Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.850
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har da både trafoer og aktive step-ups og stay-ups og push ups.... men kan ikke egentlig si at det ene er bedre/foretrekkes fremfor det andre, det er for mange variabler og muligheter til å kunne prøve ut akkurat det. Men noen p.u. trenger veldig spesiell loading, derfor jeg f.eks, kjøpte AN Kondo trafo som har disse muligheten, spesielt til deres egen p.u. og selvsagt. Matching, matching. Med aktiv forsterkning er jo gainmulighetene større og det kan enklere bygges inn andre features.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg er relativt inkompetent på platespillere, og håper et par dumme spørsmål kan besvares diskret i en alt-mulig-tråd. :)

    Jeg har et MC RIAA-trinn innebygget i pre-en min. Hvis jeg skrur volumet opp slik at lyden i rommet ville vært rundt 85dB, så er det en distinkt romling i lyden, nesten som overflate-støy, men den er der også når jeg ikke spiller plater. Bytter jeg til en annen inngang forsvinner støyen. Det er ikke et "hiss" eller trafo-brum. Den er der også når platespilleren ikke er koblet til pre-en.

    1. Er dette normalt? Noen andre med Burmester MC-RIAA her?

    2. Jeg har RCA-plugger ut fra spilleren og XLR inn på pre. Er det noen som vet om det er mulig å bytte kabler på en Clearaudio Concept til å ha XLR, slik at jeg slipper overgangspluggene jeg bruker nå?

    3. Jeg lurer på om det kunne være noe å hente på å teste et annet RIAA? Har sett litt på Pro-ject Phono Box RS, og liker justeringsmulighetene og XLR ut. Noen som har prøvd den?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er relativt inkompetent på platespillere, og håper et par dumme spørsmål kan besvares diskret i en alt-mulig-tråd. :)

    Jeg har et MC RIAA-trinn innebygget i pre-en min. Hvis jeg skrur volumet opp slik at lyden i rommet ville vært rundt 85dB, så er det en distinkt romling i lyden, nesten som overflate-støy, men den er der også når jeg ikke spiller plater. Bytter jeg til en annen inngang forsvinner støyen. Det er ikke et "hiss" eller trafo-brum. Den er der også når platespilleren ikke er koblet til pre-en.

    1. Er dette normalt? Noen andre med Burmester MC-RIAA her?

    2. Jeg har RCA-plugger ut fra spilleren og XLR inn på pre. Er det noen som vet om det er mulig å bytte kabler på en Clearaudio Concept til å ha XLR, slik at jeg slipper overgangspluggene jeg bruker nå?

    3. Jeg lurer på om det kunne være noe å hente på å teste et annet RIAA? Har sett litt på Pro-ject Phono Box RS, og liker justeringsmulighetene og XLR ut. Noen som har prøvd den?
    1. Har du jorda platespelaren til forforsterkaren? Ei ekstra leidning frå armkabelen. Det kan også vere jordingsproblem mellom drivverk - arm - forforsterkarkabinett. Dersom du prøver med ei leidning mellom desse komponentane, vil du kanskje få endringar i støyproblemet.

    2. Det kan vere desse overgangane skapar problem. Har vore ute for at slike adapter har dårleg kontakt. Det skulle gå greitt å skifte pluggar, men dei må koplast rett. Eit fullbalansert signal frå pickup til riaa er ikkje laga i utgangspunktet.

    3. Det finnest alltid eit betre riaatrinnn der ute....
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Takk for svar!

    1. Jepp, den er jordet. Får også romlingen når platespilleren ikke er koblet til overhodet. Kan det være støy fra noe annet i nærheten som slår til? Skal få testet med alt annet i etasjen koblet ut.

    2. Ok! Kanskje prøve å finne den "ultimate" overgangspluggen da :)

    3. Ok igjen. Tenkte å holde meg unna fantasiprisede RIAA, men ser at projecten lander på 12-13k med strømforsyning, og da er jo en del å velge mellom. Det gir vel mening å ha XLR fra RIAA til pre hvis pre er fullbalansert? Glad i Burmesteren og vil gjerne fore den med så bra signal som mulig :)
     

    brotevatn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.02.2010
    Innlegg
    88
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    1
    Eg har også Burmester 011, og om eg set volumet slik du beskriver, er det jo meir støy frå phono enn td cd ( om eg legg øyret inntil høgtalaren), og om eg skrur volumet på max på phonoinngangen, så er det betydleg meir støy enn frå cd. Eg opplever dette ikkje som eit problem. Eg har ikkje prøvde andre RIAA, slik at eg veit ikkje om Burmester har unormal høg støy/sus. Etter det eg har forstått er RIAA som sit i Burmester 011 ganske bra...
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke vinyl - købte en Technics 1210 og opgraderte den til sønnen, for de unge er dette høj status hehe. Sidst jeg havde vinylsamling og spiller var dengang vi brugte LPerne som frisbees til festerne...

    Nå, I digress. Tænkte denne artikel kunne interessere folket: Drammens Tidende - Fylte låven med vinyl
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Betalingsmur, dessverre. Skulle gjerne hatt både gård og låve, om det fulgte med en platesamling som fylte opp....
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er relativt inkompetent på platespillere, og håper et par dumme spørsmål kan besvares diskret i en alt-mulig-tråd. :)

    Jeg har et MC RIAA-trinn innebygget i pre-en min. Hvis jeg skrur volumet opp slik at lyden i rommet ville vært rundt 85dB, så er det en distinkt romling i lyden, nesten som overflate-støy, men den er der også når jeg ikke spiller plater. Bytter jeg til en annen inngang forsvinner støyen. Det er ikke et "hiss" eller trafo-brum. Den er der også når platespilleren ikke er koblet til pre-en.

    1. Er dette normalt? Noen andre med Burmester MC-RIAA her?

    2. Jeg har RCA-plugger ut fra spilleren og XLR inn på pre. Er det noen som vet om det er mulig å bytte kabler på en Clearaudio Concept til å ha XLR, slik at jeg slipper overgangspluggene jeg bruker nå?

    3. Jeg lurer på om det kunne være noe å hente på å teste et annet RIAA? Har sett litt på Pro-ject Phono Box RS, og liker justeringsmulighetene og XLR ut. Noen som har prøvd den?
    1.Dette er ikke normalt, jeg kjenner ikke Burmeister, men jeg har selv en riia med 72dB gain som blir levert helt støyfritt. Jeg har også diverse step up trafoer som er mer følsomme i forhold til støy, men når disse monteres "riktig" med hensyn på jording, skjerming og fysisk plassering i forhold til annen elektronikk er også disse "støyfrie".

    2. Besvart av Audiofile Arve

    3. Ditto.

    mvh.
    Rolf
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Vet dette har vært et tema tidligere; men har folk noen meninger om vintage platespillere kontra nyere?

    Tenker spesielt på Luxman PD310/PD350. Kan skaffe meg en slik med hhv FR64 og SME IV arm.

    Har og vurdert Linn LP12.

    Man får jo en relativt ok ny spiller for prisen av en PD 350.
    Hei,
    jeg har selv en PD 350 og kan si at den spilleren du kan kjøpe ny i dag for prisen av en slik er som skrot å regne i forhold.
    På min sitter det en FR64FX Mk.II i B60 base. Armer av lignende kvalitet som denne koster 50KKr+++ i dag, hvis du skal ha noe nytt altså....

    Mvh.
    Rolf
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Takk for svar, Rolf. Jeg skal undersøke litt vedr støykilder, og bare ta sikringen på resten av huset utenom kursen for anlegget og sjekke. Det kan jo kanskje være innstrålt støy? Ingen flux kapasitorer, kraftverk eller annet unormalt installert her hjemme, men jeg får sjekke det uansett. :)
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Takk for svar, Rolf. Jeg skal undersøke litt vedr støykilder, og bare ta sikringen på resten av huset utenom kursen for anlegget og sjekke. Det kan jo kanskje være innstrålt støy? Ingen flux kapasitorer, kraftverk eller annet unormalt installert her hjemme, men jeg får sjekke det uansett. :)
    tips: koble fra platespiller, hvis det fremdeles støyer : prøv å flytte preampen fysisk 90 grader i forhold til slik den står når det støyer.
    Det er antagelig ikke snakk om innstråling, men mer sannsynelig magnetisk påvirkning. Mistenkte kilder kan være varmekabler, dimmere(for lys) eller annen elektronikk i nærheten av preamp. Innstråling er per definisjon RF hviket ikke er direkte hørbart. Magnetfelt med 50Hz variasjon derimot.........

    Mvh.
    Rolf
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg er i søk etter ny riaa om dagen, men har satt meg en magisk grense på 10.000kr uten å ha dårlig tid:) Rega Aria er et alternativ som jeg har lest mye bra om i tester, men svært lite om her på forumet!? Så dukket det opp en til jeg synes virker interessant: Pro-ject Phono Box RS som vel er toppmodellen til Pro-ject. Trinnløs justering av last, fullballansert inn og ut(!) samt en rekke innstillingsmuligheter. Oppgraderer man til en ekstern psu i serien så har man en fullbalansert riaa med batteridrift til rett over 10.000kr. Den får knall-omtale i Hifi Choice, men lite her inne; og jeg vet Pro-ject sine billigste har fått litt bob-bob omtaler. Denne kan jo være et alternativ? Noen med kjennskap til RS?

    Hyggelige Soundgarden Fredrikstad kontaktet meg på selve julaften og sa at Rega RP8 m/Apheta sto klar til lån til meg som lovt. Rega Aria kom i romjulen, men fikk med en Pro-ject Phono Box DS. Så egentlig så er det litt julekveld i dag og:)

    image.jpeg
    image.jpg

    Test
    http://www.project-audio.com/inhalt/en/reviews/PJ-BD-PhonoBoxRS-TEST-HFC-0213-EN.pdf

    Oppgradert psu med batteridrift
    http://www.project-audio.com/inhalt/en/pdf/powerboxrsphono.pdf
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.870
    Antall liker
    17.459
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Synes bare det var litt trist at denne tråden døde ut....Litt førstehjelp folkens?
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Den er vel ikke død? Bare komatøs i en måned...det er vel ikke det verste så lenge den holdes kunstig i live med slike innlegg som ditt (jorwed) og mitt her (he he). Vi får fortsette med det inntil noen kommer med en rettskraftig begjæring om å dra ut pluggen (eller hva det nå heter). Dette er en for bra tråd til at den skal dø så ung!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Min Cary PH 302 mk1 har nada-null-niks med innstillingsmuligheter. Skal passe min PU (iflg utregninger av G. Brekke).

    Hadde litt nevrose i begynnelsen av typen "hva om...hvis...?", men nå er det en velsignelse. Bare å nyte musikken - tenk det! Skal også skifte ut rørforsterkeren med en potent SS klasse A. Farvel, rørbytter!;)

    Og får jeg anledning, så blir det en SS RIAA også (PH 302 er rør).

    Hva skal jeg fikle med da?! Det får jaggu holde med platene, som feks vedlikehold.
     
    Sist redigert:

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Fikk du testet RP8? Regner med at det var en Apheta2 som fulgte med?


    Jeg er i søk etter ny riaa om dagen, men har satt meg en magisk grense på 10.000kr uten å ha dårlig tid:) Rega Aria er et alternativ som jeg har lest mye bra om i tester, men svært lite om her på forumet!? Så dukket det opp en til jeg synes virker interessant: Pro-ject Phono Box RS som vel er toppmodellen til Pro-ject. Trinnløs justering av last, fullballansert inn og ut(!) samt en rekke innstillingsmuligheter. Oppgraderer man til en ekstern psu i serien så har man en fullbalansert riaa med batteridrift til rett over 10.000kr. Den får knall-omtale i Hifi Choice, men lite her inne; og jeg vet Pro-ject sine billigste har fått litt bob-bob omtaler. Denne kan jo være et alternativ? Noen med kjennskap til RS?

    Hyggelige Soundgarden Fredrikstad kontaktet meg på selve julaften og sa at Rega RP8 m/Apheta sto klar til lån til meg som lovt. Rega Aria kom i romjulen, men fikk med en Pro-ject Phono Box DS. Så egentlig så er det litt julekveld i dag og:)

    Vis vedlegget 356320 Vis vedlegget 356322
    Test
    http://www.project-audio.com/inhalt/en/reviews/PJ-BD-PhonoBoxRS-TEST-HFC-0213-EN.pdf

    Oppgradert psu med batteridrift
    http://www.project-audio.com/inhalt/en/pdf/powerboxrsphono.pdf
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hei,
    Jeg har kjøpt en Avid Pulsare II riaa og vurderer nå å kjøpe nye tonearmskabel. Jeg har en SME 309 og Lyra Delos. Men skal jeg velge balansert eller ubakansert kabel? Og kan jeg bruke balansert inn til riaa-trinnet, og RCA ut? Takknemlig for innspill.
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Takk Kenneth .
    Det tykke røret er fyllt med bly/sand , slik at vekta på stativet er ca 25 kg. Det tynne røret er til kablene. De 4 blanke føttene er oljedempende sylindere
    Interessant. Med tregulv er min erfaring at man må enten må ha vegghylle eller gjøre relativt mye for å dempe hvis man ikke har spilleren på veggen. Du skriver oljedempete sylindere. Kan du utdype? Er dem "bare" fylt med olje eller har dem faktisk en demperfunksjon? Og hvis ja, hvordan vatrer du opp?

    Mvh
    BB
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Takk Kenneth .
    Det tykke røret er fyllt med bly/sand , slik at vekta på stativet er ca 25 kg. Det tynne røret er til kablene. De 4 blanke føttene er oljedempende sylindere
    Interessant. Med tregulv er min erfaring at man må enten må ha vegghylle eller gjøre relativt mye for å dempe hvis man ikke har spilleren på veggen. Du skriver oljedempete sylindere. Kan du utdype? Er dem "bare" fylt med olje eller har dem faktisk en demperfunksjon? Og hvis ja, hvordan vatrer du opp?

    Mvh
    BB
    De har en dempefunksjon . En type sylindere . ;)
    Noe jeg fikk tak i på min gamle arbeidsplass
    Stativet er vatrer opp
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Takk Kenneth .
    Det tykke røret er fyllt med bly/sand , slik at vekta på stativet er ca 25 kg. Det tynne røret er til kablene. De 4 blanke føttene er oljedempende sylindere
    Interessant. Med tregulv er min erfaring at man må enten må ha vegghylle eller gjøre relativt mye for å dempe hvis man ikke har spilleren på veggen. Du skriver oljedempete sylindere. Kan du utdype? Er dem "bare" fylt med olje eller har dem faktisk en demperfunksjon? Og hvis ja, hvordan vatrer du opp?

    Mvh
    BB
    Eg har same erfaringar. Dersom du har fått til skikkeleg isolasjon frå tregolvet med eit oljedempa opplegg, og endåtil i grei ergonomisk platespelarhøgd på ein estetisk tiltalande måte, må du verkeleg fortelje meir. Dette er spennande!
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Takk Kenneth .
    Det tykke røret er fyllt med bly/sand , slik at vekta på stativet er ca 25 kg. Det tynne røret er til kablene. De 4 blanke føttene er oljedempende sylindere
    Interessant. Med tregulv er min erfaring at man må enten må ha vegghylle eller gjøre relativt mye for å dempe hvis man ikke har spilleren på veggen. Du skriver oljedempete sylindere. Kan du utdype? Er dem "bare" fylt med olje eller har dem faktisk en demperfunksjon? Og hvis ja, hvordan vatrer du opp?

    Mvh
    BB
    Eg har same erfaringar. Dersom du har fått til skikkeleg isolasjon frå tregolvet med eit oljedempa opplegg, og endåtil i grei ergonomisk platespelarhøgd på ein estetisk tiltalande måte, må du verkeleg fortelje meir. Dette er spennande!
    Stativer er vatrer opp med justeringskruer på hver sylinder .
    Bare å skru litt om gangen :)
    Høyden er 110 cm. Meget partisk :)
    Tenker seriøst å lage et stativ hvor spilleren hviler på 1 stk sylinder .
    Burde være en enkel sak :)
    Gjelder bare å oppspore en høvelig sylinder som har passe dempefunksjon i forhold til vekta som skal dempes ....

    Helge
     
    Sist redigert:

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hvilke riaa-trinn vet man om som kan laste med 15Kohm og lav gain?

    EAR 324
    .......... noen flere?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    NLE 17 og 20/22. Last og gain kan justeres individuelt og 'nesten' trinnløst.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg banner i kjerka:
    Prøver silikonmatte fra Big Dipper på Linn LP12, og liker det.
    Har ikke prøvd å skifte tilbake, men fikk lyst å teste litt.

    Jeg ramlet ved et uhell :p inn på Apollon i Bergen i helgen og kjøpte bl.a. noen nye rimelige pressinger av Beatles-album.
    Angrer nå, de låter våt ullsokk.
    Kanskje det kommer seg med filtmatta tilbake?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg banner i kjerka:
    Prøver silikonmatte fra Big Dipper på Linn LP12, og liker det.
    Har ikke prøvd å skifte tilbake, men fikk lyst å teste litt.

    Jeg ramlet ved et uhell :p inn på Apollon i Bergen i helgen og kjøpte bl.a. noen nye rimelige pressinger av Beatles-album.
    Angrer nå, de låter våt ullsokk.
    Kanskje det kommer seg med filtmatta tilbake?
    Jeg vil anbefale Ringmat. Det har virkelig noe for seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn