Statistisk støy

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Mange tråder om sus og brumm i diverse HiFi oppsett her, men jeg kan ikke finne noe om statistisk støy. Med statistisk støy mener jeg da støy som har ett mønster man kan skille fra andre typer støy. I mitt tilfelle dreier det seg om en konstant pipelyd, ala det man har i ørene etter å ha vært på Metallica konsert, kun avbrutt av "pulser" med ca 1/2 sekunds mellomrom.
Jeg la ikke merke til det før jeg koblet opp en RIAA og fikk dette levenet forsterket opp helt ut i høyttalerne. Denne RIAA'en er det nok noe mer galt med for så vidt, for jeg har testet 2 andre RIAA'er uten at jeg får så enorm sterk støy, men støyen er der i bunn med andre RIAA'er også når man skrur opp lyden på forsterkeren ganske mye.
Så ved ren tilfeldighet koblet jeg øretelefonene til min Beresford DAC her en kveld og da hørte jeg samme støyen der også. Ikke så høyt der heller, men på meget lavt volum så hører man definitivt samme støymønsteret der også. Testet da med Kingrex PSU på DAC'en, men hadde samme problemet med den. Etter å ha koblet fra alt jeg kan koble fra andre steder i leiligheten er støyen fortsatt der. Men jeg har kommet til den konklusjonen at denne støyen må komme fra 230V nettspenningen og ikke ha noe direkte med jord å gjøre da verken DAC'en eller PC'en jeg koblet til via USB har jordete stikkontakt.
Så da er det store spørsmålet, hva kan det være som sender denne meget spesielle støyen ut på 230V strømnettet her jeg bor?
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Får akkurat samme støyen når komponenter står for nærme den trådløse routeren...
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Termostater og dimmere er også solide støykilder, da moderne utgaver hakker opp strømmen og deler den ut i små porsjoner, og hver porsjon gir en solid transient på strømnettet og utstrålt i eteren.

Forstår ikke bruken av statistisk i denne forbindelsen. Om jeg forsøker å tolke det som statisk ( på engelsk brukes 'static' om all slags 'dynamic' støy!) gir det heller ikke mer mening. Det hørtes nokså deterministisk ut i beskrivelsen.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Vi kan godt kalle det deterministisk støy, i alle fall er det støy som har ett gjenkjennelig mønster sånn at jeg med stor sannsynlighet kan anta at støykilden er den samme.

Tok forresten med meg DAC'en på jobb en dag og gjorde samme test som hjemme, og der var ikke støyen til stede. Kan også nevne at støyen varierte sterkt i styrke hvis jeg løftet den nevnte RIAA'en og beveget den rundt. Jeg hadde noe samme effekten med å bevege på ledningen til hodetelefonene koblet til Beresford DAC'en også, men langt fra så sterke svingninger selvsagt.
Kan dette tyde på (som atledreier var inne på) at det er noe forferdelig støy fra en eller annen sender i nabolaget her?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
atledreier skrev:
Får akkurat samme støyen når komponenter står for nærme den trådløse routeren...
Det slår meg også at det kan være en sammenheng her. På baksiden av PCen min på arbeidsrommet er det et lite signallys som står og blinker med en frekvens på temmelig nøyaktig 2 ggr. pr. sekund - når den kommuniserer med den trådløse routeren - og det gjør den åpenbart døgnet rundt. Uten at det slår inn på noe av det jeg har av hifi - men man kan jo aldri vite. Blinkingen har kan hende en eller annen sammenheng med en tilsvarende periodisk aktivitet i en router? Hva hvis naboen har en defekt router som forstyrrer?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Da er testprosedyren klar: Spill analoge plater og slå av trådløsnettet, deretter slå av alle termostater og dimmere inntil det gir seg. Hvis ikke, gå inn til naboen med ransakelsesordre og få ham til å gjøre det samme!
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Skal gjøre bare en liten test til nå med batteri som strømkilde til DAC (eventuelt RIAA). Har jeg da samme støy da så synes jeg det er greit å trekke konklusjonen at dette er støy som ikke har noe med strømnettet å gjøre.

En annen ting jeg kom på i farten her er at det ble montert opp 2-3 nye mobil basestasjoner på taket til nabobygget for noen år siden. Og det passer faktisk ganske bra sammen med når jeg første gang fikk trøbbel med min originale RIAA. I går strekte jeg ut lendinga på hodetelefonene mellom hendene og roterte rundt og kunne høre signifikant forskjell i styrke på støynivået ut i høretelefonene. Så jeg heller mer og mer mot konklusjonen at dette er radiostøy fra en eller flere sendere som blir fanget opp av signalkabler og forsterket opp i feedback loop'en i forsterkertrinn. Spesielt de som er basert på op-amp'er da forsterkingen er høy og feedback også må være signifikant for å ikke få for høyt utgangsnivå. Så sier i alle fall Stanley Beresford i omtalen av sin nye Gator oppgradering av Caiman DAC. Denne oppgraderingen skal senke behovet for feedback betraktelig, så jeg har likså godt bestilt meg en sånn Gator sak. :)
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Da har jeg testet DAC med batteri som strømkilde og en Squeezebox Receiver som kilde. Like mye og samme støy som før, ergo kommer ikke støyen inn fra strømnettet men fanges opp i kabler og elektronikk og forsterkes da mest sannsynlig opp via feedback kretser i DAC/RIAA.
Har sendt mail til Post- og Teletilsynet, så får vi se om de kan peke meg i riktig retning angående en eventuell klage. Men jeg antar vel at dette er Davids kamp mot Goliat hvis støyen viser seg å komme fra mobilsendere i nabolaget. Og jeg har 10 av dem 60-100m unna huset.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Om det er noen som lurer på hvordan dette gikk så har jeg nå hatt Post og Teletilsynet på besøk med diverse test utstyr. Og som antatt var det en av disse mobilnettverk senderne som var kilden til støyen jeg hører. Nærmere bestemt ICE Norge AS sin CDMA2000 sender på ca 465MHz.
Målt nivå på signalet var likevel en hårsbredd under godkjent nivå, så om ICE Norge kommer til å gjøre noe med problemet vet jeg ikke, men Post og Teletilsynet vil i alle fall bringe informasjonen videre og spørre pent om de ikke kan gjøre noe med sender-retning eller styrke.

I mellomtiden får jeg prøve å improvisere litt med ekstra skjerming av både strømtilførselkabel til RIAA'er og phonokabel mellom RIAA og forforsterker. Eventuelt også se på muligheten for å lodde inn ferritter på 0V/jord både på strøminntak og phono-utganger.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Etter en liten tur innom vinyl seksjonen her på forumet så var det en hyggelig kar som foreslo at jeg skulle prøve en forforsterker med innebygd RIAA. Nå har jeg ikke en sånn forforsterker, men jeg hadde en Musical Fidelity A3 integrert forsterker stående i boden.

Fikk fyrt den opp og snurra i vei ei Pink Floyd skive og der var det stille gitt. Ingen pipelyd eller blipp lengre, ergo er konklusjonen fra tidligere om at støyen kommer som feedback fanget opp av signalkablene mellom RIAA og forsterker 100%.
Så da kan jeg enten bruke MF'en som (for)forsteker når jeg spiller plater, noe som er litt kjipt, eller være meget obs på at jeg i alle fall ikke bør ha op-amp'er som siste trinn på utgangen i RIAA'en. Helst bør jeg nok satse på integrert strømforsyning, rør/transistor hele veien og kanskje til og med ett zero-feedback forsterker design for å være på den sikre siden.

Utrolig hva man skal komme borti av problemer mens man er på denne planeten...
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
En RIAA og preamp med balansert signaloverføring mellom og godt skjermet XLR-kabel kan også være en tanke, men det blir kanskje litt omfattende.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Asbjørn skrev:
En RIAA og preamp med balansert signaloverføring mellom og godt skjermet XLR-kabel kan også være en tanke, men det blir kanskje litt omfattende.
Det er jeg jaggu ikke sikker på, men jo, i teorien tror jeg det skulle fungere ja
Men som du sier er det litt omfattende, eller kanskje begrensende med tanke på valg av utstyr. Spesielt siden jeg har rør-vennlige høyttalere og liker å ha litt forskjellige små-forsterkere for hånd, og forsterkere i den kategorien kommer sjelden med balanserte innganger.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Sendte til slutt brev til ICE Norge AS og forklarte problemet og la med test resultater fra Post og Teletilsynet. Etter 3 måneder ringte det en tufs til meg i dag og forklarte at de dess verre ikke kunne gjøre noe med verken retning eller styrke på senderen. Han prøvde å smøre på med noen tekniske forklaringer da, men det var bare svada, sannheten var selvsagt at de ikke var interessert i å bruke tid på å løse problemet.

Vel vel, møkkafirma. Forhåpentligvis går de konk så det er mulig å få fred i heimen
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Det er for jævlig. Hva med å sage ned hele antenna ei natt? Jeg kan ikke forstå at sånt skal bli godtatt og akseptert. Ny teknologi som støyer..... er noe dritt. Og Ice??? hvem faen bruker det? Sag ned faenskapet :cool:
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hehe, hvor er bazookaen når man trenger den :)

Og jeg tror nok neppe jeg er den eneste som opplever dette problemet med diverse elektrisk utstyr, men de fleste forstår nok ikke hva problemet kommer av og blir kvitt problemet med bytte av utstyr eller gir rett og slett opp. Jeg vurderer å sende ett brev til forbrukerrådet en dag jeg ikke har noe annet å gjøre, om ikke annet bare for å prøve å skape litt trøbbel for disse lavpannene i ICE Norge AS. Forhåpentligvis kan folk som googler etter støy fra mobilsendere også finne denne tråden og finne ut hva som forårsaker støyproblemene deres uten å måtte gjennom samme detektivjobben som meg.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Lenge siden sist, men her kan det faktisk være noe godt nytt for den som vitende eller uvitende har problem med støy fra ICE Norge AS sine CDMA sendere i nabolaget.

Neste år får Telenor og Netcom en skikkelig konkurrent å bryne seg på - Privat - E24

Her ser det altså ut til at man i løpet av 2015 kan bli kvitt disse "støy senderne" til ICE i de mere sentrale strøkene i Norge som følge av at de satser på nyere LTE-teknologi. Jeg krysser fingrene og sier som Barry Sotero, "Hope and Change!". Bare ICE ikke lyver så det renner ut av ræva sånn som Barry da...
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Da er testprosedyren klar: Spill analoge plater og slå av trådløsnettet, deretter slå av alle termostater og dimmere inntil det gir seg. Hvis ikke, gå inn til naboen med ransakelsesordre og få ham til å gjøre det samme!
....alternativt tilkalle gjengen i "Åndenes makt"............... ;)

mvh
Proffen
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
OOOOOOOOOOOOG DER BLE DET JULEKVELD!

ICE Norge har tatt ned "støy-senderen" sin, også kalt CDMA sender. Dermed ble anlegget tyst som graven og jeg kan begynne å bruke høretelefoner, platespiller, bassgitar ++++.

TAKK ICE NORGE!!!! Nå håper jeg pinadø dere ikke kommer dragende med en ny støy-sender som skal erstatte den dere allerede har tatt ned.
 
Topp Bunn