Stavangers beste restaurant,,,

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
For å glemme vår tid som gjeldslaver og feire vår nyvunne frihet som gjeldsfrie feiret kona og jeg i dag på en koselig restaurant vi har hatt lyst til å besøke lenge. Ristorante Allegro i Stavanger.

Gud bedre for et godt valg, etter å ha frekventert Stavangers uteliv i 10 år på businessklasse og vært på byens fineste og dyreste restauranter som Jans mat og Vinhus og Craigs og Mortepumpen etc etc så gikk vi på den tillitsvekkende Allegro restaurant for egen regning.

Smaken av den beste dessertvin jeg har smakt sitter fortsatt igjen når jeg skriver dette, ( fra øy utenfor Sicilia som produserer kun 1000 flasker pr år fikk jeg at glass av den ene flasken ..o himmelrike for en vin...)

Men til saken, Jeg er ikke en rik gourmet men, har vært på restauranter med -1-2 stjerner i Guide Michelin i London, Paris og Roma og Monaco, men dette var den opplevelsen jeg vil huske.

Hver eneste rett av femretteren var en stjernetreff av smak og komposisjon, vi koste oss glugg ihjel med mat og vin. For første gang i livet punget jeg gladelig ut 2000 kr for 2 personer og bannet på at her skal vi komme igjen..

Herlig at det finnes slike steder, bare synd at 90% av de som tar samme priser er som kafeteriar å regne i sammenligning.

Ternigkast 6,6 og god jul
Sleiven

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
127
Intet er som god mat og drikke :)

Kjekt å høre at du og din bedre halvdel hadde en fin kveld ute!

Ristorante Allegro er notert ;)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
takk for tipset!
nå frekventerer jeg riktignok ikke stavanger så ofte, men allegro er notert.
og 2k for fem retter og vin for to personer er ikke så gærnt.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Tusen takk for tipset, Sleiven! Her i huset er mat en hobby helt på linje med hifi,og etter denne poetiske beskrivelsen MÅ jeg bare dit neste gang jeg er i landets hyggeligste by.... :D

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Takk for tipset, tror dette kan være noe å prøve når jeg er innom gamlebyen. Blir for lenge mellom hver gang.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Gratulerer så mye med friheten Sleiven, og mange takk for et alldeles flott tips. Stavanger skal jeg innom til sommeren, har jeg muligheten blir det helt klart en tur til Allegro.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
MaHa skrev:
Gratulerer så mye med friheten Sleiven, og mange takk for et alldeles flott tips. Stavanger skal jeg innom til sommeren, har jeg muligheten blir det helt klart en tur til Allegro.
Velkommen skal du være, Stavanger er en veldig trivelig by med et perfekt sentrum hvor restauranter og utesteder ligger tett i tett rundt havnebassenget.
En by uten nevneverdig trengsel eller køproblemer, og milelange strender 15 minutter unna. Transport tar sjelden mer enn 10 minutter uansett hvor eller hva man skal,
Kommer du under Gladmatfestivalen som holdes hver sommer så blir det en innertier

Obs Obs her går folk ut på restaurant eller pub hele uka, hele året..
Sleiven

jøss det tok 10 år, men jaggu er jeg blitt en Stavangerpatriot ;) :D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
nå glemmer du å nevne det bedritne været... ;D

hjelper ikke med en lang og fin strand når vannet holder 12 grader i juni og juli.
blåser som et helvete gjør det også, året rundt.

men fin by med morsomt uteliv og mange trivlige folk, absolutt!

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Sleiven skrev:
Håper ikke du tenker på Beverly :) Stort sett eneste plassen der var folk midt i uka når jeg bodde i Stavanger.... men det er plutselig blitt noen år siden.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Luvaton skrev:
Sleiven skrev:
Håper ikke du tenker på Beverly :) Stort sett eneste plassen der var folk midt i uka når jeg bodde i Stavanger.... men det er plutselig blitt noen år siden.
Jeg tenker nå mest på restauranter, uvanlig fullt selv midt i uka. Ikke som i en viss by østpå hvor det aldri var mer enn 3 gjester hvis man gikk ut og spiste midt i uka..men det er også lenge siden...
Sleiven

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.710
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
joaquin skrev:

hjelper ikke med en lang og fin strand når vannet holder 12 grader i juni og juli.
...
Det er for å holde pysene vekke. 8)

M

maestro

Gjest
Sleiven skrev:
Smaken av den beste dessertvin jeg har smakt sitter fortsatt igjen når jeg skriver dette, ( fra øy utenfor Sicilia som produserer kun 1000 flasker pr år fikk jeg at glass av den ene flasken ..o himmelrike for en vin...)
Husker du navnet på vinen? Det skulle vel aldri være en Capichera-vin fra Sardinia? Disse er visstnok ikke å få i Norge, men en kan jo aldri vite - - -

Har du dessuten besøkt restaurant Setra i Stavanger, et mye omtalt gourmet-sted visstnok.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
joaquin skrev:

men fin by med morsomt uteliv og mange trivlige folk, absolutt!
Joda været er pyton i lange perioder, hadde byen ligget på Sørlandet eller østpå hadde det vært perfekt. Været er faktisk sterkt medvirkende til at jeg snart forlater byen for godt...Men kommer til å savne alt unntatt været..
Sleiven

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Har du vært på Charles og de, i Sandnes? Isåfall, hvordan vil du si de ligger an iforhold?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jaerbu skrev:
Har du vært på Charles og de, i Sandnes? Isåfall, hvordan vil du si de ligger an iforhold?
Har desverre ikke vært på Charles og de, men Tjessem var/(er?) jo kokk på Statoils prestisje kantine på IB bygget. Der var det alltid topp å bli bespist...
Sleiven

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Tror det er en stund siden han sluttet der. Det er han og kona som driver Charles og de.
Har vært der ett par ganger og spist/ drukket "Full pakke". Og må si det er noe av det beste kjøkkenet jeg har prøvd :). Kanskje litt stive priser dog.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
maestro skrev:
Sleiven skrev:
Husker du navnet på vinen? Det skulle vel aldri være en Capichera-vin fra Sardinia? Disse er visstnok ikke å få i Norge, men en kan jo aldri vite - - -

Har du dessuten besøkt restaurant Setra i Stavanger, et mye omtalt gourmet-sted visstnok.
...this nectar-like wine is found on wine lists of some of Italy's finest restaurants. It is packed with flavors of rich apricot nectar, fruit cocktail, hint of cool menthol, honeyed cashew and almond, coconut, marshmallow or nougat, cinnamon, vanilla, and clove.

The wine is made from the must of very well ripened grapes, to which are added naturally dried grapes in the sunny and windy climate of the Sicily. Fermentation at controlled temperature lasts till the end of October. The grape used, Moscato d'Alessandria, is known as zibibbo in Sicily.

"Superlative dessert wine suited to casual sipping," says Rollo, "it makes a fine accompaniment to all fruit-cakes as well as to hard and spicy cheeses. Serve slightly chilled."

Tasting Notes - The wine displays its extraordinary personality and depth initially with its bright amber yellow color. After the first, intense notes of apricots and peaches, the bouquet offers sweet sensations of dried figs, honey, herbs and mineral notes. The wine is impressive on the palate with its outstanding complexity due to a fusing of sweetness, sapidity and softness. A prolonged finish.
Denne var det se bilde
Ettersmaken satt i 30 minutter!!
kr 199 for en halv flaske på polet ...547 kr på Allegro
Sauterne...hva skal vi med det?..

navnet kommer imorgen når jeg har kjøpt det jeg skal ha på polet ... ;) ;).
Sleiven

Edit: FASIT= Donnafugata 2005 Ben Rye Sicilia Passito Di Pantelleria 375ml

bestilling nr 13496 , finnes kun på utvalgte fullsortiments butikker, eneste i Stavanger området er Sandespolet på Amfi kun ti stk igjen

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.889
Sleiven skrev:
Sauterne...hva skal vi med det?..
- må jå ha no drekke te gåselevra også veit du.

PS: Artig tråd Sleiven.

Det er like før jeg tar med madammen på byen.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Meny:

1.Kamskjell og ristet gåselever , Giri Soave Classico 2006
Skjell på en seng av rødløk/grønt+ gåselever m/brød, stekt løk og noen spesielle rosiner. Knallstart!!

2.Krepse mouss og Krepsesalat, Pinot Grigio Lamberti 2005
Litt grønt og to ulike sauser/kremer + en spesiell ost, Beste kreps jeg har spist.

3. Piggvar med villris, Chianti Classico DOGC 2005,
Himmelsk kombinasjon med saus og perfekt piggvar , matcher perfekt med villris og annet tilbehør..

4. Kalvefilet, (med bakte kløftpoteter), Mara Valpoicella Classoco de Superiore 2005
Vel det stod på menuen ,men var tomt når vi bestilte så de foreslo kalve entrecote
Den var kjempebra og kona begynte nå å bli mett selv om alle rettene er små ala moderne cuisine ( større porsjoner i 3 retter og ala carte.. som ble servert på nabobordene. Hvor vi overhørte ... Dette var godt..her må vi komme igjen...")

5. Tiramisu, Ben Rye Donnafugata.
Som sagt beste tiramisu jeg har fått,selv i Italia, og vinen kjøpte jeg 3 flasker av i dag...

Det sies at man er middelaldrende når matlysten er større enn sexlysten, jeg skjønner ikke problemet, vel dette måltiden la ingen demper på noen drifter, snarere tvertimot, jeg er hvertfall ikke middelaldrende ennå...

Nå er all julehandel i boks og sursilden ferdig
God Jul og god apetitt. ;D

Sleiven

Jaggu har de ikke en internett side også...http://www.allegromat.no/

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Da Nero var fullt på fredag, falt valget på Allegro bla på bakgrunn av denne tråden.

Jeg var og veldig fornøyd med stedet. Meget god mat (5-retter), hyggelig betjening (selv om det ble litt travelt for de utover kvelden) og fornuftige priser. Anbefales! :)

Topp Bunn