Stereo+ nr 5 - 2026 er publisert

Stereo+Tom

Utgiver Stereo+
Ble medlem
15.08.2015
Antall liker
1.155
Sted
Oslo
Kjære godtfolk,

🎵 Stereo+ 5/2026 er ute!
Les her: https://joom.ag/H5Ud

Sommeren er ingen grunn til å ta pause fra hi-fi – tvert imot. I årets sommerutgave finner du en rekke spennende tester av produkter som kan løfte både musikkopplevelsen hjemme og i ferien.

📖 I denne utgaven kan du blant annet lese om:
🔸 PMC Prophecy 9 – interiørvennlig superlyd
🔸 Musical Fidelity M6xi – musikalsk og kraftfull
🔸 Radiant Acoustics Clarity 66 – imponerende presisjon
🔸 Eversolo DAC Z10 – en DAC med store ambisjoner
🔸 Cambridge Audio L/R X – aktive høyttalere med imponerende ytelse
🔸 Pro-Ject Tube Box S3 – litt ekte rørmagi

I tillegg får du de siste hi-fi-nyhetene, intervju med Lasse Danielsen fra Electrocompaniet som røper litt om fremtiden, musikkstoff og faste spalter.

God lesning – og riktig god hi-fi-sommer! ☀🎶

Cover Stereopluss 2026-05.png

Og skulle du ha lyst på mer lesestoff i sommer og fotointeressen er tilstedet, kan du ta en tid i søstermagasinet Fotomag.

Cover Fotomag 4-2026.png

Sist redigert:

Stereo+Tom

Utgiver Stereo+
Ble medlem
15.08.2015
Antall liker
1.155
Sted
Oslo
Link..?
Ligger gammelt nummer på Hs og deres hjemmeside….
Mhvh C
Ser ut til at jeg tok et feil valg når det kom til bildene av forsidene. Jeg har endret dem nå og testet at linkene virker.
Tusen takk for at du sa i fra! :11

Grayceon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.05.2025
Antall liker
101
Sted
The Mancave
Torget vurderinger
1
Først og fremst, fint med gratis magasin. Det er fint å lese om f.eks nyheter.
Men nok en gang er det samme greia. Jeg skjønner ingenting av de anmeldelsene deres. Absolutt alle produkter dere har anmeldt siste år får en snittkarakter mellom 8,5 og 9,5 poeng. Med andre ord, alle låter kjempebra og det er omtrent null forskjell mellom produktene. Vet ikke om anmeldelsene er kjøpt og betalt eller hva som er greia, (vet at "spesielt anbefalt" er betalt), men å lese dem gir meg ingenting og det gir ingen integritet.
Så hvis noe blir anmeldt av dere betyr det tydeligvis automatisk en god karakter. Det er hvertfall sikkert.
Hva er det som avgjør hvilke produkter dere anmelder?
Hvis en importør / butikk reklamerer med "9 av 10 i stereo+" sier det meg jo ingenting når alle andre produkter får samme karakter?
Hva er vitsen med en skala fra 1-10 når det bare er 8-9-10 som brukes? Hvordan skal en stakkar velge f.eks høyttalere utifra ørten helt like anmeldelser hvor ingen ikke er kjempebra?
Skulle tatt seg ut hvis alle film- og musikkanmeldere bare brukte 5 og 6 på terningen.
Skal ikke nevne spesielle produkter, men det er åpenbart at noen ikke fortjener karakteren de har fått så da kan man lure på hvorfor det er sånn.

Jeg regner ikke med dere har noe å skjule og at dere spiller med åpne kort. Vet det er mange som spesielt vil vite hva som avgjør hvilke produkter som blir anmeldt hver måned? Da det tydeligvis automatisk gir toppkarakter. Dere har 9 forskejllige karakterer ifølge siste side i bladet, men bruker jo bare "imponerende" og "spesielt anbefalt". Tilogmed "veldig bra" eller "bra" blir jo aldri brukt.

Calmati

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.08.2016
Antall liker
818
Sted
Bærum
Det synes jeg er en urettferdig kommentar til en blad som er gratis. Selv leser jeg bladet med stor glede og lar meg rive med av entusiasmen.

Så er det opp til meg hva jeg synes når jeg får høre produktene selv. Smak & behag, hvilke musikksjangre utstyret primært skal gjengi, ++, varierer enormt mellom oss lyttere.

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Antall liker
810
Torget vurderinger
1
Men nok en gang er det samme greia. Jeg skjønner ingenting av de anmeldelsene deres. Absolutt alle produkter dere har anmeldt siste år får en snittkarakter mellom 8,5 og 9,5 poeng. Med andre ord, alle låter kjempebra og det er omtrent null forskjell mellom produktene. Vet ikke om anmeldelsene er kjøpt og betalt eller hva som er greia, (vet at "spesielt anbefalt" er betalt), men å lese dem gir meg ingenting og det gir ingen integritet.
Så hvis noe blir anmeldt av dere betyr det tydeligvis automatisk en god karakter. Det er hvertfall sikkert.
Hva er det som avgjør hvilke produkter dere anmelder?
Hvis en importør / butikk reklamerer med "9 av 10 i stereo+" sier det meg jo ingenting når alle andre produkter får samme karakter?
Hva er vitsen med en skala fra 1-10 når det bare er 8-9-10 som brukes? Hvordan skal en stakkar velge f.eks høyttalere utifra ørten helt like anmeldelser hvor ingen ikke er kjempebra?
Skulle tatt seg ut hvis alle film- og musikkanmeldere bare brukte 5 og 6 på terningen.
Skal ikke nevne spesielle produkter, men det er åpenbart at noen ikke fortjener karakteren de har fått så da kan man lure på hvorfor det er sånn.

Jeg regner ikke med dere har noe å skjule og at dere spiller med åpne kort. Vet det er mange som spesielt vil vite hva som avgjør hvilke produkter som blir anmeldt hver måned? Da det tydeligvis automatisk gir toppkarakter. Dere har 9 forskejllige karakterer ifølge siste side i bladet, men bruker jo bare "imponerende" og "spesielt anbefalt". Tilogmed "veldig bra" eller "bra" blir jo aldri brukt.
Dette blir vel litt vel konspiratorisk? Jeg velger å tro at Stereo+ ikke opererer slik at gode anmeldelser genererer annonseinntekter fra aktørene i bransjen. Stereo+ er ikke ett blad som "treffer" meg spesielt, men jeg skummer over musikkanmeldelsene i håp om å finne noe nytt og interessant. Så takk for dem i det minste.

Så generelt mht anmeldelser;
Negative anmeldelser i blader er ikke-eksisterende så langt jeg kan lese. Og jeg har i svært mange år lest TAS, Stereophile, Hifi+ etc etc. Og gjør det fremdeles.
Hvorfor gjør jeg dette? For å holde meg oppdatert og enkelte anmeldere skriver godt. + musikkanmeldelsene som jo burde være essensen i det vi driver med.

Bladene er etter mitt syn stort sett ett markedsførings-verktøy for produsentene og produkter som ikke lyder bra eller fungerer som de skal blir ikke anmeldt. Dette er en svært gammel "diskusjon" og dukker opp både her hjemme og i "utlandet" på diverse forum. Man blir ikke særlig klok av å lese tester er min erfaring, men over tid blir man mer kjent med den enkelte anmelders preferanser og kan kanskje "lære" noe ut ifra det.... Eller kanskje ikke.

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
17.678
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Takk for bra platetips.Nils Petter Molvær sin siste utgivelse "Be Quiet" er meget bra!

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
92.723
Sted
Bergen
Torget vurderinger
43
Synes dette er unødvendig oppgulp mot et blad det er gratis og frivillig å lese. Selv hadde jeg vel også synes det var interessant å høre om produkter som ikke leverer helt på stjernehimmelen, men hvorfor det blir sånn kan man være enige eller uenige om (Stereo+ har forklart det noen ganger tidligere) men jeg antar de også er økonomisk avhengig av å få tilsendt komponenter til test, og importører/forhandlere ville vært mildt sagt rare hvis de sendte produkter til test som de ikke selv var fornøyd med. I en ideell verden hadde bladet vært såpass økonomisk uavhengig at de selv skaffet/betalte for testobjekter, men det vil alltid forbli en umulighet i et lite land som Norge…….og i hvert fall for et gratismagasin som er avhengig av annonseinntekter.

Hvis det er noe jeg er skuffet over er at de i begynnelsen gikk tøft ut og skulle ha et kritisk blikk på bransjen. Det begynte og sluttet med Maxwell. Jeg kan forsovet skjønne hvorfor de dro i håndbrekket, men det var likevel litt skuffende.

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
4.595
Synes dette er unødvendig oppgulp mot et blad det er gratis og frivillig å lese. Selv hadde jeg vel også synes det var interessant å høre om produkter som ikke leverer helt på stjernehimmelen, men hvorfor det blir sånn kan man være enige eller uenige om (Stereo+ har forklart det noen ganger tidligere) men jeg antar de også er økonomisk avhengig av å få tilsendt komponenter til test, og importører/forhandlere ville vært mildt sagt rare hvis de sendte produkter til test som de ikke selv var fornøyd med. I en ideell verden hadde bladet vært såpass økonomisk uavhengig at de selv skaffet/betalte for testobjekter, men det vil alltid forbli en umulighet i et lite land som Norge…….og i hvert fall for et gratismagasin som er avhengig av annonseinntekter.

Hvis det er noe jeg er skuffet over er at de i begynnelsen gikk tøft ut og skulle ha et kritisk blikk på bransjen. Det begynte og sluttet med Maxwell. Jeg kan forsovet skjønne hvorfor de dro i håndbrekket, men det var likevel litt skuffende.
Maxwellsaken sier sitt. Her skulle de smelle til, og mange jublet, endelig et kritisk blikk. Maxwell (fyren ) var et et enkelt og ufarlig lite stillestående mål å ta, ingen store markedsmessige bindinger, ressursvakt lite firma, og med en såpass ekstrem forhistorie at resultatet var gitt.

Etter det.... - tystnaden. Og kosekroken fortsetter.

Det er mye innen haiendbransjen som ikke skiller seg vesentlig fra Maxwell, bortsett fra størrelse og navn osv. The Audiophile Brotherhood... .

Sist redigert:

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
20.400
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
13
De som ikke er fornøyde kan sikkert få pengene de ga for magasinet refundert.

• Liker
Reaksjoner: vih

Antoine

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
2.331
Sted
Oslo
Men nok en gang er det samme greia. Jeg skjønner ingenting av de anmeldelsene deres. Absolutt alle produkter dere har anmeldt siste år får en snittkarakter mellom 8,5 og 9,5 poeng.
Du har jo rett i dette, men selv har jeg for lengst sluttet å bry meg om poengsummene. Det er nok så enkelt at de ikke får ting inn til test og penger i kassa hvis de er dønn ærlige. Sånn er det bare og særlig for et gratis blad. Jeg leser dem som underholdning og tar det de skriver som en pekepinn. For å vite hva man synes selv så må man høre selv. Noe annet som jeg bemerker er at testere har en tendens til å si at "alle" er nøytrale uansett hvor ulik de er i spillestil. Nøytralitet trenger jo absolutt ikke å være et mål.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
4.349
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Spørsmålet er kanskje om tallkarakterene er nødvendige i det hele tatt. Jeg ville ikke savnet dem et sekund.

Kanskje det er lettere for distributører eller produsenter å bruke anmeldelsen i reklame hvis den kulminerer i et tall. Men det er jo fort gjort å skrive en kort, skrytende setning som gjør samme nytten.

Jeg leser bladet med interesse, men karakterene betyr ingenting for meg.

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.827
Sted
moelv
Torget vurderinger
3
Store forskjeller i lyd oppstrøms høyttalere var mer relevant for 30 år siden. Skal vel godt gjøres å få bunnscore på elektronikk idag, medmindre magasinet bevisst tar inn noe cottage- vrak som har en bedøvd menighet.

Antoine

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
2.331
Sted
Oslo
Store forskjeller i lyd oppstrøms høyttalere var mer relevant for 30 år siden. Skal vel godt gjøres å få bunnscore på elektronikk idag, medmindre magasinet bevisst tar inn noe cottage- vrak som har en bedøvd menighet.
Ja, men mange er innenfor dette:

Skjermbilde 2026-07-11 kl. 11.52.49.png

Topp Bunn