Audio Optimum skrev:
Har vurdert dac uten upsampling og/eller med bypass funksjon, meninger om dette mottas med takk...
Min mening om dette blir litt på siden av hva du spør om. Det blir tidligere i tråden hevdet at man kan høre forskjell på USB kabler. Det har jeg ingen problemer med å tro på. Årsaken er selvsagt at USB er en svært lite audiofil måte å overføre musikk på. Vanlig SPDIF er litt bedre. Men begge disse disse egner seg altfor bra til å overføre jitter. USB er i tillegg bra egnet til overføre støy fra PC-ens strømforsyning via via og til slutt ut gjennom høyttalerne. Hvis dette frister så bør man gå for en laptop drevet av padde og en USB-dac.
Selv med en Benchmark DAC USB slipper igjennom mengder støy fra PC-en. Det selv om både Benchmark selv og utallige brukere lovpriser USB-inngangen.
Hvis du vil gå i motsatt retning av det jeg skisserer ovenfor (med eller uten budsjettbegrensninger) så bør du finne fram til en løsning der du ikke overlater viktige aspekter vedr. lydkvalitet til tilfeldighetene (les en PC med et embedded lydkort). Da er det enten et bra PCI-kort med innebygde dac'er, en ekstern firewire dac med asynkron dataoverføring, usb med asynkron dataoverføring (Ayre pluss et par andre kostpare alternative. Men pass i så fall på strømforsyningen. Laptop med padde holder ikke) eller et PCI-kort og en ekstern dac der begge har klokkesynkronisering.
De proffene som bruker PC foretrekker et PCI-kort og ekstern DAC og synkronisert klokke når de skal ha den beste ytelsen audiofilt såvel som driftsmessig.
Man får forøvrig svært mye lydkvalitet for pengene dersom man styrer unna de typiske hjemme-hifi merkene og i stedet går for noe som kommer fra IT-bransjen eller fra proffsegmentet. Der er det også en og annen utvikler som virkelig kan det med digitalteknikk, noe som slett ikke er en selvfølge hos små high end produsenter. Men intet tre vokser i himmelen. Asus Xonar til 200 dollar i statene står for eksempel et godt stykke tilbake lydmessig fra Ayre med asynkron USB - om man skal tro januarnummeret av Stereophile. Men den er ikke dårligere enn at den får godkjent som en svært billig måte å ekstrahere ekte high end fra en PC.