Stereoforsterker med HDMI

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
567
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hva finnes av slike av litt god kvalitet? Trenger en for å ta i mot HDMI-signalet fra Eple-TV'en.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Fra Apple TV, men via TV`s ARC HDMI da vel?
Ellers må du jo ha en forsterker med både HDMI inn og ut.
Altså blir det litt andre krav. Naim Atom er en kandidat i første tilfelle, og nye gen Linn Majik DSM.
Men dette er jo kanskje litt vel dyre alternativer da du er godt skodd på forsterker allerede?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har aldri sett noen. NAD har en pre/dac eller to med HDMI inn.

Kan du bruke HDMI til TV og optisk til forsterker/DAC? Det gjør jeg. Ulempen kan være at TV må stå på, da.
 
S

Syncrolux

Gjest
Kjøp en 5.1 surroundforsterker og kjør den i stereo.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Har aldri sett noen. NAD har en pre/dac eller to med HDMI inn.

Kan du bruke HDMI til TV og optisk til forsterker/DAC? Det gjør jeg. Ulempen kan være at TV må stå på, da.
NAD har stereoforsterker der man kan sette inn BlueOS-modul der man får 4 stk hdmi-innganger. C388 feks
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
567
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Fra Apple TV, men via TV`s ARC HDMI da vel?
Ellers må du jo ha en forsterker med både HDMI inn og ut.
Altså blir det litt andre krav. Naim Atom er en kandidat i første tilfelle, og nye gen Linn Majik DSM.
Men dette er jo kanskje litt vel dyre alternativer da du er godt skodd på forsterker allerede?
Ja, den må gå til TV først og så ned til forsterker. Bør ikke være for dyrt. Har en Hegel H80 jeg tenker å bytte ut. Ser at NAD også har en C368, som er litt rimeligere.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Vet ikke hvor bra den er, men ser at Denon har en stereoreciever med flere HDMI inn, og en ut.

 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
567
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hvorfor kan de ikke putte inn en HDMI inngang i normale forsterkere? Det er ikke alle som trenger alt det fjaset som følger med en reciever.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det er DAB radio og streamefunksjon, pluss utganger til subwooer. Og platespillerinngang. De reklamerer med "herlig stereolyd" i tillegg. What's not to like?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Bedre lyd, og brukervennlighet. Opplever at lydsignal fra TV ikke er så bra.
Spørs om det blir så mye bedre over HDMI da, du har vel sjekket set-up på lyd ut fra TV, volum der og på Apple TV? (Som at den står på full guff)
Ang.brukervennlighet, så kan du programmere din Apple TV fjernkontroll til å styre volum på din Hegel. Funker både når du ser på Apple TV og TV via annen boks. Og når TV er slått av. Tilfelle du ikke visste:)

Edit: Jeg har jo også hatt samme Hegel forsterker koplet til TV. Uten å lage dette til en forsterkerdiskusjon, så byttet jeg ut Hegelen fordi den låt veldig spinkelt på typisk lavt TV volum.
 
Sist redigert:

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
567
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Der har vi jo akkurat en sånn jeg ser etter!

Jeg må visst også inn i innstillinger her, ja.

Nei, jeg var ikke klar over at man kunne styre volumet på den måten. Hva gjør man for å få det til?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.193
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
I Audiophile.no har vi laget en oversikt over stereoforsterkere med HDMI-inngang. Det gjelder både forsterkere med full HDMI med inn- og utganger, og med bare HDMI ARC/eARC.

Linn_Majik_DSM-4 b.jpg
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
535
Torget vurderinger
7
I Audiophile.no har vi laget en oversikt over stereoforsterkere med HDMI-inngang. Det gjelder både forsterkere med full HDMI med inn- og utganger, og med bare HDMI ARC/eARC.

Vis vedlegget 791451
Artig at dere lager slike oversikter. 2-kanals til TV-bruk er en god idé i mange tilfeller. Vil tro det finnes en del flere. Lyngdorf har 2 stk i TDAI-serien: men der er hdmi valgfritt som innstikkskort, så det bør det kanskje opplyses om i så fall
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Der har vi jo akkurat en sånn jeg ser etter!

Jeg må visst også inn i innstillinger her, ja.

Nei, jeg var ikke klar over at man kunne styre volumet på den måten. Hva gjør man for å få det til?
Da gjør du på dette viset: (Som du ser har jeg flere «TV forsterkere» ettersom)

E52E846D-8130-4E5A-9306-10C1501A4ADB.jpeg


D786AC9D-20D0-455E-91FF-EEF309C167B9.jpeg


285DA1AF-A35F-421E-829B-5BA869F23EF8.jpeg
 

Nemlih

Medlem
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
8
Antall liker
0
Ja, den må gå til TV først og så ned til forsterker. Bør ikke være for dyrt. Har en Hegel H80 jeg tenker å bytte ut. Ser at NAD også har en C368, som er litt rimeligere.
Om du har optisk på tven kan du kanskje kjøre optisk fra tv til Hegel?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er det egentlig noen fordel med å kjøre HDMI gjennom forsterker og til TV, kontra å koble ting til TV med HDMI og kjøre optisk fra TV til forsterker?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Er det egentlig noen fordel med å kjøre HDMI gjennom forsterker og til TV, kontra å koble ting til TV med HDMI og kjøre optisk fra TV til forsterker?
Jeg har nylig byttet ut en pre med hdmi, bruker nå optisk fra tv til pre. Ingen forskjell verken i lyd eller sync.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.351
Antall liker
3.698
Torget vurderinger
1
Er det egentlig noen fordel med å kjøre HDMI gjennom forsterker og til TV, kontra å koble ting til TV med HDMI og kjøre optisk fra TV til forsterker?
Veldig stor fordel om man skal kjøre surround ihvertfall, HDMI kan kjøre alle kanaler ukomprimert mtp. båndbredde. Optisk støtter bare to kanaler ukomprimert, alt over 2 så er det komprimert format. Ellers så er det bare praktisk med HDMI, man bruker uansett HDMI kabel fra før og må koble det inn et sted og slipper å kødde med andre kabler i tillegg.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.729
Antall liker
5.944
Er det egentlig noen fordel med å kjøre HDMI gjennom forsterker og til TV, kontra å koble ting til TV med HDMI og kjøre optisk fra TV til forsterker?
Du kan få synkproblemer mellom lyd og bilde ved optisk ut.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Veldig stor fordel om man skal kjøre surround ihvertfall, HDMI kan kjøre alle kanaler ukomprimert mtp. båndbredde. Optisk støtter bare to kanaler ukomprimert, alt over 2 så er det komprimert format. Ellers så er det bare praktisk med HDMI, man bruker uansett HDMI kabel fra før og må koble det inn et sted og slipper å kødde med andre kabler i tillegg.
Jeg bruker bare to kanaler, og merker som nevnt ingen forskjell verken i lyd eller sync. Så jeg vil gjerne ha hdmi, men det er ikke noe must i et stereo-oppsett. Man er ganske låst mht utvalg om man tenker at hdmi er noe man «må» ha. Optisk føles dog noe gammeldags, hdmi er jo en mye nyere og mer anvendelig løsning. Det er jo også få rene dacer som har hdmi, noe som er litt rart. Dvs det er vel oss med konvensjonelle stereoanlegg som er raringene for tiden…:)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.351
Antall liker
3.698
Torget vurderinger
1
Jeg bruker bare to kanaler, og merker som nevnt ingen forskjell verken i lyd eller sync. Så jeg vil gjerne ha hdmi, men det er ikke noe must i et stereo-oppsett. Man er ganske låst mht utvalg om man tenker at hdmi er noe man «må» ha. Optisk føles dog noe gammeldags, hdmi er jo en mye nyere og mer anvendelig løsning. Det er jo også få rene dacer som har hdmi, noe som er litt rart. Dvs det er vel oss med konvensjonelle stereoanlegg som er raringene for tiden…:)
De "rene DACene" henger vel etter så det synger da tenker jeg. :) Kan jo være noe med formater som de har vanskelig med å tilpasse og fungere også dette fra produsenten sin side. De må sikkert implementere en ny chip etc. Ekstern DAC er det uansett endel år siden jeg har gått bort ifra, gidder ikke å ha ekstra bokser stående rett og slett for slike simple oppgaver og det meste jeg har som må kobles til går uansett via HDMI. Skal sies at det er en fordel med en løsning på DAC der man kan oppgradere firmware/software, HDMI endrer stadig og går igjennom revisjoner og kan derfor oppleves noe ustabilt og lite kompatibelt, men det har heldigvis blitt bedre de siste årene.
Annen fordel med HDMI er rett og slett CEC, så slipper man å rote med flere fjernkontroller og heller bruke den man liker best..
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Veldig stor fordel om man skal kjøre surround ihvertfall, HDMI kan kjøre alle kanaler ukomprimert mtp. båndbredde. Optisk støtter bare to kanaler ukomprimert, alt over 2 så er det komprimert format. Ellers så er det bare praktisk med HDMI, man bruker uansett HDMI kabel fra før og må koble det inn et sted og slipper å kødde med andre kabler i tillegg.
Ja, nå snakker jeg om to kanaler da. Og med optisk får man jo et galvanisk skille mellom TV og forsterker.

Men jeg kan se fordelene med at man bare trenger en HDMI fra forsterker til TV hvis man f.eks. vil flytte forsterker og kilder vekk fra synsfeltet under TV'en.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.351
Antall liker
3.698
Torget vurderinger
1
Ja, nå snakker jeg om to kanaler da. Og med optisk får man jo et galvanisk skille mellom TV og forsterker.

Men jeg kan se fordelene med at man bare trenger en HDMI fra forsterker til TV hvis man f.eks. vil flytte forsterker og kilder vekk fra synsfeltet under TV'en.
Galvanisk skille for hifi-nevrosene? Optisk er også en dårligere standard enn Coax, da optisk maxer på 48KHz. Så høy oppløseslig lyd kan man bare glemme med det uansett. Optisk er bra i bunnen og tankene er gode, men integrasjonene på endepunktene er heller dårlige dessverre.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Galvanisk skille for hifi-nevrosene? Optisk er også en dårligere standard enn Coax, da optisk maxer på 48KHz. Så høy oppløseslig lyd kan man bare glemme med det uansett. Optisk er bra i bunnen og tankene er gode, men integrasjonene på endepunktene er heller dårlige dessverre.
Galvanisk skille…. fordi, vel!

Ja, er vel ofte sånn at det er suboptimale løsninger innen hifi. Spørsmålet blir vel kanskje hvor stor den begrensningen er i praksis. Derfor jeg lurer.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.880
Antall liker
5.541
Sted
Holmestrand
Galvanisk skille for hifi-nevrosene? Optisk er også en dårligere standard enn Coax, da optisk maxer på 48KHz. Så høy oppløseslig lyd kan man bare glemme med det uansett. Optisk er bra i bunnen og tankene er gode, men integrasjonene på endepunktene er heller dårlige dessverre.
Optisk var opprinnelig begrenset til 48kHz, men jeg tror ikke dette gjelder lengre.

Dette er sakset fra Bluesounds hjemmeside:
" The Bluesound NODE and VAULT can stream up to 24-bit/192kHz FLAC, ALAC, WAV, and AIFF files over an optical connection."
 
S

Syncrolux

Gjest
Toslink har en teoretisk båndbredde på 125 Mbps, så det går da an å trøkke en del data gjennom ..
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.351
Antall liker
3.698
Torget vurderinger
1
Teoretisk og praktisk er ikke alltid samme svar (selv om det henger sammen 100%), toslink har teoretisk god båndbredde og sånn sett ingen begrensning. Praktisk så er det dårlig implementert og ingen har gjort noe med standarden siden tidlig 90-tall og elektronikken som er demperen her. Det er fullt mulig og forbedre denne såklart, men da bør de nok kutte ut bakoverkompatibilitet..
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.880
Antall liker
5.541
Sted
Holmestrand
Teoretisk og praktisk er ikke alltid samme svar (selv om det henger sammen 100%), toslink har teoretisk god båndbredde og sånn sett ingen begrensning. Praktisk så er det dårlig implementert og ingen har gjort noe med standarden siden tidlig 90-tall og elektronikken som er demperen her. Det er fullt mulig og forbedre denne såklart, men da bør de nok kutte ut bakoverkompatibilitet..
Jmfr Bluesound som kjører 24bit/192kHz over optisk.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.073
Antall liker
3.760
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er DAB radio og streamefunksjon, pluss utganger til subwooer. Og platespillerinngang. De reklamerer med "herlig stereolyd" i tillegg. What's not to like?
Nå er det jo langt flere varianter bare innenfor Klubbens sortiment.
Her for eksempel
 
Topp Bunn