Starthjelp til bruk av XXHighend pc-basert avspilling..

N

nb

Gjest
kasol skrev:
Er disse på høyde med highend cd spillere/dac og andre ekterne USB dac (ayre etc) ?

Edit: Det som forvirrer meg er om det er DAC på lykort eller ikke ..
http://www.prolyd.no/Avdelinger/Pro...aler-24-bit-_-192-kHz-Digital-I_O-AES16e.aspx Dett har vel ikke DAC ? men kan brukes sammen med en ekstern dac ?
Alle lydkort jeg vet om har innebygget DAC, det er litt av poenget med de;)

Du kan bli litt forvirret av å se på proffkortene, de har gjerne fryktelig mange tilkoblinger på små kort, noe som løses ved at det kobles såkallte break-out-kabler på kortet og i andre enden av de sitter et lass med kontakter.

Se f.eks denne fra Lynx
http://www.lynxstudio.com/nav/getFile.asp?i=47&t=productimage

A

Audio Optimum

Gjest
Hvis man kjøper denne XXhighend får man da et produkt som ikke krever rakett-ingeniør-utdannelse for å få opp å gå ? Demoversjonen har jeg lastet ned men skjønner ingenting, har hentet kompetanse til kvelden så jeg håper jeg får den opp å gå..

mvh

N

nb

Gjest
Audio Optimum skrev:
Hvis man kjøper denne XXhighend får man da et produkt som ikke krever rakett-ingeniør-utdannelse for å få opp å gå ? Demoversjonen har jeg lastet ned men skjønner ingenting, har hentet kompetanse til kvelden så jeg håper jeg får den opp å gå..

mvh
Kjøpeversjonen er helt lik bortsett fra at den ikke slutter å funke etter 40-60 minutter(?)

Helt generelt er det som regel ingen forskjell på prøve- og betalversjoner av programmer. Prøveversjonene slutter som regel bare å fungere etter en tid, oftest 30 dager.

Om du har en kompis som er litt datakyndig er det ikke noe problem å få XX opp å gå dersom du ikke får det til selv. Men hva brukervennlighet gjelder, er XX det suverent verste programmet jeg noensinne har vært borti, så det er for spesielt interesserte. XX er litt "work in progress", noe forsåvidt utvikleren ikke legger skjul på selv.

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.202
Torget vurderinger
4
nb skrev:
kasol skrev:
Er disse på høyde med highend cd spillere/dac og andre ekterne USB dac (ayre etc) ?

Edit: Det som forvirrer meg er om det er DAC på lykort eller ikke ..
http://www.prolyd.no/Avdelinger/Pro...aler-24-bit-_-192-kHz-Digital-I_O-AES16e.aspx Dett har vel ikke DAC ? men kan brukes sammen med en ekstern dac ?
Alle lydkort jeg vet om har innebygget DAC, det er litt av poenget med de;)

Du kan bli litt forvirret av å se på proffkortene, de har gjerne fryktelig mange tilkoblinger på små kort, noe som løses ved at det kobles såkallte break-out-kabler på kortet og i andre enden av de sitter et lass med kontakter.

Se f.eks denne fra Lynx
http://www.lynxstudio.com/nav/getFile.asp?i=47&t=productimage
ok bra det var vel det jeg trodde :p
Så som en begynnelse :
1. Kjøp det anbefalte Cantatis lydkortet i HTPC da dette er tilnærmet det beste man får
2. Bruk penga på HT/Forsterker
3. Vurder senere oppgradering av USB/DAC ?
4. Bruk JRiver kjøpeversjon kan betjenes via fjernkontroll ?

Jeg skal oppgradere ser du.

N

nb

Gjest
kasol skrev:
4. Bruk JRiver kjøpeversjon kan betjenes via fjernkontroll ?

Jeg skal oppgradere ser du.
Den featuren i JRiver jeg setter spesielt pris på er muligheten til å la en installasjon av JRiver styre en annen. Dvs at jeg har en laptop med JRiver installert som styrer JRiver på HTPCen min. Dette rett og slett fordi skriften på TVen er litt vel uleselig fra der jeg sitter/ligger, samt at det gir meg muligheten til å styre JRiver uten å måtte slå på TVen. Da får jeg eksakt likt brukergrensesnitt på "fjernkontrollen". Dette er en ny feature i versjon 14 (siste versjon)

Hvordan mulighetene er for fjernstyring via mer normale fjernkontroller er, vet jeg ikke noe om. JRiver støtter også multisone, så du kan fra ett bibiliotek samtidig spille musikk i tre(?) ulike rom.

Du kan laste ned prøveversjon av JRiver, men den slutter å fungere etter 30 dager. All funksjonalitet er på plass i prøveversjonen.

A

Audio Optimum

Gjest
Det første som jeg reagerer på er stillheten eller rettere sagt mangel på støy...
Skal ikke sammenligne med highend-spillere over 100t.. men slik oppsettet er nå med bruk av Foobar tåler det sammenligning langt opp i pris... Det er sikkert garantert mye å hente på dacèr derfor hadde det vært interesant å høre forskjellige erfaringer... Spesielt de som har mulighet til bypass.... Tenker da på DCS, Stello, Audio Research med flere...

mvh

A

Audio Optimum

Gjest
Et til spørsmål .........
Hva er den beste formen for signaloverføring fra pc til dac..
Og hvorfor er den ene bedre en den andre....?????

mvh

A

Audio Optimum

Gjest
Innstillinger....

Foobar.....?
XXHighend....?

Finnes det noen tileggsprogrammer man bør ha ?
Er det noe en bør stenge av ?

sikkert mange " er det mulig" :) spørsmål

mvh

N

nb

Gjest
Audio Optimum skrev:
Innstillinger....

Foobar.....?
XXHighend....?

mvh
Nei, du trenger ingen ting ekstra for å spille av musikk. Skal du til med Audiolense eller lignende trenger du et par ting ekstra, men det er ikke påkrevet for musikk. Det finnes en rekke plugins for Foobar og andre, men ingen ting du trenger med det første.

Jeg mener at det ikke er nødvendig å stenge av noesomhelst, men de mer paranoide vil være uenige i den påstanden. Foobar har en innstillig der du selv velger hvor mye av sporet som skal buffres, selv med den på absolutt minimum og kjøring av dustete mange ting samtidig på PCen min har jeg ikke fått det til å hakke.

Husk på at i dataverdenen er ressurskravene for avspilling av 44.1kHz i stereo absolutt ingen verdens ting. En moderne harddisk må lese i rundt et halvt sekund for å hente alt som trengs av data for et vanlig ukomprimert musikkspor og avspillingen er knapt merkbar på CPU-belastningen.

A

Audio Optimum

Gjest
nb skrev:
Audio Optimum skrev:
Innstillinger....

Foobar.....?
XXHighend....?

mvh
Nei, du trenger ingen ting ekstra for å spille av musikk. Skal du til med Audiolense eller lignende trenger du et par ting ekstra, men det er ikke påkrevet for musikk. Det finnes en rekke plugins for Foobar og andre, men ingen ting du trenger med det første.

Jeg mener at det ikke er nødvendig å stenge av noesomhelst, men de mer paranoide vil være uenige i den påstanden. Foobar har en innstillig der du selv velger hvor mye av sporet som skal buffres, selv med den på absolutt minimum og kjøring av dustete mange ting samtidig på PCen min har jeg ikke fått det til å hakke.

Husk på at i dataverdenen er ressurskravene for avspilling av 44.1kHz i stereo absolutt ingen verdens ting. En moderne harddisk må lese i rundt et halvt sekund for å hente alt som trengs av data for et vanlig ukomprimert musikkspor og avspillingen er knapt merkbar på CPU-belastningen.
Takker :)

mvh

N

nb

Gjest
En ting du nok ønsker å stenge av er alt av systemlyder. Blir dårlig stemning om Windows plutselig gir en lyd fra seg under avspilling av ditt favorittspor. Dette gjøres under

Settings -> Control Panel - > Sounds and Audio Devices
Velg tab-en "sounds" og under Sound Scheme velger du "No sounds"

Og så bør du ha volumet på fullt i Windows og regulere lyttevolum på forsterkeren.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
nb skrev:
Og så bør du ha volumet på fullt i Windows og regulere lyttevolum på forsterkeren.
Viktig det der ja. Men med WASAPI skal vel volumkontrollen i win ikke fungere?

N

nb

Gjest
Fidelio skrev:
nb skrev:
Jeg tror vi tar WASAPI, ASIO og slikt i neste leksjon;)

Må først få Audio Optimum til å spille av musikk fra PCen.

A

Audio Optimum

Gjest
nb skrev:
Fidelio skrev:
nb skrev:
Jeg tror vi tar WASAPI, ASIO og slikt i neste leksjon;)

Må først få Audio Optimum til å spille av musikk fra PCen.
Han gjør det :) og takker J... ( ikke pent ) veldig ( penere ) for al kompetansehjelp.
I 1 og 2 ndre person... :)

Håper dere har anledning til å bidra mere etter hvert...

og fortsatt fine juleforberedelser ønskes fra meg.

mvh
Kjell

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
bambadoo skrev:
Hei flyttet denne til datahjørnet til tross for at du er bransjeaktør. Det er mer ekspertise på området her... :)
;D ;D ;D

(jeg er selvfølgelig helt enig)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Audio Optimum skrev:
Har vurdert dac uten upsampling og/eller med bypass funksjon, meninger om dette mottas med takk... :)
Min mening om dette blir litt på siden av hva du spør om. Det blir tidligere i tråden hevdet at man kan høre forskjell på USB kabler. Det har jeg ingen problemer med å tro på. Årsaken er selvsagt at USB er en svært lite audiofil måte å overføre musikk på. Vanlig SPDIF er litt bedre. Men begge disse disse egner seg altfor bra til å overføre jitter. USB er i tillegg bra egnet til overføre støy fra PC-ens strømforsyning via via og til slutt ut gjennom høyttalerne. Hvis dette frister så bør man gå for en laptop drevet av padde og en USB-dac.

Selv med en Benchmark DAC USB slipper igjennom mengder støy fra PC-en. Det selv om både Benchmark selv og utallige brukere lovpriser USB-inngangen.

Hvis du vil gå i motsatt retning av det jeg skisserer ovenfor (med eller uten budsjettbegrensninger) så bør du finne fram til en løsning der du ikke overlater viktige aspekter vedr. lydkvalitet til tilfeldighetene (les en PC med et embedded lydkort). Da er det enten et bra PCI-kort med innebygde dac'er, en ekstern firewire dac med asynkron dataoverføring, usb med asynkron dataoverføring (Ayre pluss et par andre kostpare alternative. Men pass i så fall på strømforsyningen. Laptop med padde holder ikke) eller et PCI-kort og en ekstern dac der begge har klokkesynkronisering.

De proffene som bruker PC foretrekker et PCI-kort og ekstern DAC og synkronisert klokke når de skal ha den beste ytelsen audiofilt såvel som driftsmessig.

Man får forøvrig svært mye lydkvalitet for pengene dersom man styrer unna de typiske hjemme-hifi merkene og i stedet går for noe som kommer fra IT-bransjen eller fra proffsegmentet. Der er det også en og annen utvikler som virkelig kan det med digitalteknikk, noe som slett ikke er en selvfølge hos små high end produsenter. Men intet tre vokser i himmelen. Asus Xonar til 200 dollar i statene står for eksempel et godt stykke tilbake lydmessig fra Ayre med asynkron USB - om man skal tro januarnummeret av Stereophile. Men den er ikke dårligere enn at den får godkjent som en svært billig måte å ekstrahere ekte high end fra en PC.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Wow, Xonarkortet er på forsiden av Stereophile. Kult at de fronter et lydkort på den måten synes jeg. Synd de valgte dèt kortet da, men det er jo sikkert også fordi Asus har et stort forhandlernettverk i USA, noe de fleste andre gode PCI-kortene ikke har. Asus har dessverre ikke basert kortene sine på VIA Envy-chipene slik de andre gode kortene har, noe som medfører endel problemer. Envy krever bl.a. skikkelig implementerte klokker, har auto sample rate switching og dønn stabile drivere. Asus-kortene gir likevel såklart helt latterlig bra lydkvalitet for pengene.

A

Audio Optimum

Gjest
Bx skrev:
Audio Optimum skrev:
Har vurdert dac uten upsampling og/eller med bypass funksjon, meninger om dette mottas med takk... :)
Min mening om dette blir litt på siden av hva du spør om. Det blir tidligere i tråden hevdet at man kan høre forskjell på USB kabler. Det har jeg ingen problemer med å tro på. Årsaken er selvsagt at USB er en svært lite audiofil måte å overføre musikk på. Vanlig SPDIF er litt bedre. Men begge disse disse egner seg altfor bra til å overføre jitter. USB er i tillegg bra egnet til overføre støy fra PC-ens strømforsyning via via og til slutt ut gjennom høyttalerne. Hvis dette frister så bør man gå for en laptop drevet av padde og en USB-dac.

Selv med en Benchmark DAC USB slipper igjennom mengder støy fra PC-en. Det selv om både Benchmark selv og utallige brukere lovpriser USB-inngangen.

Hvis du vil gå i motsatt retning av det jeg skisserer ovenfor (med eller uten budsjettbegrensninger) så bør du finne fram til en løsning der du ikke overlater viktige aspekter vedr. lydkvalitet til tilfeldighetene (les en PC med et embedded lydkort). Da er det enten et bra PCI-kort med innebygde dac'er, en ekstern firewire dac med asynkron dataoverføring, usb med asynkron dataoverføring (Ayre pluss et par andre kostpare alternative. Men pass i så fall på strømforsyningen. Laptop med padde holder ikke) eller et PCI-kort og en ekstern dac der begge har klokkesynkronisering.

De proffene som bruker PC foretrekker et PCI-kort og ekstern DAC og synkronisert klokke når de skal ha den beste ytelsen audiofilt såvel som driftsmessig.

Man får forøvrig svært mye lydkvalitet for pengene dersom man styrer unna de typiske hjemme-hifi merkene og i stedet går for noe som kommer fra IT-bransjen eller fra proffsegmentet. Der er det også en og annen utvikler som virkelig kan det med digitalteknikk, noe som slett ikke er en selvfølge hos små high end produsenter. Men intet tre vokser i himmelen. Asus Xonar til 200 dollar i statene står for eksempel et godt stykke tilbake lydmessig fra Ayre med asynkron USB - om man skal tro januarnummeret av Stereophile. Men den er ikke dårligere enn at den får godkjent som en svært billig måte å ekstrahere ekte high end fra en PC.
Nå var dette i utgangspunktet tenkt som et supplement til det "tradisjonelle"... min oppfatning til ordinær avspilling har derimot fått et lite skudd for baugen... Uten noen spesielle inngrep fra min side.
Foobar/XXhighend, usb-kabel og inn i dac.... Har ikke prøvd drivverk ( integrerte type DCS, Wadia eller Esoteric ) i den høyere klasse ... Men et stykke opp mot dette segmentet... Støy er min kjepphest nr.1.. den setter jeg ekstremt høyt.. Jeg føler veldig mange integrerte løsninger støyer pga. bla. upsamplingen..og sikkert en rekke andre parametre...

Jeg er også klar over at denne form for avspilling har ekstremt stort forbedringspotensiale slik som du henviser til... Men foreløpig er dette ukjent land for meg... ;)men jeg skal inn i denne materien...

mvh

Topp Bunn