Statskirken bør selvsagt avvikles

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Når jeg dør, vil jeg strøs langs landets mest populære akebakke, som en siste finger til samfunnet. Eller helles i oljetanken på bilen til én jeg ikke liker, så den skjærer seg.
Jeg ønsker å få oppført en statue foran Stortinget,  der jeg til evig tid viser finger'n til de valgte der inne. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Vi trenge statskirken. Vi må holde orden på alle disse rare religiøse utvekstene. Lettere å unngå slike med en bredt inkluderende statskirke.
Dette er jo en infiltrering av politisk korrekte trosformidlere i kirken. Mye bedre at dens sanne ansikt kommer ordentlig frem slik at folk får se uvesenet for det er verdt.

Og hvis frykt for ekstremister er begrunnelsen, så burde vi kanskje ha Islam som statsreligion i stedet, for å få bedre kontroll over altfor religiøse Imamer...

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Og hvis frykt for ekstremister er begrunnelsen, så burde vi kanskje ha Islam som statsreligion i stedet, for å få bedre kontroll over altfor religiøse Imamer...
Det absurde med dette er jo at det faktisk hadde virket!

:D

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det absurde med dette er jo at det faktisk hadde virket!

:D

Honkey
Helt til flertallet på Stortinget var muslimer. Da hadde det blitt et helvete.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hugs på at no når postmodernismen går mot slutten, og dette at alle verdiar er like gode ikkje lenger vil gjelde, kan ting endre seg svært raskt.
Neste tidsepoke er ganske sikkert neoreligøsiteten, og då vil det lett verte mykje uforsonleg. Eg er einig i at vi bør ha kontroll med religionsutøvinga her i landet. Hugs at religiøsitet vil vi ha uansett - mykje betre at denne er kontrollert, akkurat slik vi har vinmonopol her i landet...

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Hugs på at no når postmodernismen går mot slutten, og dette at alle verdiar er like gode ikkje lenger vil gjelde, kan ting endre seg svært raskt.
Neste tidsepoke er ganske sikkert neoreligøsiteten, og då vil det lett verte mykje uforsonleg. Eg er einig i at vi bør ha kontroll med religionsutøvinga her i landet. Hugs at religiøsitet vil vi ha uansett - mykje betre at denne er kontrollert, akkurat slik vi har vinmonopol her i landet...
Som polet, stengt dager før bevegelige helligdager og valgdager.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hugs at religiøsitet vil vi ha uansett - mykje betre at denne er kontrollert, akkurat slik vi har vinmonopol her i landet...
Hvis vinmonopolet var drevet som kirken ville de kun solgt Peach Canei som du måtte stille opp to ganger i uken med lua i den ene hånden og en kvotebong i den andre for å få utlevert. Men du verden for noen flotte utsalgssteder vi ville fått!

W

wurst

Gjest
Eg er einig i at vi bør ha kontroll med religionsutøvinga her i landet. Hugs at religiøsitet vil vi ha uansett - mykje betre at denne er kontrollert, akkurat slik vi har vinmonopol her i landet...
Hvem er vi?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Torget vurderinger
0
Hvis vinmonopolet var drevet som kirken ville de kun solgt Peach Canei som du måtte stille opp to ganger i uken med lua i den ene hånden og en kvotebong i den andre for å få utlevert. Men du verden for noen flotte utsalgssteder vi ville fått!
Mitt poeng er altså at kyrkja burde drivast som vinmonopolet.
Godt utval, litt stive prisar på det billegaste (m.a. for å hindre for sterk nyrekruttering av dei unge), og relativt rimeleg når vi ser kva ein må ut med for det utsøkte i andre land.

O

omholt

Gjest
Ja, statskirken bør avvikles. Den bør heller ikke ha noen særordning, men kunne klare seg på egne ben økonomisk. Synes ordningen med skattefratak på gaver er grei, men ellers bør man vurdere å fjerne all form for statstøtte til trossamfunn.

W

wurst

Gjest
Alle som tykkjer at det ville vere dumt om det dukka opp ein fundamentalistisk/fanatisk dominerande religiøs gruppering som krevde å få styre staten ut frå eiga tolking av eittelleranna skriv, der forfattaren ikkje utan vidare var i stand til å korrigere...
Du forholder deg til hypoteser, forstår jeg, dette er vel ikke den mest realistiske hvis du da ikke tenker på muslimene?. Ellers har vi demokrati i landet, som innebærer at flertallet bestemmer.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Torget vurderinger
0
1. Du forholder deg til hypoteser, forstår jeg,

2. dette er vel ikke den mest realistiske hvis du da ikke tenker på muslimene?.

3. Ellers har vi demokrati i landet, som innebærer at flertallet bestemmer.
1. Det også!
2. Nettopp.
3. I hovudsak prinsipelt rett, men det er nok meir innvikla enn som så.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

Du ønsker mest mulig kontroll med folks tro og tanker, altså. Det er jo skremmende likt et samfunn vi helst ikke ønsker å sammenlikne oss med.
Kim Il Sung, Pol Pot, 1984, osv...
Nå ble jeg overrasket og skuffa.

W

wurst

Gjest
Seriøst: Jeg kan ikke skjønne hvorfor såkalt mer ytterliggående grupper skal få større armslag om vi har statskirke eller ei. Allerede nå er det fritt fram for alle å delta i kirkevalg osv. samt å argumentere for sitt syn. Og utenfor kirken har alle lov til å starte hva slags religiøs retning det skal være, enten det er "Smith´s venner" eller "de siste dagers hellige". Den såkalte åpne og inkluderende folkekirken er en ren illusjon all den tid folk stort sett er likegyldige, som kjent stemmer kun 3% av befolkningen ved kirkevalg og på gudstjenestene møter de 7-8 gamle damene opp hver gang.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Blir kirken privatisert får vi fariserere , og med det mye faenskap.
Ikke at jeg bryr meg no særlig, kristendom er en idiot-religion (eller ikke-religon), de forandrer jo reglene etterhvert for å passe inn med de politiske strømningene. Haleluja.

K

kbwh

Gjest
Ingen religioner blir store religioner hvis de ikke har en politisk agenda, Boffen.

En annen ting: Hadde Bach gitt oss det vi har fått uten protestantismen?

W

wurst

Gjest
-- de forandrer jo reglene etterhvert for å passe inn med de politiske strømningene. Haleluja.
Enig, den til enhver tid herskende "tidsånd" bestemmer tolkningen av det såkalte Guds ord! Bare litt i etterkant av resten av samfunnet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Torget vurderinger
0
Du ønsker mest mulig kontroll med folks tro og tanker, altså.  Det er jo skremmende likt et samfunn vi helst ikke ønsker å sammenlikne oss med.  
Kim Il Sung, Pol Pot, 1984, osv...
Nå ble jeg overrasket og skuffa.
Ikkje eg, nei. Men eg skal love deg at det finnest mange der ute som ynskjer å sette litt NORMER og STANDARDAR for kva som er rett & gale.....

G

Gjestemedlem

Gjest
Seriøst: Jeg kan ikke skjønne hvorfor såkalt mer ytterliggående grupper skal få større armslag om vi har statskirke eller ei. Allerede nå er det fritt fram for alle å delta i kirkevalg osv. samt å argumentere for sitt syn. Og utenfor kirken har alle lov til å starte hva slags religiøs retning det skal være, enten det er "Smith´s venner" eller "de siste dagers hellige". Den såkalte åpne og inkluderende folkekirken er en ren illusjon all den tid folk stort sett er likegyldige, som kjent stemmer kun 3% av befolkningen ved kirkevalg og på gudstjenestene møter de 7-8 gamle damene opp hver gang.
Når man har en statskirke er det f.eks. regjeringen som utnevner biskopene og ikke kirken selv. Dette muligjør en politisk infiltrasjon av kirken. For øyeblikket er det politisk korrekte å utnevne kvinnelige og/eller homofile biskoper og da vil den sittende regjering kunne sørge for dette. Husker tilbake for noen år siden da det nesten ble regjeringskrise fordi Bondevik ikke fikk fetteren sin som oslobiskop.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Så på nyhetene at Martin Kollberg på sin vanlige humoristiske og muntre måte avfeide dette med skille av stat og kirke. Han holder visst på å utarbeide et kompromiss. Hva nå det kan gå ut på. Kompromiss ? Litt skille her og der da kanskje ? Eller en prøveordning med avgift ved altergang ?

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Ikke minst burde det vært 18 års grense på innmelding i (stats)kirken. Ikke noe man blir kastet inn i før man har rukket å sleppe sin første fis.. Helt absurd.

Ja til skille av stat og kirke

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Tja, kanskje, vet ikke.

Som 16-åring var jeg soleklar på det området, og meldte meg ut av statskirken.
Jeg valgte å stå over hele konfirmasjonsstyret, og borgelig konfirmasjon mente jeg var hyklersk. Den er funnet opp kun for at ikke-kristne kvisete tenåringer skal få mer penger og stæsj de strengt tatt ikke har bruk for.
Det var den gang, nå derimot hadde jeg nok tatt i mot både penger og annet stæsj med mine hyklerske små armer;)

Jeg er faktisk blitt litt usikker på om jeg ønsker et klart skille mellom stat og kirke da hodet mitt plutselig fylles av rare tanker i forhold til gamle tradisjoner.
Hva med dåp, konfirmasjon og bryllup?
Hvem skal betale? Og hva med de som ikke har økonomi til å betale, skal bruken av kirken behovsprøves?
Hva med disse fantastiske kulturminnene som enkelte av kirkene faktisk er, hvem skal stå for vedlikeholdet?

Kommer de demokratisk valgte damer og herrer på Løvebakken fram til at de ønsker et skille, eller at de faktisk tør ta sjansen på at jeg vet/forstår hva som er best for meg selv og slipper meg til urnen, har det nok gått både vinter og vår både 1-2 ganger. I tillegg har jeg blitt fortalt at grunnlovsendringer og andre endringer ikke akkurat er gjort i en håndvendig... Så da tar jeg høyde for at i løpet av den tiden det vil gå med på å bestemme seg for et skille, har kirken klart å snike seg til et par kronasjer slik at kulturbygningene bevares, og de som ønsker kan både døpes, konfirmeres, smis i hymens lenker og senkes noen fot i samme hus, uten at foreldre, dem selv eller de etterlatte må forsake en eneste hifi-oppgradering :D

Lin

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Borgelig konfirmasjon er ikke no mere hyklersk enn hva en kirkelig konfirmasjon er. Ved kirkelig konfirmasjon læres en hel rekke kristne verdier. Ved borgelig en hel del andre verdier, humanistiske verdier om man vil. Det som er hyklerisk er det økonomiske i det. En ting som i utgangspunktet ikke har noenting med hverken den ene eller den andre konfirmasjons formen å gjøre.

Jeg syns forsåvidt ikke statskirken nødvendigvis må avskaffes, vi kan gjerne ha en statskirke. Det jeg ikke skjønner er hva kirken bruke alle pengene sine til ? Det økonomiske mellom stat og kirke burde skilles. Når det gjelder kirkelige kulturminner så er det forøvrig kommunene som står for bygging og vedlikehold av kirker. Hva den norske kirke egentlig gjør med alle pengene den soper inn på at "alle" er medlem, er for meg ukjent.

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Borgelig konfirmasjon er ikke no mere hyklersk enn hva en kirkelig konfirmasjon er. Ved kirkelig konfirmasjon læres en hel rekke kristne verdier. Ved borgelig en hel del andre verdier, humanistiske verdier om man vil. Det som er hyklerisk er det økonomiske i det. En ting som i utgangspunktet ikke har noenting med hverken den ene eller den andre konfirmasjons formen å gjøre.
Nå trodde jeg at konfirmasjon i ordets rette forstand betyr bekreftelse, og at du da bekrefter din tro som dine foreldre ga deg i dåpen....

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Nå trodde jeg at konfirmasjon i ordets rette forstand betyr bekreftelse, og at du da bekrefter din tro som dine foreldre ga deg i dåpen....
Og ditt poeng er ???

Hva det kalles er da uvesentlig. Og kan man "gi" en tro? Mitt poeng er at de to faktisk er ganske så lik. Det er en allmenn missoppfattning at borgelig konfirmasjon er for at "hedningene" skal "cashe-inn". Humanetisk forbund er minst like seriøse i sitt arbeid med dette som kirken er. Hva et samfunn drevet av penger har klart å gjøre ut av det, er en helt annen sak.

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
Og ditt poeng er ???

Hva det kalles er da uvesentlig. Og kan man "gi" en tro? Mitt poeng er at de to faktisk er ganske så lik. Det er en allmenn missoppfattning at borgelig konfirmasjon er for at "hedningene" skal "cashe-inn". Humanetisk forbund er minst like seriøse i sitt arbeid med dette som kirken er. Hva et samfunn drevet av penger har klart å gjøre ut av det, er en helt annen sak.
Mitt poeng da jeg var i konfirmasjonsalder var vel at det ble helt feil av meg å konfirmere meg kristelig da jeg ikke hadde noen tro å bekrefte. Da maset om borgelig konfirmasjon begynte i heimen (for alle må jo konfirmeres, ikke sant?), synes jeg dette ble hyklersk, borgelig konfirmasjon hadde jo ikke noe med bekreftelse å gjøre i det hele tatt....I dag hadde jeg som skrevet tidligere muligens tatt et annet valg;)

Jeg er fullt innforstått med at det er de færreste av dagens konfirmanter som gjør dette på grunn av sin tro. Hovedgrunnene er nok både for kristelig og borgelig konfirmasjon; 1 tradisjon, 2 gaver (i tilfeldig rekkefølge, og det synes jeg helt i orden. Konfirmasjonen ser ut til å være en hyggelig dag for konfirmanten, så de unge må gjerne beholde denne tradisjonen. Poenget mitt var vel kanskje at jeg er blitt litt mindre bastant med årene ;)

Forresten er jeg enig med deg i dine synspunkt vedr kirkens økonomi.

Lin

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Kirken har alltid vært kapitalistisk, og vil sannsynligvis alltid være det. Konfirmasjon er oppfunnet av kirken, som en av tingene de skulle kunne tjene penger på.
Og, som Mazzy nevnte, konfirmasjonen er et menneskes bekreftelse på at de har funnet troen, og at de vil godta sitt navn som ble gitt dem dengang de ble innlemmet i kirken (dåpen).

Hyklerisk er kanskje feil ord (for en borgerlig utgave), men det er jo en isenesatt versjon (kopi) av kirkens utgave, og det praktiseres som en lettere (mindre arbeidssom) måte å oppnå konfirmasjonspenger på, selvom ideen bak kanskje var en annen...

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Det er ikke ved dåpen du får navnet. Dåpen er din bekreftelse på at du godtar vannskvetten du fikk i hue den gang du var liten og ikke kunne protestere på det. Har ingenting med navnet å gjøre, bare symbolikk det der.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg deler Mazzy's (ref pedant-tråden; aprstofen er benyttet fordi jeg anser Mazzy for å være uteomlandsk språk, bindestreken etter "pedant" er satt der for å unngå forvirring rundt dobbelkonsonanten i denne litt spesielle ordsammenstillingen ;) ) syn på det meste her.
Konfirmasjonen er noe sludder, og at så unge mennesker som ca 14-åringer står i mot presset vitner om meget viljesterke og selvstendige individer. Jeg ville vært stolt av mine unger om de sto på kravene på den måten! "Kristelig" konfirmasjon er noe av det mest ukristelige jeg kan forestille meg, det er neppe mange av disse uselvstendige, tanketomme, dataspillende gjøkunger som aner hva de går til annet enn at de ser blinkinga fra ei bøtte gull i enden av konfirmasjonsundevisningen. Sett konfirmasjonsalderen til 20 år!!
når det gjelder kirke og stat, står jeg fortsatt på at det bør lages andre ordninger som sikrer likebehandling uavhengig av økonomi, en stat må ikke og skal ikke ha en religiøs forankring i et moderne demokrati.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Konfirmajonen er noe alle religioner burde hatt, de kristne må i alle fall selv ta stilling til om de ønsker å fortsette innen deres foreldres tro, aldersgrensen kunne sikkert vært hevet ja, og gavene kunne man selvsagt ha droppet så hadde man skilt klinten fra hveten. Men konfirmasjonen har vel også vært en slags feiring over at man går over i de voksnes rekker, og er vel også en markering av det. Borgerlig konfirmasjon er jeg helt enig i er bare et desperat forsøk på å lokke til seg ungdom som ellers vil havne i kirkens "klør". Hvorfor må de i så stor grad kopiere kirkens tradisjon, har de ikke fantasi til å finne på egne? Har helst inntrykk av at humanetikernes øverste mål er å forhindre folk i å bli /være kristne.

W

wurst

Gjest
Det jeg ikke skjønner er hva kirken bruke alle pengene sine til ?
Vedlikehold og drift av bygninger (kirker, kontor, kapeller):
beising/maling, nytt tak, lynvern, takrenner, oppvarming om vinteren;

lønninger til de ansatte: prest, klokker, organist, kirketjener, kontorpersonale;

vedlikehold av kirkegård, graving av graver, snømåking, grasklipping;

osv.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Mezzy-star: Mitt poeng da jeg var i konfirmasjonsalder var vel at det ble helt feil av meg å konfirmere meg kristelig da jeg ikke hadde noen tro å bekrefte. Da maset om borgelig konfirmasjon begynte i heimen (for alle må jo konfirmeres, ikke sant?), synes jeg dette ble hyklersk, borgelig konfirmasjon hadde jo ikke noe med bekreftelse å gjøre i det hele tatt....I dag hadde jeg som skrevet tidligere muligens tatt et annet valg;)  
Det er litt morsomt å lese din historie for den er ganske identisk med min. Jeg har heletiden hatt muligheten til å gøre mine egne valg angående slike ting, om det nå var hvilken undervisning jeg skulle ha på skolen livssyn/kristendom eller hvorvidt jeg skulle konfirmere meg eller ikke, noe jeg valgte å ikke gjøre. Konfirmasjon både i kriken og borgelig er en markering på at man er blitt voksen. Syns du tok et voksent valg selv om du ikke valgte å bli voksen ;)

Til dere andre:

Det å si at borgelig konfirmasjon er hyklerisk og at humanetisk forbund "kopierer" etter kirken syns jeg blir ingnorant. Mange religioner har ritualer av samme art, selv kirkens mange grener har forskjellige former for konfirmasjon. Og å si at det kun er en av disse som er "korrekt" er ganske intolerant. Kirkens konfirmasjon har forandret seg den også, og tilpasset seg den moderne verden. Gjør dette den hyklerisk i forhold til den "gamle" kirkelige konfirmasjonen ?

Det er like meningsfylt for den enkelte uavhengig hvordan rituale det er, såfremst man har et genuint forhold til det. Det sagt er det klart at mange hopper på en borgelig konfirmasjon uvitende av hva det innebærer og mange kanskje gjør det kun for pengene. Men på den andre siden tror jeg ikke andelen av kristelige konfirmanter med samme agenda er noe lavere. Det er ingenting hyklerisk med noen av ritualene/markeringene, bare ved menneskene som gjør den på feil grunnlag.

Det ligger mye i en borgelig konfirmasjon på samme måte som en kristelig, muslimsk, jødisk eller buddistisk markering av samme art, også gjør det. Så om det er hyklerisk for noen så er det kanskje ikke det for andre. Selv om man har en annen oppfattning av ting, er det da intet behov for å latterliggjøre andres syn på livet.

wurst :
Om du ser nærmere inn i akkurat det der, så vil du finne ut at mange av utgiftene du skriver tilfaller kommunene og ikke statskirken.
http://www.kirken.no/?event=doLink&NodeId=9264

Det som står i den linken der, er forøvrig grunnen til at jeg mener forholdet kirke/stat må revurderes i forhold til slik det er idag.

Topp Bunn