Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.930
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    får finne plater hvor de kun synger om rock n roll, ikke noe sex og drugs
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.934
    Antall liker
    36.501
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    AT-vm95ml er ikke å kjenne igjen med kropp fra RigB. Mer punch, mer detaljer og større lydbilde. Dette må vel være maks hva en kan få ut av nålen på vm95ml tenker jeg - og det er ikke rent lite. Har også en sh-nål på vei, blir spennende å sette den på RigB også for å høre hvordan det låter. Nå har jeg aldri eid en 95sh før så jeg kan ikke si noe hvorvidt den blir forbedret i en slik kropp.
    1000017766.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.934
    Antall liker
    36.501
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    "no har me juksa litt"... Fant på lageret en vm95ml som har snurret i 35 timer - satte den på RigB9 - så da kunne jeg høre hva som skjer med denne nålen når den har fått gått litt vs hent ny. Her bruker jeg floskelord... Den hadde definitivt roet seg en hel del, uten at det er på bekostning av energi og detaljer.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    917
    Antall liker
    599
    AT-vm95ml er ikke å kjenne igjen med kropp fra RigB. Mer punch, mer detaljer og større lydbilde. Dette må vel være maks hva en kan få ut av nålen på vm95ml tenker jeg - og det er ikke rent lite. Har også en sh-nål på vei, blir spennende å sette den på RigB også for å høre hvordan det låter. Nå har jeg aldri eid en 95sh før så jeg kan ikke si noe hvorvidt den blir forbedret i en slik kropp.
    Vis vedlegget 996174
    Det kunne være sjov at sammenligne med en 740 ml
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.934
    Antall liker
    36.501
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hadde samtale med en person i går fra andre siden av byen, han skal innom for å kjøpe min mp-110 samt noen kabler. Nå nok om det, han kunne fortelle at han hadde kjøpt en mp-300 som hadde vært i bruk i ca fem timer før han kjøpte den, og nå litt under åtte-hundre timer etterpå så var nålen slitt ut. Det syntes jeg hørte veldig brutalt ut - kan det stemme? Finnes det en liste over hvor lenge en pickup bør vare eller er det kun diamantens sliping og kvalitet det kommer an på. Altså. Kan en pickup med samme type nål og sliping av diamant vare lenger eller kortere enn en annen med samme nål og sliping?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.948
    Antall liker
    15.465
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hadde samtale med en person i går fra andre siden av byen, han skal innom for å kjøpe min mp-110 samt noen kabler. Nå nok om det, han kunne fortelle at han hadde kjøpt en mp-300 som hadde vært i bruk i ca fem timer før han kjøpte den, og nå litt under åtte-hundre timer etterpå så var nålen slitt ut. Det syntes jeg hørte veldig brutalt ut - kan det stemme? Finnes det en liste over hvor lenge en pickup bør vare eller er det kun diamantens sliping og kvalitet det kommer an på. Altså. Kan en pickup med samme type nål og sliping av diamant vare lenger eller kortere enn en annen med samme nål og sliping?
    Er ikke det normalen da? Et sted mellom 500 og 1000 timer alt etter sliping og hva produsenten angir?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.934
    Antall liker
    36.501
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke, eier av mp-300 synes det var meget kort tid. Han hadde den i åtte måneder sa han.
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    310
    Antall liker
    223
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har lest (ingen erfaring) at min "Contact Line Nude Stylus" (Soundsmith Aida Mk2 ES) skal kunne ha en livstid på alt fra 1000 timer til 2000 timer. Hvis den kun varer 500 timer vil jeg blir meget skuffet, men også forbanna...Jeg håper anslagene stemmer. Liker ikke å tenke på timesprisen ved kun 500 timer 😮 Men nå skal det være sagt at gjenoppbygging/rebuild er relativt rimelig, så jeg burde vel bare holde kjeft 😁
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.934
    Antall liker
    36.501
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    For øvrig så synes jeg mange av dagens lp-plater er veldig ujevne (finnes sikkert en term for dette) armen beveger seg mye opp og ned - sliter ikke så mye med eldre plater.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.650
    Antall liker
    3.179
    Torget vurderinger
    0
    ....han kunne fortelle at han hadde kjøpt en mp-300 som hadde vært i bruk i ca fem timer før han kjøpte den, og nå litt under åtte-hundre timer etterpå så var nålen slitt ut.....
    Det vil vel være naturlig at det er kvalitetsforskjeller på PU fra forskjellige produsenter når prisene varierer så sinnsykt mye ?
    Eller er det bare AT som er best på kombinasjonen av kvalitet og pris ?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.101
    Antall liker
    22.362
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt plausibelt at en nål som ikke er ML/MR/SAS-slipt er ferdig/utslitt etter 800 timer.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.424
    Antall liker
    9.710
    Torget vurderinger
    2

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.424
    Antall liker
    9.710
    Torget vurderinger
    2
    Det er en tråd på ASR som prøver å finne er objektivt svar på dette, men selv Shure begrenset sine nåler til 800-1000 timer, og deres toppnåler var langt bedre enn dagens, og hadde lavere VTF enn dagens

    1708366121792.png

    1708366196482.png
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.532
    Antall liker
    17.365
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kjøper man en Cadenza Black eller en annen i tilsvarende prisklasse så koster det mao 40,- til 50,- pr. spilte plate.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.934
    Antall liker
    36.501
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kjøper man en Cadenza Black eller en annen i tilsvarende prisklasse så koster det mao 40,- til 50,- pr. spilte plate.
    Alternativet må være å kjøpe inn dyre pickuper, men bare bruke billige... 😂
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.602
    Antall liker
    34.419
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er en tråd på ASR som prøver å finne er objektivt svar på dette, men selv Shure begrenset sine nåler til 800-1000 timer, og deres toppnåler var langt bedre enn dagens, og hadde lavere VTF enn dagens
    Alltid skeptisk når statistikk sammenfaller med produsents egen filosofi og tilnærming. Høyere trykk medfører intuitivt høyere friksjon, men tallene som presenteres tar jeg med en klype salt.

    Utover det kunne jeg godt tenkt meg at du underbygger påstanden om at Shures nåler var langt bedre enn dagens. Om de ikke taklet mer enn max 1000 timer med 3/4 gram på tuppen kan de umulig være mye å skrive hjem om.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.101
    Antall liker
    22.362
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tjah. Hvor lenge varer egentlig en nål? Hva setter du som grense? Forvrengningsnivå? Når den begynner å skade plater?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.602
    Antall liker
    34.419
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er også interresant å lese at produsentene generelt opplyser ganske konkret om nålens levetid på pickuper i de lavere sjikt hvor nål enkelt byttes, men man må lete med lupe og lykt for å finne noe om high end produktene.

    Mener Ortofon i sin tid oppga 2000 timer for en velholdt Shibata. Har ingen grunn til tvile på det. Kjørte forsåvidt min gamle Jubilee til nålen ramlet av og den spilte perfekt frem til det, den var da 14 år gammel og velbrukt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.910
    Antall liker
    104.338
    Torget vurderinger
    23
    I de gode gamle vinyldager hadde alle radioforretninger - og mange musikkforretninger også - et bra utvalg i reservestifter til de mest populære platespillere/pick-up'er - før hi-end begrepet fikk feste... De fleste slike reservestifter ble gjerne innhandlet som følge av uhell under avspilling og ikke så mye p.g.a. slitasje. Shure og Pickering bl.a. var noen av merkene som gikk igjen. Kostet ikke allverdens heller disse originale reservedelen som folk kunne skifte selv. Nå må hele greia sendes bort og utbedringene går i verste fall på månedslønna løs... Kontraster!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.910
    Antall liker
    104.338
    Torget vurderinger
    23

    Pick-up produsentene lever sikkert godt på Audiophilia Nervosa....

    1708424449106.png


    1708424723676.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.424
    Antall liker
    9.710
    Torget vurderinger
    2
    Alltid skeptisk når statistikk sammenfaller med produsents egen filosofi og tilnærming. Høyere trykk medfører intuitivt høyere friksjon, men tallene som presenteres tar jeg med en klype salt.

    Utover det kunne jeg godt tenkt meg at du underbygger påstanden om at Shures nåler var langt bedre enn dagens. Om de ikke taklet mer enn max 1000 timer med 3/4 gram på tuppen kan de umulig være mye å skrive hjem om.
    Foruten det generelle at vinyl nådde den tekniske toppen på 80 tallet så er det bla dette.. Shure have also developed what they call a MASAR (Minimum Asperity for Abrasion Resistance) stylus tip finish which they claim causes less wear, particularly on 45rpm records, and is suited to playing studio lacquer masters»

    Selvsagt er pickupmakere som såpeselgere og tannkremmakere fristet til å øke salget ved å forkorte levetiden /øke forbruket av sin vare. I ungdomstiden Pickuper ble ikke byttet i utide , om i det hele tatt.Har en spiller med original nål fra 1982. Den lager tolererbar lyd, men den målte forvregningen er skyhøy.. ymmv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn