Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke hørt. Har den bedre spesifikasjoner en OC9XML, som jeg har hørt i eget anlegg?


    Skatingvektoren (som er proporsjonal med offset) er proporsjonal med friksjonen som (om jeg husker fysikken min helt riktig nå) er proporsjonal med anleggsflaten. Ikke omvendt nei.
     
    Sist redigert:

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    743
    Antall liker
    2.205
    Torget vurderinger
    5
    Ikke hørt. Har den bedre spesifikasjoner en OC9XML, som jeg har hørt i eget anlegg?

    Skal være den samme som OC9XMH men med Special Line Contact nål i stedet for Shibata.
    I forhold til OC9XML skal den ha mye av den samme lydsignaturen (i følge test i Stereo Times) og heller mot det varme men litt større frekvensomr. (20 - 50000 vs 20 - 47000) og litt bedre kanalseperasjon (28 db vs 27 db) Tror neppe at jeg er i stand til å høre noen betydelig forskjell.
    Men jeg tenkte at med tilbudsprisen hos Platekompaniet på -20 % er ikke pris forskjellen så stor.


    Skatingvektoren er proporsjonal med friksjonen som (om jeg husker fysikken min helt riktig nå) er proporsjonal med anleggsflaten. Ikke omvendt nei.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig at de har sortert ut generatorer med bedre kanalseparasjon og kanskje litt bedre høyfrekvensegenskaper også til XSL, men 27 dB og 47 kHz (XML) vs 28 dB og 50 kHz (XSL) er ikke noe man hører så lett som man måler det.
    Jeg hadde uansett ikke valgt en pickup med Shibatanål (XSH). Det er den første høyfrekvensnålen som ble utviklet.
    MicroLine er den nålen i ATs sortiment som har størst kontaktflate og evner best å hente ut høyfrekvensinfo nært etiketten, og fuglene må vite hvorfor AT priser den under Shibata. Men så spørs det om du har mange (eller noen!) plater som har musikk helt inn til 56 mm fra senter da... Vil du ha sort eller rød pickup?

    1682339960284.png

    Det nederste bildet lyver fargemessig. Dette er riktigere (men jeg vl ikke anbefale en OC9XML i en SME Improved. Alle resonanser aktiveres):
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å neidu!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Å neidu!
    😁
    Ja, den er ganske så fantastisk! Virkelig en drøm å spore PVCen med. Best av alt p&p!
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.782
    Antall liker
    8.745
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.018
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Men dette er ikke så vesentlig, tenker nå jeg. Finn en rimelig verdi for AS og glem den.

    Definitivt den aller beste strategien i min bok, så lenge målet er å kose seg med musikken. (y)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.018
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er det ikke et mål så er det det selvsagt fritt frem for alskens andre strategier.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Guttungen begynte å kjøpe grammofonplater.
    - Kan du spille dem?
    - Nei
    - Da må du lære det. Kom her.
    Han kjøpte flere plater.
    - Vil du ikke ha din egen grammofon?
    - Det hadde vært fint.
    TD 150 kjøpt og restaurert. Planen er at vi bytter grammofon sånn etter hvert.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.705
    Antall liker
    3.811
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Interessant for en 1219-eier som meg. ATen ser høyere ut enn den originale Shure. Er det bare et synsbedrag eller har du måttet justere VTA?
    Jeg måtte legge inn ca 2mm med avstandsstykker/ skiver for å oppnå Duals "stifthøyde", så det er vel det du ser.
    Har en sånn Dual plastmal, som tilsvarer dette: Jeg hører for dårlig til å begynne med justering i mikrometer osv; 24mm og 8mm holder for meg, Her vist på en TK14, men målene er de samme for TK24 og andre som passer til disse spillerne.
    dualtkschablonemmhx7.jpg
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.337
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Nordland
    Til vinylfolket, i USA

    Null kildekritikk er gjennomført av undertegnede, så ta det med en klype salt, men morsomt lell.
    Det er nok mange her til lands som gjør som amerikanerne, kjøper vinyl-merch fra bandene de digger nå om dagen. Begge jentene mine har handlet flere plater til seg og i gaver; Harry Styles, Billie Eilish, soundtracks fra film/serie etc. Yngstejenta har dog en jalla-spiller (Crosley), men platene er kun for å sette på bildehylla på jenterommene sine bortsett fra en skjelden snurr på pappas Acoustik Signature😇
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dukka opp en plate på finn til en sinnsyk pris (5k), det var en link til discogs som sa at dette var en bootleg og ulovlig å omsette.

    Så mitt spm er
    Har bootlegs noe verdi? Er det lovlig å omsette?
    Finner det snodig at en piratvare kan ha noe verdi, i alle fall en høy verdi
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Har bootlegs noe verdi?
    Det er vel marknaden som avgjer?

    Det vesle eg har høyrt av bootlegs (ikkje-lovlege opptak/utgjevingar) har vore så elendig at eg sjeldan har brydd meg. Dersom eg hadde vore komplettist/samlar hadde eg kanskje det.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ok, jeg har for liten peiling på dette. Men siden man ikke finner noe "markedspris" på discogs må man jo bare sette en utropspris.
    Har forøvrig en bootleg selv som fulgte med en bunke plater jeg kjøpte.
    Er det i det hele tatt lovlig å omsette? Er vel gamledagers piratkopiering vi snakker om.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Ok, jeg har for liten peiling på dette. Men siden man ikke finner noe "markedspris" på discogs må man jo bare sette en utropspris.
    Har forøvrig en bootleg selv som fulgte med en bunke plater jeg kjøpte.
    Er det i det hele tatt lovlig å omsette? Er vel gamledagers piratkopiering vi snakker om.
    Jeg tipper det er en viss forskjell i lovligheten mellom kommersielt salg (fra næringsdrivende) og privat salg mellom privatpersoner. I Norge tror jeg ikke det har vært praksis i å forby privatpersoner å eie eller selge «piratutgivelser». Forbudet har vel primært vært rettet mot «næringsvirksomheten» produksjon, import og videresalg.

    Som kjent kan det også være en viss forskjell mellom prisforlangende og produktets «verdi». For en bootlegg som ikke er/har vært tillat i kommersiell omsetning, så kan det trekke prisen opp om det både er skjeldent og etterspurt. En liknende sjanger kan være demo-/promo-utgivelser, preproduksjonsutgivelser, radio-utgivelser og liknende, ofte stemlpet «not for sale/resale» e.l. Ofte sjeldne varer (meget begrenset opplag), aldri ment for kommersiell omsetning, og kan være ganske høyt priset.

    EDIT det er antagelig en del musikkjournalister som har gjort meget gode penger på ymse varianter av promo-utgivelser.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Apropos verdi: Byttet for en tid tilbake en LP med en BBC-transkripsjon av en tidlig U2-konsert mot en 12-LP boks med alle Geza Andas innspillinger av Mozarts pianokonserter. Vi var fornøyde begge to.

    ...

    VM5xx/7xx er oppgitt til å være 17,2 mm høye, så avstandsstykke må til på en 1219 ja. VTA-justering er forøvrig temmelig circa. Jeg synes det er penest når tonearmen er vannrett...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    de viser vel ikke verdi på bootlegs på discogs, i allefall ikke de jeg sjekket.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Prince skiva er vel egentlig ikke bootlegg ? Som med mange andre ting er pris også et spørsmål om hvilken variant en har:


    Mvh
    KJ
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Promo plater er vel å foretrekke, er vel dette som er "første" pressing?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Mht Prince skiva så er vel alle variantene som ble laget i 1987 første press. Dette er originale og «offisielle» produksjoner, men som ikke ble lagt ut for slag og som skulle ha vært destruert. Det er også en variant som testpressing:

    EDIT Wikidroppings:
    ...
    The album was abandoned shortly before its intended release after Prince experienced a spiritual epiphany and became convinced it was "evil";[17] he later blamed the album on an entity named Spooky Electric, described as a demonic, low-voiced alter-ego induced by Camille.[18] The decision may have been influenced by Prince's having a bad experience on MDMA.[19] Prince recalled all copies and abandoned the entire project, leaving roughly 100 European promotional copies in circulation, and several American copies that would be widely bootlegged in the coming years.

    Immediately after the decision to pull The Black Album from stores, the album emerged on the streets in bootleg form, arguably becoming popular music's most legendary bootleg since the Beach Boys' aborted 1967 album Smile.[20]

    In the music video for the lead single from Lovesexy, "Alphabet St.", a message quickly scrolls down the screen that reads: "Don't buy The Black Album, I'm sorry."[21]

    In April 2016, an original promo copy from 1987 was sold on Discogs' marketplace for a then-record of US$15,000.00.[citation needed] In 2017, five copies were discovered in the United States, with one of those selling for US$42,298.[22] In June 2018, another copy of the original album was found in Canada—this copy later sold on the Discogs marketplace for $27,500.[22]
    ...

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn