Stian sitt hybelanlegg, Rauna Njord, vintage high end.

rauna

Fersking
Ble medlem
17.06.2012
Antall liker
0
Sted
trondheim
hei.

jeg er da stian, 24 år, bosatt i trondheim og jobber med bil.

Har etter noen års leting funnet høyttalere jeg har ønsket meg i mange år. jeg begynte Rauna karrieren min med et sett Rauna tyr II for 5-6 år siden, de ble funnet på loppemarked og kjøpt for 50kr inkl stativ. skulle i utgangspunktet bare ha stativene, men fikk med høyttalerne til samme pris, så ejg tenkte hvorfor ikke. etterhvert begynte jeg å finne ut mer og mer om rauna, og de viste jo seg å være ekstremt gode. det var et pust av vintage high end :)

l.jpg

Har nå vært så heldig at jeg kom over et sett med rauna Njord for noen uker siden, fikk tilslaget og hentet de så fort jeg kunne. de er stygge, de har fått merke tidens tann, har sprukket noe opp, blitt sparklet opp og malt svarte.
Planen for disse er en oppussng etterhvert, slipe de ned og male de hvite slik at de fremstår som originale igjen.

slik de skal se ut:
?pic_id=116418.jpg

oooog slik ser mine ut :(
92829d1339193020-xanakors-hule-vintage-high-end-ankommet-rauna-njord-rauna1.jpg

ellers jeg er på jakt etter en passende forsterker, hadde Thule ia60 på rauna tyr og det låt veldig godt. Rauna Njord er vist veldig tungdrevne, så det gjelder å finne noe med litt kraftreserve.
har vurdert eldre rotel, marantz eller kanskje noe sansui om man kommer over noe til riktig pris. dette skal være et budsjettanlegg, så loppemarkeder og auksjoner blir trålet fremover.

veldig morro om noen her inne har hatt erfaring med rauna og kanskje har noen synspunkter ang forsterker eller annet :)

mvh
stian

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Så de der på finn, men utseendet skremte vettet av meg. Stilig patentbånd :p

rauna

Fersking
Ble medlem
17.06.2012
Antall liker
0
Sted
trondheim
ja de ser ikke ut som stort, men låter helt utrolig selv en på liten digitalforsterker.

jeg synes det er helt utrolig at de er levert med så enkle ting som patentbånd som diskantholder :p

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Så kult å se Njord igjen :) Jeg hadde de på begynnelsen av 90 tallet må det vel ha vært. Mener å huske de spilte fint med en Naka PA7 eller hva den nå het.

rauna

Fersking
Ble medlem
17.06.2012
Antall liker
0
Sted
trondheim
takker. ja, har litt trua på vintage forsterker, en gammel stor 20kgs sak fra 80 tallet tror jeg hadde gjort susen. marantz, sansui, pioneer... etter eller annet må være mulig å fremskaffe :)

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
20
Kjempe morro at flere driver med litt vintage stereo!
jeg tror disse kunne blitt kjempe kule, og kanskje tilogmed kulere en orginalt, hvis du ruller dem med hvit grunnmursmaling, mener ikke slemming fra heydi, men med slikt som denne malingen: Grunnmursmaling - Hvit, 2,5L - BYGGmax

Denne inneholder noe sand og gir overflaten en matt sten lignende overflate.

Uansett morro å se oppsettet ditt

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
422
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
har hatt de innom. Sendte mail til produsenten, og han sa at det var noe problemer med kondis. kunne tørke inn og føre til kortslutning

rauna

Fersking
Ble medlem
17.06.2012
Antall liker
0
Sted
trondheim
har hatt de innom. Sendte mail til produsenten, og han sa at det var noe problemer med kondis. kunne tørke inn og føre til kortslutning
har tidligere hatt noe kontakt med bo hannsson som er produsenten, hadde noe småproblemer når jeg hadde tyr II.
disse har mest trolig fått nye delefiltre på 90 tallet fra produsenten selv, de låter ialfall himmelsk, men hører at jeg trenger mere kraft og mer fylde.

får se om det ender opp med rørforforsterker og transistor effekt :)

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Hei !
Jeg bruker et par gamle Njord i stua. De er skrapet langs midten der epoken skallet av, og sparket med struktur-rulle. Så rullet med sort bengalakk.

Jeg driver dem med en Music Angel KT88 Rørforsterker. Helt ok kombinasjon det.

De er forøvrig kjøpt i Trondheim tidlig på 80-tallet av en bekjent som studerte der.

mvh:
Stian S.

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.517
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
En kollega av meg har disse og kjører de på noe eldre HarmanKardon. Har ikke hørt selv, men han skryter fælt av lyden han har.

Topp Bunn