Stol på ørene!

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.907
Antall liker
4.417
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
jeg selv kommer aldri til å bli noen teknikker reint faglig såpass vet jeg . så der kommer øra mer til nytte hos meg som verktøy, men er også åpen for at det vil alltid være mye å justere på utifra akustikken spesiellt, siden jeg ikke selv har roa eller kunskapen enda til å måle, så prøver jeg først og fremst å tenke meg hvor er det jeg vil ha musikerne plassert i forhold til hvor jeg sitter ,hvor føler jeg at jeg har det mest komfortable sete i en konserthall, så prøver jeg bare deretter å bruke det jeg føler logisk til å plassere høyttalerne til dem gir det perpektivet på scenen jeg føler virker/høres logisk ut i forhold til hva jeg opplever live, det skal dog sies at jeg liker best intim konsewrter best der jeg kanskje sitter på 6-7 rad der jeg akk får et overblikk på artisten, men når det sies så vil jo ikke slik justering vil være en fasit på alle type sjangere heller, er det ordentlig heavy metal er det fullt mulig jeg heller ville sittet på 11 rad.
Mvh
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er vel ikke rart Goldmund til slutt måtte fjerne denne fra nettsiden sin :)

WE DO NOT LISTEN

The problem in listening to an Audio component is the automatic compensation made by the brain.

If High-End Audio Manufacturers tell you they have to design their product by listening, it means they believe Audio is Magic and cannot be measured.
Don't believe them. Everything is measurable. So, send them back to school!
When we listen (yes, we do too!), it is only to check one parameter at a time, and only to be able to correlate it with measurement.
You cannot tune a whole product like that.
We, at Goldmund, absolutely never listen to our components before releasing them to the market. But we have a pretty good idea on how they will sound, because we do measure them.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Test har nada værdi uden målinger til bare å verificere en smule.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
selvsagt, gjør som hjertet lyster.
Ahem, hjertet kan ikke stoles på, like lite som ørene. Nei, gjør som hjernen lyster, skal det hete! :D

Dere får høre på musikk, sarte sjeler. Selv elsker jeg å skremme vettet av ungdommer med "Infected Mushroom" med voldsomt SPL fra usaklig mengde membranareal og megawatt. Ingen skal gå fra lytterommet mitt uten å ha fått hjerteflimmer, blødende fra diverse kroppsåpninger og nedsatt syn, helst uhelbredelig blindhet. Deres kropp skal fortsatt ristes av sjokk når de legger seg i senga si om natta! >:D
 
M

MarkusH

Gjest
Hører med øra og driter i hva andre måtte mene, føler jeg har kommet langt med det også. :) Så hva dere måtte si betyr ingenting for meg. :p
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.395
Sted
Østfold
Jeg stoler på ørene mine, men jeg stoler ikke på at ørene mine kan stille så presise diagnoser at jeg klarer meg med ørene for å forbedre ting. Da hjelper jeg til med måleutstyr. Når jeg visualiserer et problem ved hjelp av måleutstyr er det også langt raskere og mer nøyaktig å benytte det samme måleutstyret i prosessen med å fjerne feilen. Der kommer ørene til kort, blant annet fordi resultatene av hva jeg tror jeg hører varierer over tid, mens måleutstyret stort sett gir eksakt samme resultat uansett hvor trøtt og utmattet jeg selv måtte være.

Men om jeg hører noe jeg liker trenger jeg ikke måle for å sjekke om jeg liker det. Om jeg liker det over tid, og ikke føler at noen svakheter blottlegger seg, så måler det som regel også forrykende bra. Hvis jeg over tid begynner å bli mindre og mindre entusiastisk til det jeg hører vil det som oftest være lett å se det på enkelte typer målinger. Og hører jeg noe jeg virkelig ikke liker er jeg heller ikke i tvil om at det er dårlig. Men for å sirkle inn mer presist eksakt hva feilen er, og hva som kan gjøres for å rette den, er ikke ørene spesielt gode på, selv om de som har målt mye gjerne treffer langt nærmere enn de som er vant til kun å stole på ørene.

Så kort sagt er det vel de som stoler aller mest på ørene som har minst grunn til å stole på ørene sine.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.337
Antall liker
8.426
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det var vel veldig bra sagt.
Dersom påstår dette er vel de som ikke helt har fått opp øra enda:=)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.832
Torget vurderinger
23
"Free your Mind and your Ass will follow"


Det trenger ikke være vanskeligere enn det.​
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Det er viktig å stole på ørene sine i nuet - hørselen blir bare dårligere med årene

"God lyd" er et subjektivt resultatet av samspill mellom produkt, plassering og akustikk + eierens hørsel

Målinger bare bekrefter hvor ille "god lyd" egentlig kan være i en mindre subjektiv framstilling

Det er lett å trives med "god lyd" når erfaringene er begrenset til antall kvm i eget oppsett
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Mange av de som hevder å stole på ørene, gjør jo ikke det. De lener seg på synssansen, og det de vet om et produkt på forhånd, dvs bias. De store forskjellene mange snakker om forsvinner jo når man kun skal bruke ørene til å avgjøre, dvs en eller annen form for blindtesting.

Ellers enig med Snickers. Liker man det man hører, så ikke noe problem. Skal man prøve å identifisere en feil, er det kjekt å gi ørene litt hjelp av måleutstyr. Da kommer man iallefall fortere fram enn å bytte komponenter i vildens sky, om det ikke er akkurat dét hobbyen dreier seg om da.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nå var det ikke meningen at dette skulle bli en for og mot målinger tråd.
Mer en oppvåkning for hvor enkelt sanseapparatet vårt kan lures.
Se gjerne videoen, er mange som kommenterer uten å ha sett den (åpningsinnlegget). Å ha overdrevet tro på sin egen superduper hørsel når man f.eks. får servert på forhånd hva man skal lytte etter er ikke riktig.

Skal man sammenligne med målinger så kan man si at målinger ikke er påvirket av salgslektyre og tullereklame, det er vi. Ihvertfall mange av oss ;)
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Test har nada værdi uden målinger til bare å verificere en smule.
Jo, Drossel, det har en verdi, og den heter underholdningsverdi.
Før jeg selv begynte å lage omtaler, hadde jeg et par engelske favorittblader der jeg etter en periode "kjente" skribentene såpass at jeg kunne relatere meg til det de skrev, fordi jeg også lyttet på musikk på diverse utstyr og holdt det sammen med hva jeg leste. På den måten får man en magefølelse med hva det skrevne ord betyr. Skribentens viktigste oppgave, slik jeg ser det, er å spre gleden ved å eie et godt anlegg, og spille god musikk på det.

MVh
Håkon Rognlien
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.542
Sted
Sørlandet
80% av alle våre sanseinntrykk går gjennom øynene. Fortell det til ørene dine neste gang.

-BB-
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
La oss ikke underslå mikkens nytteverdi selv om ørene er alltid viktigst, for meg. Det er nå engang slik at det er gjennom sistnevnte at musikken kommer til hjernen.

Husker jeg hadde mikken (og REW) i noen mnd. Veldig interessant og lærerikt. Det var nesten som opium. Det gikk ikke lange tiden i mellom før jeg måtte dra den frem igjen, for å bekrefte/avkrefte/forbedre det ene og det andre. Tror derfor det kommer an på folk. Noen greier å ha et avslappet forhold til dingsen og tar den frem når de skal kose seg. Mens andre blir helt hekta på den, klarer ikke å slappe av, slik at det beste hadde vært å ikke ha noe sånn i nærheten i det hele tatt (hvis det er musikken som er hovedmålet). Ikke veldig ulik det som å prøve å slutte å røyke/drikke, altså.;)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ble en litt rar diskusjon, dette her.
tror folk (meg selv inkludert) snakker forbi hverandre i higen etter å få frem (eller score) et poeng.
uten målinger hadde det jo ikke vært mulig å lage hifi.
jeg leser målinger og data som faen jeg, og forsøker etter beste evne å danne meg et inntrykk av hvordan ting vil fungere, før utstyr anskaffes.
dernest kommer det en prosess der ting skal settes opp eller tunes eller kall det hva du vil, og da vil nok de aller fleste la ørene og preferansene sine bestemme.
men også her er målinger et effektivt verktøy for å kartlegge hvor det eventuelt skurrer.
tror ikke det er stor uenighet om dette.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nja... La meg benytte Klipsch Cornwall som utgangspunkt. Det er en høyttaler som umulig kan gi særlig mye cred i en presisjonskonkurranse. Men noen liker det innmari godt, og det finnes det grunner til.
Den er jo målemessig god på vesentlige områder.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nja... La meg benytte Klipsch Cornwall som utgangspunkt. Det er en høyttaler som umulig kan gi særlig mye cred i en presisjonskonkurranse. Men noen liker det innmari godt, og det finnes det grunner til.
Den er jo målemessig god på vesentlige områder.
https://files.computeraudiophile.com/2013/1202/Klipsch_Cornwall_Test_Report.pdf
Skummet bare gjennom testen, men ikke overraskende bekreftende.

Hadde med et par ikke-audiofile (men svært musikkinteresserte) kamerater til messen i Stockholm for noen år siden. Deres erfaring var et Klipsch Cornwall var eneste høyttaler på messen som gjengav instrumenter og stemmer på en måte som gjorde at man følte at det låt som virkeligheten (eller meget god illusjon om du vil). Alt det andre, og inkl. Beolab 90 som også stilte ut, låt mer som farget hifi i deres ører. Hovedårsaken ligger IMO i brukbare horn med hornlading.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.542
Sted
Sørlandet
Her snakker vi håndverk og slik skal en test utføres! 31 sider med en herlig blanding mellom fakta og subjektive meninger. Se og lær folkens! Den dagen hifi skribentene starter med noe lignende skal jeg starte å lese tester igjen.

NOTE ON OBJECTIVE MEASUREMENTS VS. SUBJECTIVE LISTENING EVALUATION

I hope that correlation between objective (measurement), and subjective (listening) results is quite obvious in this test report, i.e. that objective measuring results can only complement subjective listening evaluation and help readers to get more complete information about the loudspeaker being evaluated. Of course it is a clear message of this test report that for the author too, it is "His Majesty The EAR" which is a final, and the most important judge of the percieved sound quality. It must be stressed again that electronic measuring instrument can not replace the ear. But it is also true that measurements, although less important for the average audiophile, are very important, and indispensable tool for every serious research, development, and test engineers.

There is very little chance - if any - to design good loudspeaker with no measurement at all. Many more or less sophisticated measurements can only help us to understand things better. Some of the measuring instruments are even more accurate, and stable than the ear. It is very easy for the frequency generator to generate frequencies with great precision, and for the voltmeter to measure very small changes in voltage magnitude. But all these instruments only enable us to see only a small, actually a differential part of the sound information. They all give us precise but incomplete answers. On the other side the ear, this miraculous Creation and natural perception instrument, never says anything about differential parts which constitute a sound information. The ear is a perceptor, and it just percepts. Of course it is the brain which finally processes, integrates, and evaluates musical information, it is a similar case with the EAR as with EYES which are nothing but miraculous camera - photograph pictures are processed, and "developed" in brains ..… but it would certainly be out of scope of this report to talk about ear anatomy, and physiology of sound perception. My only intention is to express the basic difference between (technical, electronic) measuring instrument and the ear as a natural perception instrument. While electronic measuring instruments measure sound information selectively, the ear (and the brain) evaluate, and assess it integrally. The measuring instrument is a sort of "information differentiator", while the ear, and the brains are "perception integrator, and evaluator".

Mitja Borko


-BB-
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.009
Antall liker
12.889
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg sier som brura; det hjelper ikke om dingsen måler bra, hvis den ikke gjør jobben sin tilfredsstillende.
...og brudgommen sa;
Det hjelper ikke om brura ser bra ut, om hun ikke gjør jobben sin. :p
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Nja... La meg benytte Klipsch Cornwall som utgangspunkt. Det er en høyttaler som umulig kan gi særlig mye cred i en presisjonskonkurranse. Men noen liker det innmari godt, og det finnes det grunner til.
Den er jo målemessig god på vesentlige områder.
https://files.computeraudiophile.com/2013/1202/Klipsch_Cornwall_Test_Report.pdf
Og der fikk jeg meg en gedigen overraskelse for hva leser jeg...?
The loudspeaker sensitivity is defined as sound pressure level (SPL) at specified distance 1.21 meter
(4 feet). The specified value for Klipsch Cornwall is 98.5 dB/1W/4 ft which corresponds to 100 dB/1W/1m.
Measured sensitivity was exactly as specified: 98.5 dB at 4 feet (121 cm), broadband pink noise. It was
quite impressive to see SPL meter needle "dancing" +/ -1 dB around 98.5 dB value.
De er jo viden kjent for sitt overdriv, så dette var faktisk ganske overraskende.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.832
Torget vurderinger
23
Eller som jeg sa til brura i sin tid; - jeg har slutta å måle'n - begynt å veie'n! På den annen side så finnes det jo vektede målinger også.

Audiofil lykke er enkelt - ikke bekymre seg for mye, mål ting dersom du har moro av det, eller det sparer deg for tid (typisk for DIY i høyttalersammenheng) ellers ikke.
Du MÅ stole på ørene - du har ikke noe valg, det er inn der musikken entrer hodet ditt!. Visuelle inntrykk spiller selvsagt inn så det må med i regnestykket det også. Men fremfor alt husk at vi er individuelle og opplevd lyd er subjektiv. Gjelder jo det visuelle også. Det som er stygt for meg er dødslekkert for andre kanskje. Det som er viktig for andre har null eller liten relevans for meg muligens. Slik er det bare.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.395
Sted
Østfold
Og der fikk jeg meg en gedigen overraskelse for hva leser jeg...?
The loudspeaker sensitivity is defined as sound pressure level (SPL) at specified distance 1.21 meter
(4 feet). The specified value for Klipsch Cornwall is 98.5 dB/1W/4 ft which corresponds to 100 dB/1W/1m.
Measured sensitivity was exactly as specified: 98.5 dB at 4 feet (121 cm), broadband pink noise. It was
quite impressive to see SPL meter needle "dancing" +/ -1 dB around 98.5 dB value.
De er jo viden kjent for sitt overdriv, så dette var faktisk ganske overraskende.
Det vil jo fortsatt være rom for ulike tolkninger. Hvor mye spl gir denne høyttaleren fra en 1kHz sinus ved 1W? Pink noise og sinustoner er ulike. Da spørs det hvilken spenning man har målt ved. Om man har stilt inn utstyret på det som tilsvarer 2,828Vrms og måler med pink noise har man veldig mye mer enn 1W i 8 ohm.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Her snakker vi håndverk og slik skal en test utføres! 31 sider med en herlig blanding mellom fakta og subjektive meninger. Se og lær folkens! Den dagen hifi skribentene starter med noe lignende skal jeg starte å lese tester igjen.
Helt enig. Dette er det jeg vil karakterisere som en test. Og man lærer også noen. Noen målingen har selvsagt sine svakheter p.g.a. hvor/hvordan høyttalerne er målt, men det er lett å se gjennom fingrene på og skribenten skriver det også selv.

Men den er kanskje ikke underholdende nok og blir for detaljert for mange?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Her snakker vi håndverk og slik skal en test utføres! 31 sider med en herlig blanding mellom fakta og subjektive meninger. Se og lær folkens! Den dagen hifi skribentene starter med noe lignende skal jeg starte å lese tester igjen.


-BB-
Herregud, gi meg betaling så jeg kan leve av å skrive om hifi, så skal vi nok få til noe. Men inntil den dagen det skjer, blir det med lettbent underholdningslitteratur! :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det finnes ingen produsent som ikke måler. Til dels ganske fancy måleutstyr.
Dyktige konstruktører og dyktige "målere".
Så kan noen komme med ørene sine.
Se innom noen av forsterkerprosjektene her.
Veldig godt dokumentert med målinger gjennom hele prosessen. Hele tiden for å oppnå bedre resultat.
 
Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.542
Sted
Sørlandet
Herregud, gi meg betaling så jeg kan leve av å skrive om hifi, så skal vi nok få til noe. Men inntil den dagen det skjer, blir det med lettbent underholdningslitteratur! :)
Jeg er villig til å betale for kvalitetslesestoff som tilbyr dybde (fordypning). Bredden i dag er ENORM med fri og tilnærmet gratis tilgang til informasjon.

-BB-
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Eller som jeg sa til brura i sin tid; - jeg har slutta å måle'n - begynt å veie'n! På den annen side så finnes det jo vektede målinger også.

Audiofil lykke er enkelt - ikke bekymre seg for mye, mål ting dersom du har moro av det, eller det sparer deg for tid (typisk for DIY i høyttalersammenheng) ellers ikke.
Du MÅ stole på ørene - du har ikke noe valg, det er inn der musikken entrer hodet ditt!. Visuelle inntrykk spiller selvsagt inn så det må med i regnestykket det også. Men fremfor alt husk at vi er individuelle og opplevd lyd er subjektiv. Gjelder jo det visuelle også. Det som er stygt for meg er dødslekkert for andre kanskje. Det som er viktig for andre har null eller liten relevans for meg muligens. Slik er det bare.
Liker folk lyden hos deg?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.832
Torget vurderinger
23
Det må du nesten spørre de om!
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Nja... La meg benytte Klipsch Cornwall som utgangspunkt. Det er en høyttaler som umulig kan gi særlig mye cred i en presisjonskonkurranse. Men noen liker det innmari godt, og det finnes det grunner til.
Den er jo målemessig god på vesentlige områder.
https://files.computeraudiophile.com/2013/1202/Klipsch_Cornwall_Test_Report.pdf
Jeg prøvde å finne denne for noen uker siden, uten hell. Takk :)

Jeg har vært Cornwall-fanboy i ca. seks år nå, og har hele tiden hatt en generell følelse av at mange/de fleste fnyser litt når man nevner CW i hifi-sammenheng.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Her snakker vi håndverk og slik skal en test utføres! 31 sider med en herlig blanding mellom fakta og subjektive meninger. Se og lær folkens! Den dagen hifi skribentene starter med noe lignende skal jeg starte å lese tester igjen.


-BB-
Herregud, gi meg betaling så jeg kan leve av å skrive om hifi, så skal vi nok få til noe. Men inntil den dagen det skjer, blir det med lettbent underholdningslitteratur! :)
Betaling? Jammen er du storforlangande!
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.247
Antall liker
4.385
Torget vurderinger
0
Nytt jungelord:

-det er lett å høre at noe låter bra
-det er lett å høre at noe låter dårlig
-det kan være vanskelig å høre hvorfor noe låter bra
-det kan være vanskelig å høre hvorfor noe låter dårlig
-det kan være vanskelig å se på målingene hvorfor det låter bra
-det kan være lett å se på målinger hvorfor noe låter dårlig
-det kan være lett å se på målingene hvorfor det låter bra
-det er veldig vanskelig å få noe til å låte bra selv om man bruker øra, målinger eller begge

:)
 
Topp Bunn