Stativ vs. Gulv

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Parret med 2 slike til 5000 pr stk,skulle gi en samlet pris til 21000.


Gir den kombinasjonen en bedre bass,dynamikk og trøkk enn denne høytaleren?


Det er et godt spørsmål.
Sub og stativ kan nok være en topp kombinasjon, men da må sub'en være i samme kvalitets-skikt som stativ-høyttalerne. Det er ikke disse to. Du må nok opp litt i pris/kvalitet på sub'ene. 8) 8)

Mvh
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har gulvstående stativhøyttalere...

Poenget mitt er at det er utrolig mye musikk å hente med et toveis kvalitetssystem. Så snart man begynner med flere enn to elementer blir det dyrere. Separat(e) basshøyttaler(e) er ikke dumt.

Det er eksemplifisert med B&W-høyttalere i tråden her. Litt på siden av topic: Hvordan folk overlever dissskantlyden fra B&W er meg en gåte.

Sub er fint til kirkeorgel f.eks. Ettersom anlegget mitt er blitt fryktelig bra på kormusikk (som ofte har orgelkomp) melder ønsket om en ekstra oktav nederst seg. Blir nok sub på meg også en gang.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Sub og stativ kan nok være en topp kombinasjon, men da må sub'en være i samme kvalitets-skikt som stativ-høyttalerne. Det er ikke disse to. Du må nok opp litt i pris/kvalitet på sub'ene.  8) 8)

Mvh
Dynabel Arges eller Brontes er innenfor budsjettet og i riktig kvalitetsklasse!
 
R

Rojoh

Gjest
Sub uten aktiv deling (av fronthøyttaler) kommer nok aldri til å bli vurdert her i gården.

Mvh. Johan
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
High end lyd har vel ikke først og fremst med kronasjene å gjøre.............
Å si at en MÅ ut med over 20 store for i det hele tatt å nærme seg high end, ja det mener jeg er en sannhet med modifikasjoner. At mange high end høytalere derimot koster mer enn som så, ja det kan jeg være enig i.

Tror en kan holde litt på kronene mht høytalervalg, og heller legge dem i omstendelige og veloverveide valg av produkter som matcher hverandre. Er ingen ting som tilsier at high end lyd automatisk inntreffer, bare fordi en høytaler koster 100 000,- vel?
Matching er et must, uansett pris!

Vil bare gi et tips: Forsøk med Carlsson sine OA`er.......... De kan du få fra 2000,- og oppover brukt, og med riktig matching, ja da er du i seventh heaven!
 
C

Cyber

Gjest
Jeg ser at det er mange og delte meninger på dette temaet. Selv har jeg gode erfaringer fra tidligere med stativ + sub, dog i litt lavere prisleie.

Per akkurat nå ser det ut til å kunne bli et par stativhøyttalere på meg...

Og når det gjelder sub så trenger den ikke koste all verdens for å levere bra bass. Hadde SW700S før fra Focal, og den var helt enorm. Den gikk riktignok ikke helt ned, men det den gjorde gjorde den meget bra. Angrer på at jeg solgte den.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
.........men, på den annen side, skal en først legge ut +/- 20 000,- på en stativhøytaler, bør en fanden plystre ha elektronikk som matcher ellers i oppsettet.............. If not, ville jeg heller gått for en gulvhøytaler!

Valg av høytaler avhenger vel også dessuten litt av hvilken musikk en spiller, lytterom, lydmessige preferenser mm...............

Det finnes nemlig vanvittig mange gode høytalere der ute, men hvilken som som passer akkurat deg, det finner en vel ikke ut uten å prøve seg frem? Og det vil jo gjelde uansett om en velger store eller små høytalere.......................?
 
R

Rojoh

Gjest
High end lyd har vel ikke først og fremst med kronasjene å gjøre.............
Å si at en MÅ ut med over 20 store for i det hele tatt å nærme seg high end, ja det mener jeg er en sannhet med modifikasjoner. At mange high end høytalere derimot koster mer enn som så, ja det kan jeg være enig i.

Tror en kan holde litt på kronene mht høytalervalg, og heller legge dem i omstendelige og veloverveide valg av produkter som matcher hverandre. Er ingen ting som tilsier at high end lyd automatisk inntreffer, bare fordi en høytaler koster 100 000,- vel?
Matching er et must, uansett pris!

Vil bare gi et tips: Forsøk med Carlsson sine OA`er.......... De kan du få fra 2000,- og oppover brukt, og med riktig matching, ja da er du i seventh heaven!
Er egentlig nokså enig, men ønsket bare å understreke at man som oftest må gjøre regning med noen kompromisser - også med et budsjett på 20K. Det mest fornuftige imho er å glemme high-end begrepet (og forsåvidt andre begreper), og heller prøve å finne noe som gjør at man synes det er trivelig å lytte på sin favorittmusikk. Så enkelt - så vanskelig...

Mvh. Johan
 
R

Rojoh

Gjest
Kanskje man kan begynne å handle på Rema 1000, og bruke det man sparer i gode signalkabler? ;D

Neida, bare tuller jeg som vanlig. Det jeg synes er noe av det vanskeligste med å sette sammen en god stereo, er å bli enig med seg selv om hva det er man ønsker å ha - og selvsagt å bestemme seg for hvilke kompromisser man skal inngå. Har man variert musikksmak, så vil som regel den ene, eller den andre platen kanskje ikke låte så bra som ønsket. Etterhvert som erfaringene kommer, så blir man forhåpentligvis litt flinkere til å skille mellom mygg og kameler.

Mvh. Johan
 
O

omholt

Gjest
Håper noen tar seg tid til å teste de eksemplene med B&W som er kommer her. Det hadde vært veldig interessant for undertegnede som har B&W 703. Men ville tro at de subbene sammen med 705 ikke holder koken. Kanskje en REL sub istedet?
Uansett, interessant tema.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg tror det skal godt gjøres å få en av toveisene til B&W til å matche den kevlar-mellomtonen i 703ene. Den er etter min mening et av B&Ws sterkeste konkurransefortrinn. Det snakkes mye om bassgjengivelse i denne diskusjonen, men man skal vel heller ikke stikke under en stol at det er noen fortrinn med dedikerte mellomtoneelementer også, sammenlignet med den kompromissløsningen en bassmellomtone ofte er. Heldigvis finnes det jo svært gode eksempler på sistnevnte også. Det siste jeg hadde i hus i så måte var Patos Symphonic II AMT som i kraft av å være en gulvstående toveis faktisk spilte utrolig homogent gjennom hele frekvensspekteret, inkludert å gå temmelig dypt. Her ligger vel også stativhøyttalerens akilleshæl, siden en gulvståendes større kabinett nesten alltid gir litt mer i dypbassen, uten at det går ut over resten av frekvensspekteret i særlig grad.

Egentlig pågår det vel to diskusjoner i denne tråden:

* Stativ vs gulvstående, som egentlig er en diskusjon av kabinetter og bassavstemming.
* 2-veis vs flerveis, som er en diskusjon om hvorvidt man bør dele mellomtone og bass over flere elementer.

Disse to valgene kan man faktisk ta relativt uavhengig av hverandre, selv om det i dag er ganske uvanlig i dagens stativhøyttalere å ha en dedikert mellomtoneenhet (3-veis).
 
O

omholt

Gjest
Skulle jeg ha hatt stativhøyttalere måtte jeg nok ha supplert med subwoofer. Utfordringen med slik kombinasjon slik jeg ser det med min begrenset erfaring er integreringen. Har selv en Infinity Kappa sub. Bruker den kun til film bl.a. fordi jeg synes integreringen er vanskelig til musikk. Dette til tross for at den har eget kalibreringssystem. Men så skal det også nevnes at rommet mitt er særdeles vanskelig.
 
Topp Bunn