Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    1.328
    Apropos ting jeg ikke setter pris på. High output MC - det verste av to verdener.
    Det er akkurat slike generaliserende innlegg som gjør at hifi-avdelingen her på forumet blir mer og mer uinteressant. Hvis man ikke har noe nyttig å bidra med, kan man vel velge å bare tie stille.
    Steen
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er akkurat slike generaliserende innlegg som gjør at hifi-avdelingen her på forumet blir mer og mer uinteressant. Hvis man ikke har noe nyttig å bidra med, kan man vel velge å bare tie stille.
    Steen
    Følg ditt eget råd jokke!
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har plukket frem spilleren og gjort den klar for test - i stue 2 - som vel mer er et testlab for diverse utstyr.



    Liker egentlig Yamaha platespilleren, den har mange muligheter og virker til å ha høy ytelse - unntatt den medfølgende pickupen da :oops:

    Her tester jeg den som streamer/dac med volumkontroll direkte fra line-out kabel til aktive JBL høytalere og velger musikk lagret på pcen og styrer volum via paden. Ørene mine er ikke helt på stell for tiden, men synes det fungerer bra.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg fant ut at denne billige Yamaha platespilleren faktisk låter like bra som en Technics til 50k 😲

    Her spiller den via den innebyggede streameren nemlig en vinylrip gjort med Technicsen med Puffin RIAA av Totos Hydra:



    Låter veldig bra!

    Bare plukket frem album for å få godfølelsen av fysisk media 😁

    Jaja, jeg vet jeg antagelig har for mye fritid :p
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Hei.
    Er det noen på forumet som har eller kjenner godt til. Dynavector Te Kaitora Rua. Jeg har Ortofon Cadenza Black. Som mange har nevnt rocker den vel ikke så hardt. Spiller litt høflig. Og takler alle musikksjangre bra. Har en anelse om at Te Kaitora også takler alle sjangre, men har bedre dynamikk. Og er meget sterk i de lavere oktaver. Tar jeg feil?
    God påske forresten 🐣
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg hadde en Te Kaitora Rua, men det begynner å bli noen år siden. Hadde den et par hu det timer tror jeg (?), men valgte å bytte i XV-1S da jeg opplevde at XV-1S hadde en mye bedre topp.

    Dette kan handle om matching og mye annet. Jeg var mindre kjent med armen (507MKII) og hadde begrenset utvalgt trafoer og riaa, men jeg fikk ikke samme gode sibilantfrie toppen på Te Kaitora Rua som på XV-1S.

    Det beste er kanskje å lese innlegg #386:

     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    På grunn av overgang fra en versjon av hifisentralen til en annen så ble noen innlegg slettet. Jeg «rekonstruerte» tråden ved å klippe fra gammel til ny Hifisentralfor å få sammenheng. Derfor ser det ut som jeg har skrevet alle innleggene, det har jeg altså ikke 😅
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Jeg hadde en Te Kaitora Rua, men det begynner å bli noen år siden. Hadde den et par hu det timer tror jeg (?), men valgte å bytte i XV-1S da jeg opplevde at XV-1S hadde en mye bedre topp.

    Dette kan handle om matching og mye annet. Jeg var mindre kjent med armen (507MKII) og hadde begrenset utvalgt trafoer og riaa, men jeg fikk ikke samme gode sibilantfrie toppen på Te Kaitora Rua som på XV-1S.

    Det beste er kanskje å lese innlegg #386:

    Tusen takk for svar Fosse. jeg vet jo at du har prøvet ut mye bra. Så nå ble jeg usikker. XV-1S bruker du vel fremdeles. Dynavector's toppmodell er meget god. Skjønte det når jeg leste gjennom din tråd.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Det er akkurat slike generaliserende innlegg som gjør at hifi-avdelingen her på forumet blir mer og mer uinteressant. Hvis man ikke har noe nyttig å bidra med, kan man vel velge å bare tie stille.
    Steen
    En af de bedste pickupper er stadig Shinon Red det er en high out mc spiller langt bedre end mange af de nye top mc pickupper
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Tusen takk for svar Fosse. jeg vet jo at du har prøvet ut mye bra. Så nå ble jeg usikker. XV-1S bruker du vel fremdeles. Dynavector's toppmodell er meget god. Skjønte det når jeg leste gjennom din tråd.
    Jeg bruker fortsatt XV-1S ja, den blir nok for evig. Toppmodellen heter nå XV-1t, men det er en litt slankere pickup enn XV-1S som nok heller litt mot det fyldige/varme med noe ekstra trøkk i mellombassen.

    For egen del valgte jeg å gå for ny XV-1S heller enn å skifte til XV-1t da jeg byttet sist.

    Men hva jeg ville anbefalt kommer litt an på preferanser, ønsker og prissegment.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Jeg bruker fortsatt XV-1S ja, den blir nok for evig. Toppmodellen heter nå XV-1t, men det er en litt slankere pickup enn XV-1S som nok heller litt mot det fyldige/varme med noe ekstra trøkk i mellombassen.

    For egen del valgte jeg å gå for ny XV-1S heller enn å skifte til XV-1t da jeg byttet sist.

    Men hva jeg ville anbefalt kommer litt an på preferanser, ønsker og prissegment.
    Ja. Når jeg leste gjennom din tråd fikk jeg følelsen av nettopp det. Takk for hjelpen ;)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Mottok Rega Carbon i dag, så det ble litt testing på morgenkvisten. Skulle Rega Carbon pickuppen løse problemet med et alt for høy analogt signal inn i adc på Yamaha Vinyl 500 platespilleren?

    I tillegg - skulle endelig det store mysteriet om Rega Carbon egentlig er en Audio Technica 3600L, kanskje også avgjøres? Veldig spennende.... :ROFLMAO:

    Nja...

    Først en liten reprise med analyse av første side av Bryan Adams Reckless på vinyl - dette med original PU AT3600L:

    Klipping i rødt. Min ReplayGain funksjon i Foobar demper signalet med -6.67 dB (bare for å gi et sammenligningstall på nivå), DR skanning gir DR10


    Så var det Rega Carbon sin tur:

    Det er mindre klipping og mer dynamikk. ReplayGain demper signalet med -5.33, DR skanning gir DR11

    Rega Carbon gir et lavere signal ut - men ikke nok. Det er en forskjell mellom Rega Carbon & AT3600L.


    Tar med en rip jeg har gjort med Technics & Nagaoka av samme vinylside, for sammenligning - justert med Puffin til sweetspot (slik det skal det se ut - og høres):

    ReplayGain øker signalet med 0,55 dB, DR skanning gir DR15.


    Jeg har digitalisert en del vinylplater nå og har registrert stort forskjell på innspillingsnivå - på Puffin med Nagaoka PU har jeg justert alt fra 36 dB til 48 dB. Og denne Bryan Adams vinylen er ikke blant de med aller høyeste nivå, faktisk er den ganske normal. Problemet over vil være en del verre på vinyler som virkelig har høyt innspillingsnivå.

    Litt usikker på hva jeg skal gjøre videre. Rega Carbon var ikke noen løsning - langt ifra. Har en forespørsel inne på en brukt Denon DL-110.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tar til meg kritikken fra @Steen og skal være konkret @MrSpock . Nei, ingenting om dr. 😂

    Disse high output MC pickupene er ikke veien å gå om du jakter på dynamikk. Kompromisset ligger både i armaturet og spolen. For at en MC pickup skal generere høyere signal kombinerer man et ferromagnetisk armatur med flere tørn på spolen. Dette går både utover dynamikken og headroomet i motoren. Den går raskere i metning og øker "etterslepet" som følge av ferromagnetismen og den økte massen fra spolen. Alt dette resulterer i en relativ flat og grumsete gjengivelse. Er ikke tilfeldig at man ofte foretrekker luftspoler i delefiltre. Heller ikke tilfeldig at de pickupene med ultralav output ofte betraktes som de beste når det kommer til dynamikk. Felles for de er umagnetisk armatur og lav impedans.

    Har prøvd blant annet DL110 og Benz Micro Glider SH, det var ingen gledelig opplevelse.

    Alle får gjøre som de vil, bare formidler egne erfaringer og forståelse.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    1.328
    Tar til meg kritikken fra @Steen og skal være konkret @MrSpock . Nei, ingenting om dr. 😂

    Disse high output MC pickupene er ikke veien å gå om du jakter på dynamikk. Kompromisset ligger både i armaturet og spolen. For at en MC pickup skal generere høyere signal kombinerer man et ferromagnetisk armatur med flere tørn på spolen. Dette går både utover dynamikken og headroomet i motoren. Den går raskere i metning og øker "etterslepet" som følge av ferromagnetismen og den økte massen fra spolen. Alt dette resulterer i en relativ flat og grumsete gjengivelse. Er ikke tilfeldig at man ofte foretrekker luftspoler i delefiltre. Heller ikke tilfeldig at de pickupene med ultralav output ofte betraktes som de beste når det kommer til dynamikk. Felles for de er umagnetisk armatur og lav impedans.

    Har prøvd blant annet DL110 og Benz Micro Glider SH, det var ingen gledelig opplevelse.

    Alle får gjøre som de vil, bare formidler egne erfaringer og forståelse.
    Se der ja. Det var et helt annet innlegg enn det forrige, og har selvsagt fortjent en "thumbs up". Utrolig hvor mye man lærer når det følger med litt kjøtt på beina. Når det er sagt, så har jeg hørt Denon DL-110 i mange oppsett, og som en generell musikkformidler, gjør den absolutt ikke skam på seg.
    Steen
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Når det er sagt, så har jeg hørt Denon DL-110 i mange oppsett, og som en generell musikkformidler, gjør den absolutt ikke skam på seg.
    Ingen protest ut i fra et generelt musikalsk ståsted. Har en Concorde fra Ortofon her også jeg. Går fint an å nyte musikk fra den.

    Men etter hva jeg har lest av denne Spock er han svært opptatt av dynamikk. Om avataren og nicket han har valgt representerer hans tilnærming vil jeg bare hjelpe ham gjennom Kolinahr ritualet. 😁

    Vinyl er ikke bare føleri og tilfeldig synsing som mange utenforstående later til å tro. Den har en teknisk side med årevis av seriøs forskning i ryggen.:giggle:
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg burde kanskje ha laget en egen tråd om denne Yamaha Vinyl 500 platespilleren - med denne informasjonen som kanskje vil være nyttig for eventuelle som lurer på å kjøpe den.

    Å lese anmeldelser om den gir lite presis informasjon - plukket fra et par random steder som har testet den:

    Yamaha MusicCast Vinyl 500 viser frem et detaljert og åpent lydbilde med bra fundament i bassen enten du bruker den på den ene eller den andre måten. Analogt eller digitalt spiller ikke noen større rolle for lyden.
    eller:

    Listening to the same album through the line out, was not as quite as good. The internal phono preamp is not as refined as one on a good quality amplifier or dedicated phono stage. The soundstage was noticeably smaller and less three dimensional and seemed flatter with diminished dynamics and reduced frequency extremes.
    og begge har nok helt rett. En lavt innspilt vinylplate vil fungere helt greit - mens en med høyt nivå vil mangle dynamikk. Og det det var kanskje det disse 2 prøvde.

    Får se hva jeg gjør, tror ikke jeg gidder å bruke mer penger på spilleren. Heller håpe at min forespørsel om å senke nivå kommer frem til de som har mulighet til å endre dette, får følge med på firmware oppdateringer og sjekke fra tid til annen. Om dette faktisk går an å justere via firmware... ? Kanskje derfor det har vært helt stille der i fra.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tar til meg kritikken fra @Steen og skal være konkret @MrSpock . Nei, ingenting om dr. 😂

    Disse high output MC pickupene er ikke veien å gå om du jakter på dynamikk. Kompromisset ligger både i armaturet og spolen. For at en MC pickup skal generere høyere signal kombinerer man et ferromagnetisk armatur med flere tørn på spolen. Dette går både utover dynamikken og headroomet i motoren. Den går raskere i metning og øker "etterslepet" som følge av ferromagnetismen og den økte massen fra spolen. Alt dette resulterer i en relativ flat og grumsete gjengivelse. Er ikke tilfeldig at man ofte foretrekker luftspoler i delefiltre. Heller ikke tilfeldig at de pickupene med ultralav output ofte betraktes som de beste når det kommer til dynamikk. Felles for de er umagnetisk armatur og lav impedans.

    Har prøvd blant annet DL110 og Benz Micro Glider SH, det var ingen gledelig opplevelse.

    Alle får gjøre som de vil, bare formidler egne erfaringer og forståelse.
    Takk for utdypingen.

    Litt kognitiv dissonans for meg der, selv om det høres helt logisk ut, da Dynavector DV-10x5 var en utrolig morsom og ...eh "musikalsk" pickup for meg, som jeg ofte tenkte på som "dynamisk". ...Men sånn er det. :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.093
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg burde kanskje ha laget en egen tråd om denne Yamaha Vinyl 500 platespilleren
    Du vet - de fleste av oss som driver med vinyl gjør det nettopp med bakgrunn i de karakteristikker og egenskaper dette analoge mediet har. Det benyttes dermed også i all hovedsak konvensjonelle løsninger med en "ordinær" platespiller, valgt PU og en tilpasset RIAA - for å avspille vinyl :) .

    Digital avart av en vinylplate var det noen som fant opp i sin tid - og de kalte det CD;) .
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det er sikkert korrekt, men det selges vel et antall platespillere som har digitalt ut - eller stand alone RIAA med digital ut. Da er det ikke så dumt å kanskje vite at dette med nivå inn på adc kan medføre et problem. Går ut i fra at man da søker seg over i vinyldelen av et forum for å skaffe eventuell informasjon.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Tar til meg kritikken fra @Steen og skal være konkret @MrSpock . Nei, ingenting om dr. 😂

    Disse high output MC pickupene er ikke veien å gå om du jakter på dynamikk. Kompromisset ligger både i armaturet og spolen. For at en MC pickup skal generere høyere signal kombinerer man et ferromagnetisk armatur med flere tørn på spolen. Dette går både utover dynamikken og headroomet i motoren. Den går raskere i metning og øker "etterslepet" som følge av ferromagnetismen og den økte massen fra spolen. Alt dette resulterer i en relativ flat og grumsete gjengivelse. Er ikke tilfeldig at man ofte foretrekker luftspoler i delefiltre. Heller ikke tilfeldig at de pickupene med ultralav output ofte betraktes som de beste når det kommer til dynamikk. Felles for de er umagnetisk armatur og lav impedans.

    Har prøvd blant annet DL110 og Benz Micro Glider SH, det var ingen gledelig opplevelse.

    Alle får gjøre som de vil, bare formidler egne erfaringer og forståelse.
    Hei Makkintosken. Vel overstått påske. Interresant det du kommer med her. Jeg tipper du har testet ut mange PU's. Det å finne en PU som tilfredstiller alle kriterier er vrient. For min del bør den spille med litt glød og varme. Så bør den ha bra skyv i mellom bass og videre nedover. Jeg spiller for tiden med Cadenza black. Jeg opplever at den gjør det bra med de fleste musikkgenre. Men så spiller den kanskje litt for høflig. Mulig Winfeld Titan gir mere smekk. Så har du Hana ML og Umami Red som får mye skryt. På den annen side har Dynavector sine bedre PU's mye smekk i gjengivelsen. Zyx har mye dynamikk men savner vel varme. Svært vanskelig å gjøre ett valg med andre ord. Jeg vil allikevel tro at nålesliping ala Ortofon Replicant 100 vil være blandt det beste. Ny forskning og teknologi som grunnlag for valg bør jo telle mye. Din favoritt PU. Dersom du bare kan ha en?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dersom du bare kan ha en?
    For øyeblikket er favoritten av de jeg har prøvd Ortofon A90. Den deler motor med gamle Windfeld og fås i dag i form av Xpression eller gyngehesten som en kalte den. Umami Red er også en pickup jeg overraskende nok har blitt veldig glad i. Livlig og vellydende.

    .

    1617708615006.png

     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    For øyeblikket er favoritten av de jeg har prøvd Ortofon A90. Den deler motor med gamle Windfeld og fås i dag i form av Xpression eller gyngehesten som en kalte den. Umami Red er også en pickup jeg overraskende nok har blitt veldig glad i. Livlig og vellydende.

    .
    Det låter nydelig. Får bra lyd ut fra Minimac. Sporet med A90 var spesielt luftig. Ortofon A95 er vel å få tak i. Kan vurderes ja :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    A95 har også gått ut av produksjon, men den deler det meste med Windfeld TI.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Jepp. Den selges av Neby. Litt mere snasen. 6 gram så kjappere i rillene. Har lyst på følelse iaf 😊
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.023
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    My snakk om MC og MM, men med DS Audio er det bare å nyte og spille musikk...dynamikk i overflod! :p
    Klikk her for reportasje om hvordan teknologien funker vs MC/MM. Spiller selv på DS 002, og kjempe fornøyd!

    For de med dype lommer DS Audio GRAND MASTER eller for newbies DS-E1
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    1.243
    A95 er i denne sammenheng en «klar» forbedring i forhold til A90, selv om det absolutt er nyanser på dette nivået.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Personlig har jeg aldri blitt helt overbevist over DS. Får litt fornemmelse av å lytte til CD. Bare min subjektive oppfatning.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Er DS digital? Innrømmer jeg bare hurtig skummet gjennom den videoen og forstod det slik at det er optiske fotodioder som mottagere. De generer jo spenninger samme som en MM.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det er ikke digitalt nei, det er helt analogt.

    Og min uttalelse over er basert på en 4-5-6-lytteseanser til ulike modeller. De gjør mye helt glimrende, men det er ikke helt min tekopp (ren subjektiv synsing).
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    A95 er i denne sammenheng en «klar» forbedring i forhold til A90, selv om det absolutt er nyanser på dette nivået.
    Bare hørt den sammen med Windfeld TI. Alle disse med semimagnetisk armatur er temmelig tett på hverandre. Jeg vet ikke om jeg våger helt å kåre en klar vinner. Feks A90 sporer bedre og har en bedre jevnere frekvensrespons en sine yngre søsken, men A95 og TI skal visstnok ha bedret dynamikk. Synes de virker temmelig like egentlig.

    Men japsene later til å gi beng i slikt og er populær blant gamlinger og noen dansker, så vet ikke jeg...
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.976
    Antall liker
    20.028
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ha ha.....
    Så langt vi kan le a´ "nummeret" på dåbsattesten, så går det vel (y) ;) .
    En liten anekdote omkring dine Ortofon-"perler".
    Var for nogle år siden ute på et lite seminar hos Jysk Teknologisk Institut omkring 2 ting..... Ledeevne i forskellige metaller
    og så 3D-print.
    Som et lite kuriosum fik vi se, at innmaten i A-90 (dengang) var 3D-printet hos dem. (Ortofon bestilte 100 stk. ad gangen)....... På deres
    titanium 3D-printer.
    Vi så de første prototyper, hvor de havde experimenteret med strukturen.
    Smed den første på gulvet: Riiiiiinnnnnnngg.
    Smed nr. 2 på gulvet: Riiiiiiiiiiiiiiinnnnnnnnngggg.
    Smed nr. 3 på gulvet: BOP. Ingen ringning overhovedet, og sådan som de bliver brukt i dag.

    En anden historie, da dette er en åben, vinylrelateret tråd: Min nye Kiseki Blackheart nåede at spille 40 LP´er.
    Sluttede med sidste side på Van the Man "The Profet Speaks", løftet armen, byttede pladen ud med "Avalon Sunset",
    satte pickuppen innover, senkede liften og wooops, kjørte armen utover kanten. Prøvede igen... samme resultat.
    Af med armrør og ind under luplampen. Fin lille blank plet i enden af cantilever, hvor nålen skulle sidde. Den har simpelthen drattet af :(
    Har lige sendt den tilbage til importøren af Kiseki. Spendt på, hvordan han takler dette.
    @MakkinTosken........ den spillede forresten dritt-bra den også 😁
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Af med armrør og ind under luplampen. Fin lille blank plet i enden af cantilever, hvor nålen skulle sidde. Den har simpelthen drattet af :(
    Har lige sendt den tilbage til importøren af Kiseki. Spendt på, hvordan han takler dette.
    Slik skjer innimellom. Skjedde med min gamle Ortofon Jubilee også... Håper det ordner seg!
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Bare hørt den sammen med Windfeld TI. Alle disse med semimagnetisk armatur er temmelig tett på hverandre. Jeg vet ikke om jeg våger helt å kåre en klar vinner. Feks A90 sporer bedre og har en bedre jevnere frekvensrespons en sine yngre søsken, men A95 og TI skal visstnok ha bedret dynamikk. Synes de virker temmelig like egentlig.

    Men japsene later til å gi beng i slikt og er populær blant gamlinger og noen dansker, så vet ikke jeg...
    Sjovt nok der er ikke mange i danmark der kan lide Ortofon de lyder for tyndt efter min smag jeg går ind for stor lyd som i virkeligheden der er for mange hifi pickupper hvorfor mon man optager med de gamle mikrofoner på rør det er fordi de kan lave størrelse personligt ville jeg gå efter Ikeda 9TT eller en brugt Audio Note IO eller Miyabi:cool: Bild Ortofon Anna VS Ikeda
    IMG_9796.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sjovt nok der er ikke mange i danmark der kan lide Ortofon de lyder for tyndt efter min smag jeg går ind for stor lyd som i virkeligheden der er for mange hifi pickupper hvorfor mon man optager med de gamle mikrofoner på rør det er fordi de kan lave størrelse personligt ville jeg gå efter Ikeda 9TT eller en brugt Audio Note IO eller Miyabi:cool: Bild Ortofon Anna VS Ikeda Vis vedlegget 712019
    Jeg forstår ikke helt hva du skriver, men fikk med meg essensen. Mange som ikke liker Ortofon, merkelig nok kan de ikke bli enige om hva de ikke liker med dem. Det får meg til å tro at det er andre steder i systemet hvor skoen egentlig klemmer, men samme det. Ikke min jobb å selge, jeg bare forteller hva jeg verdsetter og hvorfor.

    Dere burde uansett være stolt av denne 102 åringen som fortsatt leverer produkter som flere liker! Nå som Dynaudio har blitt kinesisk er det ikke mye igjen.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Næ det har du da ret i alle er enige om hvilke plader der lyder godt men når det kommer til udstyr er der mange Menninger om hvad der lyder bedst:)
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.023
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Personlig har jeg aldri blitt helt overbevist over DS. Får litt fornemmelse av å lytte til CD. Bare min subjektive oppfatning.
    Ja, du er inne på noe der...antar det kan ha noe med lavt støygulv som er veldig bra på DS. For min egen del, opplever man får det beste fra begge verdener, både analogt og digitalt. Dvs, stillhet med hurtighet og dynamikk som er typisk for CD formatet, minner litt om kvalitetene fra min egen dCS dac. Samstundes får man med den klassiske organiske lp lyden som er både smooth og oppløst....Syns det spiller glimmerende på det meste, angrer ikke ett sekund! :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn