Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Hvorfor endres ting alltid til det bedre ved innspilling av div.hifi utstyr?
    Eller er det oppe i hodet ting blir innspillt?o_O
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor endres ting alltid til det bedre ved innspilling av div.hifi utstyr?
    Eller er det oppe i hodet ting blir innspillt?o_O
    Gode produkter låter bra rett ut av esken, men jo mer elektronikkomponenter det er i en så kan nok begrepet innspillingstid ha noe for seg, men at 'innspillingen' skal gi god grunn til de store ordene som brukes ("det låt veldig bra ut av esken, men etter 150 t låter det myyyYYYyyye bedre.") utover placeboeffekten og forventningen om at det skal endre seg, er jeg tvilsom til.
    Da mener i alle fall jeg at om en forsterker er varm etter å ha vært påslått lenge nok kontra en fysisk kald/nettopp påslått forsterker kan utgjøre hørbare forskjeller. En NAD 218 jeg hadde i min ungdom låt mindre dårlig etter å ha vært påslått 30 min, og som nypåslått og kald låt den påtakende elendig, grovkornet som en billig bilstereoforsterker. Luxmanen jeg har nå hører jeg fint lite forskjell på enten den er kald eller varm, men jeg liker tanken på, når jeg kjenner på topplokket at varmen stiger opp av den, at den spiller penere da jf nypåslått. Så forsterkere kan det ha en hensikt å bare la dem stå på. Dessuten er forskjellene så små at hørselen vår neppe 'husker' hvordan de ytterst små forskjellene låt sist uke. Så sofistikert hørsel har ikke vi mennesker.
    PU og høyttalere derimot... "Gummiopphenget skal myknes"", sies det. (Armen som kommer ut av PU-huset har gummioppheng) Gummi myknes ikke opp av bevegelse. Økende temperatur mykner gummi, og lavere temp gjør den stivere, samt sollys tærer på den og i kombinasjon med høy alder krakkelerer den. Gummi av god kvalitet beholder elastiteten sin lenge, og at noen få timer med spilling (bevegelse) jf faktisk levetid på gummiopphenget skal endre elastiteten/dempeegenskapene etter få timer er derfor en myte for min del. Gummi blir jo derimot iblandet tilsetningsstoffer under produksjonen for å nettopp beholde egenskapene/kvalitetene sine lengst mulig.
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en liten bunke singler liggende. Ikke rare samlingen, men det hadde jo vært greit med noe å oppbevare dem i. Så hva bruker dere ?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gode produkter låter bra rett ut av esken, men jo mer elektronikkomponenter det er i en så kan nok begrepet innspillingstid ha noe for seg, men at 'innspillingen' skal gi god grunn til de store ordene som brukes ("det låt veldig bra ut av esken, men etter 150 t låter det myyyYYYyyye bedre.") utover placeboeffekten og forventningen om at det skal endre seg, er jeg tvilsom til.
    Da mener i alle fall jeg at om en forsterker er varm etter å ha vært påslått lenge nok kontra en fysisk kald/nettopp påslått forsterker kan utgjøre hørbare forskjeller. En NAD 218 jeg hadde i min ungdom låt mindre dårlig etter å ha vært påslått 30 min, og som nypåslått og kald låt den påtakende elendig, grovkornet som en billig bilstereoforsterker. Luxmanen jeg har nå hører jeg fint lite forskjell på enten den er kald eller varm, men jeg liker tanken på, når jeg kjenner på topplokket at varmen stiger opp av den, at den spiller penere da jf nypåslått. Så forsterkere kan det ha en hensikt å bare la dem stå på. Dessuten er forskjellene så små at hørselen vår neppe 'husker' hvordan de ytterst små forskjellene låt sist uke. Så sofistikert hørsel har ikke vi mennesker.
    PU og høyttalere derimot... "Gummiopphenget skal myknes"", sies det. (Armen som kommer ut av PU-huset har gummioppheng) Gummi myknes ikke opp av bevegelse. Økende temperatur mykner gummi, og lavere temp gjør den stivere, samt sollys tærer på den og i kombinasjon med høy alder krakkelerer den. Gummi av god kvalitet beholder elastiteten sin lenge, og at noen få timer med spilling (bevegelse) jf faktisk levetid på gummiopphenget skal endre elastiteten/dempeegenskapene etter få timer er derfor en myte for min del. Gummi blir jo derimot iblandet tilsetningsstoffer under produksjonen for å nettopp beholde egenskapene/kvalitetene sine lengst mulig.
    Høyrer du skilnad på ein pickup når temperaturen endrar seg i rommet frå t.d. 18 grader til 23 grader?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^^ Jeg vil gjerne se seriøse målinger av endringer av en PU etter 1 time mot 100 timer. Kvalifisert synsing tilsier at en demper i et syntetisk materiale ikke burde endre seg i løpet av en slik tidsfase, med de minimale bevegelsesutslag vi snakker om.
    Har større tro på at 5 graders temperaturendring vil på virke compliance og dermed resonnansefrekvensen til hørbart.
    Men - igjen - synsing fra min side.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Høyrer du skilnad på ein pickup når temperaturen endrar seg i rommet frå t.d. 18 grader til 23 grader?
    Nei, tror ikke det, og av to årsaker: temperaturforskjellen må nok være mye større før menneskelig hørsel kan oppfatte endringen som følge av elastiteten til gummiopphenget i PU, og i løpet av tiden det tar å varme opp rommet 5 grader, og dermed gummiopphenget på PU, har en uansett glemt hvordan det låt fra børjan. En umiddelbar a/b-test med temperaturforskjell på 5 grader hvor alt er romtemperert er vel en umulig oppgave.
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Har nettopp montert en cadenza black på min technics 1200 g. Brukte medfølgende protractor, og det gikk greit. Låter " bedre" enn Nagaoka mp 500 på alle parametre, hvilket skulle bare mangle. Det står opplyst tracking angle 20'(grader). Det blir vel det samme som å ha vta 20 grader, i allefall få pickupen til å få en 20 graders angrepsvinkel på vinylplater? Har justert VTA litt opp i opphenget slik at det tilsvare ett omentrentlig utslag på ca 20 grader, slik at vinkelen blir ca 110 grader. Er jeg på "ville veier
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Pickupen skal ikke ha en 20 graders angrepsvinkel, nålefanen derimot

    vertical-tracking-angle-diagram.gif
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ikkje meir enn ei halv aning.... og det kan like gjerne vere at nasen bør senkast. Det kjem an på pickupen. Prøv med ei testplate om sporinga endrar seg (då er det ille), og har du ein pickuparm som kan justerast "i fart", kan du skru til diskanten høyrest rettast ut.
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Ps. Har senket armbasen max på min 1200 g. Det er dog første gang jeg har satt opp en pickup. Kanskje cadenza black pickupen vil sette min kompetanse under press. Har jo en omfattende høyskoleutdannelse i matematikk, så teorien er ganske grei.
    Foreløpig lyder det helt supert. Har kun brukt ortofons enkle protractor.
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Har kun brukt ortofons enkle protractor for innstilling av cadenzaen. Det finnes sannsynligvis flere andre alternativer for å øke nøyaktigheten. Tips tas i mot med glede!
    Vil jo at pickupen skal få maks mulighet for å prestere.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Før du gjør som resten av oss og går av skaffet med finjusteringer og div geometrier, ha i bakhodet at det temmelig store avvik i denne leken. Plater er buklete, forskjellig tykkelse og annet snusk. Har klart meg i mange år med Ortofons enkle og justering av VTA på øret, klart har man flyttbare armbaser kan feks dr Feickerts protractor gjøre oppsett enklere, men på en 1200 er alt PnP.

    Råder deg derimot til å kjøpe testplate, enten ortofons eller hifi news sin. De gjør det enkelt å justere antiskatingen og sjekke at den sporer ihh.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Ja, -tosken har rett, det er litt slingringsmonn. Pinlig, ytterst nøyaktige justeringer utgjør ikke de helt enorme utslagene Selv justerer jeg stifttrykket med kjøkkenvekt, azimuth med øyemål kjøpt på salg på Maxbo og vta ved å sikte mot hustaket til naboen med sine 22 grader på saltaket. :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Neste gang - hvis det blir noen neste gang - blir det tangetialarm på meg...
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.157
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    1
    Før du gjør som resten av oss og går av skaffet med finjusteringer og div geometrier, ha i bakhodet at det temmelig store avvik i denne leken. Plater er buklete, forskjellig tykkelse og annet snusk. Har klart meg i mange år med Ortofons enkle og justering av VTA på øret, klart har man flyttbare armbaser kan feks dr Feickerts protractor gjøre oppsett enklere, men på en 1200 er alt PnP.

    Råder deg derimot til å kjøpe testplate, enten ortofons eller hifi news sin. De gjør det enkelt å justere antiskatingen og sjekke at den sporer ihh.
    Tiltredes. Med en radialarm er det ikke noe poeng å etterstrebe «mikrometernøyaktighet». Det blir uansett ikke perfekt noen andre steder enn i tangeringspunktene på plata, dvs maks to steder under avspilling. Og det blir stort sett to tangeringspunkter nesten uansett hvor mye en slingrer i monteringen av PU. Utover det så er det et et spørsmål om å balansere mellom mer eller mindre sporingsfeil på ulike deler av plateradiusen.

    Vinyl engine har et par verktøy for å studere variasjoner i geometrien :

    Med en SL1200 så er det aller enkleste å bruke Techincs sin egen «overhang gauge». 52 mm fra nåletippen til bajonettfestet på headshellet, nålefanen i flukt med akseretningen på headshellet og så er man i mål med Techincs sin egen geometri (dvs det er vel en japansk geometri som ikke sammenfaller med Löfgren eller Stevenson). Eller så kan man gjøre det superenkelt for seg selv og kjøpe en Ortofon Concorde eller tilsvarende og ikke tenke mer på geometri.

    1599756265376.png


    mvh
    KJ
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Har kun brukt ortofons enkle protractor for innstilling av cadenzaen. Det finnes sannsynligvis flere andre alternativer for å øke nøyaktigheten. Tips tas i mot med glede!
    Vil jo at pickupen skal få maks mulighet for å prestere.
    Riktig justert antiskating er helt avgjørende for å få pickupen til å spore riktig. Få deg en testplate, feks Vinyl Essensials. Med en slik kan en, når en spiller av sporene for sporingsegenskaper- og en nærmer seg limit for PU, kan en høre hvordan justering av antiskating påvirker forvregningen i hver kanal, og vekslende mellom h/v-kanal når en skrur på antiskating-justeringen. (det skal være like mye/lite forvregning i h/v kanal ved respektive 50-60-70?-80??-90???-100???? micron)
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Tiltredes. Med en radialarm er det ikke noe poeng å etterstrebe «mikrometernøyaktighet». Det blir uansett ikke perfekt noen andre steder enn i tangeringspunktene på plata, dvs maks to steder under avspilling. Og det blir stort sett to tangeringspunkter nesten uansett hvor mye en slingrer i monteringen av PU. Utover det så er det et et spørsmål om å balansere mellom mer eller mindre sporingsfeil på ulike deler av plateradiusen.

    Vinyl engine har et par verktøy for å studere variasjoner i geometrien :

    Med en SL1200 så er det aller enkleste å bruke Techincs sin egen «overhang gauge». 52 mm fra nåletippen til bajonettfestet på headshellet, nålefanen i flukt med akseretningen på headshellet og så er man i mål med Techincs sin egen geometri (dvs det er vel en japansk geometri som ikke sammenfaller med Löfgren eller Stevenson). Eller så kan man gjøre det superenkelt for seg selv og kjøpe en Ortofon Concorde eller tilsvarende og ikke tenke mer på geometri.

    Vis vedlegget 661171

    mvh
    KJ
    Brukte medfølgende "overheng måler", og justerte deretter med protractoren. Tenker en testplate kan være bra som referanse, for å avgjøre hvorvidt pickupen avleser adekvat.
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Når det gjelder å fiksere pickupen, er det vel pickupen som skal være korrekt etter protractoren, altså de parallelle linjene på malen. Evt. vride pickupen i headshellet hvis det er nødvendig.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Når det gjelder å fiksere pickupen, er det vel pickupen som skal være korrekt etter protractoren, altså de parallelle linjene på malen. Evt. vride pickupen i headshellet hvis det er nødvendig.
    Nei igjen, nålefanen er den som skal siktes inn, med nålen i målepunkt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.157
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    1
    Brukte medfølgende "overheng måler", og justerte deretter med protractoren. Tenker en testplate kan være bra som referanse, for å avgjøre hvorvidt pickupen avleser adekvat.
    Protractoren til Ortofon og «gaugen» til Techincs har mest sannsynlig ulik geometri mht hvilke tangeringspunkter de sikter etter, så det er neppe noen gevinst å bruke den ene til å kontrollere oppsettet med den andre.

    Ei testplate eller to er kjekt å ha, spesielt mht å stille inn antiscatingen som AOC nevner. Men heller ikke antiscatingen kan bli helt «riktig» rett og slett fordi det er for mange variabler som trekker i ulike retninger (nålesliping, nåletrykk, frekvens, nivå og radiusen til platesentrum ift armgeometrien) og scating-kraften som skal motvirkes er ikke «konstant». Men når du med ei testplate får sporingsfeil omtrent samtidig i begge kanaler så er antiscatingen satt «godt nok».

    mvh
    KJ
     

    traum6

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    95
    Antall liker
    28
    Sted
    mo i rana
    Protractoren til Ortofon og «gaugen» til Techincs har mest sannsynlig ulik geometri mht hvilke tangeringspunkter de sikter etter, så det er neppe noen gevinst å bruke den ene til å kontrollere oppsettet med den andre.

    Ei testplate eller to er kjekt å ha, spesielt mht å stille inn antiscatingen som AOC nevner. Men heller ikke antiscatingen kan bli helt «riktig» rett og slett fordi det er for mange variabler som trekker i ulike retninger (nålesliping, nåletrykk, frekvens, nivå og radiusen til platesentrum ift armgeometrien) og scating-kraften som skal motvirkes er ikke «konstant». Men når du med ei testplate får sporingsfeil omtrent samtidig i begge kanaler så er antiscatingen satt «godt nok».

    mvh
    KJ
    Antiscatingen på technics 1200 g bruker jeg å stille på samme verdi som nåletrykket, i dette tilfellet 2,3.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg kjøpte meg en Audio Innovations S1000 Step Up Transformer i går. Den skal brukes i et 47K MM phono-trinn. Er det noen som kan hjelpe meg med nøyaktig hvilken impedanse denne gir på Low og High Impedance?

    44FE30F4-0B90-428A-951E-B62053CDDFDD.jpeg

    A0A7D31D-827A-45E3-908B-627FF834EB36.jpeg


    I tillegg håpet jeg at noen kunne gi meg en god forklaring på hva som faktisk skjer i en SUT. Jeg ser for eksempel på Lyra Delos’ oppgitte spesifikasjoner, at den bør få ca 100-800 ohm når den er koblet til et MC-trinn, men bare 5-15 ohm koblet til en SUT. Jeg så for meg at en SUT sørget for samme impedanse som ved tilkobling til et MC-trinn, men det er tydeligvis ikke tilfelle. Noen som har lyst til å forklare dette for en lite elektronikkyndig? Og hvordan regner man ut anbefalt last via SUT, om det ikke står oppgitt i MC-pickupens spesifikasjoner?


    Fra Lyra Delos specs:

    04C6AB94-8EDE-486B-93A1-B0E5988D9F5E.jpeg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte meg en Audio Innovations S1000 Step Up Transformer i går. Den skal brukes i et 47K MM phono-trinn. Er det noen som kan hjelpe meg med nøyaktig hvilken impedanse denne gir på Low og High Impedance?
    Prøv. Tipper at du hører liten forskjell. På Delos hører jeg helt marginale forskjeller (jeg kan sitte i godstolen og svitsje impedans med fjernkontrollen). Forskjellene er så små at jeg neppe kunnne tatt dem i en blindtest eller utelukke at de er innbillning....
    Leste forresten at Ken Kessler (HI-FI News) hadde samme erfaring.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takk Voff og Crosswind. Audio Innovations SUT låter fint! Dog noe støy. Må jobbe mer med plassering.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Dagens tweaks. Slakterblokka fra Ikea er på plass, med Clas Ohlson-vibrasjonsmatter under. 4 stk - 1 i hvert hjørne. Litt vanskelig å være sikker, men tror det gav en større ro og mørkere bakgrunn. Deretter la jeg Vibrapods under hvert bein på spilleren, samt vibrasjonsmatte under motoren. Det syntes jeg gav tydeligere forskjell - mer ro, større separasjon mellom lydelementer og tydeligere attakk. Fornøyd med totalen. Regner med å kappe av slakterblokka, så den er akkurat lik i dimensjonene som glassplaten. Men prøver kanskje med Vibrapods rett på glassplaten også.

    3F399421-8D77-4C0C-B2A6-5F649F88883F.jpeg

    0EB7773A-00A7-4C21-AE7E-DCDF17656430.jpeg

    E5DDADE4-EA53-4480-A4E6-2EFA6CB740DA.jpeg

    71C65872-FF81-45B5-BB93-8AFAD0E75352.jpeg

    166C1DC1-2C77-4043-A2EC-1EA852439D1C.jpeg

    EB9FA575-D64A-471B-A441-4BF13CB5480D.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn