mr. Johannet var at han gjorde et forsøk på å forklare fysikalsk hvorfor kablene spiller forskjelling. Jeg har ennå tilgode å lese en annen artikkel hvor man gjør det. Han har jobbet videre mye med "hukommelsen" til isolasjonen til ulike kabler. Han kaller det "mikroladninger" i isolasjonen og utviklet egne kabler som var innesluttet i en ledende væske. Jeg husker ikke hvilken isolasjon han kom fram til var den "beste".Vil ikke strøm hoppe fra en leder til en annen bare dersom ampéretverrsnittet er forskjellig mellom lederne? Mao. vil det hoppe strøm fra en leder til en annen bare der ladningen er forskjellig. I en flerleder som bærer samme signal, vil strømmen i enkeltlederne følge hverandre, og ikke hoppe fra en leder til en annen (?).
Er du med?
Mvh.
Vidar
Har aldri prøvd Cardas sine nettkabler. Hvordan opplever du Cardas nettkabler i forhold til WireWorld?Oppgraderte også fra Electra III/V til Cardas Golden Reference. Veldig lett å høre forskjell!!
mvh
Ja, du er litt på jordet her. Strøm kan ikke sammenlignes med vann i rør. Elektronene "renner" ikke fra generatoren i kraftstasjonen og ut til høytaleren for så å vende tilbake. Men, selve feltet settes hurtig opp. Vi snakker om forandring av elekronladning i atomskallene. Hvis vi ser isolert på strømvandringen, forflytter den seg bare noen cm i sekundet !!! Elektronladningen ( elektronene ) har ikke noe problemer med å hoppe over i nabolederen viss materialet er det samme på samme betingelser. - Luftstrømmen renner heller ikke ut av høytalerne eller basreflekshullet som fra en ventillasjonsvifte. Det er lybølger som settes forholdsvis hurtig opp uavhengig av frekvens forutsatt i samme media. Men så lenge lyden varer får vi et bølgemønster avhengig av frekvens.Er det riktig å illustrere denne påstanden med å f.eks la vann renne gjennom mange tynne rør, og la vann renne gjennom ett tykkere rør?
Jeg tenker da automatisk slik at i det første tilfellet vil det være samme totale tverrsnitt, men høyere overføringsmotstand, enn i siste eksempel med ett større rør.
Er dette i tilfelle direkte overførbart til elektriske ledere?
Hvor tynne enkeltledere/kordeller må i tilfelle til for å få en bremseefekt på strømgjennomgangen?
Er du med på tankegangen min, eller er jeg helt på jordet nå? Jeg har gjort sanntidsmålinger mellom solid core og flerleder, men kan ikke spore forskjeller på belastningssiden. Hvordan kan jeg, eventuellt du, underbygge dine påstander/erfaringer basert på dette?
Mvh.
Vidar
Vann sies å være den beste isolasjonen, etter is. Derfor brukte Steen Duelund silke, som han coatet med kaldpresset linolje, som isolasjon på sine kabler, da disse stoffene evner å bære mye væske i form av vann.Ja jeg er med og det er et godt poeng. Det jeg likte med artiklene til Mr. Johannet var at han gjorde et forsøk på å forklare fysikalsk hvorfor kablene spiller forskjelling. Jeg har ennå tilgode å lese en annen artikkel hvor man gjør det. Han har jobbet videre mye med "hukommelsen" til isolasjonen til ulike kabler. Han kaller det "mikroladninger" i isolasjonen og utviklet egne kabler som var innesluttet i en ledende væske. Jeg husker ikke hvilken isolasjon han kom fram til var den "beste".
seh
Jeg hadde vel en følelse av at jeg var litt på jordet, men jeg forsøkte egentlig bare å få forståelse av Solhaugs registreringer av disse forskjellene mellom en flerleder og solid core. Jeg har aldri sporet målemessige forskjeller i dynamikk mellom disse kabeltypene, men jeg er fristet til å gjøre flere forsøkJa, du er litt på jordet her. Strøm kan ikke sammenlignes med vann i rør. Elektronene "renner" ikke fra generatoren i kraftstasjonen og ut til høytaleren for så å vende tilbake. Men, selve feltet settes hurtig opp. Vi snakker om forandring av elekronladning i atomskallene. Hvis vi ser isolert på strømvandringen, forflytter den seg bare noen cm i sekundet !!! Elektronladningen ( elektronene ) har ikke noe problemer med å hoppe over i nabolederen viss materialet er det samme på samme betingelser. - Luftstrømmen renner heller ikke ut av høytalerne eller basreflekshullet som fra en ventillasjonsvifte. Det er lybølger som settes forholdsvis hurtig opp uavhengig av frekvens forutsatt i samme media. Men så lenge lyden varer får vi et bølgemønster avhengig av frekvens.
At det kan være hørbare forskjeller i en leders oppbygging kan jeg ikke benekte, så lenge kabler kan "låte" litt forskjellig, men å påstå at flerledere gir "dåligere dynamikk" eller har "høyere overføringsmotstand" i seg selv, er en missforståelse.
up
Bare pass på å ikke få noen form for salt i dette vannte så går det kanskje greit, slat og vann gir en god elektrolytt, dvs det er ledende og ikke isolerende. Referansen for isolasjon er forøvrig vakum, etterfulgt av edelgasser, CO2 og tørr atmosfærisk luft (trur eg).Vann sies å være den beste isolasjonen, etter is. Derfor brukte Steen Duelund silke, som han coatet med kaldpresset linolje, som isolasjon på sine kabler, da disse stoffene evner å bære mye væske i form av vann.
Vidar.
Ja, du er litt på jordet her. Strøm kan ikke sammenlignes med vann i rør. Elektronene "renner" ikke fra generatoren i kraftstasjonen og ut til høytaleren for så å vende tilbake. Men, selve feltet settes hurtig opp. Vi snakker om forandring av elekronladning i atomskallene. Hvis vi ser isolert på strømvandringen, forflytter den seg bare noen cm i sekundet !!! Elektronladningen ( elektronene ) har ikke noe problemer med å hoppe over i nabolederen viss materialet er det samme på samme betingelser. - Luftstrømmen renner heller ikke ut av høytalerne eller basreflekshullet som fra en ventillasjonsvifte. Det er lybølger som settes forholdsvis hurtig opp uavhengig av frekvens forutsatt i samme media. Men så lenge lyden varer får vi et bølgemønster avhengig av frekvens.
At det kan være hørbare forskjeller i en leders oppbygging kan jeg ikke benekte, så lenge kabler kan "låte" litt forskjellig, men å påstå at flerledere gir "dåligere dynamikk" eller har "høyere overføringsmotstand" i seg selv, er en missforståelse.
up
Vi i OAS testet strømtweak på onsdagkveld, deriblant Cardas nettkabler.Har aldri prøvd Cardas sine nettkabler. Hvordan opplever du Cardas nettkabler i forhold til WireWorld?
PS: Har nettopp fått WW Gold Electra i hus til hifi oppsettet - og det ga et formidabelt løft.
Mer naturlig, mindre anstrengt en bedre presentasjon av musikken/lyden, helt enkelt, mer "riktig".....Har aldri prøvd Cardas sine nettkabler. Hvordan opplever du Cardas nettkabler i forhold til WireWorld?
Jeg hverken hører forskjell eller måler forskjell. Ikke spør hvorfor - det er bare sånn for meg liksom.Du kjemper av en eller annen grunn for å fremme din opfattelse av dette up, men du har åpenbart ikke konferert dine teoretiske teser med virkelighetens verden.
Noe å tenke på for deg også Low-Q, eller hører du bare ikke forskjell?
Mvh. RS
Jeg hverken hører forskjell eller måler forskjell. Ikke spør hvorfor - det er bare sånn for meg liksom.
Mvh.
Vidar
Jeg hadde en gang en MIT strømkabel til ca. 1.500 kroner. På hver ende av kabelen var det montert et par ferritringer, omkapslet i plast. Da jeg klippet av disse ferritene og monterete nytt støpsel og kontakt låt kabelen bedre, og mere dynamisk.![]()
![]()
Hej Low-Q
Du skulle prøve at låne et strømkabel af fabrikat "Furutech". Derefter finde en dynamisk cd frem og afspille musikken. Måske vil du opleve at det dyre strømkabel fjerner al dynamikken i musikken! Det var ihvertfald hvad jeg opleve, efter det faktisk havde besnæret med godt med rum på optagelsen.
Så kunne det bagefter være interessant, såfremt du kan høre en forskel her, hvad der er grunden til, at kablet kan gøre det det kan!
Måske tages der ikke hensyn til dynamikken i konstruktion af et kabel, fordi så mange cdér er så komprimeret, så det kan være lige meget.
Mvh. Sven
FYINå virker du utrulig naiv. Hvis teori og virkelighet var ett og det samme, hvorfor søker man fortsatt etter optimale produkter?