Steve Hoffman har vraket HDCD pga dårlig lyd

Serialcat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2009
Innlegg
323
Antall liker
119
Sted
Østfold
Torget vurderinger
2
Fint med et forum hvor man har deltagere som innehar den absolutte sannhet ::)
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Jeg har en del HDCD m/ peak extension bl.a annet Neil Young Prairie Wind, Domnerius & Co med Jazz at the Pawn Shop og flere CD'er med Mike Oldfield og alt sammen låter veldig bra. Jeg har ellers til gode å høre en HDCD-plate som lyder dårlig - bare hør på remasterserien til Roxy Music - helt herlig. :) Ser ingen grunn til å unngå HDCD men vitsen med HDCD er vel i ferd med å forsvinne når man kan streamer musikk i 24/96 oppløsning.

Man skrev:
Espen R skrev:
Man, det er helt uinteressant om HDCD m/peak extension på papiret har en signal/noise som tilsvarer "20 bit oppløsning". Saken er at at HDCD m/ peak extension låter unaturlig, det er noe som ikke låter riktig, blant annet transienter som mangler "snapp". Så hvis du foretok en 24 bit A/D og kuttet de 4 mist betydningsfulle bit til 20 bit og plasserte signalet på en blu-ray/DVD-Audio, så ville du få en langt mer korrekt lydgjengivelse enn musikken på en "20 bit" HDCD.
Jeg har ikke sagt at signal/noise tilsvarer "20bit oppløsning", tvert imot. Men det dynamiske området ER på det beste bortimot 20bit.
Saken var at du skrev noe halvt propagandisk om HDCD som jeg dementerte. Hvis du hadde gjort litt research så hadde du visst at det er nesten ingen HDCD-plater som bruker peak extension i disse dager, og ingen fra AF har heller brukt denne funksjonen. Konklusjonen til Hoffman & Co er basert på kvaliteten på HDCD-prosessoren sin ADC-del , som teknisk sett er isolert fra HDCD-prosessen, og HDCD-prosessoren sin sample rate konverter. (izotope og de mange andre er nok enda hvassere).

Det er altså ikke p.g.a teknologien HDCD i seg selv at HDCD fra nå ikke blir brukt på nyutgivelser fra AF. Teknologien i seg selv har aldri vært en faktor. Det er p.g.a selve HDCD-boksen sin lyd-egenskaper at den har vært brukt frem til nå.

Hvordan HDCD med peak extension låter må gjerne hva du vil om. Det var ikke det som var poenget mitt.
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.245
Antall liker
5.205
Espen R skrev:
Jeg skrev digitalfiler.
Samme DSD filer lagret på vanlige SACD'er og SHM.
Jeg leste digitalfilter, my bad.

Espen R skrev:
Men hvis du identifiserer at nøyaktig samme data er lagret på vanlig polycarbonat og en SHM disc, og jeg kan identifisere hva som er hva i 10 av 10 tilfeller, hva sier du da?
a) Gjør det én gang til. Sannsynligheten for å gjette riktig ti av ti ganger er liten, men til stede (~0.1%). Sannsynligheten for å gjøre det to ganger på rad er minimal.

b) Hvis du hadde gjort det to ganger på rad ville jeg antatt at spilleren du bruker enten er defekt eller latterlig dårlig konstruert.
 

Serialcat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2009
Innlegg
323
Antall liker
119
Sted
Østfold
Torget vurderinger
2
Lexluthor skrev:
Jeg har en del HDCD m/ peak extension bl.a annet Neil Young Prairie Wind, Domnerius & Co med Jazz at the Pawn Shop og flere CD'er med Mike Oldfield og alt sammen låter veldig bra. Jeg har ellers til gode å høre en HDCD-plate som lyder dårlig - bare hør på remasterserien til Roxy Music - helt herlig. :) Ser ingen grunn til å unngå HDCD men vitsen med HDCD er vel i ferd med å forsvinne når man kan streamer musikk i 24/96 oppløsning.
Det er min oppfatning også. Eller sagt på en annen måte; Jeg hører ikke noe galt med de
skivene som det brukes HDCD på.

Blei litt overasket her tidligere når det var snakk om problemer der det var brukt peak
extension.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Festlig med denne gjennomgående agendaen - at alt som ikke er SACD egentlig er ganske dårlig.

Gjesp!
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Man skrev:
Det er ikke jeg som skal dokumentere din påstand. Det må du gjøre selv. Jeg har tidligere dokumentert at SHM CD'er er hoax, at de fleste audiofile remastre er hoax, så hvorfor skal det være annerledes med SHM SACD (når de i tilleg vet at man ikke har mulighet for å verifisere filene)? Tror du kanskje at dere SACD-eiere får særbehandling?

Med all respekt, hvor lite du eller IL er på sentralen er svært uviktig for diskusjonen. Er ting slik det var for ørten år siden, så kan du bare la være å rippe opp i det gamle. For ståa har garantert ikke forandret seg siden sist.. Ting blir svært mye enklere hvis du bare holder deg til diskusjonen!
+1
 
Topp Bunn