Jeg har akkurat byttet headshell, kjøpt vekt og stilt inn trykket på 2,00g. Antiskating på ca 2. Jeg har problemer med at det skurrer litt på det siste sporet på hver side. Jeg har ikke protractor. Bør jeg kjøpe det og se om den er stilt inn riktig. Eller er det andre triks jeg kan prøve først?
Jeg har pioneer pl-200 med audio-technica vm 95e/h
Generate all kinds of phono cartridge alignment protractors for your turntable ✓ Easy to use ✓ Print or PDF download ✓ Learn more!
alignmentprotractor.com
Om du har tilgang til printer , jeg måtte skalere utskrift til 105% for å matche mål.
Men i følge manualen til spilleren skal du stille inn 49mm som vist her. Med PU parallel i headshell er det nok å stille inn 49mm. Protractor trengs ikke egentlig
Det skal betydelig feil innstilling til få å få forvrengning.. tviler litt på at det er problemet. Det er viktigere at den står 90 grader rett opp sett forfra. Vær oppmerksom på at spilleren med 49mm ikke nødvendigvis stemmer med en protractor, da spiller og protractor can være optimalisert forskjellig..
Viktig info spindle-pivot= effective length-overhang
=221-15.5=205,5 som brukes for curve protractor som er det beste å bruke, dvs lettest å se avvik med. Den setter hvor langt fram i headsheller pu skal stå, dvs det skal stemme med de 49mm
Du kan også bare prøve å vri pu litt og se om det endrer skurring på innersporet..
PS støv på stiften kan være værst mot slutten av platen og gi skurrende lyd også, se etter en lodott.
Skirring på innersporet kan også skyldes armen, glir den lett sideveis hele veien. Du kan fjerne nålen fra pickup/eller best , ta av headshellet og sving armen inn og ut for å «smøre» ,