Strømkabler

O

om.s

Gjest
Jurassic skrev:
SAL skrev:
Jurassic skrev:
Det som imponerer meg mest med hifi strømkabler er at produsentene leverer så god dokumentasjon på kabelens egenskaper at enhver med litt teknisk innsikt ser at strømkabler er et "må ha" produkt.
Trenger ikke teknisk innsikt vet du :) Hadde besøk av en kabel-skeptiker i helgen, han snudde! Mine nye Cardas GR nettkabler( CD og pre) gjør helt klar forskjell. Om du ikke kommer før Lydlauget har møte her kan vi jo ta det da......

Men poenget mitt er som teoretiker kan jeg ikke se hensikten med å kjøpe noen dyre strømkabler. Selv på store high end rørmonoblokker er effektforbruket såpass lavt at det bør ikke ha noe å si om har 1.5 eller 4mm lederdiameter på nettkabelen engang.

Men for all del, hifi er marginenes hobby. så jeg ønsker ikke hogge hodet av folk som er uenige med meg.
Feilen som teoretiker er at du ikke tillater deg å höre för du tror, imo, og selv på store High End transistor mono-blokker (1x450W/8 Ohm/40 kg stk) gjör en fornuftig valgt strömkabel forskjell, men det er IKKE alltid, som nevnt ett antall ganger tidligere, noen sammenheng mellom pris/ytelse på kabeler, men at det er forskjeller, selv innen samme prisgruppe er ikke undertegnede i tvil om....men tro du videre, så kan vi andre lytte ;) ....

mvh
 
J

Jurassic

Gjest
Men 1000 kroners spørsmålet er hvorfor lyden blir bedre med en dedikert strømkabel?
 
N

nb

Gjest
Jurassic skrev:
Men 1000 kroners spørsmålet er hvorfor lyden blir bedre med en dedikert strømkabel?
SED evt SEDI (Slik Er Det. Eller: Slik Er Det Ikke). Du må nesten velge selv. SEDI er billigst og gir minst bekymringer, SED gir deg mer cred i Hi-Fi-menigheten.
 
O

om.s

Gjest
Jurassic skrev:
Men 1000 kroners spørsmålet er hvorfor lyden blir bedre med en dedikert strømkabel?
Underordnet spm imo, så lenge jeg hörer forskjellene, 1000 kr/spmét er mer om man synes forbedringen er verdt pengene ifht ytelse/forbedring/forandring.....

mvh
 
H

hordasped

Gjest
Tror vi begynner i motsatt ende på dette ang. strømkabler.

Kan vel like greit begynne med en elektriker som innstalerer en skjermet PR-kabel fra sikringsskapet ditt.

Kvadrat på denne kabel,kan du velge selv.

Trekker denne inn i stue/lytterom,for der å gjøre nytte for seg for så altfor mange dyre nettkabler.

Begynn med ROTEN,så tar vi nettkabler etterpå :)
 
O

om.s

Gjest
ACTIVE skrev:
Tror vi begynner i motsatt ende på dette ang. strømkabler.

Kan vel like greit begynne med en elektriker som innstalerer en skjermet PR-kabel fra sikringsskapet ditt.

Kvadrat på denne kabel,kan du velge selv.

Trekker denne inn i stue/lytterom,for der å gjøre nytte for seg for så altfor mange dyre nettkabler.

Begynn med ROTEN,så tar vi nettkabler etterpå :)
Gjør man dette i tillegg til strømkablene vil man jo få enda mer marginer ut av det hele, er min erfaring etter å ha gjort begge delene... det ene utelukker ikke en positiv effekt av det andre tiltaket...

mvh
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
ACTIVE skrev:
Tror vi begynner i motsatt ende på dette ang. strømkabler.

Kan vel like greit begynne med en elektriker som innstalerer en skjermet PR-kabel fra sikringsskapet ditt.

Kvadrat på denne kabel,kan du velge selv.

Trekker denne inn i stue/lytterom,for der å gjøre nytte for seg for så altfor mange dyre nettkabler.

Begynn med ROTEN,så tar vi nettkabler etterpå :)
Dette testet jeg her hjemme tidligere i sommer. En kompis var innom og koblet en kabel rett fra sikringsskapet og til anlegget. Hjemme hos han hadde det gitt en aha opplevelse...

Det gjorde det ikke hos meg.
Om det var noen forskjell så var den ikke til det positive.

Nå skal det sies at det var en annen forskjell også. Normalt har jeg jordet kurs til anlegget, mens den som ble lagt opp fra skapet ikke var det. Hvor mye jordet kurs har å si vet jeg ikke, men vi ble noe overrasket over at ikke effekten med "direkte" koblingen var større (eller idet hele tatt tilstede).

Mens bytte av strømkabler derimot... olala...!!!
Der fikk vi hakeslepp!! ;D

http://www.oslo-audio-society.com/strtweak.html
 
H

hordasped

Gjest
om.s skrev:
ACTIVE skrev:
Tror vi begynner i motsatt ende på dette ang. strømkabler.

Kan vel like greit begynne med en elektriker som innstalerer en skjermet PR-kabel fra sikringsskapet ditt.

Kvadrat på denne kabel,kan du velge selv.

Trekker denne inn i stue/lytterom,for der å gjøre nytte for seg for så altfor mange dyre nettkabler.

Begynn med ROTEN,så tar vi nettkabler etterpå :)
Gjør man dette i tillegg til strømkablene vil man jo få enda mer marginer ut av det hele, er min erfaring etter å ha gjort begge delene... det ene utelukker ikke en positiv effekt av det andre tiltaket...

mvh

STØTTES!!!

Har selv Wireworld Gold Electra
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
om.s skrev:
Jurassic skrev:
SAL skrev:
Jurassic skrev:
Det som imponerer meg mest med hifi strømkabler er at produsentene leverer så god dokumentasjon på kabelens egenskaper at enhver med litt teknisk innsikt ser at strømkabler er et "må ha" produkt.
Trenger ikke teknisk innsikt vet du :) Hadde besøk av en kabel-skeptiker i helgen, han snudde! Mine nye Cardas GR nettkabler( CD og pre) gjør helt klar forskjell. Om du ikke kommer før Lydlauget har møte her kan vi jo ta det da......

Men poenget mitt er som teoretiker kan jeg ikke se hensikten med å kjøpe noen dyre strømkabler. Selv på store high end rørmonoblokker er effektforbruket såpass lavt at det bør ikke ha noe å si om har 1.5 eller 4mm lederdiameter på nettkabelen engang.

Men for all del, hifi er marginenes hobby. så jeg ønsker ikke hogge hodet av folk som er uenige med meg.
Feilen som teoretiker er at du ikke tillater deg å höre för du tror, imo, og selv på store High End transistor mono-blokker (1x450W/8 Ohm/40 kg stk) gjör en fornuftig valgt strömkabel forskjell, men det er IKKE alltid, som nevnt ett antall ganger tidligere, noen sammenheng mellom pris/ytelse på kabeler, men at det er forskjeller, selv innen samme prisgruppe er ikke undertegnede i tvil om....men tro du videre, så kan vi andre lytte ;) ....

mvh
Gir deg min støtte i dette om.s. Sitter med akkurat samme følelsen ang. teoretikere som er så overbevist av sin egen tro, at de lurer seg selv til å tro at det ikke er noen hørbar positiv endring. Kjenner flere som er slik.. ;). Det viktigste med bra nettkabler tror jeg er skjerming; i kabelreiret bak anlegget med både signal, høyttaler og nettkabler er det etter min mening veldig rart om man ikke skulle ha hørt forkjell på en godt/dårlig skjerma kabel.. :)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg og det føler vel det er skjermingen som er hoved argumentet...For jeg har ikke instrumenter til å måle støy direkete i strøm nettet midt. Men med en av Norges størrste industri felter rett ved stue døra ser jeg behovet for å skjerme ting så godt som mulig... ;D
 
L

lark

Gjest
Er det egentlig så viktig med en teknisk forklaring på hvorfor en strømkabel forbedrer lyden? Det viktige er at man på individuellt grunnlag gjør seg opp en mening om det eksisterer en forbedring eller ei, og driter i hva andre hevder. Syns man at det låter bedre med en ny kabel, så er saken i boks og man kan glede seg over investeringen. Og dess mindre man har lagt ut for forbedringen, jo morsommere er det ;D
 
K

knutinh

Gjest
Cundis skrev:
...Sitter med akkurat samme følelsen ang. teoretikere som er så overbevist av sin egen tro, at de lurer seg selv til å tro at det ikke er noen hørbar positiv endring.
...i kabelreiret bak anlegget med både signal, høyttaler og nettkabler er det etter min mening veldig rart om man ikke skulle ha hørt forkjell på en godt/dårlig skjerma kabel.. :)
Så "teoretikerne" gjør den tabben at de baserer seg på kvalifisert synsing, mens du baserer deg på... kvalifisert sysing om hva som "burde føre til forskjeller"? Er ikke det akkurat samme sak da?

Det du sier er at det er på en eller annen måte "teit" å basere seg på elektronikk dersom man f.eks jobber til daglig med elektronikk-design, her skal utelukkende lyden telle. Samtidig sier du at du/vi skal ta din argumentasjon om virkningen av et "kabelreir" (som ikke baserer seg på lytting i det hele tatt) for god fisk?

Tilsynelatende mener du å vite at alle som argumenterer ut fra eller forstår teori ikke lytter kritisk. Hvordan vet du at ikke teoretikerne har basert seg på både lytting og teori? Hvordan vet du at det ikke er DU som er så overbevist av din egen tro at du lurer deg til å tro at det har skjedd en positiv forbedring?

-k

edit:
endret teksten for å tydeligere vise det jeg egentlig mente, etter innspill fra roysen
 
R

Roysen

Gjest
knutinh skrev:
Cundis skrev:
...Sitter med akkurat samme følelsen ang. teoretikere som er så overbevist av sin egen tro, at de lurer seg selv til å tro at det ikke er noen hørbar positiv endring.
...i kabelreiret bak anlegget med både signal, høyttaler og nettkabler er det etter min mening veldig rart om man ikke skulle ha hørt forkjell på en godt/dårlig skjerma kabel.. :)
Så "teoretikerne" gjør den tabben at de baserer seg på kvalifisert synsing, mens du baserer deg på... kvalifisert sysing om hva som "burde føre til forskjeller"? Er ikke det akkurat samme sak da?

Hvordan vet du at ikke teoretikerne har lyttet og funnet at det ikke var noen forskjell?

-k
Du kan ikke lytte og finne at det ikke er noen forskjell. Du kan kun lytte og finne at DU ikke kan høre forskjell i det ANLEGGET DU BENYTTER.

Mvh
Roysen
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Jeg baserer konklusjonen min på ren lytting, og ikke utifra hva jeg tror låter best knutinh. Og hvis du også baserer konklusjonen din på lytting, ja da må vi begge ha rett; da har kanskje jeg et anlegg som er mer følsomt for nettkabler enn deg, for jeg er faktisk ikke av typen som prøver å innbille meg en endring i lyden. Jeg har ikke interesse av en lang diskusjon rundt dette, det er jeg ferdig med for mange år siden. Så da foreslår jeg at vi sitter på hver vår side av gjerdet, med hver våre nettkabler, og er fornøyd med lyden vi har begge to.. ;)

Edit: Sorry for at jeg skar alle "teoretikere" over en kam, slik det framstod i innlegget mitt du siterte fra..! Grobunnen for utsagnet var at jeg har inntrykk av at veldig mange teoretikere kun bruker teori som argumentasjon. :)
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,kan du komme med en forklaring på hva som ga en forbedring ved bytte av nettkabel på platespillermotor??

Skal bestille meg et par LMC nettkabler til,en til cd,og ev da en til platespillermotor,dersom dette gir noe......jeg har tvilt mer enn en gang,og tatt feil mer enn en gang,så dette er noe intressant..

På ampen,ble mer snert i greiene virker det som,Kablen er terminert med furutec stikk,....tenkte jeg skulle få meg like kabler til resten,men denne platespillermotoren da...

Kan det tenkes at lyden virker bedre,pga skjerming rundt andre kabler...snakka med en elektriker som skylder meg en tjeneste,han kunne muliggens få ordnet strekking av skjermet kabel,med rett kvadrat(han vet sikkert hvor grov den må være)..fra sikringsskap,med ny kurs,til bare hifien....det som nå er irriterende,er å høre i ht,når man skrur av eller på en lampe for eksempel....poff i elementene,ved å ha egen kurs,vil man unngå dette,jeg ønsker å poengtere at dette ikke er noe stort problem...men hva gjør man ikke for å benytte seg av vennetjenester ;) ;)som er gratis.............(jobba noen timer for vedkomne jeg da)sånn sett..
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ingen grunn til catfight her ... :). Det som var poenget med tråden var å belyse forskjellig erfaring med strømkabler som helt klart er INDIVIDUELL.... Derav kan ingen si at det enten vet alt eller kan alt...bare fortelle om sine egne erfaringer med strømkabler og hvordan disse har innvirket/ikke innvirket på ens egne komponenter.... :).... Og iogmed vi deler denne audiofile hobbyen så er vel langt de fleste av oss PRAKTIKERE ? ;D
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
ixos_76 skrev:
Hei,kan du komme med en forklaring på hva som ga en forbedring ved bytte av nettkabel på platespillermotor??

Skal bestille meg et par LMC nettkabler til,en til cd,og ev da en til platespillermotor,dersom dette gir noe......jeg har tvilt mer enn en gang,og tatt feil mer enn en gang,så dette er noe intressant..

På ampen,ble mer snert i greiene virker det som,Kablen er terminert med furutec stikk,....tenkte jeg skulle få meg like kabler til resten,men denne platespillermotoren da...

Kan det tenkes at lyden virker bedre,pga skjerming rundt andre kabler...snakka med en elektriker som skylder meg en tjeneste,han kunne muliggens få ordnet strekking av skjermet kabel,med rett kvadrat(han vet sikkert hvor grov den må være)..fra sikringsskap,med ny kurs,til bare hifien....det som nå er irriterende,er å høre i ht,når man skrur av eller på en lampe for eksempel....poff i elementene,ved å ha egen kurs,vil man unngå dette,jeg ønsker å poengtere at dette ikke er noe stort problem...men hva gjør man ikke for å benytte seg av vennetjenester ;) ;)som er gratis.............(jobba noen timer for vedkomne jeg da)sånn sett..
Forskjellen var for meg ikke like stor som med f.eks med cd spilleren min. Men å bytte fra gratis kabel, og til MIT Z-Chord var som å åpne lydbilde for mer detaljer og fastere bass. Å bytte derfra og til Fat LMC gav enda mere detaljer faktisk, nesten litt for mye..! Samtidig som det virker som om MIT er litt bedre i PRAT divisjonen. Hvorfor det gir såpass hørbar forskjell klarer ikke jeg å forklare, litt rart egentlig, siden den bare leverer strøm til motoren som skal dra drivreim og platetallerken rundt.. :eek:
 
J

Jurassic

Gjest
Cundis skrev:
om.s skrev:
Jurassic skrev:
SAL skrev:
Jurassic skrev:
Det som imponerer meg mest med hifi strømkabler er at produsentene leverer så god dokumentasjon på kabelens egenskaper at enhver med litt teknisk innsikt ser at strømkabler er et "må ha" produkt.
Trenger ikke teknisk innsikt vet du :) Hadde besøk av en kabel-skeptiker i helgen, han snudde! Mine nye Cardas GR nettkabler( CD og pre) gjør helt klar forskjell. Om du ikke kommer før Lydlauget har møte her kan vi jo ta det da......

Men poenget mitt er som teoretiker kan jeg ikke se hensikten med å kjøpe noen dyre strømkabler. Selv på store high end rørmonoblokker er effektforbruket såpass lavt at det bør ikke ha noe å si om har 1.5 eller 4mm lederdiameter på nettkabelen engang.

Men for all del, hifi er marginenes hobby. så jeg ønsker ikke hogge hodet av folk som er uenige med meg.
Feilen som teoretiker er at du ikke tillater deg å höre för du tror, imo, og selv på store High End transistor mono-blokker (1x450W/8 Ohm/40 kg stk) gjör en fornuftig valgt strömkabel forskjell, men det er IKKE alltid, som nevnt ett antall ganger tidligere, noen sammenheng mellom pris/ytelse på kabeler, men at det er forskjeller, selv innen samme prisgruppe er ikke undertegnede i tvil om....men tro du videre, så kan vi andre lytte ;) ....

mvh
Gir deg min støtte i dette om.s. Sitter med akkurat samme følelsen ang. teoretikere som er så overbevist av sin egen tro, at de lurer seg selv til å tro at det ikke er noen hørbar positiv endring. Kjenner flere som er slik.. ;). Det viktigste med bra nettkabler tror jeg er skjerming; i kabelreiret bak anlegget med både signal, høyttaler og nettkabler er det etter min mening veldig rart om man ikke skulle ha hørt forkjell på en godt/dårlig skjerma kabel.. :)
Så hvis det er skjermen som er hensikten så er Ølflex Classic en meget godt skjermet kabel til en rimelig penge.
Og den er betraktelig bedre skjermet enn LMC kabelen så den må jo låte mye bedre.
Hvorfor skulle det være rart om en ikke hører forskjell på en skjermet/uskjermet kabel?
 
L

lark

Gjest
Noen som vet om skjermen i en strømkabel er forbundet med jord i noen av endene?
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Jeg har Electrokompaniet strøm-kabel til DVD-spiller (DVD30) og Jungson Strømkabel til forsterken. Jeg trodde faktisk ikke mine egene ører når jeg hørte forskjell på en strøm kabel, og måtte ha kona til og blindteste meg. Resultatet var at jeg faktisk hørte forskjell (forbedring) bomma ikke en gang mens kona byttet kabeler. Vi snakker selvfølgelig ikke om store utslag, men små forbedringer kan være viktig, eller hva ;)
 
L

lark

Gjest
Vil det si at dersom man ikke har jordet kontakt i veggen, så har skjermen ingen funksjon? Hva med å forbinde skjermen til jord i apparatenden? Hvor får man forresten tak ølflex classic strømkabel? Har lett her http://www.miltronic.no/kabel/olflex.htm men kan ikke finne noe.
 
J

Jurassic

Gjest
Den ligger der under EMC anpassade kabler.
Så lenge skjermen er flytende i en ende unngår en som regel støyproblematikk, det er litt ved siden av mitt fagområde men vet at på instrumentutstyr så oppgir leverandørene av utstyret hvordan skjermen skal tilkobles. Det er utbredt å tilkoble skjermen i tilførselsenden og la den ligge flytende i andre enden.
 
B

Back_Door

Gjest
Jurassic skrev:
Den ligger der under EMC anpassade kabler.
Så lenge skjermen er flytende i en ende unngår en som regel støyproblematikk, det er litt ved siden av mitt fagområde men vet at på instrumentutstyr så oppgir leverandørene av utstyret hvordan skjermen skal tilkobles. Det er utbredt å tilkoble skjermen i tilførselsenden og la den ligge flytende i andre enden.
Mulig jeg er litt på "jordet" her, men håper på et mulig råd. Jeg skal legge egen kabel til anlegget. Kursen blir uten jord. Bør jeg uansett bruke en skjermet kabel og jorde skjermen i sikringsskapet? Bør den samme skjermen forbindes via skjerm på komponentkabler og deretter i chassiet på komponentene?
 
J

Jurassic

Gjest
Back_Door skrev:
Jurassic skrev:
Den ligger der under EMC anpassade kabler.
Så lenge skjermen er flytende i en ende unngår en som regel støyproblematikk, det er litt ved siden av mitt fagområde men vet at på instrumentutstyr så oppgir leverandørene av utstyret hvordan skjermen skal tilkobles. Det er utbredt å tilkoble skjermen i tilførselsenden og la den ligge flytende i andre enden.
Mulig jeg er litt på "jordet" her, men håper på et mulig råd. Jeg skal legge egen kabel til anlegget. Kursen blir uten jord. Bør jeg uansett bruke en skjermet kabel og jorde skjermen i sikringsskapet? Bør den samme skjermen forbindes via skjerm på komponentkabler og deretter i chassiet på komponentene?
Vet ikke helt om jeg forstod deg riktig, det er jo tross alt en mandag.
Men det du tenker er en forbindelse fra jord i sikringskapet til chassiet på komponentene?
Isåfall fraråder jeg det. Vil bare gi deg problemer og jeg tviler på lovligheten av det.
 
B

Back_Door

Gjest
Jurassic skrev:
Back_Door skrev:
Jurassic skrev:
Den ligger der under EMC anpassade kabler.
Så lenge skjermen er flytende i en ende unngår en som regel støyproblematikk, det er litt ved siden av mitt fagområde men vet at på instrumentutstyr så oppgir leverandørene av utstyret hvordan skjermen skal tilkobles. Det er utbredt å tilkoble skjermen i tilførselsenden og la den ligge flytende i andre enden.
Mulig jeg er litt på "jordet" her, men håper på et mulig råd. Jeg skal legge egen kabel til anlegget. Kursen blir uten jord. Bør jeg uansett bruke en skjermet kabel og jorde skjermen i sikringsskapet? Bør den samme skjermen forbindes via skjerm på komponentkabler og deretter i chassiet på komponentene?
Vet ikke helt om jeg forstod deg riktig, det er jo tross alt en mandag.
Men det du tenker er en forbindelse fra jord i sikringskapet til chassiet på komponentene?
Isåfall fraråder jeg det. Vil bare gi deg problemer og jeg tviler på lovligheten av det.
På tross av at det er mandag, forsto du meg riktig ;)
Takker uansett for rådet. Vil det likevel være en ide å jorde skjermen på kabelen til jord i sikringsskapet, selv om jeg da ikke forbinder skjermen videre til chassiet på komponentene? Vil jeg slik skjerme selve hovedkabelen bedre fra støy? (som du skjønner er ikke jeg elektriker..)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Skal skjermen skjerme for innstrålt og utstrålt i forhold til apparatet må skjermen termineres i apparatet. Den kan termineres gjennom en kondensator for å få skjerming av høyfrekvens, men da må det vanligvis benyttes flere av forskjellig verdi for å kontrollere impedansen.
Jordpotensialet i sikringsskapet ligger så langt unna at det ikke gir noen referanse for høye frekvenser. Det kan eventuelt brukes for å skjerme utstrålt 50Hz, men det er vanligvis ikke noe stor problem når kabelen er tvunnet.
Det er ikke noe problem sikkerhetsmessig å jorde chassis på komponentene. Det kan derimot by på lydmessige problemer, spesielt med utstyr som ikke bruker balansert signaloverføring.
 
B

Back_Door

Gjest
Rhesus skrev:
Skal skjermen skjerme for innstrålt og utstrålt i forhold til apparatet må skjermen termineres i apparatet. Den kan termineres gjennom en kondensator for å få skjerming av høyfrekvens, men da må det vanligvis benyttes flere av forskjellig verdi for å kontrollere impedansen.
Jordpotensialet i sikringsskapet ligger så langt unna at det ikke gir noen referanse for høye frekvenser. Det kan eventuelt brukes for å skjerme utstrålt 50Hz, men det er vanligvis ikke noe stor problem når kabelen er tvunnet.
Det er ikke noe problem sikkerhetsmessig å jorde chassis på komponentene. Det kan derimot by på lydmessige problemer, spesielt med utstyr som ikke bruker balansert signaloverføring.
Jording, i enhver form, kan skape like mye problemer som den løser. Slik forstår egentlig jeg deler av debatten. Dermed bør man kanskje teste og vurdere nøye om man i det hele tatt har et reelt støyproblem som ikke strømforsyningen i dine komponenter klarer å takle selv, før man gjør for mye bry av det hele?
 
L

lark

Gjest
Rhesus skrev:
Skal skjermen skjerme for innstrålt og utstrålt i forhold til apparatet må skjermen termineres i apparatet.
Selv om skjermen er forbundet til jord i vegg-enden av kabelen, har den jo kontakt til chassis gjennom jordledningen i kabelen.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
om.s skrev:
nb skrev:
Dette, som alle andre kabelrelaterte temaer er det jo stor uenighet om. En del mener det har stor betydning, andre mener det ikke har noen betydning. Du får nesten prøve selv og finne ut hva du selv mener.
Du verden! X i taket, vi er enige! ;) ;D....

Personlig mener jeg at å legge noen xtra tusen på en bedre strømkabel har gitt meg bedre lytte opplevelser....

mvh

Ja, det er vel logisk at produsenter av godt utstyr sender med krykker slik at lyden kan halte seg avgårde når man har koblet opp!
Man vil jo for alt i verden ikke levere med kabler som yter produktet rettferdighet.... ;D
 
J

Jurassic

Gjest
Nå har jeg eid forsterker hvor det stod beskrevet at man ikke skulle benytte strømkabel av dårligere kvalitet enn den medfølgende samt at det stod spesifisert minimumstverrsnitt på ht kabel.
Så produsenter av godt utstyr har nok en ide om hva som må til for å yte produktene rettferdighet.
 
O

om.s

Gjest
realist skrev:
om.s skrev:
nb skrev:
Dette, som alle andre kabelrelaterte temaer er det jo stor uenighet om. En del mener det har stor betydning, andre mener det ikke har noen betydning. Du får nesten prøve selv og finne ut hva du selv mener.
Du verden! X i taket, vi er enige! ;) ;D....

Personlig mener jeg at å legge noen xtra tusen på en bedre strømkabel har gitt meg bedre lytte opplevelser....

mvh

Ja, det er vel logisk at produsenter av godt utstyr sender med krykker slik at lyden kan halte seg avgårde når man har koblet opp!
Man vil jo for alt i verden ikke levere med kabler som yter produktet rettferdighet.... ;D
Dine kommentarer rundt temaet begynner å bli irriterende intetsigende og platte, realisme med tanke på andres erfaringer finnes ikke....

mvh
 
O

om.s

Gjest
Jurassic skrev:
Nå har jeg eid forsterker hvor det stod beskrevet at man ikke skulle benytte strømkabel av dårligere kvalitet enn den medfølgende samt at det stod spesifisert minimumstverrsnitt på ht kabel.
Så produsenter av godt utstyr har nok en ide om hva som må til for å yte produktene rettferdighet.
Visse produsenter sender med egne strømkabler med sine produkter, iaf var det to stk medfølgende til mine mono blokker....

mvh
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
om.s skrev:
realist skrev:
om.s skrev:
nb skrev:
Dette, som alle andre kabelrelaterte temaer er det jo stor uenighet om. En del mener det har stor betydning, andre mener det ikke har noen betydning. Du får nesten prøve selv og finne ut hva du selv mener.
Du verden! X i taket, vi er enige! ;) ;D....

Personlig mener jeg at å legge noen xtra tusen på en bedre strømkabel har gitt meg bedre lytte opplevelser....

mvh

Ja, det er vel logisk at produsenter av godt utstyr sender med krykker slik at lyden kan halte seg avgårde når man har koblet opp!
Man vil jo for alt i verden ikke levere med kabler som yter produktet rettferdighet.... ;D
Dine kommentarer rundt temaet begynner å bli irriterende intetsigende og platte, realisme med tanke på andres erfaringer finnes ikke....

mvh
Det med prislappen som lydkriterium må du finne deg i blir kritisert. Kjøper man er for eks. Bryston forsterker, så virker det som at det første man skal gjøre er å kvitte seg med de medfolgende strømkablene, som er gode nok for produsenten (bryston i dette tenkte tilfelle) for så å handle inn alternative kabler som prismessig av og til nermer seg prisen på forsterkeren. Hvis slike skriverier kan få noen til å tenke seg (tenke selv) om en gang til, så er faktisk mye vunnet. Vet om flere som tenker sånn, forstår du.
 
O

om.s

Gjest
realist skrev:
om.s skrev:
realist skrev:
om.s skrev:
nb skrev:
Dette, som alle andre kabelrelaterte temaer er det jo stor uenighet om. En del mener det har stor betydning, andre mener det ikke har noen betydning. Du får nesten prøve selv og finne ut hva du selv mener.
Du verden! X i taket, vi er enige! ;) ;D....

Personlig mener jeg at å legge noen xtra tusen på en bedre strømkabel har gitt meg bedre lytte opplevelser....

mvh

Ja, det er vel logisk at produsenter av godt utstyr sender med krykker slik at lyden kan halte seg avgårde når man har koblet opp!
Man vil jo for alt i verden ikke levere med kabler som yter produktet rettferdighet.... ;D
Dine kommentarer rundt temaet begynner å bli irriterende intetsigende og platte, realisme med tanke på andres erfaringer finnes ikke....

mvh
Det med prislappen som lydkriterium må du finne deg i blir kritisert. Kjøper man er for eks. Bryston forsterker, så virker det som at det første man skal gjøre er å kvitte seg med de medfolgende strømkablene, som er gode nok for produsenten (bryston i dette tenkte tilfelle) for så å handle inn alternative kabler som prismessig av og til nermer seg prisen på forsterkeren. Hvis slike skriverier kan få noen til å tenke seg (tenke selv) om en gang til, så er faktisk mye vunnet. Vet om flere som tenker sånn, forstår du.
Nå er man nesten så fristet å bruke slike karakteristikker som ikke bør nevnes, men ok, tar det en gang til, pris henger ikke alltid sammen med "i.fht" ytelse, men der legger jeg det til den enkelte å selv å avgjøre hva som passer el ikke, det skal ingen selvoppnevnt "negativ guru" avgjøre, det var noe av mitt poeng...

mvh
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Nå er man nesten så fristet å bruke slike karakteristikker som ikke bør nevnes, men ok, tar det en gang til, pris henger ikke alltid sammen med "i.fht" ytelse, men der legger jeg det til den enkelte å selv å avgjøre hva som passer el ikke, det skal ingen selvoppnevnt "negativ guru" avgjøre, det var noe av mitt poeng...

mvh


Det har vel seg slik at presset fra de "posetive guruene" er temmelig knallhardt, det må du være enig i. Det er nok å bla litt i fidelity og andre for å få med seg det, eller ta en tur inn til div. highendsjapper. Der blir man temmelig overkjørt med dette budskapet som er rimelig entydig. Ikke alle kan motstå dette. Bevis for dyrkablenes fortreffelighet har jeg ennå ikke sett, ref testing under kontrollerte forhold, hvor suggesjon i en eller annen form er fraværende. Dette mener jeg er kjernen i problematikken, jada, dette har vært oppe 1000 ganger, minst, og konklusjonen som du og andre med deg trekker er at dette er en ubrukelig framgangsmåte, men igjen, ikke alle er enig i dette. Ettersom tiden går, så synes jeg et dette blir mer og mer mistenkelig at blindtester ikke skulle være i stand til å skjære igjennom dette pga sin påståtte ubrukelighet. For meg er blindtester en måte å unngå å gå i slike feller slik jeg omfatter det. Neida, jeg har ikke deltatt i noen sånne, det holder for meg at hjulet er funnet opp av andre, jeg bruker det allikevel og er glad til, for da kan jeg konsentrere meg om noe annet og langt viktigere, enn "skal jeg bruke den eller den strømkabelen". For meg personlig blir det irrelevant. "Den siste meteren"-tenkingen er for meg ganske ulogisk. At du har en annen oppfatning det respekterer jeg selvfølgelig, men denne bør vel gå begge veier. Hvis bransjen ble pålagt å legge frem dokumentasjon på sine påstander, så tror jeg vi hadde sett en annen virkelighet. Hadde det vært flatskjerm det handlet om, så ville spillerommet for innbildning ha vært vesentlig mindre. I slike tilfeller ser selv jeg at prislappen har stor betynding (dyrere bedre).

Så en setning til slutt i en tråd nylig som på en måte er essensen i det jeg vil ha frem. "Finner du det ikke hos Prolyd, så har du ikke bruk for det." Knakende godt sagt etter min mening.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
realist skrev:
Så en setning til slutt i en tråd nylig som på en måte er essensen i det jeg vil ha frem. "Finner du det ikke hos Prolyd, så har du ikke bruk for det." Knakende godt sagt etter min mening.
Om jeg får lov å presisere, så skrev jeg:

Etter å ha tilbragt tid i innspillingsstudio, og studert kabling og teknologi der, ble jeg langt mer tilpass med hva jeg trengte hjemme for å få komponentene til å snakke sammen på riktig vis - og hva jeg ikke trengte. Det ble ytterst besparende for bankkontoen.
Finner du ikke kabelen på Prolyds nettsider så trenger du den ikke, for å si det slik.


Mao. kvalitet som er godkjent av dem som skal spille inn musikken må være tilstrekkelig for meg som skal avspille den ...
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Soundproof skrev:
realist skrev:
Så en setning til slutt i en tråd nylig som på en måte er essensen i det jeg vil ha frem. "Finner du det ikke hos Prolyd, så har du ikke bruk for det." Knakende godt sagt etter min mening.
Om jeg får lov å presisere, så skrev jeg:

Etter å ha tilbragt tid i innspillingsstudio, og studert kabling og teknologi der, ble jeg langt mer tilpass med hva jeg trengte hjemme for å få komponentene til å snakke sammen på riktig vis - og hva jeg ikke trengte. Det ble ytterst besparende for bankkontoen.
Finner du ikke kabelen på Prolyds nettsider så trenger du den ikke, for å si det slik.


Mao. kvalitet som er godkjent av dem som skal spille inn musikken må være tilstrekkelig for meg som skal avspille den ...
Sånn var det ja, tok det etter hukommelsen. Bra sagt, holder i massevis for meg ialle fall (og for bankkontoen min ;D)
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Har jobbet i et par studioer, og der har kabler vært et ikke tema. De brydde seg rett og slett ikke om det. Når jeg har nevnt kablenes dårlige kvalitet i studio, har de ikke vært fremmed for at det faktisk finnes bedre kabler, men i et studio er det MANGE av de.. Tenk deg da prisen på å oppgradere..! Spesielt når man tenker på hva en highend kabel koster.. :p
 
Topp Bunn