Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W

    WayAhead

    Gjest
    Viny vs Digital.... he, he.... regner med at de fleste her ikke aner at vinylplaters frekvensområde er kuttet på 15 kHz?

    Høyere frekvenser vil "sveise" graverhodet. Det DERE evt måler over 15 kHz er kun støy.....

    Yup, jeg har noen LPer (180G) som er gravert/mastret i 1/2 hastighet direkte fra Master men det er vel ikke det dere spiller....?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Når man installerer slike "gratis" app'er, som jeg bruker selv, er det viktig å stikke innom settings og velge vekk alt de liker å få med seg:

    1. Din stedsplassering, som burde være unødvendig for rpm og bubble level å vite.
    2. Tilgang til mobildata. Som burde være like unødvendig (de skal laste annonser, men virker uten denne tilgangen, som de bruker for å hente info).
    3. Ev. tilgang til kontakter, osv.

    Nesten alle app-produsenter holder på med dette tøyset, og det er nyttig å være føre var.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Viny vs Digital.... he, he.... regner med at de fleste her ikke aner at vinylplaters frekvensområde er kuttet på 15 kHz?

    Høyere frekvenser vil "sveise" graverhodet. Det DERE evt måler over 15 kHz er kun støy.....

    Yup, jeg har noen LPer (180G) som er gravert/mastret i 1/2 hastighet direkte fra Master men det er vel ikke det dere spiller....?
    Sannheten er mer komplisert enn hva du beskriver. Ingen opplest og vedtatt grense ved 15kHz. Normal høykvalitets gravør hadde 6db rolloff ved 50kHz og informasjonsmengden på en vanlig vinyl strekker seg som regel opp i de tidlige 20 med varierende nivå, noen til og med lengre.

    En annen rar påstand jeg har lest er at den høyfrekvente informasjonen forsvinner ved første avspilling, riktignok slites de høye frekvensene raskere, men før alt i toppen er flatt har du hørt 10-20000 timer på den. Kvadrofonien fungerte jo og der lå de modulerte kanalen på 45KHz.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Hva er en fornuftig pris på en brukt Rega RP6 med ekstern psu, men uten PU?

    Det følger med en vegghylle fra Rega, uten at det er så interessant for meg.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.631
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Viny vs Digital.... he, he.... regner med at de fleste her ikke aner at vinylplaters frekvensområde er kuttet på 15 kHz?

    Høyere frekvenser vil "sveise" graverhodet. Det DERE evt måler over 15 kHz er kun støy.....

    Yup, jeg har noen LPer (180G) som er gravert/mastret i 1/2 hastighet direkte fra Master men det er vel ikke det dere spiller....?
    Uansett hører de fleste av oss ikke så mye over 15kHz vil jeg tro.
    Ellers er det jo bemerkelsesverdig om de som gjør det har fokus på så høye frekvenser.
    Da er de neppe veldig musikkinteressert i hvert fall.
    Det er mellomtone vi høre mest av, og det er her analogt/vinyl har sin force.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sikkert flere som vet dette allerede, men appen "bubble level" er fint lommeverktøy for vinylfolket:cool:

    For dere med iPhone: Bruk mobilen som vater - Telenor
    Med Google Chrome på Android trenger du ikke installere en app.

    http://gadgets.ndtv.com/apps/news/google-bubble-level-on-your-phone-to-turn-it-into-one-782245

    Bare skriv vater, eller bubble level, så kommer det opp en vater i Chrome. Testet den mot en vanuell vater, den er ganske presis på min lange glatte Zony Z3.
    Kult, syns nå jeg
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Viny vs Digital.... he, he.... regner med at de fleste her ikke aner at vinylplaters frekvensområde er kuttet på 15 kHz?

    Høyere frekvenser vil "sveise" graverhodet. Det DERE evt måler over 15 kHz er kun støy.....

    Yup, jeg har noen LPer (180G) som er gravert/mastret i 1/2 hastighet direkte fra Master men det er vel ikke det dere spiller....?
    Legger ut dette igjen. Pink Floyd DSOTM original-lp kjøpt på søttitallet:



    Tror ikke at du har helt rett.

    Og for sammenligningensskyld. Jennifer Warnes, Famous Blue Raincoat, 180 g LP. Tydelig å se at det er "cutoff" rundt 20 kHz. I så fall må det jo ligge HF opp til 20 kHz på plata.




    mvh

    Edit: Linker til tråden. Mange flere målinger av frekvensinnhold der: http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/63327-artighets-skyld.html
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Viny vs Digital.... he, he.... regner med at de fleste her ikke aner at vinylplaters frekvensområde er kuttet på 15 kHz?

    Høyere frekvenser vil "sveise" graverhodet. Det DERE evt måler over 15 kHz er kun støy.....

    Yup, jeg har noen LPer (180G) som er gravert/mastret i 1/2 hastighet direkte fra Master men det er vel ikke det dere spiller....?
    Har du plottet spekteret av virkelig lyd? Som musikk på konsert, lyder i naturen eller i heimen?
    Da vil du se spekter som faller fort av oppover. Akkurat som velbehandlete innspillinger på vinyl. Snill avrunding kaller jeg det, noe av det viktigste i lydgjengivelse.
    Jeg tror ørene og hodet også hadde svidd av hvis man ble utsatt for noe med energirikt frekvensinnhold over 15kHz
    Normale enrginivå i øvre deler av spekteret tror jeg skjærehodet takler greit.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Viny vs Digital.... he, he.... regner med at de fleste her ikke aner at vinylplaters frekvensområde er kuttet på 15 kHz?

    Høyere frekvenser vil "sveise" graverhodet. Det DERE evt måler over 15 kHz er kun støy.....

    Yup, jeg har noen LPer (180G) som er gravert/mastret i 1/2 hastighet direkte fra Master men det er vel ikke det dere spiller....?
    Har du plottet spekteret av virkelig lyd? Som musikk på konsert, lyder i naturen eller i heimen?
    Da vil du se spekter som faller fort av oppover. Akkurat som velbehandlete innspillinger på vinyl. Snill avrunding kaller jeg det, noe av det viktigste i lydgjengivelse.
    Jeg tror ørene og hodet også hadde svidd av hvis man ble utsatt for noe med energirikt frekvensinnhold over 15kHz
    Normale enrginivå i øvre deler av spekteret tror jeg skjærehodet takler greit.
    Fare for å grille en og annen tweeter også.......

    mvh
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Uansett hører de fleste av oss ikke så mye over 15kHz vil jeg tro.
    Ellers er det jo bemerkelsesverdig om de som gjør det har fokus på så høye frekvenser.
    Da er de neppe veldig musikkinteressert i hvert fall.
    Det er mellomtone vi høre mest av, og det er her analogt/vinyl har sin force.
    Det er rart, det der, at mange ønsker seg diskanter som strekker seg over 20k Hz likevel, gjerne superdiskanter. Mine fulltonere går visstnok kun til 18k Hz, og det blir gjerne påpekt som "ikke høyt nok".:rolleyes:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Viny vs Digital.... he, he.... regner med at de fleste her ikke aner at vinylplaters frekvensområde er kuttet på 15 kHz?

    Høyere frekvenser vil "sveise" graverhodet. Det DERE evt måler over 15 kHz er kun støy.....

    Yup, jeg har noen LPer (180G) som er gravert/mastret i 1/2 hastighet direkte fra Master men det er vel ikke det dere spiller....?
    HVA? Er det virkelig sant? Og jeg som trodde vinylplatene mine låt bra. Dette var det utrolig bra du fortalte før jeg kastet bort mer tid og penger på sånn dritt!


    ....eller kanskje ikke?

    Ta trollingen med deg et annet sted, kanskje?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    De aller, aller fleste mikrofonene som ble brukt til innspilling i vinylens gullalder (1960-1980) hadde cut-off rundt 15-16kHz. Dermed ble det ikke registrert noe over dette. (Har vært diskutert her inne tidligere - men det er en kurant sak å søke litt på nettet og se etter frekvensspennet til gode, analoge mikrofoner som var i bruk dengang).
    Når det gjelder lyder/musikk som ble syntetisk skapt, kunne disse gå høyere, men om de blir gjengitt på en plate er avhengig av hvordan denne er blitt produsert. Det var, for eksempel, poenget med digitalt innspilte DMM-plater, som en del av dagens Feinsmeckere ser på med forakt, fordi de ikke vet bedre.
    Man forsøkte også å legge ned mer informasjon i høye toneleier ved half-speed mastering, som gjorde det mulig å skjære et mer detaljert spor i vinylen; og ved direktegravering. (Jeg har noen direktegraverte plater med gitarmusikk, blåseinstrumenter, etc - merkbart bra sammenlignet med standardpressede LPer).

    Mange går omkring og innbiller seg at vinyl kunne registrere opp i veldig høye nivåer, pga at man har misforstått hva som ble gjort ved 4-kanalsavspilling av LPer. Dette var en hype som regjerte i en kort periode, og som ble kjørt ut med iver av produsenter (litt som 3D-TV). For å korrekt dekode separasjonen av de fire kanalene, ved avspilling, ble det lagt ned et ikke-hørbart høyfrekvent styrespor, i tillegg til musikken. Dette styresporet ble lagt slik at det ikke skulle kunne høres, og ble kun oppfattet av dekoderelektronikken. Det kunne ligge så høyt som 35-50kHz -- og dermed kan man finne gud vet hvor mange artikler og påstander om at vinyl kan gjengi musikk opp til det nivået.

    Det kan vinyl ikke. Og etter noen avspillinger av en vinylplate er mye av den høyfrekvente informasjonen borte. Ser man på plater fra 1960-tallet, er det ikke uvanlig å se anbefaling om 3-6g nåletrykk for best avspilling, da skjønner man at det ble høvlet vekk litt ved hver avspilling. Dette er grunnen til at vi etterhvert fikk PUer som skulle ha veldig lavt nåletrykk, slik at høyfrekvent info ble bevart så lenge som mulig.

    EDIT: Husker jeg rett, så er vel rekord for gjengivelse av hørbar musikkinformasjon på en vinylplate litt under 25kHz, oppnådd med en Neumann half-speed cutter.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    ....men det er en kurant sak å søke litt på nettet og se etter frekvensspennet til gode, analoge mikrofoner som var i bruk dengang).
    Ja, det synes jeg du skal og jeg vil poengtere at det er forskjell på rolloff og cutoff. Sjekk noen gamle gode fra Neumann og Telefunken feks.

    Alt blir vel teoretisk for meg likevel, har ikke hørt 16k siden det var inn med Ball gensere. ;D
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    ....men det er en kurant sak å søke litt på nettet og se etter frekvensspennet til gode, analoge mikrofoner som var i bruk dengang).
    Ja, det synes jeg du skal og jeg vil poengtere at det er forskjell på rolloff og cutoff. Sjekk noen gamle gode fra Neumann og Telefunken feks.

    Alt blir vel teoretisk for meg likevel, har ikke hørt 16k siden det var inn med Ball gensere. ;D
    Ja, dengang hadde de ikke tilårskomne herrer med flaggermushørsel som kritiske kunder, så de tok utgangspunkt i hva folk faktisk kunne høre.

    Selv den ettertraktede U87 fra Neumann gjorde dypdykk. Ble vel lansert i 1967, fortsatt i bruk.

    U87_Technical_Graph.jpg
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Viny vs Digital.... he, he.... regner med at de fleste her ikke aner at vinylplaters frekvensområde er kuttet på 15 kHz?

    Høyere frekvenser vil "sveise" graverhodet. Det DERE evt måler over 15 kHz er kun støy.....

    Yup, jeg har noen LPer (180G) som er gravert/mastret i 1/2 hastighet direkte fra Master men det er vel ikke det dere spiller....?
    HVA? Er det virkelig sant? Og jeg som trodde vinylplatene mine låt bra. Dette var det utrolig bra du fortalte før jeg kastet bort mer tid og penger på sånn dritt!


    ....eller kanskje ikke?

    Ta trollingen med deg et annet sted, kanskje?
    Om ikke trolling, så er det i bestefall litt unyansert...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Mi gamle vinyltestplate plagar vitet av ungane mine når det spelast 19 kHz, akkurat som det gjorde for meg då eg var under 30. Men no er det ikkje noko problem lenger. Høyrer ikkje eingong 16 Khz skikkeleg. Men 15 går heilt fint. Spørsmålet er kor lenge....i mellomtida skal det spelast vinyl. Dei gamle 50 - og 60talsinnspelaingane har alltid hatt fantastisk topp, utan å vere overdrivne på nokon måte.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Såå..... Akkademmikera rider igjen.......?....
    Er det noen av dere som har hørt på det som befinner seg over 15K - at dette ikke kun er er ren støy?

    Jeg vil at dere skal gjøre det og redegjøre for målemetoder og utstyr som brukes slik at kurvene dere poster ikke kun viser støy som dere ikke har klart å eliminere ut av systemet......
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Såå..... Akkademmikera rider igjen.......?....
    Er det noen av dere som har hørt på det som befinner seg over 15K ikke er ren støy?

    Jeg vil at dere skal gjøre det og redegjøre for målemetoder og utstyr som brukes slik at kurvene dere poster ikke viser støy som dere ikke har klart å eliminere ut av systemet......
    Hvorfor vil du at vi skal høre på støy?
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    For å se om de får noe ut av det som verifiserer det de påstår; at det er "tons of information" en går glipp av om en ikke har med seg det over 15k.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    "Såå..... Akkademmikera rider igjen.......?....
    Er det noen av dere som har hørt på det som befinner seg over 15K ikke er ren støy?"
    Ja, her må eg vere litt akkademikkar...
    Kva tyder den siste setninga di? Det ser ut som du har sletta nokre ord. Forklar, er du snill.

     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Det er ikke noe som er slettet tenk på prikkene som tankefulle streker :)
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok ikke setningen med prikkene gir problemer med forståelsen av innlegget ditt. Det er den som kommer etterpå....
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Det er nok ikke setningen med prikkene gir problemer med forståelsen av innlegget ditt. Det er den som kommer etterpå....
    Litt ufullstendig der ser jeg. Skulle vært noe sånt som ... er det noen som har lyttet til det som (evt) finnes over 15k og som kan verifisere at dette er "musikk komponenter" og ikke ren støy? Det er jo ganske enkelt?
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Ta heller en titt her: (Fra 5:15)


    DE videoene jeg har sett på YT hvor det påstås at frekvensområdet er hinsides har aldri vært verifisert målemessig så det er umulig å vite om det er støy eller lyd. Dette er veldig kritisk med så lave signalverdier. Stiller veldig høye krav til måleteknikk og kunnskap.

    Det er veldig enkelt å verifisere dette ved lytting. Hvis en tar opp signalet fra Pickup digitalt (Høy sampling rate nødvendig) og behandler det i en datamaskin kan en legge inn et filter som tar vekk alt under 15k og kopiere det som blir igjen inn i et lydbehandlingsprogram (Audacity ell). Da kan men spille dette av i 1/2 hastighet eller mindre og høre hva det faktisk er.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok ikke setningen med prikkene gir problemer med forståelsen av innlegget ditt. Det er den som kommer etterpå....
    Litt ufullstendig der ser jeg. Skulle vært noe sånt som ... er det noen som har lyttet til det som (evt) finnes over 15k og som kan verifisere at dette er "musikk komponenter" og ikke ren støy? Det er jo ganske enkelt?
    Akkurat, då skjønar eg.
    Det som kjem nærast av erfaringar eg har gjort, var då eg leika meg med ein equalizer der du kunne justere breidde så vel som frekvens. Eg prøvde å finne ut kva som endra seg ved å skru opp/ned ulike frekvensfløyar så smalt som råd. Hugsar det skjedde ganske radikale ting når eg dempa 20 kHz 12 dB. Dette skjedde på slutten av 70-talet.Det var vinylplater som var signalkjelda den gongen. Har ein digital equalizer for tida, men kan ikkje gjenta eksperimentet, ettersom eg ikkje lenger høyrer 19 kHz. Men det skjer heilt klart ting som har samanheng med toppen, men ikkje så mykje klangmessig som når det gjeld perspektiv. Tippar det heng saman med at dei øvste overtonane døyr vekk ganske tidleg, slik at du får inntrykk av meir avstand til instrumentet når det ikkje formidlast av den aller øvste diskanten. Men dette er ikkje enkelt å detektere. Eg opplever det som relativt, alt etter kva anlegget kan klare. Dersom eit (akustisk) instrument står fram som "lysare", opplever eg det som nærare enn resten. Som regel.
    Så for å svare, det er ikkje støy, men informasjon om lydkjelda. Plasseringa, mellom anna, og litt klang. (Definisjonen Arbeidstilsynet brukar på "støy" er "uønska lyd".
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Hvis dere ikke har noen test vinyl kan jeg anbefale denne; Sgt Peppers Lonely Hearts Band som bør være tilgjengelig. Det er ingen testplate men inneholder en 15 khz tone rett før pickupen når innersporet på side 2 der det faktisk er innspilt noe og om en ikke har auto return spiller den dette forever:

    As "A Day in the Life" ends, a 15-kilohertz high-frequency tone is heard; it was added at Lennon's suggestion with the intention that it would annoy dogs.[194][nb 24] This is followed by the sounds of backwards laughter and random gibberish that was pressed into the record's concentric run-out groove, which loops back into itself endlessly on any record player not equipped with an automatic needle return. Lennon can be heard saying, "been so high", followed by McCartney's response: "never could be any other way".[196][nb 25]
     
    A

    ANM

    Gjest
    DE videoene jeg har sett på YT hvor det påstås at frekvensområdet er hinsides har aldri vært verifisert målemessig så det er umulig å vite om det er støy eller lyd. Dette er veldig kritisk med så lave signalverdier. Stiller veldig høye krav til måleteknikk og kunnskap.

    Det er veldig enkelt å verifisere dette ved lytting. Hvis en tar opp signalet fra Pickup digitalt (Høy sampling rate nødvendig) og behandler det i en datamaskin kan en legge inn et filter som tar vekk alt under 15k og kopiere det som blir igjen inn i et lydbehandlingsprogram (Audacity ell). Da kan men spille dette av i 1/2 hastighet eller mindre og høre hva det faktisk er.
    Bare så vi ikke misforstår hverandre. Jeg har heller ikke tro på båndbredde opp i evigheten, men har ikke heller hørt at det er cut off ved 15k. Det jeg har forstått av div målinger og skrevne ord er at normalt vil en plate ha varierende reell informasjon opp i 20k+ området. Er heller ikke forkjemper av vinyl som det ultimate inne lydformidling, men jeg finner nytelse i å leke med mediet. At vinyl har en teoretisk båndbredde langt opp er jeg sikker på grunnet quadrophonien. Mener det er gjort eksperimenter med modulasjon opp mot 120kHz.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Såå..... Akkademmikera rider igjen.......?....
    Er det noen av dere som har hørt på det som befinner seg over 15K - at dette ikke kun er er ren støy?

    Jeg vil at dere skal gjøre det og redegjøre for målemetoder og utstyr som brukes slik at kurvene dere poster ikke kun viser støy som dere ikke har klart å eliminere ut av systemet......
    Vel....Jeg kan gjøre et forsøk:

    Grafene jeg viser er tatt opp fra egen platespiller og digitalisert i 24/96 via en Metric Halo ULN 8. Grafene er kjørt ut direkte mens platen ble spilt, gjennom et måleprogram som heter SpectraFoo.

    Jeg hører ikke 15kHz om du så satte en hagle i tinningen på meg, men grafene viser tydelig lydinnhold >16 kHz hhv 20 kHz på to helt alminnelige LPer. Vinylsystemet mitt finner du i signaturen min.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn