Stor spenningsforskjell mellom chassis på apparater

larkus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2019
Innlegg
52
Antall liker
11
Heisann!
Måler 108V mellom chassis på Blu Ray spiller og effektforsterker. Ved å snu støpselet på Blu Ray spilleren reduseres spenningen til ca 83 V. Å snu støpselet på forsterkeren har ingen effekt.
Det sitrer skikkelig i fingertuppene når kabler kobles og jeg kommer bort i chassis samtidig som jeg holder i pluggen på kabelen, og det observeres svake gnister når hdmi kabel kobles mellom TV og Blu Ray.
Nå er det vel normalt at det er potensialforskjell mellom chassis på apparater, men dette er vel i drøyeste laget.
Kursen er jordet, TN-S.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Har du kabel-TV?
Og er alle enheter jordet og bruker samme kurs?
Høres ut som det er flere kurser i bruk, evnt. At jord ikke er den samme lederen.
Hva sier jordfeilbryteren, blinker den heftig?
 

larkus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2019
Innlegg
52
Antall liker
11
Alt er på samme kurs. Alle enheter jordet, bortsett fra TV. Kabel TV via fiber.
Ytterligere undersøkelser viser at det det er TV som er synderen (Samsung 65" 2020 modell). Når HDMI kabel mellom TV og Bluray kobles fra (eller strømstøpsel på TV tas ut), reduseres spenningen mellom Bluray og forsterker til 9 Volt.
Ingen jordfeil. Bryter holder seg helt i ro
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Jeg synes også det er litt drøyt, alt over 50V er jo å se på som sterkstrøm. Det er noen år siden jeg gikk på elektro, og TN-nett er noe jeg ikke kan bra nok da det var såpass nytt og ikke helt pensum. Jeg er heller ikke elektriker da jeg gikk videre med svakstrøm og ikke sterkstrøm.
Har vel også TN-nett her hjemme og måler 230V imot jord på den ene fasen og 0V på den andre. Dette er nok også normalt da det er 440V tre-fas som blir brukt og den ene nøytralen (N) er lagt til jord (PE) også får man strøm fra den ene fasen.
Om det er feil på TN-nett så vil det også oppføre seg som et IT-nett som jeg har forstått det. Har du målt Volt fra fasene i stikk imot jord hjemme?
 

larkus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2019
Innlegg
52
Antall liker
11
230V mellom ene fasen og jord. 0V på den andre.
 

larkus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2019
Innlegg
52
Antall liker
11
Mer målinger:
78V mellom TV chassis og jord i stikkontakt når ingenting er koblet til TV'en. Det er målt på ytterkappe plugg på HDMI kabel som er koblet til TV. Det skal vel tilsvare chassis/jord.
Når Tv boks kobles til med HDMI kabel måles det 93V mellom Tv og jord i stikkontakt.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Jeg har også 100V mellem apparaterne her i Danmark.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Endnu en grund til at koble alt sammen, og tilslutte strømkabler til sidst.
En sikker måde at ødelægge HDMI ind/ud på tv/bluray er at skifte kabel, mens begge er tændt :)
Har haft samme problem med kabel-tv. Gav en ordentlig gnist, når antennekablet blev sat i TV.
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Galvanisk skille mellom Blue ray og dac ved hjelp av optisk kabel kan kanskje hjelpe?
 

larkus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2019
Innlegg
52
Antall liker
11
Har ikke optisk utgang på Blu Ray (Marantz UD7007), kun coax. Blu Ray lyd og TV-lyd sendes fra TV til DAC via optisk. Blu Ray spilleren brukes også til CD-lyd via xlr-utgangene på spilleren.
Problemet her er vel egentlig den avsindig høye chassis-spenningen på TV. Det var likedan på min forrige Samsung-TV. Hvordan oppstår forresten denne høye chassis spenningen i TV'en? Det dreier seg om 50 Hz AC.
 

larkus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2019
Innlegg
52
Antall liker
11
Er det noen andre som har like høy spenning mellom TV-chassis og jord?
Måles enkelt mellom f.eks. TV'ens antenneinngang og jord i stikkontakt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Vær nå obs på at når man måler med dagens multimetre med 1G+ i målemotstand, så er det ikke nødvendigvis en reell spenning man måler, men kapasitivt overførte spenninger som bare eksisterer mellom kretselementer med høy motstand.... hvis det derimot stikker i fingrene er det kanskje andre ting på gang...
 

larkus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2019
Innlegg
52
Antall liker
11
Det sitrer bra i fingerspissene når jeg tar på antenneinngang og forsterkershassis samtidig.
 

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
433
Antall liker
116
Er det tv tilkobblet? Isåfall er chassis på tv synderen..
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Gamle TV-er hadde ofte chassis koblet mot ene nettfasen. men dagens TVer er stort sett å regne for en spesialbygd confuser, med normal strømforsyning. Dersom man er koblet til kabel-TV via coaxnett, har dette av og til vært et problem... Galvanisk skille på TV-uttaket er å anbefale.....
 

larkus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2019
Innlegg
52
Antall liker
11
Har tv via fiber. Det er garantert TV som er synderen. Når intet er koblet til TV måles det ca. 100V mellom TV og jord i stikkontakt.
Fint om andre kan kontrollmåle på sine egne TV'er.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Det sitrer bra i fingerspissene når jeg tar på antenneinngang og forsterkershassis samtidig.
Noen år tilbake når flatskjermene gjorde sitt inntok var det påkrevd at man koblet en isolator mellom antennekontakten på TV og evt. TV kabelbokser.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Det der høres ikke bra ut. Jeg ville ha levert TVen tilbake og forlangt den reparert før huset tar fyr.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Du sier tidligere at TVen ikke er jordet, da vil vel den naturlig ha et annet potensiale enn jord? Har du prøvd å jorde TVen, eller er det ikke jordet plugg på den?
 

larkus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2019
Innlegg
52
Antall liker
11
Ikke jordet plugg på TV. Dersom TV var jordet ville det naturligvis ikke vært potensialeforskjell mellom TV og andre jordete apparater
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vel, det kunne jo hende du hadde koblet den til en gammeldags kontakt eller noe. Har skjedd meg. Jeg har hatt samme utfordring før, men det var ikke så kraftig at det slo gnister, bare ubehagelig om jeg kom borti TVen og noe annet samtidig. Hvis det er slik at dette er vanlig, så er det jo rimelig tullete.

Regner med Blu-ray spilleren heller ikke er jordet, da?

Men hvis jeg skjønner rett, så er det:

Blu-Ray --> TV (HDMI)
Blu-Ray --> DAC (XLR)
TV --> DAC (optisk)

Hvis DAC er jordet, får ikke BluRay da jord via XLR? Hva er spenningsforskjellen i chassis mellom TV og BluRay, og BluRay og DAC?
 

larkus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2019
Innlegg
52
Antall liker
11
Det er slik:
Blu-Ray --> TV (HDMI)
TV --> DAC (optisk
DAC --> Forsterker (RCA)

TV og Blu Ray er dermed galvanisk adskilt fra resten av anlegget

Blu-Ray, DAC og forsterker er jordet, TV er ikke jordet.
Cd spilles nå ikke på Blu Ray, men på dedikert CD-spiller.
Er det noen som kan kontrollmåle på sin (ujordete) flatskjerm og finne ut om dette er vanlig?
Jeg kadde samme fenomen på min gamle flatskjerm, også Samsung.
Når HDMI kabel kobles mellom TV og Blu Ray er det tydelige blå gnister mellom yttermetallet på HDMI-kontakten og chassis på Blu Ray spilleren.
Og som tidligere sagt, det måles rundt 100V AC.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Det skal IKKE være slik.
Ring en elektriker som kan feilsøke, hvis du ikke kan dette selv.
Tippe du har jordfeil en annen plass i huset/garasjen
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Er det ikke 3-pins IEC plugg bak på den Samsung TVn din?
En Samsung jeg har stående her har det, og jordpinnen i stikkontaken på det er koblet sammen med chassis og f.eks. skjermen på HDMI og USB kontakter på TVn.
Er det bare 2-pins kontakt på TVn så er det vel et sk dobbeltisolert chassis slik at det du kaller "Jord" på TVn egentlig er tilkoblet minus på strømforsyningen inne i apparatet og dermed separat fra nettsiden.
Så potensialet på "Jord" på TVn burde være flytende i forhold til strømnettet uansett om det er til jord eller ene eller andre fasen.
Gammel eller ny TV?
 

larkus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2019
Innlegg
52
Antall liker
11
Ny TV. To-pins kontakt på TV.
Dette er ikke jordfeil.
 
Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Måtte sjekke hos meg. Min TV har også jordet kontakt - da jeg hadde lignende problem, var dette med en båndspiller som stod ved siden av, som hadde ujordet kontakt (så jord gikk til minus, slik @geirendre beskriver). Koblet jeg spilleren til jordet forsterker ble alt ok. Så samme greie, men annet apparat.

Gir ikke det egentlig mening da, at du kan få litt kribling når du tar på jord og flytende jord samtidig? Høy spenningsforskjell, men ikke så mye strøm som går der, ellers hadde du vel vært på riksen nå..
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Sjekket nettopp nå på en ujordet kassettspiller jeg har, akkurat nå er forskjellen 10-12V AC. Men det kan sikkert avhenge av vær, vind, nabolag osv..
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Dette er ikke jordfeil.
Nei, nettopp for det er ikke jord på det TV apparatet.
Chassis og dermed metall rundt de forskjellige kontaktene er koblet til minus fra den interne strømforsyningen i apparatet som skal være galvanisk skilt fra nettsiden og dermed ikke ha noe reelt spenningspotensiale til de.
Tror jeg ville sjekket dette med forhandler av TVn, men de sender deg vel bare videre til kundesupporten hos Samsung.
Bare husk om du ringer til supporten hos Samsung og får en telefonsvarer der som sier at de IKKE tar opp samtalen,
så gjør de det allikevel. (Og alt du sier kan og vil bli brukt mot deg. Ikke spør hvordan jeg vet 😋)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Om det er feil på TN-nett så vil det også oppføre seg som et IT-nett som jeg har forstått det.
Motsatt. IT har begge faser «live» ved 130 V med konstant faseforskjell for å gi 230 V mellom fasene. Ved første jordfeil kortslutter den ene fasen til jord, og man får da noe som ligner på TN med 230 og 0 V. Ved neste jordfeil (første på TN) ryker sikringen. Om første jordfeil er hos naboen kan det hende du får en eller annen mellomting som 180 og 70 V eller lignende.

Jeg har IT-nett i huset og TN på hytta. Forskjellen skaper mer forvirring enn man skulle tro, spesielt når en fase ryker på hovedsikringen og trefase-apparater oppfører seg merkelig.
 
Sist redigert:

larkus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2019
Innlegg
52
Antall liker
11
OPPDATERING!

Har gått litt grundigere til verks. TV er delvis frikjent. Med bare strømkabel tilkoblet måles det 74V mellom TV-chassis og jord i stikkontakt.
Med bare strømkabel tilkoblet måler Blu-Ray 120V mellom chassis og jord i stikkontakt.Det viser seg dessuten at Blu-Rayen (Marantz UD7007) ikke er jordet selv om den har IEC nettbrønn. Kun to pinner i nettbrønnen. Kan det være en ide å skifte til nettbrønn med tre pinner og jorde chassis på den?
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Nå gjetter jeg vilt her, men kan det være at Marantz med vilje ikke har jordet kontakt, for å unngå ev jordingssløyfe ved tilkobling via vanlige kabler? Ikke at det har så mye å si i ditt tilfelle.. Hvis du kobler chassis til jord, så bør du vel samtidig koble det fra returstrømmen. Høres ut som potensiell hodepine..😬 Er det ikke enklere å jorde den ved å snike en RCA kabel fra den og til forsterker, (hvis den har RCA ut)?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Har du en god gammeldags prøvelampe? Poenget er at med en pære i serie når du måler - så trekker du litt strøm og kan avklare om det er en reell jordfeil eller om det er en kapasitiv kobling.
 

larkus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2019
Innlegg
52
Antall liker
11
Pære fra 4.5V led lommelykt lyser veldig svakt når den kobles mellom chassis og jord. Kan det forresten være jordfeil når det måles 0V og 230V mellom fasene og jord i stikkontakt? Nettet er TN-S
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
TN-S skal ha 230 V (live) og 0 V (neutral) mellom faser og jord. Jordfeil på TN er bzzzt - sikringen ryker (forhåpentligvis).

At prøvelampe lyser mellom chassis og nettjord er litt urovekkende, synes jeg, men jeg er ikke elektriker. Jeg har en liten Yamaha THR practice amp som også gir en tydelig vibrerende følelse når jeg tar på chassis med dingsen på. Den har også en flat to-polet eurokontakt uten jord. Ved anledning skal jeg sjekke hvilken spenning og hvor mye strøm som går der på hhv IT og TN-nett.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Pære fra 4.5V led lommelykt lyser veldig svakt når den kobles mellom chassis og jord. Kan det forresten være jordfeil når det måles 0V og 230V mellom fasene og jord i stikkontakt? Nettet er TN-S
LED pære kan jo være en helt vanlig LED som faktisk kan gi bra lys uten at jordfeilbryter når limit på 30mA.
 
Topp Bunn