Steven Wilson, Porcupine Tree osv

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Fyren må være arbeidsnarkoman. Her er en link som dukket opp på FB-siden hans for litt siden. Han må være en smule sprø han som samlet all informasjonen også :cool:
    Oi, her var det "litt" å lese :ROFLMAO:

    For en jobb denne Uwe har gjort, fantastisk.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965

    En låt som opprinnelig skulle være med på The Future Bites.

    Bra låt!

    This song was a casualty of COVID-19. It was originally the closing song on THE FUTURE BITES, the album was even mastered and cut with it in place, but the delay in releasing the album gave me the chance to re-evaluate and I decided to replace it with the more laid back and atmospheric COUNT OF UNEASE. I still love this song though. Lyrically it’s about how it’s now possible to present to the world a version of yourself via social media that may have no bearing on reality - photos of yourself in places you’ve never been, hanging out with friends you’ve never met. It’s becoming more important to create the illusion of a desirable life on social media than it is to actually live it.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Anyone but me var jo en kanonlåt - fant den til å kjøpe på Qobuz - og en EP som heter B-Sides. Med det kunne jeg lage en egen The Future Bites - spesial med 5 ekstraspor :D

    Alt i 96/24

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Titter litt på diskografien til Blackfield. Det ser også ut til at det her ble utført "anti-loudness" remasters for noen album rundt 2017. Blackfield I & II gikk fra rundt DR7 til DR10 - det 3:e albumet var ok originalt så der ble det ikke gjort noe.

    Så ser det ut til at Steven ikke hadde noe med mixing/mastering å gjøre ( ? ) på det nyeste albumet - For the Music (2020) - ihjelkomprimert ser det ut til :(



    Mange fine låter fra Steven og Aviv, denne synes jeg er fin:

     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Titter litt på diskografien til Blackfield. Det ser også ut til at det her ble utført "anti-loudness" remasters for noen album rundt 2017. Blackfield I & II gikk fra rundt DR7 til DR10 - det 3:e albumet var ok originalt så der ble det ikke gjort noe.

    Så ser det ut til at Steven ikke hadde noe med mixing/mastering å gjøre ( ? ) på det nyeste albumet - For the Music (2020) - ihjelkomprimert ser det ut til :(



    Mange fine låter fra Steven og Aviv, denne synes jeg er fin:

    Blackfield V er flott i multikanal. :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Disse 9 musikkvideoene er det verdt å få med seg:


    Like most musicians during the pandemic I'm currently unable to tour or perform in front of a live audience, so instead I'm starting a live in the studio video series called THE FUTURE BITES SESSIONS, creating new stripped down versions of songs in my own studio.
    Blant annet en kul versjon av Voyage 34

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Kald pils og konsert med PT



    Var supert at denne ble sluppet på blu ray i 2018, bra oppgradering bildemessig fra den gamle dvden. Mye stilig grafikk fra Lasse Hoile som setter rette stemningen.

    Live fra Deadwing turneen i 2005 i Park West, Chicago.

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Porcupine Tree har også en del utgivelser på Bandcamp, plukket ned Pure Narcotic - Acoustic Session 2012, fine greier, låter bra, 44.1/24



    These songs were performed as a 5 song acoustic set at the band's final show at the Royal Albert Hall in October 2010. When the Octane Twisted live album was put together in 2012, the plan was to include several recordings from the RAH show, but the acoustic set was found to have too many technical issues. Instead the band elected to make studio recordings of the songs the way they had been performed on the night. Unfortunately work was not completed in time to be included on the album after all, and the recording was shelved until now.

    released March 19, 2020

    Mye annet der også

     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965


    Lytter til Stupid Dream i surround. Steven Wilson kan lage gode surroundmixer. Denne Stupid Dream utgaven har med et par bonusspor - Ambulance Chasing og Even Less - den lange 14 minutters versjonen - begge i surround.

    Ser ut til at det begynte med at Elliot Scheiner mixet "In Absentia" i 5.1 surround for PT i 2003. For surroundmixen til Deadwing i 2005 er både SW og Elliot Scheiner kreditert. SW hadde fått opplæring av "mesteren".

    Med denne kunnskapen gikk SW alene så tilbake og laget surroundmixer for eldre album (Stupid Dream & Lightbulb Sun) og albumene etter dette fikk alle surroundmixer. Alt SW solo har surroundmixer - til og med Atmos på siste.

    Både No-Man & Blackfield har fått et par album hver med surroundmixer.

    Noenlunde grei surroundoppsummering?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965


    Lytter til Insurgentes, jeg har bare den vanlige cd+dvd utgaven, men det var noen bonus tracks på spesialversjoner.

    De er det mulig å lytte til på Steven Wilsons SoundCloud:

    https://soundcloud.com/steven-wilson%2Fsets%2Finsurgentes-special-edition-bonus-disc

    Kommentar fra SW:

    These 5 songs were originally included as part of a special 3 disc hardback book edition of Insurgentes released on my own label Headphone Dust a few months prior to KScope issuing the standard version. I had around 25 songs in total from the recording sessions, several of which were dropped because they didn't measure up (some of the other leftover pieces are now released on the Insurgentes film DVD), but I felt these 5 songs were as good as the album material, so it wasn't for lack of quality that I left them off, more to do with context and not wanting the album to be too long as a listening experience. Instead they were included on a separate CD only available with the special edition (and later on vinyl releases). The whole idea of the special edition was to experiment with doing something really special with the packaging that took advantage of the multi-media aspect of the project (film, photos, music), and to sell only online. They were very expensive to make and could only be printed as a one-off edition, so I had to guess at how many to make - even then I became so convinced that I wasn't going to be able to sell them, that I priced is such that I basically lost money with every copy sold! Later on I found myself wondering if the small minority that still complained that they had been "ripped off" in only getting a CD, a CD EP, a DVD, and a ten by ten 128 page clothbound full colour book for their £34 were the same people that later sold their copy on eBay for 10 times what they paid for it. Anyway, I digress.... Here for those that missed out on the special edition, are the bonus Insurgentes songs in full resolution WAVs, enjoy! Best, S
    😁
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Veldig enig!
    Steven Wilson fortjener i høyeste grad en tråd.
    Litt av en produksjon med div. samtidige band, prosjekter, og album!
    Stor låtskriver, artist, gitarist, og produsent.
    Må innrømme at jeg ikke har klart å høre over alt.

    Ser at han også har fått en lovpriset separat karriære som remastrer av gamle album.

    Superbandet hans Porcupine Tree, fortjener også tråd. (Og ikke lenger helt nye PT trommisen - Gavin Harrison - WOW for en trommis!).

    Heia SW og PT (og GH)
    Enig Gavin Harrison er WOW! Noe denne utgivelsen er et eksempel på:







    Han har tatt noen Porcupine Tree favorittlåter og kjørt de gjennom en storbandsjazzmaskin :D selvfølgelig med en heftige trommer.

    Uten tvil et stort positivt bidrag til PT skivene han er med på. Det samme med The Pineapple Thief albumene han er med på - særlig det siste er det mye trommegreier med - forskjellige mixer osv. Regner med å få se han i god form, på den nye konsert blu rayen med The Pineapple Thief, som kommer snart.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Syns denne podcasten er noe av det mest interessante han holder på med :)

    Jeg har faktisk hørt alle 14 podcastene, ble ca en per dag med litt lytting til aktuell musikk etterpå, mye spennende å høre. Veldig moro å høre disse to legge ut om musikk, entusiastiske som de er.

    Håper de lager flere - er noen flere år til å plukke fra.

    Stor takk for linken (y)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Fikk i dag:



    Porcupine Tree - In Absentia 2020 Deluxe Edition

    3xcd+blu ray. Inneholder Stevens 2017 anti-loudness remastere for stereosporene og en ny korrigert 5.1 mix, den gamle hadde feil fase på senterkanalen. Masse ekstra snacks også, som ikke har vært utgitt tidligere, blant annet en nesten 2 timer lang "making of" video osv.

    Det er noen rykter om at Deadwing også skal få en slik utgivelse - den skal jeg ha. Hvis noen leser noe konkret om en slik utgivelse - gi beskjed - så jeg får skaffet den.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    6.686
    Fikk i dag:

    Porcupine Tree - In Absentia 2020 Deluxe Edition

    3xcd+blu ray. Inneholder Stevens 2017 anti-loudness remastere for stereosporene og en ny korrigert 5.1 mix, den gamle hadde feil fase på senterkanalen. Masse ekstra snacks også, som ikke har vært utgitt tidligere, blant annet en nesten 2 timer lang "making of" video osv.

    Det er noen rykter om at Deadwing også skal få en slik utgivelse - den skal jeg ha. Hvis noen leser noe konkret om en slik utgivelse - gi beskjed - så jeg får skaffet den.
    PT har laget mye bra, men dette er etter min mening et av deres absolutt beste album. Og denne utgivelsen med alt det ekstramaterialet ser unektelig interessant ut. Joda neida, spørs om det ikke bare er å finne frem lommeboken :D
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Enig, In Absentia er også en av mine favoritter.



    Lytter litt til bonusspor, demoer osv, veldig bra.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.852
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Med tanke på at mannen produserte Blackwater Park så er det ikke rart at SW favner bredt. Gavin Harrison har gjort om Pineapple Thief til noe som ligner på PT. For meg er det A fear of a blank planet, dvs Anesthetize live som er PT høydepunktet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Titter på Octane Twisted



    Barbeint som vanlig, her i begynnelsen på Time Flies

    I was born in '67
    The year of Sgt. Pepper
    osv
    Ikke helt på høyde både bildemessig (dvd) og lydmessig sammenlignet med de andre blu ray utgavene som finnes live. Kun stereo også - Dolby Digital. Men låter helt ok.

    Var en stund vrien å få tak i denne cd+dvd utgaven, men ble sluppet nå igjen i 2021 - også på vinyl.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Ny episode med Steven & Tim i The album Years:




    Denne gangen lytter jeg med mine nye Genelec 8330A høytalere - som til stor del ble skaffet pga at Steven Wilson bruker slike.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.039
    Sted
    Oslo
    Ny episode med Steven & Tim i The album Years:
    Alltid morsomt å høre de to nerde om musikk. Samme stil, dog mye mer kunnskapsrik, som diskusjonene jeg hadde med mine venner før familie og andre forpliktelser dukket opp :)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.039
    Sted
    Oslo
    Forresten, apropos Genelec-høyttalerne. I en film om "To the bone" dukket det opp et par ProAc-høyttalere. Det har jeg hatt siden 1990 :cool:
    proac hos SW.jpeg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Kult - her er Genelec i hans hjemme-ombygde-låve-studio:



     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Dette er vel hjemme på "gutterommet" - hvor alt startet:



    Er vel noen Yamahaer der også.

     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Dette er vel hjemme på "gutterommet" - hvor alt startet:



    Er vel noen Yamahaer der også.

    Har han ikke 4 Genelec i taket for Atmos? Mer å sett ett bilde ett sted.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Noen som har hørt denne og kan anbefale den?

    Ja - den er bra, er live versjonen av albumet "The Incident" pluss litt annet. Jeg har 2xcd+dvd versjonen, låter bra og inkluderer konserten på dvd - med kun stereolyd.

    Vurdering av kvaliteten på vinyl kan kanskje noen andre komme med?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har kun musikk på vinyl, så det ble det en slik boks fra Big Dipper.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Jeg har kun musikk på vinyl, så det ble det en slik boks fra Big Dipper.
    Fortell gjerne hvordan du synes det låter når du får den.

    Jeg har ikke noe vinyl av noe Steven Wilson er med på. Burde jo egentlig ha skaffet det... Men pleier å være fornøyd med digital musikk så lenge masteringen er ok. Og Steven har gjort en veldig god jobb med dette "anti-loudness war" opplegget sitt, slik at de siste masteringene er ok.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det skal vi få til. Har litt av Porcupine Tree på LP og vil jo si at de låter bra.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Det virker til at han også har reutgitt ut mye på vinyl de siste årene.

    Som nevnt er det digitalt bedre mastering på de nyere utgavene.

    Er det noen forskjell på vinyl? Har også de nyere "reissues" bedre mastering?

    Hvis noen har erfaring med dette?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tenker ikke så mye på om det er bedre lyd eller ikke. Har aldri kjøpt en plate fordi den har bedre lyd enn en annen. Kjøper musikken for musikken skyld.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Jeg tenker ikke så mye på om det er bedre lyd eller ikke. Har aldri kjøpt en plate fordi den har bedre lyd enn en annen. Kjøper musikken for musikken skyld.
    Høres ut som en veldig enkel og problemfri strategi :D da blir det rimelig utstyrsmessig også!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Enkelt oppsett med Bauer DPS platespiller, Puffin riaa, Naim olive pre/power og PMC twenty5.25 høyttalere. Det er ventehøyttalere for no DIY greier. Kjører egentlig aktivt med en Groundsound. ;)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn