Strømbryter - Radionette Symfoni Luksus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HyBo

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandefjord
    Holder på å sette i stand en Radionette Symfoni Luksus radio og har et problem. Strømbryteren fungerer ikke. Det var ingen forbindelse over kontaktene, men etter å ha slått bryteren av og på utallige ganger så er det nå en dårlig forbindelse noen ganger.

    Dette er jo en kombinert av/på bryter og volumpotmeter, og jeg kan ikke se noen åpninger som det lar seg gjøre å blåse inn rensevæske. Potmeteret har jeg ikke prøvet men det trenger sikkert en rens det også.

    Er det noen her som har vært borte i denne type bryter og kan gi meg noen tips, eller vet om det går an å åpne den?

    Har et håp om at den lar seg fikse, ellers er vel alternativet å montere en bryter på ledningen og håpe at potmeteret er i orden.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har du bilde? Jeg renset min uten problemer.

    Hadde samme greia med av/på, men det virket å være pluggen på strømledningen som var moden for utskiftning.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    728
    Sted
    Bodø
    Det ser jo ut til å være litt åpning i mellom de 2 bakelitt delene som er selve bryteren.
    Så det burde være mulig å få inn litt kontaktrens der.
    Selve kontaktpunktene er nok rett innenfor loddeørene og rett under den sprekken.

    Hva med å lage en liten ring av smeltelim rundt den sprekken,
    nok til å holde på litt kontaktrens som så kan trekke ned i den sprekken?

    Kanskje det enkleste å prøve før du vurderer å enten borre et lite hull for å spray inn i,
    eller å ta ut og demontere hele greia.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    A5A32D6D-1C32-4A06-9EC7-15D860B57A89.jpeg
    Det lokket der sitter ikke fast. Om du skrur av bryterne foran kan du løfte potmeteret inn og ta av lokket. Da har du tilgang.

    Hva strømbryteren angår så slet jeg også med å måle på bryteren. Å måle på støpselet fungerte bedre.
     

    HyBo

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandefjord
    subscriber
    Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Når jeg tar av rattet og løsner mutteren som holder fast potmeteren kan det trekkes litt inn.Men dekslet sitter fast på bryteren. Det er noen små lepper på det som er brettet over falsen på bryterenhuset. Sånn som jeg ser det må jeg ta ut hele enheten og brekke opp leppene for å ta vekk lokket. Eller tar jeg feil?
    Jeg har også målt fra støpslet til bryteren og der er det full gjennomgang på begge fasene.

    geirendre
    Hvis jeg borer et hull i bryterhuset som er i bakelitt, kan jeg da bare "pøse" på med Biltema`s elektrorens uten at potensiometeret tar skade?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hva mener du med at det er full gjennomgang mellom begge fasene?

    Mener de metallkapslene bare falt av hos meg. Men jeg kan fortsatt spraye elektrorens fra undersiden når de er montert, det er bare litt mer knotete. Ikke noe behov for å borre.

    image.jpg
     

    HyBo

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandefjord
    Når jeg ohmer fra den ene pinnen på støpslet til der motsvarende leder er loddet på bryteren er det full gjennomgang. Det samme på den andre fasen.
    Da må jo støpslet være iorden. Men jeg burde kanskje sjekke loddingene på bryteren også.

    Du skriver kapslene. Her er det bare en kapsel og for å få den av må den trees over akslen. Leppene som den er festet med syntes jo tydelig på bildene.
    Jeg skal fjerne kapslen med de gamle glattekondensatorene så kanskje jeg kan se bedre unnenfra.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg ohmer fra den ene pinnen på støpslet til der motsvarende leder er loddet på bryteren er det full gjennomgang. Det samme på den andre fasen.
    Da må jo støpslet være iorden. Men jeg burde kanskje sjekke loddingene på bryteren også.
    Enklere å ohme mellom begge pinnene på støpslet. Så ser du om det er kontakt når bryteren skrus på.

    Du skriver kapslene. Her er det bare en kapsel og for å få den av må den trees over akslen. Leppene som den er festet med syntes jo tydelig på bildene.
    Jeg skal fjerne kapslen med de gamle glattekondensatorene så kanskje jeg kan se bedre unnenfra.
    Det er egentlig bare å spraye inn i kriker og kroker og jazze volumet opp og ned. Den elektronikkrensen kommer lett inn over alt. :)
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    728
    Sted
    Bodø
    Den ene pinnen på støpselet går til Av/på bryteren og videre til transformatoren.
    Den andre går først til smeltesikringen på transformatoren, og så videre til den
    ledningen (pinnen) som du kan sette i forskjellige posisjoner (alt etter hvilken nettspenning
    radioen skal brukes på), før den går til trafoen. Forhåpentligvis står din radio på 230 volt der.

    Både smeltesikringen og spenningsvelgeren er jo potensielle feilkilder,
    så for å kun sjekke Av/På bryteren er det nok greiest å måle direkte på de 2 loddepinnene på den.
    Helst bør du ha under 1 ohm eller 2 her.

    Men er det ikke slik at om du løsner den trafoen som står bak bryteren (den merket D42),
    så greier du vel å ta bryteren ut av radioen så det blir lettere å fikse den?

    Borre hull var bare en nødløsning hvis alle andre mindre ødeleggende alternativ var brukt opp.

    Egentlig så burde ledningen fra støpselet som går til Av/På bryteren først gått innom en sikring
    før den endte opp på bryteren. En ca 500mA treg sikring burde holde.
     

    HyBo

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandefjord
    Nå er problemet løst. Oppdaget en liten sprekk mellom bryterhuset og den øvrige delen der tilkoblingene til potmeter er.
    Dusja inn renssespray flere ganger og opereerte bryteren en del ganger. Det var det som skulle til.

    Takker for alle gode innspill.
     

    HyBo

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandefjord
    geirendre

    På min radio går begge ledningene til hver sin bryter på nettbryteren, så det er 2-polig brytning.
    Fra den ene bryteren går det en tynn ledning i svart strømpe direkte inn i trafoen på venstre side. (Sett fra undersiden av radioen).
    Fra den andre bryteren går det en ledning til loddeøret ved termosikringen på høyre side. ( Den var forøvrigt løst ut)
    Så går det en ledning fra loddeøret på trafoens venstre side og til 230V -punktet på omkoblingsplaten.

    Jeg klarer ikke helt å følge dette opplegget, men det var nå slik det var. Kan du bekrefte at dette er riktig?

    Det første motstandet ( 1000 ohm) i glattekresten var brent så det er kanskje en feil et sted.
    Jeg skal følge ditt råd og legge opp en sikring på den ene fasen. Den kan være til nytte under oppstart,
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    728
    Sted
    Bodø
    Både smeltesikring utløst og motstand brent.
    Det skyldes nok mest sannsynlig at glattekondensatoren er kortsluttet.
    Det er vel en dobbelt kondensator med felles jord. Ganske stor aluminiumskanne.
    Den motstanden sitter vel på eller like ved kondensatoren.

    Du får bare håpe at likeretterøret ikke også er skadet...

    Du bør nok helst starte radioen på en "dim bulb" og eventuelt på en variac om du har slikt tilgjengelig.
    Dum bulb kan du lett lage selv.
    Den vil redde radioen din fra mere skader.
     

    HyBo

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandefjord
    Motstandet sitter mellom 2 pinner på likretterrøret og det er 3 kondensatorer i en aluminiumskanne. Den har jeg tatt bort og lagt opp sepatate kondiser.
    Jeg kan måle de gamle kondensatorene og se om det er noe galt med dem.

    Hva er en "dim bulb" eller variac? Jeg er bare en amatør og har ikke vært borte i rørradioer før, men jeg har en variavel velselstrømsforsyning som jeg tenkte å starte med. Er det det du mener?
     

    HyBo

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandefjord
    Har nå målt kondensatorene og verdiene ligger ganske nær oppgitte verdier.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    728
    Sted
    Bodø
    Variac er en variabel vekselstrøm forsyning ja, men rørene trenger en viss spenning for å fungere.
    Dim bulb er en vanlig glødepære i serie med nettstrømmen inn i radioen. Google og YouTube kan vise deg eksempel på slike.
    Den begrenser strømmen som radioen kan trekke.
    40 watt pære bør være nok. Lyser den kraftig, så vet du at noe er feil (kortsluttet).

    Men mål først de forskjellige viklingene på både nettrafoen og utgangstrafoen.
    At de ser ok ut og at det ikke er forbindelse mellom de (kortslutting inne i trafoen).
    Mål gjerne høyttaleren også så du vet at den er ok.

    Den tønne-kondensatoren bør du nok bytte uansett om den tilsynelatende måler greit.
    Samme med eventuelle papirkondensatorer du måtte finne, de er garantert defekte nå.

    Start først radioen uten noen rør i og se at du har forventede vekselspenninger ut av trafoen.
    De skal du kunne finne på sokkelen til likeretterrøret.
    Du skal få lys i skalapærene også da.

    Så kan du prøve med bare likeretterrøret i og se at du får den forventede B+ spenningen,
    bør nok ligge rundt 300 Volt DC. Så OBS OBS, her er høye og potensielt farlige spenninger!!!

    Når det ser ok ut, så kan du prøve med utgangsrøret i og høre om du får noe liv i høyttaleren.
     
    Sist redigert:

    HyBo

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandefjord
    Takk for god informasjon. Den kommer godt med for en nybegynner og jeg skal følge den.
    Jeg har byttet alle papir- og de tre tønnekondensatorene.
    Verdiene på tønnekondensatorene er ikke de samme som på skjema men jeg har nå satt inn skjemaverdiene.

    IMG_1065.JPG
    IMG_1066.JPG
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    728
    Sted
    Bodø
    Det ser veldig bra ut til "nybegynner" å være :)
    Tror jeg ville vurdert å bytte strømledningen også, den er jo tross alt ca 70 år nå.
     

    HyBo

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandefjord
    Ja, jeg har tenkt på det. Men jeg finner ikke 2-.leder gummikabkabel. Alle er med jord og da blit den tykk og stiv. Holder det med 0,75 mm2 lampettledning ?
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    728
    Sted
    Bodø
    Den er helt grei å bruke ut fra strømkapasitet ja. Kabelen tåler godt 2,5 ampere, og Radionetten blir vel å bruke max 1/10 del av det. Har du så en treg sikring på 0.5 ampere i radioen så burde du ha et greit oppsett.
     

    HyBo

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandefjord
    Jeg har nå målt høyttaleren, netttrafoen og utgangstrafoen og det så ikke så bra ut.
    Høyttaleren har brudd i spolen.
    Uutgangstrafoen har brudd i primærspolen. ( Der kondensatoren er koblet mellom).
    Netttrafoen ser ut til å være iorden.

    Jeg ser jo nå at når det var et brent motstand så bude jeg sjekket litt mer før jeg begynte å bytte deler.
    Kan dette ha skjedd pga overbelastning eller kan det være andre årsaker.

    Jeg har jo lyst til å fortsette dette prosjektet og da må jeg vel skaffe meg en radio til.
    Er det noen flere ting jeg kan gjøre for å sjekke om det er andre komponenter som er gått? Spørsmålet blir jo om jeg skal bytte bare trafoen og håpe på at det øvrige er iorden eller begynne å bytte komponenter på den nye.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    728
    Sted
    Bodø
    Hmm, ja det var det jeg fryktet for når den tønne kondensatoren viste seg å være ok.
    Ut fra skjema jeg fant her hos Radiomuseum.org så går strømmen i utgangstrinnet:
    5Y3(Likeretterrør) - D42(utgangstrafo) - Anode 7C5(utgangsrør) - 250 ohms Katodemotstand - Jord.
    Hvordan ser den katodemotstanden ut da (fra pinne 7 på 7C5 og til jord)?
    Har det gått mye strøm her så kan det nok forklares med at den 50nF(er kanskje 47nF i virkeligheten)
    kondensatoren som sitter mellom Anoden på 7R7 og gitteret på 7C5 har lekket likespenning
    inn på gitteret på 7C5 og fått det til å lede alt for mye.

    Men det forklarer ikke den brente 1000 ohms motstanden.
    Den forsyner jo bare de 3 andre rørene i radioen som jo ikke er noen effektrør.
    Et av de kan jo være defekt såklart, men kanskje litt usannsynlig.

    Ei heller hvorfor viklingene på høyttaleren er ødelagt.
    Om det ikke er noen fysisk skade på høyttaleren da?
     

    HyBo

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandefjord
    Jeg har nå sjekket de punktene du lurte på.

    Det katodemotstandet på 250 ohm ser helt og fint ut og når jeg målte det på plsss viste det 234 ohm. Det er en av de lange røde som vistes på tidligere bilde.

    Kondensatoren på 50 nF har jeg jo skiftet til 47 nF. Den gamle var en stor sort ( 17 x 35 mm ) med sprekker utvendig. Jeg ohmet den men fikk inget utslag noen veier. Når jeg målte verdien på den var det 62nF. Jeg målte den flere ganger med 5 - 10 sek mellomrom og da økte verdien noen nF for hver gang, og etter noen målinger var den 76 nF. Vil det si al lekasjen i den økte?

    Høyttaleren ser helt fin ut. Har målt loddepunktene mellom tilkoblingsøre og den fleksible ledningen til membraen og de er ok.
    Så bruddet må ligge i spolen eller loddepunktet på membranen. Det ser fint ut men for ikke sjekket det.

    Jeg skal nå ta ut trafoen og sjekke loddingene ordentlig.

    Det skjemaet som du har er ikke helt riktig. Rør 7R7 på det er ECH21 på radioen. Jeg fant riktig skjema på nrhf.no/skjemabank. Serienr på radioen er 172537 og skjemaet er fra nr 171001.

    Jeg har ikke vært borte i disse skjemaene før så jeg er ikke sikker på hvordan verdiangivelsene er oppgitt for motstand og kondensatorer.
    Er det sånn at hele tall uten punkt ( , ) foran er verdiene i ohm og µF, og står det punkt foran så er verdien i Mohm men fremdeles µF for kondensatorer.

    Så vil jeg takke for all hjelp.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    728
    Sted
    Bodø
    At katodemotstanden er ok er jo bra.
    Kanskje skadene ikke er så store da.

    Du kan være heldig at bruddet i høyttaleren er mellom loddepunktene
    på membranen og der tråden går inn til viklingene i selve magneten.
    Tråden er dekt med sort lakk som du forsiktig kan varme med loddebolten og skrape vekk
    litt av lakken for å avdekke tråden slik at du kan måle på den.

    Ja å lese gamle skjema kan være litt vanskelig om man ikke er vant til det.
    De som laget disse skjemaene forventet at de som leste de var utlært og
    inkluderte derfor bare høyst nødvendig informasjon.

    Skal ikke påstå at jeg er noen ekspert på det jeg heller, 😋
    men dette mener jeg skal stemme ganske bra i de fleste tilfeller:
    Små kondensatorer: Er verdi oppgitt som heltall, så er det verdien i pF.
    Er verdi oppgitt med et punktum foran så er det verdien i uF. Så .025 er altså 25nF.
    Elektrolyttkondensatorer: Verdi er normalt oppgitt i uF.
    Motstander: Er verdi oppgitt som heltall, så er det verdien i ohm.
    Er verdien oppgitt med et punktum foran så er det verdien i Mega ohm. Så .025 er altså 25 Kohm.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    728
    Sted
    Bodø
    Plutselig så ble jeg eier av en liten Radionette Solist 2
    1644063570670.jpeg

    Uten høyttaler og knapper og ødelagt tonekontroll, men med samme
    nettbryter som i Symfoni Luxus.
    1644063725800.jpeg

    Samme problem på denne bryteren også, svært dårlig kontakt over kontaktpunktene.
    Så her var det bare å ta den ut og plukke den sund.
    1644063831419.jpeg

    Masse inntørket grease som må fjernes.
    Selve av/på bryteren sees til venstre her.
    Lett å rense og smøre nå.
    Etter grundig rensing var motstanden nede i under 50 milliohm over kontaktpunktene.
    1644064004155.jpeg

    Alt rengjort og klart til å smøres og monteres sammen igjen.
    1644064051640.jpeg

    Slik, klar til mange års bruk igjen.
    :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    HyBo: Bare å følge anvisninga her oven..Så spørs det hvilke andre problemer du støter på, da..
     

    HyBo

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandefjord
    geirendre

    Takk for informasjon om komponentangivelse på gamle skjemaer. Det var til stor hjelp.

    Jeg fikk jo kontakt ved at jeg sprayet bryteren men jeg målte litt motstand over kontaktene. Jeg fikk ikke testet radioen pga defekt utgangstrafo og høytaler så det ble ikke noe mere med den.

    Men jeg kjøpte meg en til og den hadde samme problem. Sprayen gjorde underverket der også men problemet hadde tedens å komme igjen,
    Jeg tok den samme jobben på denne radioen også. Byttet alle morkne ledninger og nesten alle kondensatorene pluss rensespray på alle kontakter.

    Fikk også liv i den, tok inn et par svake stasjoner på kortbølgen. Koblet også inn et DAB adapter på grammafoningangen og det ble lyd, dog litt svakt.
    Men, lyden var ikke helt ren, litt grøtete. Har prøvd med en annen høyttaler som jeg vet er iorden.

    Alle spenninger som er angitt på skjemaet stemte sånn nogen lunde. Kan det være noen rør som er dårlige, eller er det andre typiske feil jeg bør sjekke?

    Tips tas i mot med takknemlighet.
     
    Sist redigert:

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    728
    Sted
    Bodø
    lyden var ikke helt ren, litt grøtete.
    Har du sjekket kondensatorene rundt volumkontrollen, de påvirker jo frekvensområdet.
    Samme med den som sitter over utgangstrafoen.
    Kan være en ide å prøve og øke verdien på noen av disse for å utvide frekvensområdet noe.
    Ref. mvno_subscriber sin flotte tråd om den restaureringen han gjorde på sin.

    Det kan jo også være utgangsrøret som begynner å bli slitent da.
     

    HyBo

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandefjord
    Jeg har byttet alle kondensatorene som "subscriber" gjorde i arbeidstråden sin. De rundt volumkontrollen skal jo være 25 n. Jeg skal sjekke at jeg har satt inn rett verdi, Over utgangstrafoen sier skjemaet 10 n, Der satt det ingen kondensator og jeg kunne se på loddingene at det ikke hadde vært noen der heller. Jeg satte dit en på 10 n og 1000V. Kan jeg lodde den fra og se om det endrer seg?

    Nå har jeg jo rør fra den andre radioen i reserve, så jeg skal prøve å bytte utgangsrøret også. Det er vel røret som heter 7C5 ?

    Hvis ikke noe av dette hjelper slal jeg prøve å øke verdien noe. Hvor mye?
     
    Sist redigert:

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    728
    Sted
    Bodø
    7C5 er riktig ja.

    Den kondensatoren er nok der selv om den ikke er loddet på selve trafoen slik som den er tegnet inn.
    Følg ledningene fra trafoen og ned, så tipper jeg du finner kondensatoren på eller i nærheten av 7C5 røret.

    Ser jeg formulerte meg litt feil i forrige innlegg der jeg anbefalte å øke verdier på kondensatorer.
    Ja, det er nok greit, men ikke akkurat på denne som står på trafoen.
    Den "kortslutter" høyere frekvenser over primærviklingen, så om du øker den
    (eller setter en ekstra i parrallel som vel du har gjort), så demper du høye frekvenser enda mer.

    Så prøv gjerne å fjern den originale, eventuelt begge 2, og hør om du får noen bedring da.
     

    HyBo

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandefjord
    Geirendre

    Du hadde rett, kondensatoren lå i den andre enden av ledningene ved røret. Jeg fjernet denne men det endret ingen ting.

    Begynte å sjekke motstandene og fant brudd i et på 500k 1W som ligger mellom strømforsyningen øverst på skjemaet og rørene ECH21 og 7C5. (Rød ring på skjmaet) Byttet også noen andre motstand som lå langt utenfor oppgitt verdi.

    Da ble lyden veldig bra. Har nå stått og spilt i noen uker og jeg må si jeg er overrasket over hvor god lyd det er i 70-åringen.

    Har satt i en antennestump på ca 2 m, men får inn bare sus på alle bølger, bortsett fra noen få veldig svake stasjoner på KB. Men dette er vel normalt og spiller ingen rolle.

    Trekassen har jeg ikke gjort noe med da den ser ganske fin ut og er uten skader.

    20220526_183514.jpg




    Har merket med rødt det jeg tror er signalgangen for grammafon. Er dette riktig?

    20220526_185731.jpg



    Da jeg måtte kjøpe en radio til pga høyttaler / trafo var defekte i den første, kom jeg over en som hadde 2 stk Luksus til salgs. Tok jeg begge to fikk jeg dem for 400.- fritt levert.

    Så nå har jeg gjort samme jobben også på den andre av disse og den spiller også fint.

    Men, det er en ganske høy pipelyd bare på grammafon, ikke på noen av bølgebanda. Den varierer i styrke med volum og lys og mørk tone varierer med tonekontrollen. Tar jeg ut det første røret i radiodelen (ECH21) så forsvinner den, men radioen spiller ok. Alle bølgeband er da selvfølgelig døde.

    Pipelyden kom først etter at radioen hadde stått å spillt i noen timer. Nå er den der alltid.

    Denne lyden må vel komme fra radiodelen?

    Har prøvd med rør fra de andre radioene men det er det samme.

    Noen som har ideer om hva som kan forårsake denne lyden?

    Tips mottas med takk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn