Ønsker anbefaling Stereoanlegg til kr 80.000,-, hvilke merker.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Minner om at fasit står i innlegg #10 :)
Det finnes flere veier til målet
Hvis hans preferanser er forskjellige fra dine, tar du feil!
Kanskje han foretrekker rør og hørn etter å ha opplevd litt selv?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Enig høyttaleren er faktisk viktigst i et oppsett mener jeg, for det er den som går etter hva du liker altså lyd signatur, når det kommer til forsterker dac, osv osv så finner man fortere hva man liker etter lyd signatur og det kan fort bli billigere også synes jeg da, og gjøre det på denne måten.

Imagine
Nja.. Med rå elektronikk og et riktig akustisk innredet rom, kan selv rimelige høyttalere blomstre. Kombinasjonen av god kilde, dac, forforsterker og effekt forsterker som matcher hverandre og sin egen smak, ville jeg aldri mer gi slipp på. Men det klart at en god høyttaler, i et riktig akustisk innredet rom, med dårlig elektronikk, også vil gi godlyd. Men man går også glipp av mye!
Det er sant at gode, strømsterke forsterkere kan "tvinge" rimelige høyttalere til å yte "over evne", men det forandrer ikke det faktum at høyttalere er den komponenten med størst forskjeller i lydkarakteristikk, og som isolert sett kan påvirke lyden i anlegget mest. Derfor er det smart å velge en høyttaler man liker klangen i først, og så velge passende komponenter deretter. ...gitt at man begynner med ingenting, da.
Hvis man ser bort i fra at forsterkeren kan drive høyttaleren, det man mister i en god kilde/dac og forforsterker kan aldri hentes igjen senere..

Hva så? Det forandrer ingenting ved det jeg sa. Gode nok digitalkilder er forøvrig mye billigere enn gode nok høyttalere. Uansett hva "gode nok" betyr i en gitt situasjon. Satt på spissen: En cd-spiller til 1500 kr og et høyttalerpar til 100000 vil spille mye bedre (og faktisk relativt nærme selv styggdyre digitalkilder) enn en cd-spiller til 100000 og et høyttalerpar til 1500.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Tja, fordi TS ikke lurte på hva som er best mellom dyre HT og billig forsterker og omvendt? Eller har jeg oversett noe?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tja, fordi TS ikke lurte på hva som er best mellom dyre HT og billig forsterker og omvendt? Eller har jeg oversett noe?
For det første viser det seg vel at trådstarters spørsmål ikke var så konkret likevel, og for det andre er da busdsjettfordeling og prioritering mellom forskjellige komponenter i et anlegg i aller høyeste grad relevant når man skal sette sammen, eller anbefale hvordan man setter sammen, et anlegg.

forøvrig tåler vi fint en liten avsporing her og der. Det er det som gjør et forum livlig, interessant og morsomt å være en del av.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Åh, du har så rett, så rett.

KJØR DEBATT VIDERE!!!! :D
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Det er sant at gode, strømsterke forsterkere kan "tvinge" rimelige høyttalere til å yte "over evne", men det forandrer ikke det faktum at høyttalere er den komponenten med størst forskjeller i lydkarakteristikk, og som isolert sett kan påvirke lyden i anlegget mest. Derfor er det smart å velge en høyttaler man liker klangen i først, og så velge passende komponenter deretter. ...gitt at man begynner med ingenting, da.
Hvis man ser bort i fra at forsterkeren kan drive høyttaleren, det man mister i en god kilde/dac og forforsterker kan aldri hentes igjen senere..

Hva så? Det forandrer ingenting ved det jeg sa. Gode nok digitalkilder er forøvrig mye billigere enn gode nok høyttalere. Uansett hva "gode nok" betyr i en gitt situasjon. Satt på spissen: En cd-spiller til 1500 kr og et høyttalerpar til 100000 vil spille mye bedre (og faktisk relativt nærme selv styggdyre digitalkilder) enn en cd-spiller til 100000 og et høyttalerpar til 1500.
Pris spiller ingen rolle, komponentene må passe sammen og eieren må like hva han hører.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.724
Torget vurderinger
96
Neida, det er ingen agurktråd. Jeg skal oppgradere delefilterkomponenetene I Patos lyric 401 til Mundorf Supreme kondensatorer, Jantzen foliespole for diskanten, Mundorf BL140 luftviklet spole for basselementet, samt Mills 12watt motstander. Både Mundorf Supreme, samt Mills motstandene er non-induktive.

Hvis jeg skulle oppgradert en hel boks-komponent, så ville jeg skaffet meg en bedre DAC.
Bytt heller høyttaleren..
Enig høyttaleren er faktisk viktigst i et oppsett mener jeg, for det er den som går etter hva du liker altså lyd signatur, når det kommer til forsterker dac, osv osv så finner man fortere hva man liker etter lyd signatur og det kan fort bli billigere også synes jeg da, og gjøre det på denne måten.

Imagine
Nja.. Med rå elektronikk og et riktig akustisk innredet rom, kan selv rimelige høyttalere blomstre. Kombinasjonen av god kilde, dac, forforsterker og effekt forsterker som matcher hverandre og sin egen smak, ville jeg aldri mer gi slipp på. Men det klart at en god høyttaler, i et riktig akustisk innredet rom, med dårlig elektronikk, også vil gi godlyd. Men man går også glipp av mye!
Billige høyttalere har som regel elendige kabinett og farget lyd. Det kan ingen elektronikk gjøre noe med. Det er dramatisk mye mer forskjell på høyttalere enn på digitale kilder f.eks. Men preampen er viktig, hvis man da har en sånn.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.724
Torget vurderinger
96
Det er sant at gode, strømsterke forsterkere kan "tvinge" rimelige høyttalere til å yte "over evne", men det forandrer ikke det faktum at høyttalere er den komponenten med størst forskjeller i lydkarakteristikk, og som isolert sett kan påvirke lyden i anlegget mest. Derfor er det smart å velge en høyttaler man liker klangen i først, og så velge passende komponenter deretter. ...gitt at man begynner med ingenting, da.
Hvis man ser bort i fra at forsterkeren kan drive høyttaleren, det man mister i en god kilde/dac og forforsterker kan aldri hentes igjen senere..

Hva så? Det forandrer ingenting ved det jeg sa. Gode nok digitalkilder er forøvrig mye billigere enn gode nok høyttalere. Uansett hva "gode nok" betyr i en gitt situasjon. Satt på spissen: En cd-spiller til 1500 kr og et høyttalerpar til 100000 vil spille mye bedre (og faktisk relativt nærme selv styggdyre digitalkilder) enn en cd-spiller til 100000 og et høyttalerpar til 1500.
Pris spiller ingen rolle, komponentene må passe sammen og eieren må like hva han hører.
Med pistol mot hodet, hva hadde du valgt: Ubegrenset budsjett/fritt valg på høyttalere, digital kilde til 1500,- eller høyttalere til 1500,- og ubegrenset budsjett til digital kilde? he he he.
 
Sist redigert:

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hva så? Det forandrer ingenting ved det jeg sa. Gode nok digitalkilder er forøvrig mye billigere enn gode nok høyttalere. Uansett hva "gode nok" betyr i en gitt situasjon. Satt på spissen: En cd-spiller til 1500 kr og et høyttalerpar til 100000 vil spille mye bedre (og faktisk relativt nærme selv styggdyre digitalkilder) enn en cd-spiller til 100000 og et høyttalerpar til 1500.
Pris spiller ingen rolle, komponentene må passe sammen og eieren må like hva han hører.
Med pistol mot hodet, hva hadde du valgt: Ubegrenset budsjett/fritt valg på høyttalere, kilde til 1500,- eller høyttalere til 1500,- og ubegrenset budsjett til kilde? he he he.
Det kommer ann på forforsterker.effektforstetker, hvilket rom det skal spille i og hva man liker. Det er mulig å bygge høyttalere selv med en elementpris til 1500 som låter veldig bra, men komponertene må passe sammen.
Har ikke en pistol mot hodet og slipper å velge budsjettanlegg ..

F.ekd Magiqo Q7 mk2, kan låte søppel hvis ikke det andre er på plass.

Ville nok i de fleste tilfeller valgt å legge pengene i høyttalerene, men det blir uansett et kompromiss.
 
Sist redigert:

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Ser ingen grunn til å tukle med Patosene, st.hans er over så gi de bort og bynn på nytt.
Finn høyttalere du liker, kjøp de. Prøv x antall forsterkere og kjøp den du syns spiller best på høyttallerne dine.
Når det er på plass kan man vurdere og prøve forskjellige streamere og DACer.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Ser ingen grunn til å tukle med Patosene, st.hans er over så gi de bort og bynn på nytt.
Finn høyttalere du liker, kjøp de. Prøv x antall forsterkere og kjøp den du syns spiller best på høyttallerne dine.
Når det er på plass kan man vurdere og prøve forskjellige streamere og DACer.
Vi er i alle fall enige om at det er en god idé å oppgradere høyttalerene :)
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Ville starta nybygg av anlegg rundt en god DAC med volumkontroll, med mindre man er vinylspinner.
Er ikke enig! Har en svært god DAC med en veldig bra volumkontroll, alle som har vært hos meg og hørt forskjellen mener at lyden er bedre med forfosterker.
Vel... Uenig må du få lov å vere, men jeg har den motsatte erfaringen enn du. Bytta fra Electrocompaniet 4.7 til ECD2 og fikk et voldsomt løft i dynamikk og lydbildet. Har ingen kilder som kun er analoge lengere.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.944
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Det er sant at gode, strømsterke forsterkere kan "tvinge" rimelige høyttalere til å yte "over evne", men det forandrer ikke det faktum at høyttalere er den komponenten med størst forskjeller i lydkarakteristikk, og som isolert sett kan påvirke lyden i anlegget mest. Derfor er det smart å velge en høyttaler man liker klangen i først, og så velge passende komponenter deretter. ...gitt at man begynner med ingenting, da.
Hvis man ser bort i fra at forsterkeren kan drive høyttaleren, det man mister i en god kilde/dac og forforsterker kan aldri hentes igjen senere..

Hva så? Det forandrer ingenting ved det jeg sa. Gode nok digitalkilder er forøvrig mye billigere enn gode nok høyttalere. Uansett hva "gode nok" betyr i en gitt situasjon. Satt på spissen: En cd-spiller til 1500 kr og et høyttalerpar til 100000 vil spille mye bedre (og faktisk relativt nærme selv styggdyre digitalkilder) enn en cd-spiller til 100000 og et høyttalerpar til 1500.
Jau :)
http://www.absolutesounds.com/pdf/main/press/WA Duette system HiFi_ Issue48forweb.pdf
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.693
Antall liker
58.682
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
En sånn CD spiller fra kinesiske Consonance er vitterlig litt spesiell i prisklassa.
Uten upsampling. Har en Consonance Orfeo som jeg har flytta ned i kjelleranlegget.
Den er litt mer avansert, men stort sett samme innmat og fortsatt relativt billig.
Er den bra nok for bruk med Wilson Duett, så er den vel bra nok i kjellern her;)
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
du lyden av opplevelser du er ikke mye flink til og svare folk , har sendt deg en pm men fikk aldri svar , sendte til og med en epost i butikken maxwell ingen svar. Men nå kan jeg like godt legge saken død makan til treghet.

Imagine
Hei. Det er alltid flere sider av en sak. Feil kan bli gjort og missforståelser kan skje. Har også opplevd at andre brukere ikke har fått pm fra meg og at e-poster ikke har kommet frem. Å henge ut en bransjeaktør derimot her, er feil!
Jeg har til og med sendt pm her inne på hfs , så dette var ikke ment for og henge ut , men kanskje skjekke om eposten sin virker og se på pm innboksen her på hfs , vist dette var frekt skal jeg gjerne slette det jeg har skrevet for all del.

Imagine
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Tja med et budsjett på 80k som er nevnt her så ville jeg antagelig ha blåst nesten halvparten på akustiske tiltak i første omgang. Så ville jeg lagt stor vekt på høyttalerne ettersom det er disse to komponentene som bidrar til mest forvrengning.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er sant at gode, strømsterke forsterkere kan "tvinge" rimelige høyttalere til å yte "over evne", men det forandrer ikke det faktum at høyttalere er den komponenten med størst forskjeller i lydkarakteristikk, og som isolert sett kan påvirke lyden i anlegget mest. Derfor er det smart å velge en høyttaler man liker klangen i først, og så velge passende komponenter deretter. ...gitt at man begynner med ingenting, da.
Hvis man ser bort i fra at forsterkeren kan drive høyttaleren, det man mister i en god kilde/dac og forforsterker kan aldri hentes igjen senere..

Hva så? Det forandrer ingenting ved det jeg sa. Gode nok digitalkilder er forøvrig mye billigere enn gode nok høyttalere. Uansett hva "gode nok" betyr i en gitt situasjon. Satt på spissen: En cd-spiller til 1500 kr og et høyttalerpar til 100000 vil spille mye bedre (og faktisk relativt nærme selv styggdyre digitalkilder) enn en cd-spiller til 100000 og et høyttalerpar til 1500.
Pris spiller ingen rolle, komponentene må passe sammen og eieren må like hva han hører.
*whoosh*
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva syntes du låt bra og utmerket seg på München messen John_Harald?
 
Topp Bunn