Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Rart at det skal være så ufattelig vanskelig å få spilt noen plater...

    Her i gården så går det rett på gummien på den gamle Micro'en, og det høres i hvert fall nesten ut som musikk. ;)
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Regelmessig bruk av antistatpistol er et must, i alle fall for meg. Da blir filtmatta liggende!
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.513
    Antall liker
    6.151
    Torget vurderinger
    14
    Tenkte å kjøpe meg en ny pickup.
    Pris rundt 5 tusen(kan sikkert tøyes et par tre tusen)
    Spiller mest 60% jazz 30% klassisk og 10% rock/folk.
    Jeg har en sånn arm som det her (svart utgave)

    clearaudio electronic GmbH - Satisfy, Features, What the papers say

    Tror jeg holder meg til MM og jeg har riaa i forsterkeren.

    Tar imot gode tips. Jeg har lite peiling på pickuper, compliance med mer.
    Hilsen
    Lasse
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.787
    Antall liker
    59.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte å kjøpe meg en ny pickup.
    Pris rundt 5 tusen(kan sikkert tøyes et par tre tusen)
    Spiller mest 60% jazz 30% klassisk og 10% rock/folk.
    Jeg har en sånn arm som det her (svart utgave)

    clearaudio electronic GmbH - Satisfy, Features, What the papers say

    Tror jeg holder meg til MM og jeg har riaa i forsterkeren.

    Tar imot gode tips. Jeg har lite peiling på pickuper, compliance med mer.
    Hilsen
    Lasse
    Ortofon 2M Black bør du få for noe mellom fem og seks tusen.
    Soundsmith Carmen til ca samme pris.

    Kjenner ikke armen din, så tar forbehold om hva som passer best.
    Det kan sikkert Hr Brekke svare på ?:)

    Mvh
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva med en high output mc? De funker med mm RIAA-trinn. Selv har jeg god erfaring med f.eks. Dynavector DV-10x5
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.685
    Antall liker
    15.722
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ta med Goldring 2000-serien som er tilnærmet helt perfekt for armen din.

    To andre fordeler:
    a) litt bedre sliping (fra "Fritz Gyger 2" på G.ring 2300 til "Shibata II" på G.ring 2500) ,
    b) utskiftbar stylus/stift.

    Mye pickup for pengene og innenfor budsjett. Spørsmålet er mer om du vil kunne like huslyden? (naken, ærlig og rett på sak)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Et lite sidespørsmål til de som evt spiller vinyl og samtidig bruker en dsp løsning, man får jo da en ad/da konvertering i dsp, er det da noe poeng i å bruke særlig mye i riaa?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.504
    Antall liker
    17.299
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    @666.
    Som du ser av forslag, så er det litt å velge mellom, alt i forhold til egen preferanse og ønskede egenskaper/karakteristikker.

    Enda ett potensielt alternativ er også:
    AT 150-MLX.
    Den koster 3K hos norsk forhandler (Mala).
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Et lite sidespørsmål til de som evt spiller vinyl og samtidig bruker en dsp løsning, man får jo da en ad/da konvertering i dsp, er det da noe poeng i å bruke særlig mye i riaa?
    Hei, helt klart. Signalet fra platene skal førts justeres etter RIAA kurven. At det går gjennom en AD/DA omformer etterpå er således likegyldig. Digital RIAA er forøvrig spennende for de av oss som benytter denne teknologien.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Et lite sidespørsmål til de som evt spiller vinyl og samtidig bruker en dsp løsning, man får jo da en ad/da konvertering i dsp, er det da noe poeng i å bruke særlig mye i riaa?
    Hei, helt klart. Signalet fra platene skal førts justeres etter RIAA kurven. At det går gjennom en AD/DA omformer etterpå er således likegyldig. Digital RIAA er forøvrig spennende for de av oss som benytter denne teknologien.
    Takk for svar :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.212
    Antall liker
    4.457
    Torget vurderinger
    1
    Ditto, det er vanskelig å se noen sammenheng mellom å bruke my/lite penger på RIAA-trinn og et etterfølgende opplegg med DSP og ADC/DAC. Det som koster penger i et RIAA-trinn har lite å gjøre med det som skjer i en DSP-løsning.

    Foruten det kosmetiske, lave produksjonsvolum og merkevaremytologi m.v., så koster en god RIAA gjerne noe ekstra bl.a. pga. lavt støynivå og lav forvrenging i kombinasjon med høy forsterking og god overstyringsmargin, samt evt. muligheter for regulerbar last for PU.

    Presisjonen i RIAA EQ koster også noen kroner, men kanskje ikke så mye som man kan forledes til å tro. Dersom evt manglende presisjon i RIAA EQ skal kompenseres med DSP, så må den faktiske filterfunksjonen i RIAA EQ (i kombinasjon med PU) være kjent, noe den sjeldent er. Det er dog ikke vanskeligere enn ei høvelig god testplate.

    mvh
    KJ
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.513
    Antall liker
    6.151
    Torget vurderinger
    14
    Takk for gode pickup forslag folkens.
    10x5, 2m bronze og black har jeg tenkt litt på.
    AT 150 skal jeg lese litt om + Goldring.
    Nesten litt for mye å velge i mellom her.
    Lasse :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sånn er det med pickup, mye å velge i, og en krevende øvelse å sammenligne noe som helst før kjøp. :)

    Jeg prøvde å følge linken din, forresten. Men jeg fant ikke noe info om effektiv masse. Jeg antar, sånn fra hofta, at den er 'normal' og dermed fungerer med de fleste 'normale' pickuper uten noe problem.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.787
    Antall liker
    59.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Bare for å gjøre valget av pick up enda vanskeligere;
    Benz Micro Ace High output (Blå)
    Ligger ca innafor mht pris.

    Ellers er det som det blir sagt over her at det handler mye om matching.
    Rudis Pick guide gir en viss pekepinn hvor klangkarakter ligger.
    Mellom kald og varm signatur.
    Rund og behagelig/analytisk/dynamisk osv.

    https://www.google.no/url?sa=t&rct=...TEPspent7AsC0OfoiMzZ6Q&bvm=bv.118443451,d.bGg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.787
    Antall liker
    59.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Bare for å gjøre valget av pick up enda vanskeligere;
    Benz Micro Ace High output (Blå)
    Ligger ca innafor mht pris.
    Trodde den kostet rundt åtte høvdinger, jeg?
    Tenkte å kjøpe meg en ny pickup.
    Pris rundt 5 tusen(kan sikkert tøyes et par tre tusen)

    -derfor er den vel innafor budsjett?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.673
    Antall liker
    28.215
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Et lite sidespørsmål til de som evt spiller vinyl og samtidig bruker en dsp løsning, man får jo da en ad/da konvertering i dsp, er det da noe poeng i å bruke særlig mye i riaa?
    Har du først DSP inne i kjeden, kan du IMO like godt kjøre RIAA-eq digitalt også.

    Eneste forutsetning er at hvis du bruker en MC-pu må du jo ha litt peiling på hvilken Ohmsk motstand puen din ser inn i ADCen. ( Og mulighet til å gjøre noe med det )

    mvh
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.685
    Antall liker
    15.722
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sånn er det med pickup, mye å velge i, og en krevende øvelse å sammenligne noe som helst før kjøp. :)

    Jeg prøvde å følge linken din, forresten. Men jeg fant ikke noe info om effektiv masse. Jeg antar, sånn fra hofta, at den er 'normal' og dermed fungerer med de fleste 'normale' pickuper uten noe problem.
    Eff.masse synes å ligge på 9.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.212
    Antall liker
    4.457
    Torget vurderinger
    1
    Et lite sidespørsmål til de som evt spiller vinyl og samtidig bruker en dsp løsning, man får jo da en ad/da konvertering i dsp, er det da noe poeng i å bruke særlig mye i riaa?
    Har du først DSP inne i kjeden, kan du IMO like godt kjøre RIAA-eq digitalt også.

    Eneste forutsetning er at hvis du bruker en MC-pu må du jo ha litt peiling på hvilken Ohmsk motstand puen din ser inn i ADCen. ( Og mulighet til å gjøre noe med det )

    mvh
    Det bør være en mikrofonforsterker før en evt ADC dersom man skal kjøre signalet fra PU uten phonoforsterker/RIAA-EQ inn i en ADC. I pro/prosumer-audio er det et utvalg av integrerte løsninger med ADC og mikrofonfortserker som kan fungerer OK.

    Nivåforskjellen mellom en MC-PU med 500 µV ut og f.eks. en ADC som vil ha 2V inn er 72 dB, eller 12 bit. En SOTA ADC kan ha et støynivå som gir en reell oppløsning på 20-21 bit ift «full scale» signal, og det er litt skrullete å rote bort SOTA oppløsning i ADC på noe så simpelt som nivåforskjell. En bør riktig nok ha 3-4-5 bit (18-30 dB) i overstyringsmargin inn i ADC fra nominelt nivå @ 20k Hz (som er +20dB ift 1k Hz) ut av PU, dvs at mikrofonforsterkeren bør ha en forsterking i området 22-28-34 dB (ca 12X-50X), for en PU med nominell utgang på 500 µV inn i en ADC som vil ha 2V for «full scale» signal. Det er uansett en risiko for at SN ved lave frekvenser rundt 50 Hz blir lidende, siden RIAA-preemphasis demper bassen med 20 dB og hever diskanten med 20 dB relativt til 1K Hz, dvs at nivåforskjellen mellom bass og diskant ut av PUen er 40 dB.

    mvh
    KJ
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.673
    Antall liker
    28.215
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det må være en mikrofonforsterker der også, ja. :) Og er det et veldig lavt utgangssignal på PUen, bør det være en stepup også.

    Men poenget mitt var at når du først er i det digitale domenet, kan du like godt ta RIAA- eqen der også.

    mvh
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.787
    Antall liker
    59.330
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^Må si den operasjonen var for folk med godt syn og fravær av nevropati i fingerspitzene!
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.513
    Antall liker
    6.151
    Torget vurderinger
    14
    Hehe, ja det har du rett i.
    Jeg sliter med synet. Men det er utrolig hva +3 briller,
    lupe og optiker utstyr gjør (+ 500 watt ekstra lys)
    Reiser til Oslo i morgen og skaffer meg et par stifter.
    Tester dette på en Clearaudio Concept pickup først.
    Samme stift feste.
    Før jeg tar den dyrere virtuose v wood.
    Bilder kommer :)
    Lasse.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Pytt pytt. Kun et par rotfyllinger så har du tjent den inn! :)

    Flott sak ! ! ! !
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    PS Gratulerer som aspirant i denne alliance til fremme af vinylfortræffelighed!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    jarste

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.06.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    6
    Jeg mistenker dette har blitt diskutert her inne tidligere, men jeg klarer ikke å finne noe. Drister meg derfor utpå: Hvilken funksjon har silikondempebadet på Jelco 750L, og hva skjer med lyden hvis jeg fyller på olja? Er det vanskelig å fjerne hvis jeg mot formodning ikke skulle like det, f.eks. med en q-tips eller noe slikt?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.333
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jeg mistenker dette har blitt diskutert her inne tidligere, men jeg klarer ikke å finne noe. Drister meg derfor utpå: Hvilken funksjon har silikondempebadet på Jelco 750L, og hva skjer med lyden hvis jeg fyller på olja? Er det vanskelig å fjerne hvis jeg mot formodning ikke skulle like det, f.eks. med en q-tips eller noe slikt?
    Står en del om det i denna tråden. Från #29 och vidare.

    http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/79979-jelco-sa-750d-forbedring-av-armbase-2.html
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej jarste.

    Silikonen bør kun dæmpe utilsigtede rystelser/vibrationer i pu/arm bevægelser.

    Personligt liker jeg kun dæmpning (meget lidt) i vandret- og ikke lodret plan.
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    image.jpg

    Jeg har en Lyra Delos. Takknemlig for anbefaling av innstillinger her. Har lett på nettet, men klarer ikke å finne ut av det.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer også litt an på om du har en aktiv stepup eller en med trafoer. Av verdiene på bryteren på bildet, kan det se ut som du har trafoer. Fra hukommelsen mener jeg å huske at lastmotstanden med trafoer bør ligge på mellom 1x og 5x pickupens spoleimpedans, mens den med aktiv stepup (mest vanlig innbygget i RIAA-trinn som takler både mm og mc?) bør være mellom 10 og 20x spoleimpedansen.

    Dette er kun en slags retningslinje for et utgangspunkt, og så bruker man ørene på å justere seg dit man synes det låter best derfra.

    Hvilket RIAA-trinn har du?
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer også litt an på om du har en aktiv stepup eller en med trafoer. Av verdiene på bryteren på bildet, kan det se ut som du har trafoer. Fra hukommelsen mener jeg å huske at lastmotstanden med trafoer bør ligge på mellom 1x og 5x pickupens spoleimpedans, mens den med aktiv stepup (mest vanlig innbygget i RIAA-trinn som takler både mm og mc?) bør være mellom 10 og 20x spoleimpedansen.

    Dette er kun en slags retningslinje for et utgangspunkt, og så bruker man ørene på å justere seg dit man synes det låter best derfra.

    Hvilket RIAA-trinn har du?
    Takk for svar! Jeg har en AVID Pulsare II RIAA
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.716
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har en Lyra Delos. Takknemlig for anbefaling av innstillinger her. Har lett på nettet, men klarer ikke å finne ut av det.
    Jeg har en AVID Pulsare II RIAA
    Hei.

    Lyras egne anbefalinger finner du her:..............LYRA - Delos detailed informamtion
    Spoleimpedans:...........................................................................6,3 Ohm
    Anbefalt last (med trafoer) :.......................................................5-15 Ohm
    Anbefalt last (med motstander) :...........................................100-800 Ohm


    Som du ser sammenfaller Dazeds sine generelle anbefalinger (ganske) godt med
    Lyras sine egne spesifike anbefalinger for Delos (og alle andre egne modeller) med;
    - en last lik .1 - 5 (0,8-2,4) ganger spoleimpedansen - med trafoer som last og
    - en last lik 10-20 (16-127) ganger spoleimpedansen - med motstander som last
    ..(Avid Pulsare II har faste motstander som last).

    Lyra Delos er klangmessig svært lik Lyra Kleos (som jeg bruker til daglig). Liksom
    Kleosen trenger den meget lang innspillingstid, så jeg anbefaler deg å begynne med
    en last lik 500 Ohm (om pickupen er ny), for så å redusere til 300 Ohm når pickupen
    er tilstrekkelig innspilt. Dette tar som sagt lang tid (flere hundre timer), men er vel
    verdt å vente på.

    Capasitansen lar du stå på laveste verdi (100 pF - som på bildet) - om denne ikke
    kobles automatisk ut ved valg av MC på Gain rattet.

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en Lyra Delos. Takknemlig for anbefaling av innstillinger her. Har lett på nettet, men klarer ikke å finne ut av det.
    Jeg har en AVID Pulsare II RIAA
    Hei.

    Lyras egne anbefalinger finner du her:..............LYRA - Delos detailed informamtion
    Spoleimpedans:...........................................................................6,3 Ohm
    Anbefalt last (med trafoer) :.......................................................5-15 Ohm
    Anbefalt last (med motstander) :...........................................100-800 Ohm


    Som du ser sammenfaller Dazeds sine generelle anbefalinger (ganske) godt med
    Lyras sine egne spesifike anbefalinger for Delos (og alle andre egne modeller) med;
    - en last lik .1 - 5 (0,8-2,4) ganger spoleimpedansen - med trafoer som last og
    - en last lik 10-20 (16-127) ganger spoleimpedansen - med motstander som last
    ..(Avid Pulsare II har faste motstander som last).

    Lyra Delos er klangmessig svært lik Lyra Kleos (som jeg bruker til daglig). Liksom
    Kleosen trenger den meget lang innspillingstid, så jeg anbefaler deg å begynne med
    en last lik 500 Ohm (om pickupen er ny), for så å redusere til 300 Ohm når pickupen
    er tilstrekkelig innspilt. Dette tar som sagt lang tid (flere hundre timer), men er vel
    verdt å vente på.

    Capasitansen lar du stå på laveste verdi (100 pF - som på bildet) - om denne ikke
    kobles automatisk ut ved valg av MC på Gain rattet.

    mvh
    Gunnar Brekke
    Tusen takk for meget godt og forståelig svar! Nå er jeg klar for å starte aftenens lytte-session...
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.513
    Antall liker
    6.151
    Torget vurderinger
    14
    Hei

    Hvor kan jeg kjøpe en skikkelig protractor?
    Jeg er drit lei papir og plastikk protractorer.
    Om noen har en for mye så gi meg et pip.
    Lasse
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn