Stereo til bestemor

Lydhør mann

Fersking
Ble medlem
23.07.2011
Antall liker
0
Hei. Nå har min bestemor fått høre mitt nye stereoanlegg. Hennes reaksjon var at når hun skulle nyte klassisk musikk på sitt rimelige sony stereoanlegg til 1000 kr ble det liksom litt tamt. Jeg tok da på meg jobben og gjøre litt research for å finne en god stereoløsning til rundt 10 kanskje 15 tusen kr. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å finne en slik løsning.

Mitt intrykk er at dette er kanskje det forumet med de mest kompetente mennesker når det kommer til lyd.

Hun har et par kriterier som er ganske viktige.

1) Høytalerne må være små.
2) Hele løsning må være så enkel å betjene som mulig, da hun er 81 år gammel.
3) Hun trenger ikke radio, men kun cd spiller og høytalere
4) Det må lyde godt :)

Vet ikke om det er noen gode cd-spillere med innebygd god stereoforsterker som er enkel og betjene. Jeg har en drøm om at det må finnes en stereoforsterker og cd-spiller som er enkel nok til at selv hun kan betjene det.

Setter stor pris på hvis noen har et forslag :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.572
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Første spørsmål må bli - hvor stort er rommet det skal spilles i ?

Høyttalere som varmt kan anbefales er Kef IQ30 http://www.kef.com/gb/loudspeakers/q-series/iq30 (Kjøpes på Elkjip eller Expert)
Kanskje kombinert med en Cambridge Azur 550A integrert forsterker og en Cambridge CD30 CD-spiller ? (Hifi-klubben)

Johan-Kr

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
2
Dali IKON 1 mk2
NAD VISO THREE

Høyttalerene kan også testes mot f.eks B&W 685/686 på hifiklubben om ønskelig, men til klassisk syns jeg Dali har gode høyttalere. Ikon1 er også latterlig liten, med latterlig bra lyd :). Viso three har også utgang for sub ;).

S

Stereo_Mono

Gjest
Nad pleier å være så enkelt som du kan få det. Har selv godt til innkjøp av nye Q serien til Kef for et anlegg i et lite rom.
De låter svært overraskende åpne og fyldige i klangen med Marantz elektronikk. (Du ser anlegget i signaturen min)
Har også hatt mulighet til å sammenligne de direkte mot iQ serien og de er klart bedre imo. Dessverre litt dyrere en iQ serien..

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Det opplagte valget mtp allt i ett boks,må vere april music,som selges av Andervik audio.(porsgrunn.)

Tannoy m1(stativhøgt) får uhemma skryt av erfarne hififolk her på sentralen.

Litt usikker på totalpris,men trur det er innenfor ramma.

Mvh.

S

Stereo_Mono

Gjest
samlanes skrev:
Det opplagte valget mtp allt i ett boks,må vere april music,som selges av Andervik audio.(porsgrunn.)

Tannoy m1(stativhøgt) får uhemma skryt av erfarne hififolk her på sentralen.

Litt usikker på totalpris,men trur det er innenfor ramma.

Mvh.
Tannoy M1 er en budsjett killer, men det er ikke store spranget som skal til opp i pris før det er vesentlig mye å hente som oppløsning og mere innsikt i musikken. Har tidligere hatt M1 og og PSB B6 og de er fin fine de, men Q100 f.eks er i en helt annen liga på nevnte parametere.

C

Cyber

Gjest
Jeg vil sterkt anbefale et par tannoy revolution dc6 og sympatisk elektronikk. Cambridge har en serie som heter one, en slik tipper jeg passer meget godt til tannoy sin åpne og litt fyldige klang. Lekkert, enkelt og meget god lyd.

Emigrant

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
0
Sted
Nederland
Kansje er en Vita R4 en mulighet. Den har dog et par ting som ikker er spurt etter, nemlig (dab) radio og ipod dock. Men spiller rimelig (egentlig overraskende) bra og skulle ihvertfall være enkel nok å betjene.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Jeg handlet anlegg for søsteren min tidligere i sommer, med stort hell.
Valgene ble et par bokser fra Primare (brukte fine eksemplarer), D20 og A20 pluss et par Klipsch RF-52II.
Det spiller enormt bra, ble nesten litt misunnelig med tanke på pris/kvalitet. :p

Klipsch har som kjent et stort dynamikk område. Ikke noe musikk er så dynamisk som klassisk musikk.
RF 52 er jo gulvstående, dermed uaktuell for din bestemor, men et par RB 61 vil garantert gjøre nytten.
En http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/cd-spillere/nad_c515bee_cd-spiller_grafitt_.htm og en http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/nad_c316bee-_integrert-forsterker_grafitt.htm fra NAD vil nok ganske sikkert fungere sammen med de.
Bør sjekkes opp! :)

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Syntes budsjettet var ganske voldsomt til en bestemor å være, med mindre hun liker å spille høyt. :)

Uansett, skulle jeg laget et oppsett etter disse kriteriene ville jeg brukt Dali Zensor 1 som utgangspunkt. De ligger på 2k for paret og er helt klart blandt de beste stativhøyttalerne i det prisleiet. Og så tar vi høyde for at hun skal ha de på stativ, og da ryker 1k til.

Det enkleste hadde kanskje vært å parret disse med en NAD Viso Three CD-receiver og da ender man opp på en pris rundt 8k. Dette kan gjøres noe billigere ved å velge separate komponenter.

Eller så kan man kikke litt rundt og prøve å snuse opp Primare I21 og CD21/DVD26 til en fin pris.

Alternativt finnes Geneva L til 10k. Denne har alt, og kun en enkel fjernkontroll, men prisen syntes jeg er relativt stiv.

Geir Arne

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Har for tiden det oppsettet ganilsen beskriver med unntak av cd-spilleren.Tror nok en frue på 81 ville vært fornøyd med det.Når det gjelder stativer bør man strekke sek litt over tusenlappen.Det samme beløpet bør legges i kabler.Men med det tilbudet Soundgarden kjører på Primaresettet er dette mye for pengene.

mvh. s,

paalrosen

Medlem
Ble medlem
11.12.2008
Antall liker
0
actimat maxi fra lyric hifi i oslo låter helt sinnsykt til prisen, med cd spiller så kommer du på 15000 her.

meget meget bra, dra innom og hør :)

super luftig stort lyd bilde,klarer seg fin fint uten sub også

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Min egen erfaring med aldrende mennesker, er at det viktigste er brukervennlighet, brukervennlighet og brukervennlighet.

To komponenter med små knapper som alle er like er en uting. Likeså uleselige fjernkontroller med f.eks menyknapp mellom volumknappene. Ett trykk feil på menyknappen, og bestemor kjører med full bass til neste gang du er på besøk.

Til mine aldrende foreldre gikk vi for Arcam Solo Mini. God fjernkontroll og knapper på toppen av enheten. Helt grei lyd er en bonus som høyttalerne får ta hånd om.

Lydhør mann

Fersking
Ble medlem
23.07.2011
Antall liker
0
Takk for alle fine råd :)
Grunnen til at jeg vil at hun skal kjøpe kremlyd er fordi hun er veldig musikalsk og oppegående. Hun klarer fint å skilne mellom god og dårlig lyd. Jeg glemte og nevne at hun elsker jazz i tilleg til klassisk. Hun elsker også og danse til tango musikk. Hun er ikke den mest tekniske, så at det er færrest mulige knapper er et stort pluss.

Dali vet jeg er god på klassisk, men er de gode på jazz også? B&W vet jeg også har mye bra. Har noen hørt klipsch rb61?
Arcam Solo Mini så spennende ut. Hvis du mener det er lett for selv de mindre teknisk begavede er det virkelig noe å sjekke ut.

Jeg har en misjon som går ut på at hun må bli flinkere til å bruke penger på seg selv og ikke bare familien. Hun lever ganske måteholdent og har god råd :)

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
1.040
Torget vurderinger
5
Hei!

Jeg ha hatt samme oppgave for min gode tante. Også hun glad i klassisk og ikke minst jazz. Gormj påpeker det viktige med brukervennlighet. Det er jeg veldig enig i. En intuitiv fjernkontroll er et must. Dessverre er det ikke så mange av dem.

Skal du integrere cd-spiller og forsterker, blir det normalt å velge en receiver som også inkluderer radio. Da blir det flere knotter, men da får hun også tilgang til sendingene NRK Klassisk og NRK Jazz. I voksen alder kan det fortsatt være spennende artister og innspillinger man selv ikke har og som man kan ønske å bli bedre kjent med. Ønsker dere å velge bort radio, kan kanskje kun cd-spiller og aktive høyttalere være en løsning? Audio Pro er ett av flere alternativer på høyttalerfronten, gjerne parret med en Olive O3HD. Laster du inn cd-samlingen hennes burde brukervennligheten være godt ivaretatt.

Løsningen vi endte opp med ble Arcom Solo Music og KEF iQ50. Høyttalerne er gulvstående da min tante gjerne ville ha det. Music er storebroren til Mini. Music har Arcam nå erstattet med Neo. Nytt blir Neo og passende høyttalere litt i overkant av budsjettet ditt. Men jeg ønsker som gormj å peke på Arcam som et godt alternativ. Jeg har en Music selv på kjøkkenet som spiller sammen med Gallo satelitter og sub. Det funker godt.

Et lite tips som er generelt til de fleste fjernkontroller og brukere med behov for briller: Merk de mest brukte knottene med farget tape! Og et tips til oss som bistår våre eldre, eller de minste, med god lyd: Gå nøye gjennom bruken av anlegget og vær sikker på at alle aktuelle funksjoner mestres på en trygg måte. Et enkelt opptegnet skjema/ blokkdiagram parret med notater, gjerne brukerens egne, er en god måte for de eldre å ha som huskelapp. Et besøk i ny og ne for å forsikre om at anlegget mestres er også lurt. Be om å bli vist hvordan anlegget brukes. Det er ikke bestandig de eldre innrømmer at de ikke fikk med seg alt, eller at de har glemt. Mange vil helst ikke være til bryderi og spørre på nytt og på nytt....

Lykke til!

Mvh Olav E.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Må komme med en rettelse : Skrev lenger oppe at jeg har et par Kef iQ 30.Det er feil,mine er et par iQ3,som var forløperen til førstnevnte.Ser på Kef's hjemmesider at denne classic-serien er fortsatt i produksjon.

Det hadde vært artig å få vite hvilket anlegg bestemor endte opp med.

mvh. s,

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Ligger det ikke en Arcam Solo på brukten?? Sammen med IQ3 burde det være en finfin kombi :D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Enklest mulig? KingRex T20U/PSU + en passende cd-spiller og Klipsch RB-61. Billig, kun en knapp på forsterkeren og en fresh lyd.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Bestemora mi har en kassettspiller, ligner litt på denne:

Ifølge henne, er den nesten umulig å betjene. Det er altfor mange knapper på den (kanskje så mange som 10!). Ho trykte alltid på feil knapper før og måtte bare gi den opp til slutt.
Det endte med at familien min måtte teipe over alle knappene hun ikke trengte å bruke, f.eks. spoleknapper. Play-knappen er merket med rød teip, så nå trenger ho bare å snu kassetten og trykke på den rød knappen.
Nå går den ene kassetten hun har med Sputnik på døgnet rundt :p

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sett bort fra at din bestemor antakelig ikke kunne operert en cdp, så hadde en tripath-amp med kun en knapp på fronten passet henne ypperlig. Jeg tror kanskje det er det beste valget til alle som trenger noe veldig enkelt.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.810
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå må dere slutte å anbefale Klipsch til en som skal høre på klassisk musikk.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
sinep skrev:
Bestemora mi har en kassettspiller, ligner litt på denne:

Ifølge henne, er den nesten umulig å betjene. Det er altfor mange knapper på den (kanskje så mange som 10!). Ho trykte alltid på feil knapper før og måtte bare gi den opp til slutt.
Det endte med at familien min måtte teipe over alle knappene hun ikke trengte å bruke, f.eks. spoleknapper. Play-knappen er merket med rød teip, så nå trenger ho bare å snu kassetten og trykke på den rød knappen.
Nå går den ene kassetten hun har med Sputnik på døgnet rundt :p
Wow, det var ultrahaienhaifaianlegget sitt det ;) Må innrømme at "snobben" i meg våkna litt i meg nu, men iflg. Rema 1000 er det enkle ofte det beste, vettu ;D

Mvh :)

Topp Bunn