Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vakuum har resultert i at jeg aldri reflekterer over om ei plate er rett eller skeiv. Alt jeg har hentet ut av samlingen og spilt på Galder seneste året fremstår som paddeflatt.
    Det er noe henimot erotisk over det suget på den spilleren når du legger på…
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ja, det er fascinerende.

    Nå har jeg levd med spilleren i snart ett år og jeg er hellig overbevist om at dersom man er ute etter å høre hva arm og pickup gjør, og fjerne farging (som kan være sjarmerende i seg selv til tider) så har vakuum effekt. Det å knakke med knokene på ei plate som ligger på en tallerken med og uten vakuum illustrerer svært godt hva pickupen «ser» tenker jeg.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Platekrans blir fattigmanns vakuum, tenker jeg. Men man skal være forsiktig med platekrans på spillere med flytende oppheng i følge en mail fra SME.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Platekrans blir fattigmanns vakuum, tenker jeg. Men man skal være forsiktig med platekrans på spillere med flytende oppheng i følge en mail fra SME.
    Platekrans er ikkje akkurat billeg... men dei varer typisk lengre enn eit vakuumopplegg, som (iallfall når det gjeld Luxman) har ein tendens til å leke luft etter nokre år. Då er det viktig med god service.

    Elles fungerer begge prinsippa godt. Personleg tykkjer eg flytande oppheng forvanskar fleire ting, men når det funkar, så funkar det-sjølv om platekransane får vekta på tallerkenen til å verte i overkant.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Dette med pakning og luftlekkasje var en bekymring tok jeg opp i forkant av kjøp. Svaret jeg fikk var at gummien som var valgt skulle holde lenge, og bytte var enkelt og billig.

    Så er jeg selvsagt enig i at det utgjør en risiko mht vedlikehold.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Tja, jeg refererer bare til hva SME svarte på henvendelse angående bruk av platekrans på min 2012. Den er i prinsippet bygd flytende, om enn "stivt" hengt opp med de fire tårnene med o-ringer. Likevel kunne de ikke anbefale krans.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    tab2.jpg


    Jeg venter på denne SAEC WE-4700, den blir en bra nr 2 arm.

    tab1.jpg


    Første spillende prototypen ble vist idag på Tokyo Audio Base.
    Blir lansert til våren, tror på Highend 2019.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.666
    Torget vurderinger
    23
    Er vel 407 du mener..?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ja, det er fascinerende.

    Nå har jeg levd med spilleren i snart ett år og jeg er hellig overbevist om at dersom man er ute etter å høre hva arm og pickup gjør, og fjerne farging (som kan være sjarmerende i seg selv til tider) så har vakuum effekt. Det å knakke med knokene på ei plate som ligger på en tallerken med og uten vakuum illustrerer svært godt hva pickupen «ser» tenker jeg.
    Absolutt! Det er på mange måter forløsende observasjon i all sin enkelhet. Men jeg tror det er lurt å ha skalering i bakhodet her. Det er naturlig å sammenligne med knoketesten på høyttalere, mekanismen er jo den samme. Men på den annen side er det litt annerledes med det som i praksis er påvirkningen fra nåla, med sitt trykk der nede i lavt ensifret antall gram. Pluss påvirkningen fra lydtrykket i rommet, forsåvidt.

    En annen ting man kan gjøre for eksperimentets og nysgjerrighetens skyld er rett og slett å skru av resten av anlegget, og lytte til 'needle talk'. Sitt ned ved spilleren, spill en plate helt uforsterket, lytt til musikken direkte fra vibrasjoner i pickuphus, headshell, armrør, og naturligvis vibrasjoner i selve plata. Det er høyst reelt at avspillingssystemet vibrerer med. Arealet på de delene som faktisk skal bevege seg (stylus, cantilever, spole) er ikke på langt nær stort nok til at det er det vi hører.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er fascinerende.

    Nå har jeg levd med spilleren i snart ett år og jeg er hellig overbevist om at dersom man er ute etter å høre hva arm og pickup gjør, og fjerne farging (som kan være sjarmerende i seg selv til tider) så har vakuum effekt. Det å knakke med knokene på ei plate som ligger på en tallerken med og uten vakuum illustrerer svært godt hva pickupen «ser» tenker jeg.
    Absolutt! Det er på mange måter forløsende observasjon i all sin enkelhet. Men jeg tror det er lurt å ha skalering i bakhodet her. Det er naturlig å sammenligne med knoketesten på høyttalere, mekanismen er jo den samme. Men på den annen side er det litt annerledes med det som i praksis er påvirkningen fra nåla, med sitt trykk der nede i lavt ensifret antall gram. Pluss påvirkningen fra lydtrykket i rommet, forsåvidt.

    En annen ting man kan gjøre for eksperimentets og nysgjerrighetens skyld er rett og slett å skru av resten av anlegget, og lytte til 'needle talk'. Sitt ned ved spilleren, spill en plate helt uforsterket, lytt til musikken direkte fra vibrasjoner i pickuphus, headshell, armrør, og naturligvis vibrasjoner i selve plata. Det er høyst reelt at avspillingssystemet vibrerer med. Arealet på de delene som faktisk skal bevege seg (stylus, cantilever, spole) er ikke på langt nær stort nok til at det er det vi hører.
    Jeg mener å ha hørt at det bør være minst mulig "egenlyd" å høre i et slikt eksperiment. Er du enig i dette?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Bør stemme det. Dersom pickupens hus med magneter og polstykker står helt i ro, og plata også står helt i ro (unntatt rotasjonen, naturligvis), så har jo nål/kantilever og spoler (for MC) absolutt riktige referanser for sin bevegelse.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Kjapp rapport fra ølkrana rundt hjørnet - gamle Waldemars er borte, nå er det ParkSalongen som har tatt over. Midt i den første (eller kanskje den andre) halvliteren så hører jeg typisk vinylknitring når ny musikk settes på. Ripper de vinyl som de spiller over anlegget? Strømmer de ikke som andre normale?

    Næh, de spiller vinyl gitt. En Projectspiller av et slag. Cover på bardisken. (Dårlige bilder, men men)
    Spilleren står i hjørnet ved kaffemaskina.
    IMG_0019.jpg


    IMG_0018.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hvis knitringen blir for plagsom, så er det bare å ta en øl til.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    ^^Det var i den tid jeg bodde på St. Hanshaugen og tok en øl på Waldemars, jeg ble svært gledelig overrasket av at Hendrix' versjon av All Along The Watchtower plutselig strømmet ut av høyttalerne. Sjelden vare. Eller kanskje det bare er meg som drikker altfor lite ute. Men jeg tror ikke de spilte vinyl den gangen.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    All is not lost, kjære doktor.
    Kaskje jeg får sjekke utsjappa allikevel
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Kjapp rapport fra ølkrana rundt hjørnet - gamle Waldemars er borte, nå er det ParkSalongen som har tatt over. Midt i den første (eller kanskje den andre) halvliteren så hører jeg typisk vinylknitring når ny musikk settes på. Ripper de vinyl som de spiller over anlegget? Strømmer de ikke som andre normale?

    Næh, de spiller vinyl gitt. En Projectspiller av et slag. Cover på bardisken. (Dårlige bilder, men men)
    Spilleren står i hjørnet ved kaffemaskina.
    Vis vedlegget 527285

    Vis vedlegget 527286
    Hva er det jeg hører??? Waldemars borte?! F**n, trodde aldri stamstedet mitt fra da jeg bodde på «haugen» skulle forsvinne! Men, men tidene forandrer seg, godt de spiller musikk med godt utprøvd teknikk som kommer til å overleve oss alle...


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Alle serveringssteder med en viss kredibilitet på musikk i Oslo spiller plater nå har jeg konstatert.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.666
    Torget vurderinger
    23
    Langt å foretrekke foran de hippe restaurantene som spiller kjønnsløs electronica 24/7 - blir regelrett fysisk uvel av det.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    ^
    Alle serveringssteder med en viss kredibilitet på musikk i Oslo spiller plater nå har jeg konstatert.
    Upraktisk kanskje, men det betyr at en får høre hele album og ikke spillelister med en haug med enkelt låter. Tommel opp fra meg??????
    Meg også. Men noen har vel tenkt kunder, for det er jo upraktisk.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Hvis jeg har for mye nivå på venstre siden.
    Hvilken vei skal jeg dreie pickupen?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Kjører a/b on the fly mot cd nå og det er lik plassering.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er jo bare å teste. Lettest å justere til en akustisk musikk med fremtredende vokal. Vokalen sitter som regel i senter. Etterpå sjekker jeg med balanse kontrollen at vokalen er lik i begge kanaler.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    ^^Det var i den tid jeg bodde på St. Hanshaugen og tok en øl på Waldemars, jeg ble svært gledelig overrasket av at Hendrix' versjon av All Along The Watchtower plutselig strømmet ut av høyttalerne. Sjelden vare. Eller kanskje det bare er meg som drikker altfor lite ute. Men jeg tror ikke de spilte vinyl den gangen.
    Husker ikke så mange kule folk bak disken på Waldemar, det var et av de mindre trivelige brune slik jeg husker mine ti år i toppen av Ulvetrappa. Men av og til. Også Arnie da. Det gikk nok i kassetter og CD. Vinyl derimot har de spilt i mine to faste vannhull i sentrum fra dag en, og gjør det fortsatt. Last Train og Robinet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    ^^Det var i den tid jeg bodde på St. Hanshaugen og tok en øl på Waldemars, jeg ble svært gledelig overrasket av at Hendrix' versjon av All Along The Watchtower plutselig strømmet ut av høyttalerne. Sjelden vare. Eller kanskje det bare er meg som drikker altfor lite ute. Men jeg tror ikke de spilte vinyl den gangen.
    Husker ikke så mange kule folk bak disken på Waldemar, det var et av de mindre trivelige brune slik jeg husker mine ti år i toppen av Ulvetrappa. Men av og til. Også Arnie da. Det gikk nok i kassetter og CD. Vinyl derimot har de spilt i mine to faste vannhull i sentrum fra dag en, og gjør det fortsatt. Last Train og Robinet.
    Jeg vanket ikke akkurat på Waldemars, siden det var i en periode jeg prioriterte en langt mer asketisk livsstil med trening flere ganger i uka. Men slang innom der et par ganger, og den ene gangen syns jeg det var dritfett at de plutselig spilte Hendrix. Var nok et engangstilfelle, for magien forsvant brått med neste sang som var fullstendig forglemmelig og uinteressant.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    På min Thorens TD166 som jeg har vekket fra dvalen, så sliter jeg med og legge på nyere LP plater. For tredd de på men da sitter plata noe for jævlig godt. Spindelen blir for tjukk, eldre plater funker som de skal. Noen som vet om det fins en spindel som er en anelse tynnere, Frister lite og ta hauer av plater og lage senterhullet større. Er dette noe som går igjen på nye plater, att hullet er litt trangere en eldre plater. Ved og lage hule en anelse større, hva bruker menigheter her inne og som de synes funker best.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    På min Thorens TD166 som jeg har vekket fra dvalen, så sliter jeg med og legge på nyere LP plater. For tredd de på men da sitter plata noe for jævlig godt. Spindelen blir for tjukk, eldre plater funker som de skal. Noen som vet om det fins en spindel som er en anelse tynnere, Frister lite og ta hauer av plater og lage senterhullet større. Er dette noe som går igjen på nye plater, att hullet er litt trangere en eldre plater. Ved og lage hule en anelse større, hva bruker menigheter her inne og som de synes funker best.
    Jeg har en egen borr jeg bruker til formålet, husker ikke dimensjonen i farten men det er jo bare og måle spindelen din med ett skyvelær
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Beste tipset er å sette i ei kulepenn, en blyant eller noe annet konisk, legg på moderat trykk og snurre litt frem og tilbake. Det er som regel nok.

    IMG_2192.jpg
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal finne frem skyvelær og passende borr. 1-2 ganger burde gjøre susen. Jeg for da disse platene over en helg og utvide hullet en smule. Kanskje jeg monterer ett passende bor med skaft til dette formålet.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    20190202_131126.jpg

    Snømåking og handling er unnagjort, og forkjølelsen river. Den eneste mosjonen jeg planlegger for resten av dagen er å snu plater.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Flott spiller :) hvilken arm er det?

    mvh
    Technics egen EPA-100P, en nummerert broadcast-utgave av EPA-100. Var laget for røft bruk, uten lift, safirlagere og det spesielle dempeloddet som fulgte med "sivilutgaven".
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn