Tja, kanskje, vet ikke.
Som 16-åring var jeg soleklar på det området, og meldte meg ut av statskirken.
Jeg valgte å stå over hele konfirmasjonsstyret, og borgelig konfirmasjon mente jeg var hyklersk. Den er funnet opp kun for at ikke-kristne kvisete tenåringer skal få mer penger og stæsj de strengt tatt ikke har bruk for.
Det var den gang, nå derimot hadde jeg nok tatt i mot både penger og annet stæsj med mine hyklerske små armer
Jeg er faktisk blitt litt usikker på om jeg ønsker et klart skille mellom stat og kirke da hodet mitt plutselig fylles av rare tanker i forhold til gamle tradisjoner.
Hva med dåp, konfirmasjon og bryllup?
Hvem skal betale? Og hva med de som ikke har økonomi til å betale, skal bruken av kirken behovsprøves?
Hva med disse fantastiske kulturminnene som enkelte av kirkene faktisk er, hvem skal stå for vedlikeholdet?
Kommer de demokratisk valgte damer og herrer på Løvebakken fram til at de ønsker et skille, eller at de faktisk tør ta sjansen på at jeg vet/forstår hva som er best for meg selv og slipper meg til urnen, har det nok gått både vinter og vår både 1-2 ganger. I tillegg har jeg blitt fortalt at grunnlovsendringer og andre endringer ikke akkurat er gjort i en håndvendig... Så da tar jeg høyde for at i løpet av den tiden det vil gå med på å bestemme seg for et skille, har kirken klart å snike seg til et par kronasjer slik at kulturbygningene bevares, og de som ønsker kan både døpes, konfirmeres, smis i hymens lenker og senkes noen fot i samme hus, uten at foreldre, dem selv eller de etterlatte må forsake en eneste hifi-oppgradering
Lin