Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    HudsonHifi nålvekt 1.jpg

    HudsonHifi nålvekt
    HudsonHi akryl platematte.jpg

    Akrylmatte til Systemdek II x
    HudsonHifi armjustering.jpg

    Armjustering
    HudsonHifi VTA.jpg


    HudsonHifi azimut justering 1.jpg


    Azimut justering 2.jpg

    Har kjøpt et kit fra HudsonHifi. Da jeg ikke blir ferdig med vinyloppdatering, og jeg kommer til å fordype meg i allt nå med vinylavspilling. Kommet i en slags transe nå :)
    Er tilbake til denne ortofon Jubilee' igjen. Det gikk desverre gale med den nye HANA SL jeg kjøpte. Det ble fullstendig panikk og måtte demontere og sette på ortofon'en igjen. Lodde på nytt disse 2 tilkoblingspinnene ( rød/hvit) og disse syltynne trådene. Denne gangen ble det renset med sprit og brukt kostbart loddetinn. Ortofonen ble bare ''slengt'' på og skrudd fast. Hær ser dere resultatet, uten noe etterjustering. Ser ut til at overhenget ble brukbart;) Lyden ble god med ortofonen også. Må bare trekke tilbake det med at Hana er en utklassing. Ortofon'en er mere følsom m denne boron nålfanen, og ikke minst at det viser seg at den har sølvtråder på ''motoren''. Den virker mere frampå enn Hana SL med alu nålfan og mere følsom koppertråd. Men jeg liker også Hana godt med bredde i lydbildet og et frigjort oppløst lydbilde. Må nok ta på innboforsikringen dette med pickup'n, da jeg ikke har fått noe tilbakemelding fra forhandler angående dette uhellet . Hvis jeg må gå for en ny Hana, så må jeg nok skru opp et hakk til Hana Blue for at det skal bli innafor både prismessig og lydmessig. Må vente litt, da bobilsesongen begynner straks. Har begynnt å og oppgradere med bestilling fra USA.
    Men bytte av arm er i tankene og mulighet for enkel bytte mellom minst 2 stk. ha vært fint. Ellers så synes jeg at HusonHifi har fine produkter og er et NY state firma. Har demoer på Youtube som virker seriøse.
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.952
    Antall liker
    1.287
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Var det her jeg så at armen på Systedek ikke skal peke rett frem men skyves noe til venstre? Du har kanskje ikke problem med skipping på siste spor?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.952
    Antall liker
    1.287
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Var faktisk det jeg gjorde før neuroserne tok over...

    Anti-skating handler om kun at udligne skating. Skating opleves med glat plade. Eneste kontakt er spidsen af nålen og hvordan nålen er formet opefter får først betydning i den modulerte rille som ikke bør gives nogen betydning for mængden af Antiskating der tilføres. Kommer meget vel til at tilføre for meget Anti-skate hvis for mange aspekter tages med i beregningen.
    En helt god måde at opnå en "one-fits-all"-justering på er at sænke nålen ned på det glatte stykke vinyl omkring udløbsrillen. (Et glat stykke med udløbsrille der er min 25-30mm). Nålen skal løbe langsomt ud. Indhentes nålen af rillen bagfra er der for meget anti. Glider nålen frem og falder i rillen foran er der for lidt anti.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Nei, det var ikke noe probem på denne Helius Scorpio armen. Men hvis en drar armbasen for mye til høyre, så rekker ikke armløfteren til at den kan løfte armen ved plate slutt. Da må denne løftearmen vries mot armbasen. Den står et godt stykke fra dreiepunktet på denne armen. Det er ikke noe problem på Project armen. Hær kan det bli et problem da opphenget til armen i dreiepunktet er fast, og ikke følger armen. Hær fikk jeg problemet at armen ikke gikk helt til slutten på platen, hvis den var justert for langt til høyre( fra senter) Da spratt armen frem og tilbake ved plate slutt. Trodde da at det var noe feil med justering av pickup'en.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Project armjustering.jpg

    Hær er projectarmen juster langt nok til venstre til at den går langt nok til senterslutt på plate. Den kanter ikke i denne ''ringen'' i dreipunktet. Dette kom ut av stilling da jeg monterte den Hana SL pickup'en og justerte høyden på armen. Tok en stund før jeg lokalisert problemet

    Systemdek armjustering..jpg

    Alt følger med på denne Helius armen. Armløfteren er justerbar og kan dreies. Hvis denne armen er justert mot venstre og ikke rett fram, så kan denne løfte armen dreies tilbake.:)
    Ja, hær kan allt diskuteres (y)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Fin plate dette med Chopin og mange forskjellige pianister. Lett å høre forskjell på disse på så vakker musikk. De må også spille vakkert :) Kommer tilbake til denne i en annen tråd!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dess større kontaktflate dess mere friksjon? I så tilfelle skulle en Shibata kreve enda mer og en Microridge eller Replicant enda mer enn en Shibata igjen. Ligger an til mer nerding her nå. ❤
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Friksjonskraften er nok trykk X areal x koeffesient og trykk er jo kraft/areal , så da blir det VTF x koeffesient hvor hver nål har ulik koeffesient , så koeffisienten er rett og slett stigningen på kurven over. . Med forbehold om at jeg ikke har lest artikkelen jeg linker til på en stund.

    Brede dekk mer flate gir bedre grep mer friksjon for samme vekt på bilen. Men piggdekk og sommer dekk gir ganske ulik friksjon … ulik kraftoverføring

    Kurvene viser jo at elliptisk kreve mer AS enn konisk, og der er nok ML og Shiabata over det igjen ja. I andre artikler leser jeg at skating force er ca 1/6 av VTF, stemmer jo med den elliptiske kurven
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Var faktisk det jeg gjorde før neuroserne tok over...
    Du burde nok havde fortsat. Hvis ikke resultatet bliver godt nok skyldes det noget andet (eksempelvis er det vigtigt foretage de forskellige justeringer uden AS. AS bør være aller sidste justering. Og selvom AS bliver et kompromis bør effekterne af skating/AS ende op som ikke hørbare) :)
     

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    743
    Antall liker
    2.205
    Torget vurderinger
    5
    Forslag til valg av min første MC pickup.
    Håper noen kan komme med forslag ut fra egne erfaringer.

    Vurderer sterkt å prøve en MC pickup men har ingen erfaring med MC, har vel hatt en oppfatning av at de er vanskeligere å få til en MM (bruker i dag 2M black).
    Jeg skal ikke ha en veldig dyr pickup, grensen går vel ved ca. 7-8 000,.- men gjerne billigere.

    Min musikksmak er variert Blues/Rock/Country/Reggae m.m. men aldri Heavy Metal eller Electronica.
    Liker litt "varm" lyd.

    Platespiller:Music Hall Stealth (DD)
    Tonearm
    Type:
    Static balanced S-shaped tonearm with detachable head shell
    Effective Arm Length: 230mm (9”)
    Overhang: 15mm (0.59”)
    Offset angle: 22⁰
    Tracking Error Angle: Less than 3 degree
    Applicable cartridge weight: 6~10g
    Anti-skating adjustment range: 0~4g
    Height of cue (first track): 8~10.5mm

    Riaa: Clones Audio PA1 (Blir vell en ny Whest Two.2 om ikke lenge.)
    Cartridge Loading: 33ohms, 100ohm, 1k ohm, 47kohm
    Cartridge Capacitance: MC 1100pf, MM 100pf
    Selectable Gain: 48dB, 52dB, 63dB, 70dB, 74dB
    Output Impedance: 68ohm
    AC Voltage: 115V or 230V
    Power Rating: 5W
    Net Weight: 1.5kg (Set)
    Dimensions: 124 (w) x45 (h) x128 (d) mm (Each Unit)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.753
    Sted
    Oslo
    Denon Dl 103 blir aldri gæærnt.
    Passer bra til din foretrukne musikk, og tenderer litt mot varm lyd!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.018
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Denon DL-103, Audio-Technica AT33EV. Glimrende førstegangsMCpickuper med litt varm lyd. Gain blir null problem med 74dB under panseret og jeg ville testet Whest mot Clones før kjøp.
     

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    743
    Antall liker
    2.205
    Torget vurderinger
    5
    Denon DL-103, Audio-Technica AT33EV. Glimrende førstegangsMCpickuper med litt varm lyd. Gain blir null problem med 74dB under panseret og jeg ville testet Whest mot Clones før kjøp.
    Hei!
    Har jo lest om Audio Technica AT33PTG/II som alle skryter uhemmet av og som Mala selger til 6290,- kun 1100,- mer en AT33EV. Har du noen formening om forskjellen på disse og om den vil passe for meg og min musikksmak eller er denne helst for de som i hovedsak spiller klassisk?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.952
    Antall liker
    1.287
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hva er massen på armen?
    Audio Technica AT33PTGII.....gnistrende dimensjonalitet, ordentlig høyre fot innebygget massasje faktor, lite støy, imponerende detaljering og top til bunn homogenitet. No brainer, men du kan finde den billigere tror jeg.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.018
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har jo lest om Audio Technica AT33PTG/II som alle skryter uhemmet av og som Mala selger til 6290,- kun 1100,- mer en AT33EV. Har du noen formening om forskjellen på disse og om den vil passe for meg og min musikksmak eller er denne helst for de som i hovedsak spiller klassisk?

    Den passer for alle som spiller og liker musikk, tenker nå jeg, uavhengig av type. Den har bare ikke det samme anstrøket av varme som EV. Kjenner ikke til armen på spilleren din (ref. niels^), men jeg tipper den vil finne seg godt til rette der. Stivheten på PTG/II er helt på det jevne og vekten godt innenfor i forhold til hva MH oppgir. Ingen grunn til å gjøre det mer "spennende" enn det vanligvis er.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.503
    Antall liker
    13.725
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Kva med Hana SL, eller Hana EL om du vil spare nokre kroner. Det er fleire enn meg som meiner at dette er god valuta for pengane.
     

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    743
    Antall liker
    2.205
    Torget vurderinger
    5
    Hva er massen på armen?
    Audio Technica AT33PTGII.....gnistrende dimensjonalitet, ordentlig høyre fot innebygget massasje faktor, lite støy, imponerende detaljering og top til bunn homogenitet. No brainer, men du kan finde den billigere tror jeg.
    Finner ikke nøyaktig masse på armen, men det er oppgitt pickup vekt 6-10 g.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.018
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hana SL er en flott pickup som passer rett inn i ønsket om "litt varm lyd". Jeg hadde levd like godt med alle de hittil nevnte.
     

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    743
    Antall liker
    2.205
    Torget vurderinger
    5
    Kva med Hana SL, eller Hana EL om du vil spare nokre kroner. Det er fleire enn meg som meiner at dette er god valuta for pengane.
    En Hana SL kan være aktuell, den er akkurat innenfor min øvre pris grense. Har lest mye positivt om den også. Er der noen som kan si noe om forskjell i lyd signatur på AT33PTG/II og Hana SL
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.018
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hanaen er definitivt varmere og *kanskje* litt mindre dynamisk. Kanskje! Har ikke sammenlignet i samme system.

    Godt mulig det bare er den ekstra varmen som får den til å fremstå mindre dynamisk...
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da har man også AT33Sa som et alternativ.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.220
    Antall liker
    4.838
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ting man finner på nettet.

    Check my database https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CPSW9PMLb3rkIdZQHpvnpVmcxXVF7Bal2Uz7YkKYR28/ , which has real-world measurements of low frequency resonances for more than 700 arm/cartridge combinations, from magazine reviews (American, Australian, British, German and occasional Dutch or Swedish) of the last 50 years.

    It can be sorted (tabs at the bottom of the page) either by cartridge or turntable/tonearm, and I’m still updating the list – I just put another 25 in today.

    An OK arm/cartridge match is one with a resonance between 8 and 12Hz.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.952
    Antall liker
    1.287
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    9-10 hz her med 12.6 gr arm, å sette på ekstra vekt bak og øke masse til 23 gram endrer ikke dette faktisk.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.018
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    7 Hz med PTG/II og 6,5 Hz med VM540ML her…

    Har vært nede på sekstallet jeg også, samt oppe på over tolv. Låt helt fint begge deler. Det eneste jeg ikke har fått til å låte var en halvbillig Grado på en tidlig 9" Pro-Ject "karbon"(sure... :rolleyes:)-arm, men det er jo grenser for hva man kan forvente her i livet.
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Audio Technica OC9XSH har en fin pris hos Mala.
    Et bittelite hakk opp fra PTG/ll.
    Shiabata slipning.
    Likner lydmessig svært mye på AT33SA.
    Jeg har hatt (og har fortsatt XSH)
    alle disse.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Bare for å gjøre valget vanskeligere; AT-OC9ML/II er jo et alternativ også.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.018
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Bortsett fra overskuddsvarme kanskje. Hvis det betyr noe da, såpass langt ute i tråden og anbefalingene som vi er nå. Herfra pleier jo forvirringen å råde eneveldig. 😁

    Jeg tenker alle forslagene trolig vil fenge godt, men hvis varme fremdeles er et tema så tenker jeg kanskje Hana SL er en høydare. Herlig "analog" ( 🙄) og helmax til Blues/Rock/Country/Reggae.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    IMG_8096.jpeg
    @Arilha
    Har ikke sammenlignet Hana i eget system. Men Jeg la ut en sammenligning mellom PTG og OC9ML/II her. Send meg PM så får du linken.
    PTG har litt nedgang( 0.5 db ? Husker ikke i farten)i frekvensen mellom 6 og 10 k og en mindre resonans topp enn ATOC9ML/II. OC9ML/II er mer snorrett under 10k.

    Så en OC9 ML/II som Mala også selger til grei pris vil virke litt mere detaljert og friskere enn PTG som har en rundere og varmere karakter , passer fint om man irriteres av sibilianter. Min OC9ML/II passer bra/bedre om man har litt eldre hørsel og vil lytte på første rad. Noe sier PTG er litt kjedeligere, jeg vil si varmere. Men det er små nyanser.

    Kan tilby meg å ta opp litt av PTG og Rodrigo Concerto de Aranjuez og gi deg en lydprøve.

    Teknisk sett er ATOC9ML/II bedre enn de nye OC9XXX , og PTG er teknisk bedre enn både de nye OC9xxx og Hana SL.

    Der går på nåle materiale/ design og kanalbalanse og separasjon .( Bor vs aluminium og magnet osv 0.5db mot 1.5 balanse og separasjon 31 vs 28)

    Men dette avgjør jo ikke hva man liker best til slutt. PTG har 23 graders HTA hva Hana har finner jeg ikke , men har man mye gamle plater fra 60-70 tallet en kanskje en 20 graders PU mer optimal, da 15 graders graveringsvinkel var vanlig da..

    Alt dette er bare teknikk, det som telle er hvordan du syns det låter som teller og har PM:
    Kort opptak fra i dag med Rodrigo Concierte de Aranjuez med opptak av AT 33PTG/II på en Michell Gyro med SME V arm pg Parks Audio Puffin , 62 db gain og ingen triks. LP er fra min kones studietid i London fra 1979, Deutche grammofon 135-117 (P) 1966/1961.See PM

    Min PTG har en kanal balanse på 0.2-0.6 db avhengig av testplate, og kanal separasjon 31/32 db. Trenger 1db mer forsterkning enn ATOC9ML/II . Armresonansen økte med 0.5Hz og i forhold til min OC9 ligger på 7-8 med effektiv masse ca 12 på arm inkludert festemidler.
     
    Sist redigert:

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Vis vedlegget 914562 @Arilha
    Har ikke sammenlignet Hana i eget system. Men Jeg la ut en sammenligning mellom PTG og OC9ML/II her. Send meg PM så får du linken.
    PTG har litt nedgang( 0.5 db ? Husker ikke i farten)i frekvensen mellom 6 og 10 k og en mindre resonans topp enn ATOC9ML/II. OC9ML/II er mer snorrett under 10k.

    Så en OC9 ML/II som Mala også selger til grei pris vil virke litt mere detaljert og friskere enn PTG som har en rundere og varmere karakter , passer fint om man irriteres av sibilianter. Min OC9ML/II passer bra/bedre om man har litt eldre hørsel og vil lytte på første rad. Noe sier PTG er litt kjedeligere, jeg vil si varmere. Men det er små nyanser.

    Kan tilby meg å ta opp litt av PTG og Rodrigo Concerto de Aranjuez og gi deg en lydprøve.

    Teknisk sett er ATOC9ML/II bedre enn de nye OC9XXX , og PTG er teknisk bedre enn både de nye OC9xxx og Hana SL.

    Der går på nåle materiale/ design og kanalbalanse og separasjon .( Bor vs aluminium og magnet osv 0.5db mot 1.5 balanse og separasjon 31 vs 28)

    Men dette avgjør jo ikke hva man liker best til slutt. PTG har 23 graders HTA hva Hana har finner jeg ikke , men har man mye gamle plater fra 60-70 tallet en kanskje en 20 graders PU mer optimal, da 15 graders graveringsvinkel var vanlig da..

    Alt dette er bare teknikk, det som telle er hvordan du syns det låter som teller og har PM:
    Kort opptak fra i dag med Rodrigo Concierte de Aranjuez med opptak av AT 33PTG/II på en Michell Gyro med SME V arm pg Parks Audio Puffin , 62 db gain og ingen triks. LP er fra min kones studietid i London fra 1979, Deutche grammofon 135-117 (P) 1966/1961.See PM

    Min PTG har en kanal balanse på 0.2-0.6 db avhengig av testplate, og kanal separasjon 31/32 db. Trenger 1db mer forsterkning enn ATOC9ML/II . Armresonansen økte med 0.5Hz og i forhold til min OC9 ligger på 7-8 med effektiv masse ca 12 på arm inkludert festemidler.
    Har du selv hørt f.eks. OC9XSH/SL?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Nei.
    jer er Hana SL og AT 33PTG og en annen PU ,

    PTG er av en eller annen grunn litt mer»skjelven» på noen testplater. Dette er forøvrig noe som kan sees på mange ulike PU og testplater i følge kilder på ASR. Noen spør seg der om det kan ha noe med VTA innstillingen å gjøre.

    IMG_8097.png


    Her er min AT33PTG, se borti fra hakket ved 18khz , det er feil i Testplaten der.
    IMG_8098.jpeg
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Undrer meg, at du har så vanskeligt ved å acceptere fakta her.
    Jau, det....

    Er vi enige så langt, at det er friksjon mellem nål og rille, som skaper "skating force"?
    Absolutt

    Hvis det, så er det vel helt åpenbart, at jo større annleggsflate mot rillevegg, jo større "skating force"?
    Absolutt ikke.

    Den vertikale kraften som virker mellom nåla og plata er konstant, så med økt anleggsflate, reduseres flatetrykket.

    Derimot vil sannsynligvis skating-kraften øke merkbart hvis anleggsflaten blir så liten at nåla begynner å defomere plata (lage riper), men det er vel ikke så relevant.

    Men dette er ikke så vesentlig, tenker nå jeg. Finn en rimelig verdi for AS og glem den. Jeg setter den også med testplate - siden jeg har en - forøvrig, men jeg tror ikke det har all verdens betydning så lenge det er noenlunde innafor.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn