Stjeler trafoen effekt?

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Innlegg
40
Antall liker
0
Jeg har en strømtransformator, eller regenerator, hvor det står å lese 0.45 kva (ikke 0.45 kwa altså). På den har jeg en dac og en integrert Musical Fidelity kW500 forsterker, som har separat strømforsyning og 2x500 watt i 8 ampere.

Tidligere hadde jeg det problemet at sikringene i huset gikk da jeg slo den på, fordi den trakk så mye strøm med en gang. Ved å gå via strømregeneratoren, så fungerer den som en buffer for dette, så jeg er kvitt problemet. Det er hovedårsaken til at jeg bruker den.

Men spørsmålet er, stjeler denne trafoen noe av effekten? Eller er det uansett korrigert via den separate strømforsyningen til forsterkeren?

Aslak
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.585
Antall liker
9.779
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er forskjell på en trafo og en regenerator slik jeg oppfatter det. Svaret er vel at blir den varm, stjeler den effekt. Men regner med at virkningsgraden er høy uansett, så mye er det neppe.
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
880
Torget vurderinger
35
0,45 kva trafo foran en MF KW500 hørtes smått ut...


Mvh
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.938
Antall liker
600
Struping, kaldkveling! Leverer GODT under halvparten av det som forsterkern ville likt å ha.
 

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Innlegg
40
Antall liker
0
Hva er 0.45 kva da? Og hvor mye trenger kw500en?
 

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Innlegg
40
Antall liker
0
Er en relevant test å se om den leverer forskjellig volum på samme "volum" på forsterken?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.195
Antall liker
4.418
Torget vurderinger
1
k for kilo, v for volt og a for ampere dvs kilovoltampere. VA og W er det samme i rent resistiv last. KW 500 er vel på omlag 2X500 W nominelt +/- HT impedans ? Legg til en del faktorer for reell belastning i HT, effekttap, faseforskjell mellom V og A, litt ekstra for headroom, og enda mer for «good measures» så ender du fort opp med 3 til 4 KVA (eller mer) dvs nesten 10X på den du har.

mvh
KJ
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
880
Torget vurderinger
35
KW500 - "power consumption" - 1950W
så det KJ skriver virker veldig fornuftig

mvh
 

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Innlegg
40
Antall liker
0
Da anser jeg saken som enkel! Trafoen må ut!

Da må jeg finne en annen korreksjon for dette med at sikringen går. Det er for plagsomt. Jeg har sikringer type B, så jeg vet at det går å skifte til trege sikringer, type C, eller mer.

Har noen et bedre forslag?

Jeg bruker forøvrig forsterkeren på Magnepan 1.6, så de har mye variasjon i impedansen, så vidt jeg har lest og forstått...
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hadde samme problem som deg. Skulle fyre opp en DIY forsterker med 4 stk 500VA trafoer på en 16A "B" kurs. Sikringen gikk tvert. Byttet så sikring til 16A med karakteristikk "C". Problemet løst. Anbefales! (Finnes også 16A "D" og "K")
 
N

nb

Gjest
aslak_ skrev:
Da anser jeg saken som enkel! Trafoen må ut!

Da må jeg finne en annen korreksjon for dette med at sikringen går. Det er for plagsomt. Jeg har sikringer type B, så jeg vet at det går å skifte til trege sikringer, type C, eller mer.
Det er nok det billigste, men en forsterker som jevnt tar B-sikringer ved påslag vil jeg personlig betrakte nesten som en "feilkonstrukjson"... Koster sikkert rundt en tusing eller to for materiell og arbeid å få en elektriker til å bytte sikringen din. Men det burde være unødvendig.

Forvent at elektrikeren himler med øynene når du beskriver problemet :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.195
Antall liker
4.418
Torget vurderinger
1
nb skrev:
...
Det er nok det billigste, men en forsterker som jevnt tar B-sikringer ved påslag vil jeg personlig betrakte nesten som en "feilkonstrukjson"... Koster sikkert rundt en tusing eller to for materiell og arbeid å få en elektriker til å bytte sikringen din. Men det burde være unødvendig.

Forvent at elektrikeren himler med øynene når du beskriver problemet :)
Det er et «std.problem» for store ringkjernetrafoer uten mykstart. Det er forsåvidt som regel enkelt å etterinstallere mykstat i en boks. Strengt tatt vil jeg kalle det reklamasjonsgrunn dersom produsenten/leverandørern/selger ikke har uttrykkelig opplyst om krav til dimensjonering av den elektriske instalasjonen.

mvh
KJ
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
aslak_ skrev:
Da anser jeg saken som enkel! Trafoen må ut!

Da må jeg finne en annen korreksjon for dette med at sikringen går. Det er for plagsomt. Jeg har sikringer type B, så jeg vet at det går å skifte til trege sikringer, type C, eller mer.

Har noen et bedre forslag?

Jeg bruker forøvrig forsterkeren på Magnepan 1.6, så de har mye variasjon i impedansen, så vidt jeg har lest og forstått...
Det jeg stiller meg spørsmål ved er hvorvidt dette er en standard Musical Fidelity og/eller om den er helt i orden.
Har du noe historie om den, andre/tredje .....eier?
For meg så høres dette rart ut med en MF, og får meg til å tenke på at den kanskje
kan være modifisert og da på inngangstrinnet.

Jeg har hatt en KW 750 her for flere år siden og dette skjedde aldri meg og da med B-sikringer.

Mvh.KW
 

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Innlegg
40
Antall liker
0
Jeg er usikker på hvor mange som har eid den. Iallefall 2 personer før meg. Om noe er gjort har jeg ingen oversikt over.

Er dette en sak for Roar Malmin? Eller finnes det folk i Oslo som reparerer dette? Det er jo merkelig at musical fidelity skulle lage noe som ikke fungerer i vanlige hus...


Aslak
 

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Innlegg
40
Antall liker
0
Og er det ikke av konsekvens at den har separat strømforsyning, som jeg vil tro kontinuerlig "bygger opp" den reserven som trenges?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.119
Antall liker
4.995
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Feil eller feilkonstruert. Det siste er lite sannsynlig.
Den kan også være "oppgradert" :(
Få den sjekket hos en som kjenner til slike oppstartvansker.
Det første produktet jeg kan huske som var en notorisk sikringspiser var en av de siste modellene i Tandbergs 2000 serie. Tor det var 2080.
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
197
Sted
Ved Mjøsa
aslak_ skrev:
Jeg er usikker på hvor mange som har eid den. Iallefall 2 personer før meg. Om noe er gjort har jeg ingen oversikt over.

Er dette en sak for Roar Malmin? Eller finnes det folk i Oslo som reparerer dette? Det er jo merkelig at musical fidelity skulle lage noe som ikke fungerer i vanlige hus...


Aslak
Dette er nok helt normalt. Jeg har en MF Nu-Vista og den tok sikringer helt til jeg satte på en 16A treg ( c-type tror jeg det var ).

;-)
 

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Innlegg
40
Antall liker
0
Jepp, jeg ordna det også med 16 ampere C-sikringer. Jeg ringte Musical Fidelity, og de sa den kunne kreve opptil 150 ampere i startstrøm, og da kreves trege sikringer.
 

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Innlegg
40
Antall liker
0
Forøvrig kan jeg bekrefte at trafoen tok effekt. Mikrodynamikken er mye tydeligere nå. Bassen var faktisk omtrent like kraftig, men de raske små lydene, som "livligheten" i cymbaler, er bedre nå.
 
Topp Bunn