Espen R skrev:
HDCD-prosessorene er DAC, ADC og DD (digital til digital), linken til hoffman-forumet snakket også DD-konverteringen til prosessoren. Men HDCD-prosessorens DAC er riktignok underordnet i denne settingen.
HDCD-kommer best til sin rett når den brukes som ADC ved nymastering av analoge Master tapes.
HDCD var en komplisert løsning på et grunnleggende problem som var kvaliteten på CD-lyden rundt 1990. Ikke rart at løsningen hadde klare lydmessige ulemper, som at transientene i musikken blir ødelagt gjennom denne prosessen. Etter hva det sies i den aktuelle tråden på SH forum så har ikke Microsoft brukt HDCD til noen verdens ting. Det ble på et tidspunkt spekulert på om dem kunne benytte seg av den "encoding/cryptering" teknologien som er innebygget i HDCD til noe annet formålstjenlig. Men saken er nok at HDCD idag er håpløst gammeldags som teknologi
For å kritisere HDCD, må man forstå hva HDCD er og ikke er.
Det er ikke en "komplisert løsning", og heller ikke "encoding/cryptering".
HDCD er 2 ting. En god ADC, og de spesifikke HDCD features, hvor peak extend er mer eller mindre den eneste som har noe å si i praksis.
HDCD isolert sett er derfor en ganske enkel "DBX"-type prosess som bruker signaler som er kodet i LSB til å fortelle HDCD-dekoderen hvor mye signalet skal ekspanderes. Jeg er heller ikke noen fan av HDCD'er, men det er mest p.g.a forvirrelsen den skaper ved ved PC-audio, og fordi det finnes idag ADC'er som er minst like bra. Avgjørelsen til Hoffman & Co virker fornuftig basert på det siste. De lett propagandaaktige argumentene dine måtte jeg bare svare på =)
HDCD med peak extend har mulighet for å låte bedre enn vanlige CD'er på alle måter, tilnærmet en god mastret 20bits innspilling. Ikke fordi HDCD har 20bits oppløsning, max oppløsning er fortsatt 16bits. Men ved peak extend beholdes tilnærmet 16bit oppløsning helt ned til -24db.
En tradisjonell CD har 12bit oppløsning ved -24db. På den måten kan innspillingene gjøres svært dynamiske uten man mister nevneverdige bits ved lave nivåer. Pluss på at selve ADC-delen til HDCD-prosessorene var den klart beste i verden (og er fortsatt blant de beste) på den tiden, så skjønner man at godt mastrete plater som brukte HDCD med peak extend, avspilt gjennom et high-end anlegg med en HDCD-spiller kunne låte meget bra.
Din 14bits spiller hadde 4x oversampling. Noe som gir 16bits oppløsning. CD låt ikke dårlig i gamle dager. Det er ikke hvorvidt det er 14-15 eller 16bits oppløsning som er avgjørende for om noe låter dårlig eller ikke.
Dette har vi vært gjennom før x antall ganger, og det er unødvendig å bringe noe så grundig dokumentert opp igjen.