På tur og reise (Stor)Byferie

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Regner med at det er mange bereiste blant dere, og jeg søker derfor tips til hvilke byer som er verdt å besøke. Det må absolutt ikke være den største byen, men ihvertfall stor nok til at man kan være der en god langhelg uten å gå lei.

Tanker om denne turen:

Det blir ikke tur før sensommer eller høst.
Bør ikke være for lang reisetid. (maks 3-4 timer reisetid tenker jeg?!)
God mat og vin er hovedmål med reisen.
Er et stort + om det er noenlunde rimelig i forhold til norske priser.

Jeg har allerede vært i Roma, London, København, Stockholm og Paris. (Roma fortjener for øvrig flere besøk)

Jeg har tenkt litt på Barcelona (som alle andre dessverre reiser til), og muligens San Sebastian eller Bordeaux f.eks.

Kan nevne at Berlin har dukket opp som et hett tips, men er det så bra som mange sier tro?! Det er ihvertfall rimelig og kort reisetid.

Eller hva med Krakow, Warszawa og uendelig med andre byer østover?

Egen erfarte opplevelser og tips mottas med takk!

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.123
Berlin er bankers.

For mat er det lite som slår San Sebastian men litt kukent med reisetid.

Jeg er veldig pro berlin. Det er kjapt å reise dit, det er billig der og uansett hva du måtte ønske finnes det der. Dog ganske døllt i ølveien, men utover det er det top notch. De aller beste restaurantene ligger gjerne i vest-berlin som er en del av byen man ellers ikke oppsøker.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Praha er en flott by. Bor man i gamlebyen er det gangavstand til severdighetene med god mat og drikke. Man kan også titte på bygningen der fenomenet defenestrasjon for alvor ble kjent. Resultatet ble 30-årskrigen, der svenskene var en stormakt under Gustav Adolf helt til han ble drept i kamp.

https://no.wikipedia.org/wiki/Defenestrasjon

Sikkert mange her inne som kan fortelle mer om Praha enn meg. Jeg skal i alle fall tilbake. Mye god mat og drikke også.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Norwegian flyr direkte til Bilbao fra juni til midten av august. Direktebuss fra flyplassen og til San Sebastian tar så vidt over en time. Eller er det rimelige Lufthansabilletter med mellomlanding hele høsten med reisetid ned til 5 timer (+bussturen).

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.326
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Ser at Praha er nevnt, og, ja, det er en spennende by.
Men Budapest er minst like mye verdt et besøk.
Tenker man seg Polen, har man mulighet til å få et sterkt møte med f eks Auswich (eller hvordan det nå skrives) og Birkenau. Besøk der setter sterke spor i sjelen!
Og så finnes der noen saltgruver utenfor Krakow som kan være verdt et besøk.
Hører rykter om at mange liker seg i både Berlin og Barcelona.

Reykjavik (og igrunnen mye av hele Island) kan kanskje være av interesse.

Til syvende og sist er det jo litt avhengig av hva en ønsker å sitte igjen med etter besøket....

mvh
Proffen

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.202
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Wien. Mat, vin, musikk, arkitektur, og alt innenfor 1500x1500m

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg vil foreslå Lisboa. Det er kanskje den byen i Europa jeg liker best. Mat, vin og uteliv står ikke tilbake for mye. Prisnivået er kanskje det hyggeligste av noen hovedstad i vesteuropa.

Ellers er Berlin også en bankers. Kanskje ikke så trivelig og pen, men spennende og variert med mange ulike bydeler med sine egne særpreg. Her får man mange byer på en gang. Vanskelig å bli lei Berlin.

Bordeaux som er nevnt er jo en staselig by og verdt et besøk, men med mindre det skjer noe spesielt der når man skal reise så er det kanskje mer spennende reisemål sånn generelt. Ikke en by som står høyt på listen over byer jeg må besøke flere ganger. Marseilles er kanskje mer spennende om man vil bevege seg litt utenfor allfarvei.

Hvis mat virkelig er det viktigste trenger man ikke reise lenger enn til København. Det er jo også en trivelig by, om enn lite eksotisk for oss nordmenn.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.990
Regner med at det er mange bereiste blant dere, og jeg søker derfor tips til hvilke byer som er verdt å besøke. Det må absolutt ikke være den største byen, men ihvertfall stor nok til at man kan være der en god langhelg uten å gå lei.

Tanker om denne turen:

Det blir ikke tur før sensommer eller høst.
Bør ikke være for lang reisetid. (maks 3-4 timer reisetid tenker jeg?!)
God mat og vin er hovedmål med reisen.
Er et stort + om det er noenlunde rimelig i forhold til norske priser.

Jeg har allerede vært i Roma, London, København, Stockholm og Paris. (Roma fortjener for øvrig flere besøk)

Jeg har tenkt litt på Barcelona (som alle andre dessverre reiser til), og muligens San Sebastian eller Bordeaux f.eks.

Kan nevne at Berlin har dukket opp som et hett tips, men er det så bra som mange sier tro?! Det er ihvertfall rimelig og kort reisetid.

Eller hva med Krakow, Warszawa og uendelig med andre byer østover?

Egen erfarte opplevelser og tips mottas med takk!
Hva er reisefølget, alene, par eller guttetur? Man har jo gjerne også litt forskjellige preferanser om man er 25 eller 50 år. Utover gode (og rimelige) mat og vinopplevelser, hva er ellers viktige ingredienser, historie, kultur, kunst, party?

Hvis du har tenkt å reise i august eller første halvdel av september så hadde jeg personlig styrt unna byer som Barcelona, Lisboa og Roma da de fortsatt er rimelig pakket med turister, og heller kikket lenger øst. Tallin, Riga, Vilnius, Warszawa, Krakow, Praha og Budapest er alle veletablerte langhelgstorbyer. Hvis du vil litt utenfor lysløypen så er Beograd og Sarajevo uoppdaget for nordmenn flest. Det er nesten umulig å ikke både spise og drikke særdeles bra i begge for en brøkdel av Barcelona, og de har rikelig med ting å både se og gjøre. For litt mer perspektiv på ting, mens man samtidig spiser og drikker godt til ingen penger, så har man jo også Kiev, Lviv og Odessa i Ukraina, samt Chisinau i Moldova.

6

65finger

Gjest
Bilbao er en fin og forholdsvis kompakt by med super mat alle prisklasser

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Flere gode tips har kommet ser jeg! Noen som forventet, og andre "ukjente" perler. Jeg kan nevne at reisefølget består av meg (41 år) og min kone som for øvrig jobber på Vinmonopolet. (vi er svært interessert i vin)

Hovedmål med reisen er god mat og drikke....rett og slett. Med årene har vi blitt mer interessert i arkitektur og historie også, så om vi får med oss litt av dette i tillegg så blir det en finfin bonus.

Tanken er å reise en onsdag eller torsdag med retur søndag, fordi det blir minst styr for dem som må passe på mine 2 barn.

Pris er også et tema, men jeg har så langt ikke noe budsjett på dette. Det er også fint om ikke 2 dager går bort i reisetid, siden vi bare har 4-5 dager til rådighet.

Takk så mye så langt! Jeg har mye godt lesestoff på nett i vente ser jeg :)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.852

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Dresden. - Min absolutte favorittby i Europa.

Fly til Berlin eller Praha og det er kun snakk om halvannen times busstur sør eller nordover.
I Dresden bor man som Obama - selvfølgelig - på Tachenbergerpallet Kempinski, nordeuropas
beste hotel - uten at det er skremmende dyrt. En kulturby uten like med Semper Oprer og
en blandingsarkitektur av bygninger fra 1500-tallet, DDR-arkitektur og moderne bygg i glass
og stål.

I tillegg har man en mengde andre attraksjoner som Grune Gewølbe - de Saxiske keisernes
"skattekammer" (kanskje mest for fruen), de statlige kunstsamlinger (med fokus på de gamle
hollandske og italienske mestrene) osv. osv.

Dessuten er det en viss kobling til vin, da Saxen er det nordligste distriktet der det har vært vedvarende
produksjon av rødvin. Ikkenoe som kan sammenlignes med mer sydlige vinmarker, men fantastisk godt
sammen med (Wiener-) Snitzel mit Spargel (aspargis) som konsumeres lokalt. Berlin og Phaha (i Pilsen)
handler til sammenligning - bare om øl.

Du kan lese om et av mine besøk til Dresden, her ( side 68 ) : http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/34_innhold.pdf

https://www.kempinski.com/en/dresden/hotel-taschenbergpalais/
https://www.semperoper.de/
Staatliche Kunstsammlungen Dresden*-*Historisches Grünes Gewölbe
Staatliche Kunstsammlungen Dresden*-*Zwinger mit Semperbau

God tur.

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.228
Sted
moelv
Torget vurderinger
3
Det du søker finner du i Budapest. Topp kvalitet på mat og drikke pluss en kompakt flott by med alle muligheter. Flotte bad også. Prisnivået er særdeles hyggelig.
Reis med tom koffert om du skal handle. Praha og har kjedelig mat i forhold.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
La meg slenge på Bologna her. Fantastisk by for mat og kultur.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.990
Flere gode tips har kommet ser jeg! Noen som forventet, og andre "ukjente" perler. Jeg kan nevne at reisefølget består av meg (41 år) og min kone som for øvrig jobber på Vinmonopolet. (vi er svært interessert i vin)

Hovedmål med reisen er god mat og drikke....rett og slett. Med årene har vi blitt mer interessert i arkitektur og historie også, så om vi får med oss litt av dette i tillegg så blir det en finfin bonus.

Tanken er å reise en onsdag eller torsdag med retur søndag, fordi det blir minst styr for dem som må passe på mine 2 barn.

Pris er også et tema, men jeg har så langt ikke noe budsjett på dette. Det er også fint om ikke 2 dager går bort i reisetid, siden vi bare har 4-5 dager til rådighet.

Takk så mye så langt! Jeg har mye godt lesestoff på nett i vente ser jeg :)
Hvis dere er interesserte i vin så er det vel greit å dra til land hvor god vin produseres? Balkan begynner etterhvert å få på plass en rekke toppviner, hvorav de fleste konsumeres lokalt og aldri kommer så langt som til Polet. Ikke så rart gitt at de stort sett har like gode klimatiske betingelser som Italia og Spania. Om du klarer å skvise turen til onsdag-mandag så har Norwegian direktefly for en billig penge til Beograd. Da er dere der fra Gardemoen på under tre timer. Med et kjøkken basert på ferske råvarer når de er i sesong så er sensommer eller tidlig høst i Beograd fantastisk. Ikke noe problem å få seg en god treretters med en utmerket flaske vin og kaffe avec til 300 kroner. Og det for to personer.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg håper å komme meg til Tbilisi i løpet av 2017-2018. Vinen skal vel ha oppstått i Georgia og i følge en populær myte ble georgierne sittende å spise og drikke i tiden etter skapelsen mens resten av verdens folk sørget for å skaffe seg et land. Georgierne var svært fornøyd selv om alle landene nå var opptatt og komplimenterte Vår Herre med skaperverket. Det endte med at Vår Herre ga georgierne det vakreste landet som han egentlig hadde tenkt å beholde selv. Når det gjelder historie med tilhørende arkitektur er det bare å begynne å Google!

Litt mer plundrete og tidkrevende å komme seg til, dessverre.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.990
La meg også legge til Ljubljana, og sannsynligvis (i alle fall blant nordmenn) Europas mest underkjente vinland - Slovenia. De har et like underkjent kjøkken, hvor de på en unik måte kombinerer det beste av Balkan og Adriaterhavets råvarer med habsburgsk finesse.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.990
Jeg håper å komme meg til Tbilisi i løpet av 2017-2018. Vinen skal vel ha oppstått i Georgia og i følge en populær myte ble georgierne sittende å spise og drikke i tiden etter skapelsen mens resten av verdens folk sørget for å skaffe seg et land. Georgierne var svært fornøyd selv om alle landene nå var opptatt og komplimenterte Vår Herre med skaperverket. Det endte med at Vår Herre ga georgierne det vakreste landet som han egentlig hadde tenkt å beholde selv. Når det gjelder historie med tilhørende arkitektur er det bare å begynne å Google!

Litt mer plundrete og tidkrevende å komme seg til, dessverre.
Elsker Georgia og har vært der mange ganger. Både landet, hovedstaden, mat og vin er et sant eventyr. Som legenden sier så kan man i alle fall bare glemme å få særlig mye gjort etter en god gammeldags georgisk lunsj.

Men som du sier, så er det dessverre noe plundrete å komme seg dit. Som jeg har påpekt til det kjedsommelige til mine mange georgiske venner så har de et enormt potensiale for europeisk langhelgturisme året rundt. Men da må de legge til rette for det med flytider som gjør at det er mulig å både ankomme og reise fra Tbilisi på andre tidspunkt enn midt på natten.

Om du først tar deg dit og er glad i god vin, så kan du ikke gjøre mye feil ved å ta inn på et av mine favoritthotell i Tbilisi, vidunderlige Vinotel.

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.990
Som vinentusiast gjør man heller ikke de store feil ved å legge en tur verdens største (om ikke nødvendigvis beste) vinsamling i Milestii Mici like utenfor Chisinau. Selv mange år med politisk vanstyre har ikke klart å ødelegge kvaliteten på noen av landets beste vingårder som Cricova og Purcari. Og så er jo landet så lite at man greit kan ta en dagstur til Tiraspol, hovedstad for den sovjetiske temaparken Transdniester, og hvor de produserer noe av den beste brandyen man får vest for Yerevan.

Milestii-mici-31.jpg

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.990
Dra til Napoli og bo her: Hotel in Napoli Hotel Napoli Hotels in Napoli Hotels Napoli Accommodation Napoli Accommodation in Napoli
God vin og god mat finner du lett og de har til og med god pizza.8)
Napoli er så absolutt blant Italias mest fascinerende storbyer. Kaotisk på sjarmerende vis, og overlever du og bilen en uke i trafikken uten en ripe så kan man trygt leie og kjøre bil hvor som helst ellers i Europa. Skal man sør for Roma holder jeg personlig kanskje en knapp på Palermo. Napoli kan bli vel full av pizzaturister.

U

Utgatt24668

Gjest
Vi er også svært vininteressert og vil umiddelbart anbefale San Sebastian. Et annet godt tips er å stikke til Sicilia og besøke Frank Cornelissen - med en overnatting på Lipari etterpå (hutigbåt). Noe annet som ikke er nevnt her er faktisk Venezia: Bo på Lido - slik at dere har tilgang på hyggelige hoteller og frisk sjøvann og stikk inn til Venezia på kveldene. Her har dere tilgang på en rekke gode viner fra Veneto - f.eks. en del ukjente perler fra kollene i Veneto - anbefales på det sterkeste:

https://www.viator.com/tours/Venice...all-Group-Day-Trip-from-Venice/d522-2635TOUR1

Så har vi Kroatia som også er mer og mer kjent for sine viner og naturviner - der Norwegian etterhvert har flere destinasjoner.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.574
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Dra til Napoli og bo her: Hotel in Napoli Hotel Napoli Hotels in Napoli Hotels Napoli Accommodation Napoli Accommodation in Napoli
Napoli er så absolutt blant Italias mest fascinerende storbyer. Kaotisk på sjarmerende vis, og overlever du og bilen en uke i trafikken uten en ripe så kan man trygt leie og kjøre bil hvor som helst ellers i Europa. Skal man sør for Roma holder jeg personlig kanskje en knapp på Palermo. Napoli kan bli vel full av pizzaturister.
Jeg er enig med deg i at Palermo også er en interessant og trivelig by, men det tar litt lenger tid å reise dit. Det kan bli litt stressende bare for en weekendtur. Men her er i hvert fall stedet å bo i Palermo: Eurostars Centrale Palace Hotel in Palermo - Official Website

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.990
Jeg er enig med deg i at Palermo også er en interessant og trivelig by, men det tar litt lenger tid å reise dit. Det kan bli litt stressende bare for en weekendtur. Men her er i hvert fall stedet å bo i Palermo: Eurostars Centrale Palace Hotel in Palermo - Official Website
Ekstra flytid fra Norge kan da ikke være all verden fra Napoli til Palermo?

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.574
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Ekstra flytid fra Norge kan da ikke være all verden fra Napoli til Palermo?
Vel, trådstarter spesifiserer maks 3-4 timer reisetid. Oslo til Napoli kan du greie på litt over 4 timer med en mellomlanding i Munchen. I følge Finn tar det i praksis nesten dobbelt så lang tid til Palermo.

Topp Bunn