Stopper du butikktyven?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.370
Hvis du observerer en?

Var nettopp på Rimi. Inn kom en unggutt på 16-17 år. Jeg så at han tok 2-3 ølbokser og skjønte hva som kom til å skje. Akkurat...rundt hjørnet og da han tittet frem igjen var ølboksene borte og jakka var desto større. Da han entret kassa stoppet jeg ham og lurte på om han ikke skulle betale. Han lurte på hvorfor jeg blandet meg inn i dette, hva jeg hadde med det å gjøre?
Vel, etter en liten samtale satte han ølboksene tilbake, handlet en tyggis og gikk ut.

Jeg handlet meg ferdig og gikk ut. Gjett hvem som stod og ventet på meg? Gutten var skikkelig aggresiv og lurte på om jeg lekte snut? Begynte å lure på om han skulle slå meg ned, så aggresiv var han.
For ikke lenge siden kom en rusmisbruker inn i samme butikk, jeg observerte at han tok en 6-pack med øl og strebet mot kassa, og jeg ropte ut "butikktyv", da la han på firsprang ut. Jeg observerte at ingen av kundene ved kassa løftet en finger for å stoppe han.
Men slik er det gjerne blitt. Vi bryr oss ikke med sånt, det er liksom ikke vår sak. Heller ikke når folk blir slått ned på gata, vi går forbi og håper at nestemann tar seg av saken.

Er det moralsk riktig å stoppe butikktyver, eller skal vi la det passere?

R

rico

Gjest
Hvis en sannsynligvis havner på legevakten etterpå så lar man heller fyren ha de øla, det er mange gærne folk der ute..

Synes det er verre at vi bare står og ser på folk som ligger skadet/ikke i stand til å ta vare på seg selv uten å hjelpe, det koster lite å trø til da. (så lenge en ikke sier noe til vedkommende som slo han ned...)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.370
rico skrev:
Hvis en sannsynligvis havner på legevakten etterpå så lar man heller fyren ha de øla, det er mange gærne folk der ute..
Gutten sa gjentatte ganger hvorfor i faen jeg brydde meg med hva han gjorde. Han var tydeligvis ikke vant med det! Og det var nok ikke første gang han var ute på denne type "handlerunde".

Men saken er den at jeg syns butikkinnehaveren som er en ung kar på rundt 30 er en hyggelig og serviceinnstilt kar. Jeg bruker ofte å slå av en prat med ham. Jeg vet at det ikke er fett å drive kolonialbutikk i dag for detaljistene. Han jobber mye for den helt ordinære lønna han har. Og for hver ølboks som blir stjelt må han selge ganske mange av samme type for å gå i "break even".
Er det da rettferdighet i at folk bare skal forsyne seg av hans fortjeneste?

Man skal alltid se seg selv i andre.

R

rico

Gjest
Jeg tenkte vel ikke på din episode spesielt, tenkte vel heller generelt på hvorfor folk ofte står og ser på, evenuelt ser en annen vei. De fleste av oss ser nok episoden/folka litt an før vi eventuelt griper inn.

Selvfølgelig er det ikke riktig at noe stjeler av fortjenesten til en som driver butikk, det sier seg selv trodde jeg.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Forbilledlig er det nærmeste jeg kan komme i beskrivelse av ovennevnte handling, Espen.

Hadde flere reagert på den måten du beskriver ville det blitt merkbart vanskeligere å være kjeltring.

Mvh

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
393
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Min søster og svoger våkna her en natt denne uka at det var noen på utsiden. Han kasta seg i tøfla og ute stod det 3 stykker med de nye passat sommerfelgene. min svoger ringte straks politiet og de var der på 3 min. Han hadde grepet en snø skuffe i opphisselsen men valgte og trekke seg unna. I løpet av 1 time var de tatt med GOD hjelp av en hundepatrulje som snuste de opp som om det var trøffel. Det viste seg at dette var litauere som hadde herja nabolaget og omegn i flere uker. Politiet var og er veldig enige om at innblanding ikke er og anbefale.
Dette er jo ikke en butikk naske historie men alikevel. du vet aldri hva slags mennesker du griper inn overfor.
Litauerne ble stilt overfor fengslingsmøte dagen etter og får sin straff, og blir deretter skippa hjem. All honnør til politiet i denne situasjonen for kjapp utrykkning og resultat... Dette var tøffe kriminelle som ikke hadde hadde nølt et sekund i en pressa situasjon.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.370
Delle skrev:
Forbilledlig er det nærmeste jeg kan komme i beskrivelse av ovennevnte handling, Espen.

Hadde flere reagert på den måten du beskriver ville det blitt merkbart vanskeligere å være kjeltring.

Mvh
Hadde han vært 18 så skulle jeg gitt ham en 50-lapp så han kunne kjøpt seg et par øl. Tenker han skulle blitt litt stuss da.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
600
Torget vurderinger
3
Syns det står respekt av din ikke-likegyldighet Espen R,likegyldighet er noe av det verste som fins,er tydeligvis mye lettere å snu seg vekk i disse dager :-[ Men er skjønt enig,man veit aldri hva man riskerer,mange gærne folk dessverre,dem tar ikkje 5 øre førr å ta dæ..har ofte et gjeng med likesinnede hjelpere rundt neste hjørne også..
mvh Filip

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Hvis din reaksjonsmåte hadde vært regelen og ikke unntaket hadde vi kanskje hatt et litt annerledes samfunn i dag. Det er alt for få som bryr seg så lenge det ikke går ut over dem selv.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.370
Tubesnake skrev:
Hvis din reaksjonsmåte hadde vært regelen og ikke unntaket hadde vi kanskje hatt et litt annerledes samfunn i dag. Det er alt for få som bryr seg så lenge det ikke går ut over dem selv.
Til slutt går det ut over dem selv.
Alt begynner i det små. Vi kan vel ikke la barna våre få lov til å tilegne seg sånne dårlige vaner?

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Har aldri vore bevisst vitne til butikknasking. Men;

med unntak av ein situasjon, der eg vart trua med våpen (der einaste rette løsning for meg var å trekke seg unna og ringe), har eg stort sett holdt meg til god gammaldags verbal irettesettelse.

Dette går ofte, til min til tider store overraskelse, tilsynelatande inn.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
393
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Snickers

problemet for omdømmet til politiet er at man stort sett kunn hører om det negative. når det faktisk kommer frem noe positivt si er det sånne som deg som gjør dette til en umulig oppgave mot negativitetsslarvet. johannessen har herved min fulle støtte...

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.220
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Med Politiets lave prioritering/bemanning/interesse, burde borgervern vært innført som lovlig alternativ.

Arne K

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg synes trådstarter tar opp noe veldig interessant her, både det situasjonsbestemte i butikktyveriet, men på et makronivå mener jeg problemet er, som flere av dere har påpekt at den jevne person er likegyldig til ting som ikke direkte påvirker ens egen tilværelse. Dette er et stort problem i samfunnet!

La meg eksemplifisere litt:

1. Foreldre som skylder på skolen for at deres barn er "drittsekker", om de i det hele tatt vil innse at barna deres har problemer.

2. Folk som kaster søppel på gaten når det er snakk om ti meter til en søppelbøtte.

3. Butikktyveri

4. Mennesker som ikke stemmer ved valg, om det er storting, kommunevalg, valg av tillitsvalgt på jobb/skole...

Kunne fortsatt lenge her, men det er ikke nødvendig. I det man er passiv tilskuer er man ansvarlig for det som blir gjort, om man enten ringer politiet, eller hva man gjør, så har man et ansvar for sitt eget samfunn.

Kanskje å dra sammenligningen litt langt, men jeg mener at linjene fint kan trekkes mellom passivitet i samfunnet, manglende deltakelse i demokrati, manglende respekt for andre og andres eiendom.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.370
Det som er tankevekkende for meg i denne saken er den likegyldigheta som tilsynelatende råder. Så lenge det ikke er mitt, så skal en liksom ikke bry seg. Da jeg hadde denne samtalen med gutten inne i butikken så gjentok han stadig hvorfor jeg brydde meg med dette, hva denne saken angikk meg? Implisitt i argumentasjonen hans så var argumentet hans at så lenge ikke JEG ikke led noe, at ikke jeg tapte noe, så hvorfor skulle jeg bry meg?

Etter at gutten gikk ut av butikken kom betjeninga bort og ville snakke med meg. De takket meg veldig for at jeg sa ifra. Underliggende kunne jeg tolke at dette ikke var noe de hadde forventet at noen skulle gjøre, de var lettere sjokka virket det som.

Noen vil sikkert argumentere med at butikknasking er da lite å bry seg med, la nå rusmisbrukerne ta noen øl slik at de kommer seg gjennom dagen.
Men de fleste store tyver har engang vært små tyver. Å urettmessig ta fra andre er nå galt uansett, lite eller mye. IMO.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.370
tore_v1 skrev:
Jeg synes trådstarter tar opp noe veldig interessant her, både det situasjonsbestemte i butikktyveriet, men på et makronivå mener jeg problemet er, som flere av dere har påpekt at den jevne person er likegyldig til ting som ikke direkte påvirker ens egen tilværelse. Dette er et stort problem i samfunnet!
Nettopp!
Jeg skrev siste innlegget mitt mens du postet ditt! ;)

Topp Bunn