Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Det er mye styr med vinyl, men herregud så artig det er.
    Det er det.......og muligens noe som kommer med alderen,
    men heldigvis har Vinylens remedier utviklet seg i den perioden
    CD, Streaming og unger fikk mest oppmerksomhet.... 👍

    How Do They Do It ?
    Legger ved en video som viser hvordan jeg velger å bruke et par
    av disse nymotens vinyl-remedier......

     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Den største synder ved statiskelektricitet er stadig de møbler man sidder i, og tøjet man går i. Jeg har ikke haft problemer, siden jeg fik lædermøbler. Hos mig er det rigeligt at bruge en zerostat og en dishwasher pladebørste.
    Tipper faktisk pickupen kan være den største synder. Har en i sortimentet, straks jeg bruker den, spraker det som en gammel TV skjerm når jeg snur skivene etter første avspilte side. Om jeg derimot skifter til en av de andre (ikke-ladende) forsvinner det statiske som dugg for solen og kommer ikke tilbake.

    Kan ikke si jeg har lest om dette noen steder og tror kanskje flere tenker dette er overdrevent tull. Problemet er at jeg foreløpig ikke har funnet en tydelig fellesnevner for de pickupene som lader og de som ikke gjør det.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.786
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    En ting som jeg tror kan være med på å skape en perfekt storm er at høysesong for musikk nyting samfaller med den kalde årstiden og tørr luft
    IMG20240224221220.jpg

    Det sies at relativt luftfuktighet bør være over 40, som dere ser godt under hos meg nå.tror den har vært helt nede i 13 under sprengfyring i vinter. Da blir helt klart tekstiler i klær/møbler statisk ladet. Hvordan dette kan være forskjellig fra en pu til en annen har jeg ingen forklaring på, men spesielt min OC9xls (den første) hadde litt issues her og fikk "hår" festet som det var særs vanskelig å bli kvitt (trengte nesten en prest). Lite problem med Hana ML så langt 🤔
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.489
    Antall liker
    35.336
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så dørgende kjedelig å bare streame, i hvert fall hvis det bare fungerer uten noen problemer.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.047
    Antall liker
    20.241
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Men det er dette jeg lurer veldig på. For med riktig PU er alle disse remediene overflødige her.:unsure: 0 statisk ever.
    Egentlig samme her. Bruker Analogis børsten på hver LP..
    Renser nål etter behov, og er det ikke nokk, sa får den en tur med Flux Hifi Sonic.
    Har hatt noen dager her i vinter, hvor det har vært veldig tørrt, og da hjelper plasma lighter til, at
    matten ikke følger med opp, når du bytter LP. Ellers er det bare å spille og nyde musikken 🥰
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har hatt noen dager her i vinter, hvor det har vært veldig tørrt, og da hjelper plasma lighter til, at
    matten ikke følger med opp, når du bytter LP.
    Men det er det som er saken, selv om jeg sprengfyrer i kulda eller har deilig sommerluft inn i grotta, blir det 0 statisk med visse pickuper, men uansett med andre. Har egentlig ikke tenkt på det før i det siste, men det later til å stemme.

    Mistenker at pickuper med nakne polstykker og eksponerte motorinnfatninger kan være fellesnevner for disse som ikke lader eller i mindre grad lader platene. Ikke 100% sikker ennå. Kanskje bare 50%, som er null verdt til å komme med noe konkret dessverre.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.047
    Antall liker
    20.241
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Men det er det som er saken, selv om jeg sprengfyrer i kulda eller har deilig sommerluft inn i grotta, blir det 0 statisk med visse pickuper, men uansett med andre. Har egentlig ikke tenkt på det før i det siste, men det later til å stemme.

    Mistenker at pickuper med nakne polstykker og eksponerte motorinnfatninger kan være fellesnevner for disse som ikke lader eller i mindre grad lader platene. Ikke 100% sikker ennå. Kanskje bare 50%, som er null verdt til å komme med noe konkret dessverre.
    Helder till samme inntrykk.
    Kann ha noe å gjøre med, hvordan mekanisk koppling er gjort i selve PU´en.
    Er det fullt mekanisk/elektrisk koppling mellem PU og Headshell??
    Har PU´en metall-topp til å kopple til Headshell??
    Bruker du PU i t.eks. Nakamoto tre-headshell??
    Tror, om du fokuserer på at ha mekanisk/elektrisk kontakt fra metall deler i PU-hus hele veien
    til "Ground" terminalen på riaa/stepup, forsvinner problemet.
    Om selve PU-motoren er isolert fra huset....... Ja da er vi bare Fucked :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    gunnarium

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Innlegg
    129
    Antall liker
    61
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Men det er det som er saken, selv om jeg sprengfyrer i kulda eller har deilig sommerluft inn i grotta, blir det 0 statisk med visse pickuper, men uansett med andre. Har egentlig ikke tenkt på det før i det siste, men det later til å stemme.

    Mistenker at pickuper med nakne polstykker og eksponerte motorinnfatninger kan være fellesnevner for disse som ikke lader eller i mindre grad lader platene. Ikke 100% sikker ennå. Kanskje bare 50%, som er null verdt til å komme med noe konkret dessverre.
    Din nye Ortofon pickup har også venstre minus kopplet til jord i følge Ortofon, same som Rega.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Helder till samme inntrykk.
    Kann ha noe å gjøre med, hvordan mekanisk koppling er gjort i selve PU´en.
    Er det fullt mekanisk/elektrisk koppling mellem PU og Headshell??
    Har PU´en metall-topp til å kopple til Headshell??
    Bruker du PU i t.eks. Nakamoto tre-headshell??
    Tror, om du fokuserer på at ha mekanisk/elektrisk kontakt fra metall deler i PU-hus hele veien
    til "Ground" terminalen på riaa/stepup, forsvinner problemet.
    Om selve PU-motoren r isolert fra huset....... Ja da er vi bare Fucked :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Lurer på om jeg skal gidde å finne ut av det? 🤭 Men har prøvd både med isolerende og ikke isolerende headshell. Ingen forskjell, men gjelder det alle? Who knows?

    Men en ting som slår meg. Det er i grunn ikke veldig mange som har en hel samling med pickuper samtidig og økt luftfuktighet hjelper jo, samt andre ting. Men har man flere forskjellige pickuper, som meg begynner man jo å observere. Og faktumet er at visse pickuper skaper ikke statisk overhodet..
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.047
    Antall liker
    20.241
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Din nye Ortofon pickup har også venstre minus kopplet til jord i følge Ortofon, same som Rega.
    Løsning from HELL, som skaper mer problemer enn det løser. Thorens gjorde det også for
    lang til siden..... Stoppet Gudskelov. Gjør ditt eget Googlesøk og les, hvorfor man IKKE gjør det 😂


    Det visste jeg ikke, link?, men har feks Windfeld, Benz Gullwing også det?
    Bare tull....... glem det. Ja... de billige MM/MI/VM hadde en link fra venstre minus til selve huset.
    Ingen Ortofon MC har noensinne hatt det.


    Men en ting som slår meg. Det er i grunn ikke veldig mange som har en hel samling med pickuper samtidig og økt luftfuktighet hjelper jo, samt andre ting. Men har man flere forskjellige pickuper, som meg begynner man jo å observere. Og faktumet er at visse pickuper skaper ikke statisk overhodet..
    Samme opplevelse. Bryr meg ikke lengere. AT33-PTG/II har funket feilfritt siden den kom, men
    noen dager i sisste uke blev allting nokk så elektrisk. Faen heller..... neste uke er det vekk igjen :ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.786
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Løsning from HELL, som skaper mer problemer enn det løser. Thorens gjorde det også for
    lang til siden..... Stoppet Gudskelov. Gjør ditt eget Googlesøk og les, hvorfor man IKKE gjør det 😂



    Bare tull....... glem det. Ja... de billige MM/MI/VM hadde en link fra venstre minus til selve huset.
    Ingen Ortofon MC har noensinne hatt det.




    Samme opplevelse. Bryr meg ikke lengere. AT33-PTG/II har funket feilfritt siden den kom, men
    noen dager i sisste uke blev allting nokk så elektrisk. Faen heller..... neste uke er det vekk igjen :ROFLMAO::ROFLMAO:
    Og om 100 år er alt glemt...😉
     

    gunnarium

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Innlegg
    129
    Antall liker
    61
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Løsning from HELL, som skaper mer problemer enn det løser. Thorens gjorde det også for
    lang til siden..... Stoppet Gudskelov. Gjør ditt eget Googlesøk og les, hvorfor man IKKE gjør det 😂



    Bare tull....... glem det. Ja... de billige MM/MI/VM hadde en link fra venstre minus til selve huset.
    Ingen Ortofon MC har noensinne hatt det.




    Samme opplevelse. Bryr meg ikke lengere. AT33-PTG/II har funket feilfritt siden den kom, men
    noen dager i sisste uke blev allting nokk så elektrisk. Faen heller..... neste uke er det vekk igjen :ROFLMAO::ROFLMAO:
    Dette står på hjemmesiden til Ortofon.
    All Ortofon cartridges have a color coding of the terminals, indicating red and green for right channel, respectively hot and ground terminal. White and blue for left channel, respectively hot and ground terminal. Green terminal will always be used for grounding the cartridge housings or motor-system whenever connected inside the cartridge.

    HasseBasse les deg opp før du angriper budbringeren.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dette står på hjemmesiden til Ortofon.
    All Ortofon cartridges have a color coding of the terminals, indicating red and green for right channel, respectively hot and ground terminal. White and blue for left channel, respectively hot and ground terminal. Green terminal will always be used for grounding the cartridge housings or motor-system whenever connected inside the cartridge.

    HasseBasse les deg opp før du angriper budbringeren.
    Fant den jeg også til slutt, men da hekter de negativ høyre til gods, omvendt av Rega. 🤭
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.101
    Antall liker
    17.030
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tidligere hadde jeg Rega og dr Feicker spiller. Begge sleit jeg med statisk elektrisitet. Etter at jeg byttet til Clearaudio så eksisterer ikke dette problemet lengre her. Har ikke hatt noe med pu å gjør hos meg.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.047
    Antall liker
    20.241
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    HasseBasse les deg opp før du angriper budbringeren.
    Hvorfor er det, at når noen blir motsakt, så er det pinedød ett anngrep?? For mye Trump om dagen?? 😁
    Din nye Ortofon pickup har også venstre minus kopplet til jord i følge Ortofon, samme som Rega.
    Rega legger "Armground" til blå leder til sammen med armground (chassis) i deres armer. Ikke det samme
    som å skjerme en pickup internt, og Rega´s metode er til stort besvær (brum) for mange riaa´er.
    Green terminal will always be used for grounding the cartridge housings or motor-system whenever connected inside the cartridge.
    Nå får du bestemme deg. Er det venstre, eller er det "green terminal" (som altså er høyre")😂😂
    Det magiske ordet her er "whenever".
    På norsk..... NÅR det blir gjort, hvilket langt fra er alltid, og bare på noen få MM pickupper, og aldrig (nesten)
    på MC´s.
    Her er noen eksempler på, hva det skaper av problemer (Rega´s metode):

    https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=13611

    https://www.reddit.com/r/turntables/comments/m2mh2r
    Eller bare ett Googlesøk

    Eller ett til Rega arm ground fix

    Rega easy fix: https://www.aqvox.de/REGA_250_300_Tonearm-mod-humm-free-remove-signal-groundrega_mod.html
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    BRIAN ENO 'TURNTABLE II' 2024
    Kan kjøpes fra 9. mars 2024. Pris NOK +300k



    IMG_1021.jpeg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.101
    Antall liker
    17.030
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    BRIAN ENO 'TURNTABLE II' 2024
    Kan kjøpes fra 9. mars 2024. Pris NOK +300k



    Vis vedlegget 1000065
    Var en dyr lampe😁
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    541
    Antall liker
    645
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tidligere hadde jeg Rega og dr Feicker spiller. Begge sleit jeg med statisk elektrisitet. Etter at jeg byttet til Clearaudio så eksisterer ikke dette problemet lengre her. Har ikke hatt noe med pu å gjør hos meg.
    Jeg er nødt til å være ydmyk, selv om det jeg har fortalt faktisk er tilfelle, med noe pickuper er statisk elektrisitet ikke tilstedeværende. Men jeg har som sagt ikke helt klart å se en tydelig felles nevner her og platespiller og arm kan for alt det jeg vet inngå i dette mysteriet.

    Er headshelle ditt i tre eller metall ?
    Det slår meg at selv om jeg nå bruker headshell av metal er det ingen forbindelse til jord, da den er hellakkert. Jeg har også "balansert" linjeføring hvor jord føres i skjerming og pickups fire ledere føres separat. Bruker ingen separat jordleder da den kobles via pin 1 XLR til RIAA.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.101
    Antall liker
    17.030
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er nødt til å være ydmyk, selv om det jeg har fortalt faktisk er tilfelle, med noe pickuper er statisk elektrisitet ikke tilstedeværende. Men jeg har som sagt ikke helt klart å se en tydelig felles nevner her og platespiller og arm kan for alt det jeg vet inngå i dette mysteriet.
    Ja det er et mysteriet. Derfor jeg skreiv at pu ikke hadde noe innvirkning hos meg. Jeg har tatt med pu fra rega til Woodpeckeren og til Ovation. Statisk elektriske stoppet på dem siste, og var plagsom på de to andre. Skulle likt å vist hvorfor.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja det er et mysteriet. Derfor jeg skreiv at pu ikke hadde noe innvirkning hos meg. Jeg har tatt med pu fra rega til Woodpeckeren og til Ovation. Statisk elektriske stoppet på dem siste, og var plagsom på de to andre. Skulle likt å vist hvorfor.
    Byttet ikke du pickup til Xyz når du kjøpte Feikert for 5 år siden?
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.289
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    For de som virkelig har problemer med støv kan jo prøve ut min egen to-trinns metode for effektiv bekjempelse. Først spilles side 1 av Dust - `Hard Attack` (husk støvfrakk og vernebriller, øreklokker ved behov).
    Plate nummer to trenger ikke avspilling, det holder med å titte på omslaget for å se støvdøden. Det positive med denne metoden er at støvet kan gjenopplives hvis troen er sterk.
    IMG_2184.jpeg IMG_2183.jpeg
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.289
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt har jeg en metode for bekjempelse av statisk elektrisitet også, får tas senere. Trugene og sola kaller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn