Stift til Thorens 150 mkii

markoko

Medlem
Ble medlem
08.01.2015
Innlegg
22
Antall liker
2
Jeg har en Tandberg Thorens spiller, er det en 150 mkii? Det står shure m75mg type 2. Under står ed t2 tror jeg.

Jeg må få tak i en ny stift til den og tenkte høre om dere har noen tips? Er det andre forbedringer jeg kan gjøre i samme slengen? Er ikke interessert i å bruke veldig mange timer og ikke altfor mange kroner.
 

Vedlegg

markoko

Medlem
Ble medlem
08.01.2015
Innlegg
22
Antall liker
2
Ingen forslag? Fant en stift på svalander som skal passe pickupen. Er det en grei løsning eller bør jeg gå for ny pickup? Ny arm? Er villig til å bruke et par tusen, kanskje litt mer hvis dere mener det utgjør en magisk forskjell.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Kjøp stift fra Jico Japan. Koster litt mer, men er vel verd prisen. Elementet ditt er godt nok, det er nåla som avgjør.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.042
Antall liker
20.229
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2

Du finner en Jico/SAS til ca. 1.700,- ved at scrolle lidt ned. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb
M

MarkusH

Gjest
Det er nok en mk2, ja. Jeg har både mk1 og mk2 av td150 og mk1 har bare en slik rund knapp på venstre side. Sitter også en annen arm på mk1. ;)
Modifikasjoner kan være mange, får kjøpt plinth til de på eBay i mange forskjellige sorter, de koster jo noen kroner da, men .... Alt ettersom hvor mye penger du ønsker å bruke. :)
 

markoko

Medlem
Ble medlem
08.01.2015
Innlegg
22
Antall liker
2

markoko

Medlem
Ble medlem
08.01.2015
Innlegg
22
Antall liker
2
Takk for innspill. Da holder jeg meg til å bytte nål i denne omgang! Forresten, hva med selve gummimatten som ligger på tallerkenen, er det noe å bruke pæng på?
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Den kuleste Thorens-spilleren spør du meg! :) Du kan nok bruke penger på både det ene og det andre; men den spiller fint uten at du trenger å gjøre noe som helst også, så lenge du har brukbar reim og litt olje nede i spindelen ...
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Jeg er godt fornøyd med sfærinsk stift fra Jico. Det er mer enn godt nok for meg, og sliter minimalt på platene.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.042
Antall liker
20.229
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Jeg er godt fornøyd med sfærinsk stift fra Jico. Det er mer enn godt nok for meg, og sliter minimalt på platene.
WRONG.
Sliter mest på platene, da anleggsflaten på nålen er minnst, hvilket sliter mere enn alla andre slipninger :)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Mht Shibata så er nok det riktig. Tviler på om de skarpeste nålene (VDH og SAS) er så snille med platene.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.042
Antall liker
20.229
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Tvil du bare 😁
Fakta: Jo større anleggsflate en nålespids har mot rilleveggen, jo mindre slit.
Fakta: Alle andre nåleslipninger har større anleggsflate end en sfærisk, som er den, som har absolutt minst.
 
Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
@Gjest.

I gamle dage troede man vdH-nålen selv skar riller hvis ikke den var monteret passende. Det viste sig hurtigt være forkert synspunkt, som dog blev hængende nogle år.
Der var masser af producenter som tog vdH-nålen til sig. Med tiden gav de slibningen en lille "twist" for så at kalde den noget andet og på den måde slap for at betale royalitis til vdHul
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Typisk for de mange gamle mytene som ennå henger igjen på internett, skapt av folk som har synset vilt og "brukt intuisjonen" helt uten å skjønne fysikken eller mekanismene bak avspilling av LPer. Det beste med en konisk/sfærisk stift er at den har så lite kontaktpunkt at når platen høres høgg ut fordi stiften har føkka den så vil den trolig fremdeles høres bra ut hvis neste eier bruker en nål med en bedre slipning.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.042
Antall liker
20.229
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
+ det, at ved en sfærisk er det tett på likegyldigt med opsett, VTA og vinkling. Ved skarpere nåleslipning (større annleggsflate), bli´r det mye mere
kritisk å få den justert korrekt med azimut, VTA m.m., for at få den at spore korrekt.
 
Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5

Elliptisk sliping har mindre kontaktflate enn sfærisk.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nå er det der ikke bare en svært gammel og svært forenklet tegning, men i tillegg varierer elliptiske nåler mye i geometri.
 
Topp Bunn