Stovers verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette er versjon 2 av Stovers verden og trenger ingen forsideoppmerksomhet for min del :)

    Oppretter en fortsettende "mitt anleggtråd" for på den måten å unngå ytterligere bombardering av mer eller mindre relevant innhold, i andre tråder.
    Det er noe med å ha sin egen verden der man kan dele Hifi, musikk- og andre opplevelser og meninger.

    Jeg ble Naimeier i 2005 og har aldri sett meg tilbake. Har prøvd ulike høyttalere med mer eller mindre hell og der Focal har fungert best for meg i seinere tid.
    Som et resultat av siste nedgradering, blandt mange, er dagens høyttalere Focal Aria 906 K2. Disse fungerer utrolig godt i nåværende rom. Allikevel, det er nye høyttalere på vei inn :)

    Forøvrig, Midtnorge har blitt bombardert med snø i større mengder den siste uken så det har vært mer enn nok å finne på.

    Dagens lytterom, relativt smalt, men langt, skråtak, trappeveksling i bakkant, hjørner etc. Det fungerer overraskende bra.
    Elektronikken er Naim fra New Classic serien. Reloop platespiller og nevnte Focal høyttalere.
    IMG_1033.jpeg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lytteposisjonene er litt limbo her i huset for tiden. Hva skal stå hvor, hva skal til hytta, skal noe selges?
    Denne skal beholdes og er foreløpig plassert i stuen sammen med lukkede hodehøyttalere.

    Naim Atom HE og Focal Celestee.
    IMG_1035.jpeg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt mange ganger tidligere, kjøpte for en tid siden en liten klassisk Cd samling. Denne har stått lenge uten å vært avspilt. har prøvd meg med kjøp av Cd spiller et par ganger, men det blir ikke benyttet.

    Bakenforliggende årsak til det hele er jo at jeg har en musikkserver med ripper og HD lager. Melco N1A EX. Jeg har lagt brukerterskelen høyere enn nødvendig, og tok nylig mot til meg og kjøpte nødvendig lisenser for behandling av metadata og coverart. Serveren er allerede oppdatert til siste versjon software og alle grunninnstillinger som musikkformat, raid osv er satt.

    Selve rippingen går som en drøm, enkelt og greit. Unntaksvis mangler noen coverart eller de er feil. Det har jeg løst også, med den omtalte software. Jeg benytter nok ikke enkleste vei, men får det til, dette er learning by doing.

    Det som er mest gøy er når en Cd er rippet, har jeg ny musikk tilgjengelig, som å gå i butikken.

    Denne er skikkelig fin :)
    41LoOrKt+dL.jpeg


    Sådan stables musikken som er lagret til Melcodisken, vist i Naimappen.
    IMG_1062.jpeg


    Til det kjedsommelige, Melco, Buffalo drive og litt annet greier :)
    IMG_1045.jpeg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Bruker du Asset eller MimimServer på Melco?

    Eg bytta til MimimServer etter å ha køyrt Asset, og har eit slags evigheitsprosjekt med å tagga klassisk musikk slik at eg kan bla både Album/Artist , Komponist/Verk, Komponist/Artist/Verk, Komponist/Verk/Label osb. Bruker foobar2000 til å redigera metadata.

    Her har MinimServer fleire fordelar:
    • Ein slags funksjon (ikkje veldig god*) for å omskriva tags til ulike situasjonar
    • Ein "grupperingsfunksjon" som gjer at eg td. kan visa alle verka som er på ei plate
    • Ein funksjon for å gå til heile plata om eg har funne ei innspeling av eit verk
    • Eigendefinert sortering (når eg er ferdig, skal eg td. kunne sortera verk etter opus/katalognummer, slik at verket kan heita "Goldbergvariasjonane, BWV 988", men sorterast etter BWV-nummer likevel).
    * Eg må nok automatisera ein del omskriving med shellskript eller Python likevel, trur eg. Alt dette vert bra når eg kjem meg i gang med min Common Lisp-baserte Upnp-server, med hooks for å laga eigne omskrivingsrutinar. Det vert kjempebra.

    Det fine med Upnp/DLNA er at alt dette skjer på serveren, og kontrollprogramvara ikkje speler noka rolle.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Melco kan kjøre Twonky eller Minimserver (2), i første omgang har jeg valgt Twonky. Bruker SongKong for Melco, for redigering av Metadata.
    Har lest meg til at Minimserver er optimalisert for Melco og Songkong, men velger altså å starte forsiktig. Det ligger dog en liten bekymring for om jeg må begynne på nytt dersom jeg endrer til Minimserver.

    Jeg tror den daglige bruken er avgjørende for hvor avansert man skal gå til verks mht metadatahåndering. Jeg må lære på veien og er ikke befaren, har brukt laaaang tid på å komme dit jeg er idag. Når man har rippet alt og har noe klassisk musikk vil jeg allikevel tippe det er greit å kunne filtrere ut-/ inn noe.

    Tror forresten jeg har skrevet noe ala dette til deg tidligere, det sier litt om hvor raskt jeg går frem :)
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Det eg gjer, er nørding, med masse manuelle korrigeringar og eigendefinerte tags. Det er ikkje naudsynt, du finn jo stort sett det ein vil høyra på likevel.

    Trur ikkje du treng å uroa deg for å vera låst til Twonky, men på hi sida er det liten grunn til å byta dersom du elles er nøgd.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kunne jo tenkt meg å nørde litt jeg også og virkelig få det til, men tiden strekker ikke helt til :) Dersom en kan konvertere til Minimserver seinere og fortsette detaljbehandling da, så vil jo det være kjempegreier.Support fra Melco og SongKong er ekstremt god, skal stille spørsmål dit, tror de har et forum også.

    I første omgang, rippe musikken, korrigere albumcover der det er nødvendig og lytte til musikken.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det var kommet 1/2 meteren med snø i løpet av natten. Måtte legge kroppstyngden på ytterdøren for å åpne den.
    Dette har vært en vinter i snømåkingens tegn.

    Man får glede seg over at det er trim til en eldre mann og at nye høyttalere ankommer imorgen 😁

    5B17C68C-DDA9-4834-A8FF-06BDA0CDA5BD.jpeg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Eksemplarisk utført, ser eg. Ville vore for gale om dei nye høgtalarane fekk transportskade på vegen opp frå grinda.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sønn av far min 😁 den brede traseen henger igjen fra da barnabarna kom i barnevogn. Idag kommer de gjennom dypsnøen 🤩
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk Karmana …. Og dere andre, hyggelig 👍
    Sliten etter dagens arbeid, fotball på fjernsynsapparatet, håper RBK gruser ….. 😊
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    PostNord klarer ikke å holde tidsestimat og levering i morgen passer meg dårlig. Hentet dem selv i dag.
    IMG_1084.jpeg


    Pakket forsiktig ut........ og satt midlertidig på plass.
    IMG_1085.jpeg
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.940
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Veldig pene, stilrent, sikkert veldig god lyd også! Ser du har de litt klint inn i hjørnet, er det bra?
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Lekkert! Sett bort fra bånddiskanten er det ikke rart det gjettes på PMC. Jeg fikk et godt inntrykk av Kerr da jeg var på demo med dem hos Duet. Grattis!
     

    Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    1.503
    Antall liker
    3.131
    Torget vurderinger
    1
    Nice Grattis, her blir det masse herlig god lyd. 😬
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk til alle :)

    Ja, de står ganske nær sidevegg og tett opp mot skråtak. Fra front høyttaler til knevegg bak er det 110cm så endel rom der. Har gjort research og det sies at HT prinsippet ikke bryr seg nevneverdig om omgivelsene som f. eks bassrefleks gjør, noe jeg mener å ha lest om PMC også.

    Har testet stativversjonen i rommet og det fungerte strålende, rommet tatt i betraktning, optimalt er det jo ikke, men hvor mange rom er optimale? Førsteinntrykket er at dette også skal gå mer enn bra.

    Denne ble rippet i går og funker kjempefint i dag :)
    IMG_1089.png
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, de står ganske nær sidevegg og tett opp mot skråtak. Fra front høyttaler til knevegg bak er det 110cm så endel rom der. Har gjort research og det sies at HT prinsippet ikke bryr seg nevneverdig om omgivelsene som f. eks bassrefleks gjør, noe jeg mener å ha lest om PMC også.
    Flotte! Eg har forstått det som at PMC også er transmisjonslinje, utan at eg heilt erkjenner følgjene av det. Artig at du har gått for noko anna enn Focal, som eg skjøna du var nøgd med sist.

    rommet tatt i betraktning, optimalt er det jo ikke, men hvor mange rom er optimale?
    Nei, sei det. Eg har faktisk dedikert ein heil tråd til emnet. For å seia det slik, så tykkjer eg det er meir interessant med folk som får til gode oppsett i normale rom enn dei som har 50 kvm danseplass med demping, diffusorar og DBA. Ikkje at det siste ikkje er flott og inspirerande, altså.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med flotte høyttalere og at du kom deg igang igjen med tråden. Her skal det følges med. 😊
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk igjen til alle :) Jeg liker både utseendet, konstruksjonsprinsippet og ... skal vi si lyden. Det blir også fint å få en mer fullrange høyttaler ift klassisk musikk.
    De skal få spille seg inn, bruker ikke mye tid på plassering nå. Når det er sagt, de står plassert ganske likt med stativmodellen og jeg hører jo potensialet.

    Vi er inne på dette med rommet og de utfordringer det måtte gi. Har benyttet en kjellerleilighet i flere år til formålet og det ble som det nevnes, et fokus på akustikk, mer enn jeg satte pris på. Utfallet av å ta dette loftsrommet i bruk var både overraskende og befriende på en gang. Overraskende fordi rommet ikke er et typisk ideellt rom og befriende fordi det virker som om normalmøblering, panel, skråtak, hjørner, trappeveksling med mer tar bort de fleste tanker om akustikkbehandling. Håper det holder seg.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Anlegget er nå stengt ned for de neste 3 uker. Møte i Bergen og deretter jobb i sjøen 😊

    Hverdagen på jobb er hektisk, rekker nesten ikke å tenke på anlegget og musikken har jeg i hodetelefonen.

    Brukerne av disse to derimot (Peltor benyttes ved baking og matlaging sammen med Bestemor) er i tankene hver dag 😍
    98050492-FF4C-4234-B22B-0528F7D1DB97.jpeg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vestlandet byr på vær. Under innflyvning til Flesland tirsdag kveld, med SAS, smalt det noe så infernalsk under meg og jeg kjente trykket i føttene.
    Blått lysblink og det luktet litt brent et øyeblikk der...... lynnedslag. Stover var rolig, dette har jeg vært med på før (dog ikke så kraftig) og sikkert pilotene også, for de fortsatte innflyvningen, heldigvis :)

    Tidlig torsdag ettermiddag gikk reisen videre med helikopter, ut til min arbeidsplass gjennom de siste 33 årene. Det var ikke landingsforhold da vi dro fra Flesland, men et lite håp lå i luften. Dårlig sikt og kraftig vind med turbulens. Landingsforsøket ble avbrutt kanskje 50-100m fra dekket, vinden og turbulensen var påtrengende og ferden gikk derfor tilbake til Flesland.
    Tredje natten på hotell, middag og drikke, er greit det og, musikk fra telefon og hodehøyttalere. Fredag morgen løste det seg (y)
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Stereo+ gir oss muligheten til å vinne Focal Bathys hodetelefoner, men det forutsetter en Instagramkonto. Undertegnede utgår derved som potensiell vinner av disse flotte kreasjonene. Ikke for det, jeg har allerede et sett Bathys så jeg lever over. Stereo+ er forøvrig et kjempefint magasin, lektyre for flymodus.

    Når sant skal sies innrømmer jeg å ha en facebook konto, hvor påloggingsintervallet er noe ala 8- 12 uker. I tillegg, ved hver pålogging spør jeg meg selv; "hva har jeg her å gjøre" :)

    Kombinasjonen økt alder og en krevende jobb der en stadig må forholde seg til ny teknologi.......... og tenker at det å være åpen for ny teknologi på hjemmebane senker terskelen for ditto på jobb og vise versa selvfølgelig. Sosiale medier sorterer imidlertid ikke inn under denne kategorien hjemme hos oss.

    9BAFA0FC-1223-4AE0-A265-C2ACF6DA8BBB.jpeg
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er en viss fare for at troverdigheten settes på prøve i morgen, derfor tar jeg det idag :rolleyes: I morgen har jeg hatt denne arbeidsplassen i 33 år og snart 41 år i selskapet. Det har vært et eventyr for å si det mildt :)

    Min generasjon, ihvert fall noen av oss lyttet til "Lirekassen" med Lodin Aukland, "Pandoras Jukebox" med Sigbjørn Nedland på NRK P1. Radio Luxembourg på langbølgen, det var gode tider :)

    Musikksjangere og artister har vokst på seg etterhvert. Det er artig å tenke tilbake på de mange gode livsminner der musikk var med.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser Black Sabbath, Ozzy og "you name it" går igjen blandt flere her inne, disse langt fra forbilledlige 80 tallsheltene. Har aldri hatt forhold til denne musikksjangeren og "image" eller uttrykk alene holder meg kald. Har prøvd igjen de siste dagene, lyttet til musikken fra hodetelefoner på jobb, men nei, jeg kommer aldri til å bruke tiden på sånt :) Det betyr ikke at andre ikke kan eller skal like det.

    Har lyttet litt til Madrugada også, det skal jeg fortsette med, de er mye mer enn bare stemmen til Sivert Høyem.
    The Deep end.jpg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I hverdagen skummer jeg HFS og har mine faste "sjekkpunkt" . Rolige Påskedager gir tid til å lese seg opp i andre tråder og legge igjen likes der man finner det passende. Skal i større grad, som Sevald skrev, ta screenshots av musikktips, det er mye som treffer, men enda mer som ikke treffer ;)

    Kveldens musikktips her ifra får bli denne;
    IMG_1195.png
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    I hverdagen skummer jeg HFS og har mine faste "sjekkpunkt" . Rolige Påskedager gir tid til å lese seg opp i andre tråder og legge igjen likes der man finner det passende. Skal i større grad, som Sevald skrev, ta screenshots av musikktips, det er mye som treffer, men enda mer som ikke treffer ;)

    Kveldens musikktips her ifra får bli denne;
    Vis vedlegget 909704
    Fin plate og så er de fra nabokommunen min.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt denne lenge, liker den veldig godt. Ser de har gitt ut mer også, får sjekke det ut 😊
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fjernsynsapparatet er fjernet fra høyre sidevegg.
    Kerr er flyttet noen cm fra sidevegg, tror de likte det, skal eksperimentere med plassering etterhvert som ting blir innspilt.

    Kaffedrikking og ripping av cdplater til Melco pågår. Musikken strømmer ut og jeg liker veldig godt hvordan musikken trakteres.
    IMG_1280.jpeg


    Hengslene på platespilleren var noe løse og falt av/ satt igjen når lokket ble løftet av. En bit dobbeltsidig tape løste det og er reverserbart.


    IMG_1281.jpeg


    Restene fra forrige oppsett er flyttet til hytten. Trenger rca kabelen fra platespilleren til hytteanlegget og oppgraderer rca mellom Turn og phonoforst.
    Ønsker å gi vinylavspilling bedre betingelser uten at det koster skjorta.
    IMG_1282.jpeg


    Musikken her i huset, spiser mye forskjellig. Det er virkelig gøy å spille egne rippede cdplater, gode minner.

    Ha en fin vår 😊
    IMG_1273.png
    IMG_1272.png
    IMG_1279.png
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Ser at PU-en din er 2M Blå - er du fornøgd?

    Det vart redninga mi då eg greidde å herpa DV10x5, men eg var litt misfornøgd med lyden i lang tid. Er meir fornøgd no, men eg er usikker på om det er øyro eller PU som er innspelt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn