Stereo i ny stue

Bassefar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.12.2015
Innlegg
53
Antall liker
15
Heisann!

Har anskaffa meg en ny kåk og skal få inn nytt anlegg etter hvert. Nysgjerrig på hva som er greit å tenke på mtp rom, plassering og alt sånt.
Anlegget blir stående i stua, så blir ikke mulig å gjøre det helt mancave her.

Tenker i utgangspunktet å ha anlegget øverst til høyre(markert med rødt), men å ha det på langveggen(markert grønt) er kanskje det beste? Mister litt funksjon i stua da.
Hvilke utfordringer kan jeg regne med å støte på her? Hva kan jeg gjøre for å bedre det?

Langveggene er betong, kjøkken og skap og greier på den ene siden, kortveggene er treverk, masse vinduer på den ene siden.

Sikkert ikke et ideelt rom, mye klang her, må nok få dempa ting opp.


Plantegning.png
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Med all synlighet best på langveggen. Da får du bedre symmetri (nesten like sidevegger) og mulighet til få litt avstand til bakvegg. Plasserer du det på kortveggen, så vil lydbildet dras mot venstre pga refleksjoner fra nærmeste sidevegg. Da må du i så fall dempe den veggen veldig kraftig. Dessuten vil den plasseringen gjøre at du sitter inntil bakvegg, noe som er uheldig pga veldige tidlige refleksjoner foruten at man ofte får kraftigere resonanser i bassområdet.

Det vil fremdeles være behov for å gjøre akustiske tiltak med plassering på langvegg. Sidevegger og tak er de aller viktigste stedene for frekvensområdet over bassområdet. Bakvegg vil sikkert være vanskelig å gjøre noe med akustisk pga kjøkkenet.
Du kan muligens få noe uheldige refleksjoner fra skråveggen ved balkongen, men avhenger av hvor sitteposisjon blir.
 

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
691
Antall liker
626
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Forslag: Sjekk ut Händel Horn 10 P Reference. Mye og god lyd, uten at de gjør krav på mye plass, nette i størrelsen, fine å se på, kan stå tett opp mot bakvegg - fungerer faktisk best da. Rimelige er de også, om det er et poeng.

mvh. Ole G
 
M

MarkusH

Gjest
Personlig ville jeg hatt høyttalere ved vinduet på stua (med mindre det er reservert til andre ting). Små høyttalere med transmisjonslinje spiller jo ofte overbevisende, kjekt at de ikke er store og tunge også. :)
 

Bassefar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.12.2015
Innlegg
53
Antall liker
15
- lydogakkustikk Ja, tenker også at å ha de på langveggen gjør symmetriutfordringen mye lettere. Slik jeg sitter nå så havner sofaen ca. midt i rommet, når du sier bakvegg mener du da den bak min rygg eller den bak høyttalerne?

- Olisn, skal sjekke ut! Ålreite på klassisk musikk?

- MarkusH, tenker du å ha de slik at jeg ser ut vinduet? Har planer om en TV i midten, så ser litt dust ut med den forran der tenker jeg ;)
 
M

MarkusH

Gjest
- MarkusH, tenker du å ha de slik at jeg ser ut vinduet? Har planer om en TV i midten, så ser litt dust ut med den forran der tenker jeg ;)
Ja, det foretrekker jeg selv. Åja, da stiller det seg litt annerledes, seriøs-stereoen min har 100% fokus på lyden og delvis utsikten derfra (har ikke så mye å skryte av på utsiktsfronten for tiden da :p )
 

Bassefar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.12.2015
Innlegg
53
Antall liker
15
Ja, det foretrekker jeg selv. Åja, da stiller det seg litt annerledes, seriøs-stereoen min har 100% fokus på lyden og delvis utsikten derfra (har ikke så mye å skryte av på utsiktsfronten for tiden da :p )
Ser den! Blir ikke noe voldsomt high-end det her altså, og stuen er eneste oppholdsrom i leiligheten, så skal som sagt ikke gjøre det alt for mancave-aktig, må være litt hyggelig her og :p
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
- lydogakkustikk Ja, tenker også at å ha de på langveggen gjør symmetriutfordringen mye lettere. Slik jeg sitter nå så havner sofaen ca. midt i rommet, når du sier bakvegg mener du da den bak min rygg eller den bak høyttalerne?
Bakvegg er vegg bak lytteposisjon. Frontvegg er vegg man ser på fra lytteposisjonen.

Og sitte inntil en vegg (altså bakvegg) er et stort kompromiss. God avstand til bakvegg forsinker refleksjonene som bl.a. gir mer behagelig lyd og gir mulighet for større innsikt i kildematerialet fordi man forlenger tidsdomenet over Schrøder frekvensen.
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
689
Antall liker
479
Torget vurderinger
5
Ved høyttalplassering i grønt vil du oppnå avstand til bakvegg og symmetri til sideveggene, men jeg mistenker at du også vil sitte såpass midt i rommet at du får store kanselleringer i bassen. Vanskelig å si ut i fra en slik skisse, beste er å prøve i praksis.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Er ikke alltid det er praktisk gjennomførbart, men om det virker hensiktsmessig kan det være verdt å vurdere å spille på skrå også. Kommer helt an på hvordan planene for rommet er. Er mye muligheter dersom man kun ser på rommet i seg selv, og starter med anlegget.

f.eks slik, selv om det ser helt ræv ut på tegnigen regner jeg med at du skjønner konseptet.
1630410863805.png


Sannsynligvis er en tradisjonell plassering enklere gjennomførbart i praksis.
 
Sist redigert:

Bassefar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.12.2015
Innlegg
53
Antall liker
15
Er ikke alltid det er praktisk gjennomførbart, men om det virker hensiktsmessig kan det være verdt å vurdere å spille på skrå også. Kommer helt an på hvordan planene for rommet er. Er mye muligheter dersom man kun ser på rommet i seg selv, og starter med anlegget.

f.eks slik, selv om det ser helt ræv ut på tegnigen regner jeg med at du skjønner konseptet.


Sannsynligvis er en tradisjonell plassering enklere gjennomførbart i praksis.
Spennende, må nesten se om det lar seg gjøre!

Per dags dato er stuen slik, der jeg sitter med HT-posisjon rød, sofaen ca. midt mellom to vegger og har spise/kontorplass bak sofaen. Som er det mest praktiske for rommet som en helhet.

Men når jeg får meg høyttalere så skal jeg test begge deler!
Hva slags demping er det som gjelder da, er det snakk om akustikkplater og sånt?(Jeg kan svært lite om dette her)
Og, hvor mye vil høyttalervalget ha å si? Er stativhøyttalere godt nok? Burde jeg ha noe stoort?
 

Vedlegg

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er mye moro vi kan si her om hva som er optimalt, men det som betyr noe i praksis er jo hva som faktisk er gjennomførbart. Om dette først og fremst skal være en bolig må du jo styre prioriteringslista. Vi kan kaste ut ideer til deg, men den eneste som kan vurdere hva som er ønskelig er deg. Det er mye som vil virke.

Eksempelet du illustrerer her vil gi et litt rart resultat siden du har den ene høyttaleren (og lytteposisjon) tett inntil sidevegg, mens den andre står midt ute i rommet. Folk flest er veldig glad i symmetri, og helst ikke ha sidevegger så tett på høyttalerne, men går det ikke, så går det ikke.
Dersom dette blir litt trøblete vil demping på vegg hjelpe til en god del. Tradisjonelle byggisolasjons-baserte absorbenter vil nok være det beste til dette. og også billigere enn de fancy diffusor-greiene eller rare skumtingene du ofte finner.

Om stativhøyttalere er "godt nok" er jo alltids en vurderingssak. Det høres jo fjollete ut, men større ER jo alltid bedre.
Men det er jo alltid en balansegang om hva som er hensiktsmessig. Stort tar plass og koster mye penger om du ikke skal redusere kvaliteten.
Så igjen blir det en vurderingssak.
Ofte ender man opp med en stativhøyttalere med subwoofer (da bør du helst ha aktiv deling,f.eks via en surroundreceiver), eller noen moderate gulvstående.
igjen, umulig å gi noe fasitsvar. pris, plass, og personlige preferanser avgjør her.
 

Bassefar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.12.2015
Innlegg
53
Antall liker
15
Det er mye moro vi kan si her om hva som er optimalt, men det som betyr noe i praksis er jo hva som faktisk er gjennomførbart. Om dette først og fremst skal være en bolig må du jo styre prioriteringslista. Vi kan kaste ut ideer til deg, men den eneste som kan vurdere hva som er ønskelig er deg. Det er mye som vil virke.

Eksempelet du illustrerer her vil gi et litt rart resultat siden du har den ene høyttaleren (og lytteposisjon) tett inntil sidevegg, mens den andre står midt ute i rommet. Folk flest er veldig glad i symmetri, og helst ikke ha sidevegger så tett på høyttalerne, men går det ikke, så går det ikke.
Dersom dette blir litt trøblete vil demping på vegg hjelpe til en god del. Tradisjonelle byggisolasjons-baserte absorbenter vil nok være det beste til dette. og også billigere enn de fancy diffusor-greiene eller rare skumtingene du ofte finner.

Om stativhøyttalere er "godt nok" er jo alltids en vurderingssak. Det høres jo fjollete ut, men større ER jo alltid bedre.
Men det er jo alltid en balansegang om hva som er hensiktsmessig. Stort tar plass og koster mye penger om du ikke skal redusere kvaliteten.
Så igjen blir det en vurderingssak.
Ofte ender man opp med en stativhøyttalere med subwoofer (da bør du helst ha aktiv deling,f.eks via en surroundreceiver), eller noen moderate gulvstående.
igjen, umulig å gi noe fasitsvar. pris, plass, og personlige preferanser avgjør her.

Jada, jeg har jo ikke bedt noen om å bestemme for meg. Jeg ønsker bare litt tips om hva som er lurt å tenke på, så skal jeg finne ut av resten selv. Skjønner at stuen ikke er optimal for stereooppsett uten å gå på bekostning av andre ting, derfor jeg lurer.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har du mulighet til å teste andre plasseringer er jo det selvsagt det beste, for da kan du selv høre forskjellene mellom de ulike posisjonene.
Men dersom du velger å sette det opp slik som på sist tegning, bør du vurdere å sette opp absorbenter sånn omtrent der jeg har markert i grønt på tegningen under. Det vil spise en del av refleksjonene fra veggen, og gjøre det mindre problematisk at du har alt inntil veggen som du har det på tegningen her.

1630493035304.png
 

Bassefar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.12.2015
Innlegg
53
Antall liker
15
Har du mulighet til å teste andre plasseringer er jo det selvsagt det beste, for da kan du selv høre forskjellene mellom de ulike posisjonene.
Men dersom du velger å sette det opp slik som på sist tegning, bør du vurdere å sette opp absorbenter sånn omtrent der jeg har markert i grønt på tegningen under. Det vil spise en del av refleksjonene fra veggen, og gjøre det mindre problematisk at du har alt inntil veggen som du har det på tegningen her.

Vis vedlegget 744667
Allright, får teste litt ulike løsninger etter hvert. Takk for tips! :)
 
Topp Bunn