Store høvding, squeeze litt hardere

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Nå kommer skatteskjerpelsene vi har bedt om. I følge radioen skal nå bl.a. markedspris benyttes som grunnlag for boligbeskatningen. Dvs. en solid skatteskjerpelse for oss med mange barn og stort hus i byene.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.052
Regner mad at bunnfradraget blir såpass stort at det ikke er noen fare for økt beskatning for min del.
Det som er surt er at visse deler av landet allerede betaler boligskatt gjennom eiendomsskatt til kommunen de bor i, mens andre slipper unna.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.121
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Regner mad at bunnfradraget blir såpass stort at det ikke er noen fare for økt beskatning for min del.
Det som er surt er at visse deler av landet allerede betaler boligskatt gjennom eiendomsskatt til kommunen de bor i, mens andre slipper unna.
Helt rett.

"Det nye, høye nivået på bunnfradraget betyr at et ektepar uten annen formue kan ha en gjeldfri primærbolig til en verdi av 4,7 millioner kroner uten å måtte betale formuesskatt, mens enslige kan ha en gjeldfri primærbolig til en verdi av 2,3 millioner kroner uten å måtte betale formuesskatt. "

Har du hus til over 4,7 mill, har du for lite stereoanlegg! ;D

Derimot rammer de nye regeene feks spekulanter som eier/investerer i boliger de ikke har tenkt å bo i, og som gjennom de lav eiendomsskattene får nedjustert verdien av formuen sin. Greitt for min del det. Jeg har aldri sett på bolig som noe naturlig spekulasjonsobjekt, derimot har spekulasjoner i bolig sin del av skylden for finanskrisa.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.760
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
erato skrev:
Espen R skrev:
Helt rett.

"Det nye, høye nivået på bunnfradraget betyr at et ektepar uten annen formue kan ha en gjeldfri primærbolig til en verdi av 4,7 millioner kroner uten å måtte betale formuesskatt, mens enslige kan ha en gjeldfri primærbolig til en verdi av 2,3 millioner kroner uten å måtte betale formuesskatt. "

Derimot rammer de nye regeene feks spekulanter som eier/investerer i boliger de ikke har tenkt å bo i, og som gjennom de lav eiendomsskattene får nedjustert verdien av formuen sin. Greitt for min del det. Jeg har aldri sett på bolig som noe naturlig spekulasjonsobjekt, derimot har spekulasjoner i bolig sin del av skylden for finanskrisa.
Vel nå skal likningsverdien settes til maks 30% av markedsverdi for primærboliger og maks 40% for sekundær. Mao - har du belånt boligen med 40% så vil den skattemessige formuen være 0.
Mao - unge boligkjøpere med gjeld og spekulanter som selvsagt har belånt boligene vil ikke rammes av dette.

Her rammer man den etablerte middelklassen, godt voksne og pensjonister med stor bolig! Og spør du meg - så treffer denne biten av formueskatten godt!

Denne formueskatten trer uansett ikke inn før man har en gjeldsfri bolig som er verdt mer enn 2,3millioner som enslig, eller 4,6 millioner for et par.

Ikke noe å klage for.....

Derimot begynner jo handlinsregelen å bli en vits - og jeg tror allerede nå jeg er villig til å vedde en kasse vin på at man ikke kommer til å komme innenfor handlinsregelen i denne stortingsperioden! Og da er vel regelen brutt i alle sine leveår!

Mvh
OMF

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.121
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
erato skrev:
Espen R skrev:
Helt rett.

Mao - unge boligkjøpere med gjeld og spekulanter som selvsagt har belånt boligene vil ikke rammes av dette.
Så vidt jeg forstår skilles det mellom primærbolig - en du bor i - og annen bolig. Men vi får vel alle lese mer enn overskriftene før vi mener for mye.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.961
Torget vurderinger
4
Det jeg ikke begriper her er at ektepar kan ha gjeldfri bolig til 4,7 mill, mens enslige kan ha gjeldfri bolig til 2,3 mill. Altså mindre enn halvparten. I virkeligheten er det jo slik at det koster mer å bo for enslige. Man trenger ikke mindre enn halvparten så stor bolig og man bruker ikke mindre enn halvparten i strøm, fyring og vedlikehold.

Siden de nå snakker om "fruene i åsen" som skal tas: Et eldre ektepar som etter et langt liv har nedbetalt boligen "i åsen" vil nok klare seg bra, men idet en av dem faller fra skal man altså beskattes hardere, på en lavere inntekt. Skal enslige eldre tvinges til å selge sine hus ?

Nok engang er det single som får regningen.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Så fint med enda mer detaljstyring av folks liv. Skikkelig god, gammeldags sosialisme; når grunninnstillingen er at borgernes frie vilje og muligheter skal kveles fordi staten vet best er det kanskje på tide at de fleste begynner å stemme borgerlig. Nei, vent, de fleste gjorde jo det ved valget, men vi sitter her med dritten lell. Pinlig.

Topp Bunn