Strømkabel (HJELP & TIPS)

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Er på jakt etter gode strømkabler (ca 1 meter), og trenger hjelp/tips.
Først og fremst vil jeg ha strømkabler pga bedre skjerming enn de standard kablene som normalt følger med.
Er nygjerrig på kabler som Jorma, Fat LMC/ Furutech, WW, Kimber/Russ A, også selvbygg og mm...
Pris bør være i det edruelige hjørne, så alt over 2000kr som nytt er uaktuelt, MEN ligger det dyrere kabler til salgs på bruktmarkedet til god pris, så tips meg gjærne
Noen som har kjøpt kabler av <janhella> her på forumet, som har tilbakemelding?
Anbefalinger er tingen her og jeg vil være svært takknemmelig.
PS: Skeptikere vil ikke ha innvirkning hos meg, da jeg uansett kommer til å gå for skjermet kabel
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.474
Antall liker
15.032
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Jeg har gode erfaringer med Oyaide og Furutech kabler. Furutech opplever jeg som nøytrale og rene i lyden. Oyaide kabelen gir litt ekstra krefter og punch. Som å gi forsterkeren stereoider. Begge kabler kan gjøres som DIY og da er man ikke så langt unna budsjettet ditt.

OU812
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.295
Torget vurderinger
1
Dersom skjerm er det viktigste så er «to» relativt rimelige alternativer i hhv skjermet Ölflex (med mange valgmulighterer, se www.elfa.se) eller Supra LoRad (se www.dynabel.no). Supra leveres ferdigterminert for en neve penger, mens Ölflex stort sett blir DIY mht termineringen. Et tredje alternativ er NOAC-E (se www.elfa.se) som også leveres i halvfabrikata med schukokontakt og løs ende til apparatplugg.

mvh
KJ
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
LMC duger vel i massevis, schukokontakter kan du jo kjøpe hos Dynabel(Supra) eller Elfa. Eller vis du vil ha noe mere "bling" så er det jo nok å velge i. LMC kabelen er forøvrig dobbelskjermet.

Om du velger FAT LMC eller LMC har nok ikke så mye å si men det er enklere med plugger til LMC.

LMC kan du kjøpe selv fra Kompotek
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
2 stk OYAIDE TUNAMI med P-004 og C-004 kontakter ble valgt til slutt og regner med at dette skal være gode kabler. (se bilder under)
Flott om noen klarer å google fram testen av disse kablene fra bladet hjemmekino, eller vilket nr fra bladet.
Ellers så må jeg få si takk til dere som har kommet med forslag i tråden og på PM.
Mvh
Bjørn
 

Vedlegg

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.474
Antall liker
15.032
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
jonas skrev:
2 stk OYAIDE TUNAMI med P-004 og C-004 kontakter ble valgt til slutt og regner med at dette skal være gode kabler. (se bilder under)
Flott om noen klarer å google fram testen av disse kablene fra bladet hjemmekino, eller vilket nr fra bladet.
Ellers så må jeg få si takk til dere som har kommet med forslag i tråden og på PM.
Mvh
Bjørn
Har snekret et par sett av disse selv og er meget fornøyd med resultatet. Har testen du sikter til på en printkopi, men hvis du går på Duet audio sin hjemmeside så finner du den kanskje der!

OU812
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Oyaide kablene er gode, har brukt disse tidligere med stort hell.
Særlig Beryllium kontaktene vil jeg fremheve.
Skal du ha bedre enn 004, må du opp i M1/F1, som er enda "roligere"
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Kom inn på en gammel tråd da jeg søkte på Ölflex strømkabel. Jeg tror fokuset på skjerming av strømkabler kan bli litt for stort sammenlignet med kvaliteten på lederne og isolasjon/dielektrikum. Jeg prøvde i sin tid PS Audio sin toppmodell AC-12, med massiv skjerming og tykkelse, men Heimdall 2 fra Nordost spilte bedre enn denne, selv uten noen skjerm og med kun 3 x 16AWG solid core ledere. Skjerm kan redusere hastighet, og Nordost bruker bedre ledere og dielektrikum enn PS Audio. Det høres på oppløsning og musikalitet. Så ikke heng dere for mye opp i skjerming, hvis lederne er tvistet eller konstruksjonen bra nok, er dette viktigere for ytelsen! Strøm skal leveres hurtig og presist.
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Jeg sendte faktisk Mail til Nordost tidligere i år og spurte hvorfor de gamle toppmodellene SPM Reference XLR låter så bra som de gjør, selv om de er over 20 år gamle. Svaret jeg fikk var at det jeg hørte først og fremst skyldes at de er uskjermede. Dog er de nye modellene skjermet fordi de har endret fra Flatline med parallelle ledere til tvistede ledere idag, og skjerm kan være en fordel i områder med mye støy. Men det gjør ikke alltid ting bedre! Høyttalerkablene og strømkablene deres er fortsatt uskjermede.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Forsøk å få tak i 2mm2 uskjermet "lakriskabel". Glem 0,75 / 1 / 1,5 mm2. Sett på et par gode kontakter. Eks Gull/Rhodium kontakter fra Vanguard (eBay). Crimp endene med endehylser. Bruk et kontaktforbedringsmiddel på lederne/kordellene før crimp og i selve kontaktene. Da er mye gjort. Kjør tester....

Jeg har sammenlignet slike kabler med Nordost Valhalla med de beste Furutek-kontaktene. Valhalla-kabelen samlet lydbildet for mye og det hele ble langt mer todimensjonalt. Min DIY kabel gjorde ikke dette.

En kabel representerer en induktiv, resistiv og kapasitiv last for strømforsyningen. Hvilken vei dette påvirker lydresultatet, er delvis tilfeldig. Det hele kommer an på hvordan vi vil endre balansen i anlegget. Dyrt eller billig har mindre å si.

Under ser du en strømkabel gjort på denne måten med pyntestrømpe fra biltema. Vakkert og den låter fortreffelig!

Skjermet kabel har en tensens til å låte "gråere". :)

Sett gjerne på en Ferritring på kablene brukt ifm digital-komponenter.

Jeg har brukt myyyye tid på disse prosjektene.

diy stromkabel.jpg
 
Sist redigert:
L

larkus!

Gjest
Styr unna apparatplugger (IEC type) med kontakter av kobber. Kobber er mykt og mister "spennet" over tid. Resultatet er degradering av lyden p.g.a. dårlig kontakt
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Forsøk å få tak i 2mm2 uskjermet "lakriskabel". Glem 0,75 / 1 / 1,5 mm2. Sett på et par gode kontakter. Eks Gull/Rhodium kontakter fra Vanguard (eBay). Crimp endene med endehylser. Bruk et kontaktforbedringsmiddel på lederne/kordellene før crimp og i selve kontaktene. Da er mye gjort. Kjør tester....

Jeg har sammenlignet slike kabler med Nordost Valhalla med de beste Furutek-kontaktene. Valhalla-kabelen samlet lydbildet for mye og det hele ble langt mer todimensjonalt. Min DIY kabel gjorde ikke dette.

En kabel representerer en induktiv, resistiv og kapasitiv last for strømforsyningen. Hvilken vei dette påvirker lydresultatet, er delvis tilfeldig. Det hele kommer an på hvordan vi vil endre balansen i anlegget. Dyrt eller billig har mindre å si.

Under ser du en strømkabel gjort på denne måten med pyntestrømpe fra biltema. Vakkert og den låter fortreffelig!

Skjermet kabel har en tensens til å låte "gråere". :)

Sett gjerne på en Ferritring på kablene brukt ifm digital-komponenter.

Jeg har brukt myyyye tid på disse prosjektene.

Vis vedlegget 521556

Resultatet er ikke tilfeldig,ikke en gang delvis tilfeldig.
Og hvordan lyden endres har med RLC og hvordan vrimmelen av Hz komponenter ser ut

https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv.html

Og der var Svindal klar etter ett stygt fall av løperen foran.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kabler bør vel lages så det er optimalt med konstruksjonen den kabelen går inn på?
Og da må en jo snakke med fabrikken av elektronikken.

F.eks min effekt spiller mye bedre rett i en hvit padde enn i isotek padden
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Kabler bør vel lages så det er optimalt med konstruksjonen den kabelen går inn på?
Og da må en jo snakke med fabrikken av elektronikken.

F.eks min effekt spiller mye bedre rett i en hvit padde enn i isotek padden

Som Nkom,tidligere støykontrollen også sier,filtrering er bingo,
hovedsakelig pga nettimpedansen og manglene info./måling om støykomponenter på nettet.

Her sies det samme av produsent av emc filtre.(OnN filter).
Samme info finnes også hos hos andre produsenter av emc filtre,f.eks Schaffner.


https://docs.wixstatic.com/ugd/53be97_320fa114167346d2afe453637487e292.pdf


on (2).jpg


Uten navn (2).jpg



While its attenuation is
reasonable at higher frequencies - 1MHz and
above, it is lacking at lower frequencies. But
this is only at 50 Ohms termination as specified
by EMC regulations. In real-life applications
0.1/100 Ohms (grey lines) this filter provides
negative attenuation at lower frequencies,
which is, of course, a euphemism for
amplification.
Note that the 0.1/100 Ohms
curves end at 1MHz because there is no
appreciable signal above it on power lines.

This is not a mistake - it is all in agreement
with the filter's own specification as shown in Figure 5. In 50 Ohms
termination the filter will hopefully perform better, but there is no power
line in the world with 50 Ohms impedance.


Og likedan er det med nettkabler..som er den første meter sett fra elektronikken,
og hvor den største impedansen i nettet er mellom stikkontakt (og da nettbrønn til elektronikken)
og boligens hovedsikring.Fra hovedsikring og til netteiers fordelingstrafo er nettimpedansen
lav,og normalt er det ikke "kilometervis" med tynne kabler til kiosken som noen ynder å fortelle.

Så når det blir bedre med "padde" uten filtrering er det forsterkningen av støykomponenter i de lavere frekvensområdet som borte,
forsterkningen altså,ikke støykomponenten.
Kabler med "høy" kapasitans forsterker også denne/disse støykomponenter.
Lakrissnorer kan også ha like høye kapasitanser som f.eks LMC kabelen,
og noen kan ha "svært lave" kapasitanser
 
Sist redigert:

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Spilles musikken av saktere da, hvis strømmen ikke er hurtig nok? Enn hvis den blir for hurtig - motsatt effekt?

Skal jaggu ikke være enkelt.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Spilles musikken av saktere da, hvis strømmen ikke er hurtig nok? Enn hvis den blir for hurtig - motsatt effekt?

Skal jaggu ikke være enkelt.
Ja,hvis du har synkronmotor på platespilleren,og strømmen (frekvensen øker eller minker),
eller som tidligere leverandør til Linn Sondek spilleren,Premotec bekreftet,
motoren er påvirkelig av nettstøy,som kan gi hastighet variasjon.
Så dette er vel ikke sååå vanskelig:p
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Hei,Jeg hadde en 2m Nordost Red dawn fra vegg til isotek sin Aquarius før jeg mekket i hop en fat lmc på ca meteren med billige kontakter(først på gøy)men jeg byttet aldri tilbake igjen!
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Hei,Jeg hadde en 2m Nordost Red dawn fra vegg til isotek sin Aquarius før jeg mekket i hop en fat lmc på ca meteren med billige kontakter(først på gøy)men jeg byttet aldri tilbake igjen!
Hos andre kan det tilfeldigvis bli motsatt.
 
Sist redigert:

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Hei,Jeg hadde en 2m Nordost Red dawn fra vegg til isotek sin Aquarius før jeg mekket i hop en fat lmc på ca meteren med billige kontakter(først på gøy)men jeg byttet aldri tilbake igjen!
Hos andre kan det tilfeldigvis bli motsatt.
Helt sikkert!dette var min opplevelse,må tilføye at jeg er åpen for alt av kabler men vil sitte igjen med det som høres best ut.:)
 
L

larkus!

Gjest
Forsøk å få tak i 2mm2 uskjermet "lakriskabel". Glem 0,75 / 1 / 1,5 mm2. Sett på et par gode kontakter. Eks Gull/Rhodium kontakter fra Vanguard (eBay). Crimp endene med endehylser. Bruk et kontaktforbedringsmiddel på lederne/kordellene før crimp og i selve kontaktene. Da er mye gjort. Kjør tester....

Jeg har sammenlignet slike kabler med Nordost Valhalla med de beste Furutek-kontaktene. Valhalla-kabelen samlet lydbildet for mye og det hele ble langt mer todimensjonalt. Min DIY kabel gjorde ikke dette.


Vis vedlegget 521556
Nå er vel stereo strengt tatt todimensjonalt. Lydbildet har bredde og dybde. Men nok om det.
De Vanguard-kontaktene du viser til mener jeg bestemt har poler av reint kobber. Det går fint i veggstøpselet, men i apparatpluggen blir det for mykt med kobber.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Forsøk å få tak i 2mm2 uskjermet "lakriskabel". Glem 0,75 / 1 / 1,5 mm2. Sett på et par gode kontakter. Eks Gull/Rhodium kontakter fra Vanguard (eBay). Crimp endene med endehylser. Bruk et kontaktforbedringsmiddel på lederne/kordellene før crimp og i selve kontaktene. Da er mye gjort. Kjør tester....

Jeg har sammenlignet slike kabler med Nordost Valhalla med de beste Furutek-kontaktene. Valhalla-kabelen samlet lydbildet for mye og det hele ble langt mer todimensjonalt. Min DIY kabel gjorde ikke dette.


Vis vedlegget 521556
Nå er vel stereo strengt tatt todimensjonalt. Lydbildet har bredde og dybde. Men nok om det.
De Vanguard-kontaktene du viser til mener jeg bestemt har poler av reint kobber. Det går fint i veggstøpselet, men i apparatpluggen blir det for mykt med kobber.
Lydbilde skal være tredimensjonalt.
Instrumenter og vokal plasseres i varierende høyde,alt etter hvordan innspillingen er.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Instrumenter og vokal plasseres i varierende høyde,alt etter hvordan innspillingen er.
Hvordan er det mulig, uten Dolby Atmos eller lignende?
Vet ikke,men det ligger i innspillingene,det er bare å få det frem,og da må høyttaler plasseres optimalt i rommet.
Eneste høyttaler jeg ikke har fått det frem på var Quad 57,hos meg og hos flere andre,men har hørt det
hos en person med Quad 57.
Ellers har jeg fått det frem på alle høyttalere jeg har hatt.
Og igjen ser jeg problemet her på hfs.
Har ikke jeg det slik,eller får ikke jeg det til,så må det være feil.
Har selv hatt null vertikal info tidligere,så det er bare å jobbe med høyttaler plassering.
Noen innspillinger har også unaturlig høydeplassering med vokal plassert nærmest i taket,
og ved neste låt er den i "normal" høyde igjen.
 
L

larkus!

Gjest
Det finnes ikke vertikal informasjon i innspillinger. Kun bredde, fase og dybde.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Instrumenter og vokal plasseres i varierende høyde,alt etter hvordan innspillingen er.
Hvordan er det mulig, uten Dolby Atmos eller lignende?
Vet ikke,men det ligger i innspillingene,det er bare å få det frem,og da må høyttaler plasseres optimalt i rommet.
Eneste høyttaler jeg ikke har fått det frem på var Quad 57,hos meg og hos flere andre,men har hørt det
hos en person med Quad 57.
Ellers har jeg fått det frem på alle høyttalere jeg har hatt.
Og igjen ser jeg problemet her på hfs.
Har ikke jeg det slik,eller får ikke jeg det til,så må det være feil.
Har selv hatt null vertikal info tidligere,så det er bare å jobbe med høyttaler plassering.
Noen innspillinger har også unaturlig høydeplassering med vokal plassert nærmest i taket,
og ved neste låt er den i "normal" høyde igjen.
Det larkus! sa.
 
L

larkus!

Gjest
Evt. vertikal plassering i lydbildet av f.eks stemmer og instrumenter oppstår p.g.a. refleksjoner fra tak, vegger og gulv. Nokså tilfeldig og uforutsigbart, men avhengig av høyttalere, lytterom og frekvensinnholdet i det som spilles av. Og det kan også helt sikkert oppstå inne i hodene på folk i sammenheng med f.eks. kabelbytte
 
Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg mener at lydbildet blir større. Dvs som å blåse opp en ballong. Større alle veier. Det er vanskelig å beskrive uten å dra inn et et ord om tredimmensjonalt. Selvfølgelig til å misforstå av kverulanter. Tipper andre forstår.

For min egen del er jeg lite interessert i at lyden oppstår fira en sirkel i senter på en kvadratmeter.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg mener at lydbildet blir større. Dvs som å blåse opp en ballong. Større alle veier. Det er vanskelig å beskrive uten å dra inn et et ord om tredimmensjonalt. Selvfølgelig til å misforstå av kverulanter. Tipper andre forstår.

For min egen del er jeg lite interessert i at lyden oppstår fira en sirkel i senter på en kvadratmeter.
Uansett. Det er ikke mulig å angi høydforskjell med to ordinære stereohøyttalere, uten at man har høydekanaler i tillegg slik f.eks. Dolby Atmos har.

Hvis noen mener noe annet er jeg veldig spent på at de forklarer meg hvordan, ikke bare kommer med hentydninger om at man er misunnelig fordi man ikke har fått til dette teknologiske mirakelet selv.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.762
Antall liker
715
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Alle kabler er uansett et filter mellom komponentene. Enten fucker man opp lyden eller så slippes signalet sånn noen lunde igjennom. Og det er særlig strømkabler som kan fucke opp lyden. Jeg hadde nylig en strømkabel som er laget i Skandinavia som fullstendig tok råtta på lyden. Hvordan er dette mulig å "bremse ned" en forsterker? En strømkabel!
 
Topp Bunn