Stakkars, stakkars elektronikkbransjen!

G

Gjestemedlem

Gjest
unodostres skrev:
Det er jo en gankse utbredt misforståelse at kvalitet kommer sammen med høy pris. Det er mulig det er slik at høy kvalitet (i betydningen driftssikkerhet/holdbarhet) nødvendigvis koster litt ekstra, men det er ikke automatisk slik at høy pris impliserer at det er høy kvalitet på produktene.
Pris blir i veldig stor grad brukt både for å gi et inntrykk av kvalitet og skape en eksklusivitet som gjør produktene ettertraktet. På produkter der kvalitetsbegrepet er utflytende nok til å bli definert av de samme sluttbrukerene, så er det en uhyre effektiv markedsføringsstrategi. Eksempler bør vel være overflødig.

Hvis du som rådgivende konsulent tar deg dårlig betalt for ditt arbeide er det stor sjanse for at det du sier lett vil bli oversett, tar du godt nok betalt vil folk høre etter og følge dine råd. Selv om rådene er akkurat de samme!

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.865
Torget vurderinger
4
OMF : Enig i det du skriver hvis du bytter ut ordet garanti med reklamasjon.
Garanti gir fabrikanten. Loven i Norge gir fem år reklamasjonsrett.
Forøvrig den eneste landet i verden som har fem år. Det sier jo sitt.

Men det du skriver er teoretisk.
I det virkelige liv, så tenker hverken butikk eller leverandør på service når de priser et produkt.
Dermed så skviser de servicebransjen fra case til case og skal ha alt billigst mulig.
Og verkstedene "prostituerer" seg for å by under andre verksteder og dermed få en avtale.

Når det gjelder pris / kvalitet / holdbarhet, er ikke det flere sider av samme sak?
Det finnes kondensatorer som ikke tørker ut. Telefonsentraler, medisink utstyr, militært utstyr bruker slike.
Hvorfor bruker ikke brunevarefabrikantene slike?
Kan det være at da blir produktene for dyre?

(Og da ser jeg bort fra slike tilfeller som Egde cd spiller :) )

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.363
RJEL skrev:

I det virkelige liv, så tenker hverken butikk eller leverandør på service når de priser et produkt.
Dermed så skviser de servicebransjen fra case til case og skal ha alt billigst mulig.
Og verkstedene "prostituerer" seg for å by under andre verksteder og dermed få en avtale.

Når det gjelder pris / kvalitet / holdbarhet, er ikke det flere sider av samme sak?
Det finnes kondensatorer som ikke tørker ut. Telefonsentraler, medisink utstyr, militært utstyr bruker slike.
Hvorfor bruker ikke brunevarefabrikantene slike?
Kan det være at da blir produktene for dyre?

(Og da ser jeg bort fra slike tilfeller som Egde cd spiller :) )
Det er slik som RJEL beskriver. Frittstående serviceverksteder eksisterer knapt. Garantireperasjoner er priset så lavt at det ikke dekker feilsøkning. Kjedeverkstedene bytter hele elektronikkort på grunnlag av feilhistorikk som finnes på det aktuelle apparatet i datasystemet og unngår tidkrevende feilsøking.
Er meg fortalt.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.228
RJEL skrev:
Er det riktig da?

RJEL skrev:
Skulle tro at Norges lovfestet reklamasjonsrett fører til nettopp det motsatte - altså arbeidsplasser. Mitt inntrykk er at det er produsenter og bransje som vil kutte reklamasjonsrett for å kunne tilby billigere produkter i store volum med større avanse. Skulle tro søppelberget vil øke i et marked med dårlige forbrukerrettigheter. Greit nok; man kan argumentere at prisene i Norge på generelt basis er høye nettopp fordi kostnaden med 5 års reklamasjonsrett må hentes inn et sted. Likevel er det overraskende å se hvor billig elektronikk er i Norge samlignet med Asia mm hvor det ikke eksisterer lignende forbrukerrettigheter.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.622
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte hvitevarer da jeg bygde hus i 95. Det var ganske interessant at komfyr, oppvaskmaskin, kjøleskap og vaskemaskin røyk tilnærmet samtidig. Skulle nesten tro de var tidsinnstilt.
Rekord i posting i gammel tråd... Opplevde akkurat det samme. Kjøpte tørketrommel og vaskemaskin 13 mai 2011. Hhv 15. og 18. mai 2016 ble røyk begge deler. Tilfeldig...?

Av prinsipp skal jeg reparere vaskemaskinen, men reiser ut å kjøper ny tørketrommel i dag da reparasjonen ble tilnærmet like dyr som nypris. I tillegg måtte reperasjon avtales senere og det passer dårlig.

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.281
Sted
Laksevåg - Bergen
Skiftet kjøkken for 5 år og 7 mnd siden. Alt nytt. Satset på Electrolux komfyr ( Inspira ) som for litt over 5 år siden kostet kr 21,000,- + Electrolux oppvaskmaskin med innvendig belysning til kr 11,000,-. Veldig flotte produkter med lik design og led-lyslist i front ( lik på begge apparater) Først røk en el-boks i komfyren. Pris ferdig reparert - kr 3000,-. 2 mnd etterpå røk tømmepumpen på oppvaskmaskinen. Kr 1900,- ferdig reparert. Komfyren røk etter 5 år og 3 mnd. Oppvaskmaskinen røk etter 5 år og 5 mnd. Virker litt mistenkelig. Har vinkjøleskap, Electrolux induksjonstopp, dansk kjøkkenvifte i stål, Miele innbygget kaffemaskin og Gorenje kjøleskap. Alle disse maskinene funker Ok - enn så lenge. En annen ting : Begge reparasjonene ble utført i heimen av E-Service Bergen AS på Laksevåg - De er fantastisk flinke og hyggelige. De holder avtaler og er ikke dyre !

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.994
Sted
Trondheim
Electrolux er ikke det de en gang var. Det hører vel hjemme i Polen nå og produserer i lavkostland. Vi kjøpte induksjonstopp fra dem for et år siden - den holdt vel knapt i 2 mnd..., men det var jo en garantisak.
Ellers har vi Miele, Bosch og Siemens. Lite krøll med det.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.017
Sted
Kongsberg
Electrolux er ikke det de en gang var. Det hører vel hjemme i Polen nå og produserer i lavkostland. Vi kjøpte induksjonstopp fra dem for et år siden - den holdt vel knapt i 2 mnd..., men det var jo en garantisak.
Ellers har vi Miele, Bosch og Siemens. Lite krøll med det.
Kanskje de må gå tilbake til sitt gamle slogan: "Nothing sucks like an Electrolux"...

• Liker
Reaksjoner: TT.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.426
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Min Siemens oppvaskmaskin er nå 22 år. Har faktisk bare hatt to oppvaskmaskiner i de 33 årene jeg har vært huseier. Vår forrige Miele vaskemaskin (ikke den dyreste modellen) varte i over 20. Min erfaring: Hold dere unna billigmodellene - men man trenger heller ikke det dyreste luksusjallaet. Det er ikke nødvendigvis mer varig - og det er MYE dyrere å reparere. Det finnes et midtskikt med veldig bra VFM.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Kanskje man burde hatt abonnement på hvitevarer, så kom det noen og byttet ut alt hvert 5. år.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.622
Torget vurderinger
1
Kom hjem med en Siemens tørketrommel til 10k. Veide nok 15 kg mer enn den andre maskinen og svært stillegående. Flott det, men håper at dette holder mer enn 3 dager etter reklamasjonstiden...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.919
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Fikk forøvrig en telefon her om dagen...

Jeg har en Kirby støvsuger, og da ringte de fra Kirby norge - hei, vi er på servicerunde, og vil gjerne se over støvsugeren din. Det er gratis, men evnt deler må du betale for.

Støvsugeren jeg har er en 97-modell - altså 19 år gammel. Den var først demomodell, før jeg kjøpte den i 2004.

Den har ikke hatt setvice før, og måtte ha ny teppebørste og drivrem. Ellers var den i kjempestand, og har ca 2/3 igjen av børstene til motoren.

Kirby leverer enda deler til støvsugere fra 70-taller. Maskinene bråker som et lite helvete, og et svintunge - men varer evig.

Sånn prismessig sett, kan jeg kjøpe sikkert 15-20 billigstøvsugere, eller 10 bra maskiner for det Kirbyen koster, og enda en for det en ny børste koster. Har dog vært bortig billigstøvsugere som varte bare 3-4 måneder...

Johan-Kr

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.426
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sånn prismessig sett, kan jeg kjøpe sikkert 15-20 billigstøvsugere, eller 10 bra maskiner for det Kirbyen koster,
Johan-Kr
Tja, etter de nye eU forordningene kan nye støvsugere bare bruke 900 Watt. Var på hugget og kjøpte meg et 3 kW Miele monster før forordningen trådte i kraft. Ikke mange tråder igjen i gulvteppet etter en runde med den på full kraft!

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
Nå er vel ett produkts holdbarhet en egen økonomisk filosofi i ett kapitalistisk samfunn.
Det var en gang i gamle dager,da produkter varte i evigheter,
men det gav jo liten produksjon og lav økonomisk vekst,som jo er viktigere enn miljøet.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.080
Jeg kan egentlig ikke skjønne vitsen med å kjøpe et nesten evigvarende el.produkt. Teknologien er i såpass stor utvikling at en to år gammel toppmodell er dagens billigmodell.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.426
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tja, komfyrer, kjøleskap og oppvaskmaskiner er ikke akkurat leading edge technology.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.080
Om ikke akkurat leading edge, så er det endel fremskritt å se. Det er stor forskjell på min to år gamle Siemensmaskin og den 10 år gamle Bosch-saken den erstattet. Dette gjelder både støynivå og effektforbruk. Ikke ville jeg ha hatt en 30 år gammel komfyr med stålplater og det hele heller. Nyere kjøleskap kjennetegnes mest på smartere løsninger på hyller og skuffer.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.919
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tja, etter de nye eU forordningene kan nye støvsugere bare bruke 900 Watt. Var på hugget og kjøpte meg et 3 kW Miele monster før forordningen trådte i kraft. Ikke mange tråder igjen i gulvteppet etter en runde med den på full kraft!
Det som er litt finurlig, er at Kirbyen klarer seg med 650W, og tar alikevel opp skitten av teppene bedre enn en 2kW sak.

Trikset er at Kirbyen prøver ikke å suge lufta igjennom posen med all skitten den allerede har tatt opp. Motoren varer også lengre, fordi den ikke drar lufta forbi motoren.

Johan-Kr

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.080
Jeg hadde en Kirbyselger på døren for noen år siden. Skal si det ble mye skitt i posen når jeg støvsugde der han hadde fart over med sitt vidunder. Min støvsuger var en 1000-kroners Volta. Kirbyen kostet 25000.-

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
12.128
Torget vurderinger
2
etter nøyktig 7 år sa dimmeren til takspotten takk for seg. den har stått enten av eller på maks i allee år dvs ikke gjørt noen jobb..elektriker opplyser at ingen elektroniske deler kan forventes å vare mer enn 5 år... HELVETE heller.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.422
Pappa har en grønn Bosch borehammer han kjøpte ifm husbygging tidlig på 70-tallet. Blitt bra brukt men går som en kule fortsatt.

C

Cyber

Gjest
Fikk forøvrig en telefon her om dagen...

Jeg har en Kirby støvsuger, og da ringte de fra Kirby norge - hei, vi er på servicerunde, og vil gjerne se over støvsugeren din. Det er gratis, men evnt deler må du betale for.

Støvsugeren jeg har er en 97-modell - altså 19 år gammel. Den var først demomodell, før jeg kjøpte den i 2004.

Den har ikke hatt setvice før, og måtte ha ny teppebørste og drivrem. Ellers var den i kjempestand, og har ca 2/3 igjen av børstene til motoren.

Kirby leverer enda deler til støvsugere fra 70-taller. Maskinene bråker som et lite helvete, og et svintunge - men varer evig.

Sånn prismessig sett, kan jeg kjøpe sikkert 15-20 billigstøvsugere, eller 10 bra maskiner for det Kirbyen koster, og enda en for det en ny børste koster. Har dog vært bortig billigstøvsugere som varte bare 3-4 måneder...

Johan-Kr
Er forskjell. Kjøpte en Philips støvsuger for 349,- mens jeg studerte (2003). Suger som bare det fortsatt og er nå flyttet ut i garasjen og har anseelige menger støv og dritt på samvittigheten. Det er ikke alltid pris sier alt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Sånn prismessig sett, kan jeg kjøpe sikkert 15-20 billigstøvsugere, eller 10 bra maskiner for det Kirbyen koster,
Johan-Kr
Var inne på samme tanken da denne forordningen kom, men hadde akkurat kjøpt en ny Nilfisk Extreme 300X og med kort vei til butikker som ligger utenfor EU og som derfor selger både sterkere støvsugere og "gammeldagse" glødelamper valgte vi å ikke legge opp et lager av støvsugere!:rolleyes:

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
2.192
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Hører om at flere bedrifter gir faen i QA dette koster jo penger , billigere å gi kunde et nytt produkt i en reklamasjon sak .

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.761
Torget vurderinger
12
Og av den grunn vil jeg heller ha færre gode ting enn livet fullt av dritt. Jeg hører stadig folk som sier "det spiller ingen rolle, det er bare å kaste og kjøpe ny". De får aldri gleden av å benytte presisjonsverktøy og kvalitetsprodukter. Jeg er lei dårlige produkter og tror kvalitet er rimeligst i lengden. Det gjelder å spotte hype for det finnes dyr og gjerne trendy dritt også.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Og av den grunn vil jeg heller ha færre gode ting enn livet fullt av dritt. Jeg hører stadig folk som sier "det spiller ingen rolle, det er bare å kaste og kjøpe ny". De får aldri gleden av å benytte presisjonsverktøy og kvalitetsprodukter. Jeg er lei dårlige produkter og tror kvalitet er rimeligst i lengden. Det gjelder å spotte hype for det finnes dyr og gjerne trendy dritt også.

Hvis det finnes en himmel så kommer du dit på grunn av din innstilling!!;)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.426
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Joda, enig med deg på generelt grunnlag. Men når det feks gjelder visse typer elektroverktøy som jeg som amatør kjøper for å løse et spesielt problem og som jeg vet bare kommer til å bli brukt 3-5 ganger i min levetid, ser jeg liten grunn til å sitte med proffutstyr dimensjonert for daglig bruk i en 20 årsperiode. Det blir bare for dyrt og dumt.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.761
Torget vurderinger
12
Det er unntaket, ikke regelen.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.426
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er unntaket, ikke regelen.
Kanskje for deg og folk som er mer aktive på bobbyfronten enn meg, men jeg tror nok ikke jeg er unntaket på mange områder. En skikkelig høytrykksspyler og sirkelsag, javel, men med floraen av verktøy som er tilgjengelig i våre dager er det mye som står ubrukt flere år om gangen.

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.364
Hadde nylig en episode hvor mikrobølgeovnen sluttet å varme maten (etter 15 år). Siden denne var innebygd og det var bortimot umulig finne en svart innebygd mikro til salgs, tok jeg skruetrekkeren i bruk. Det åpenbare var at sikringen hadde røket, da den nye røk med en gang viste videre feilsøking at en diode og kondensatoren til spenningsdobler kretsen var røket.
300kr i deler fra ebay, så fungerte den som aldri før. :)
Ca 5000kr spart og ny lærdom på kjøpet. Heretter får ikke hvitevarene forlate huset før jeg har prøvd ett par gjenopplivings forsøk.

Blir kvalm av planlagt foreldelse, til slutt kommer vi til å drukne i vår egen dritt.

Anbefaler å se denne dokumentaren om planlagt foreldelse.

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
Slike som kan noe praktisk blir snart en utdøende rase,
og har de allikevel det genet er de redde for huden i nevene.
På med hansker i så fall,eller sett ut jobben til polakker.
Men det enkleste er å dra kortet,kjøp nytt.

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
775
Sted
Kristiansand
Jeg skulle være flink å fikse et ødelagt toast-jern. Trodde det var en ledning som var løs, eller noe enkelt noe. Når jeg skulle teste den begynte den å brenne ... Så det er jo den siden av det også ... :)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.981
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg er som vanlig relativt fornøyd med tingenes tilstand.

Jeg har vel ihvertfall ikke noe mindre enn gjennomsnittet hva angår elektriske apparater, og opplevere vel i grunn sjeldent at ting ryker - med mulig unntakt av PCer...(Men der har jeg trolig litt skyld selv da de ofte står inneklemt med dårlig ventilasjon).

Men det er klart at kvaliteten på varene vi kjøper er blitt dårligere - og det er fordi vi etterpør billigere varer.

Ta tallene med en klype salt - men en kommuneansatt tjenste vel ca 1500,-/mnd i 1963. En Kurer reiseradio kostet 548,-. Man kunne altså kjøpe seg 3 stk radio for en månedslønn. Og det kan vel også tenkes at man tok bedre vare på ting, når de kostet såpass. Og på den tiden hadde man kanskje mellom 5 og 10 apparater som kunne plugges i veggen. I dag har vel mange av oss 100.

I dag tjener man vel i kommunen 40 000,- i snitt - så hvis man kjøper seg 3 stk radio for denne summen- så er sikkert kvaliteten også bra. Men i steden kan man i grunn kjøpe seg en komplett pakke med TV, radio, Vask, tørk, komfyr, støvsuger, mikro, kjøleskap, oppvask, osv osv osv.

Til og med toppmodellene til Miele er vel i dag relativt sett billigere enn hva en komfyr kostet i 1960 - men forbrukerne vil heller ha kampanjemodellen til 2995,-.

Mvh
OMF

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.363
Så denne gamle tråden er vekket til live? ;)

I ettertid etter at tråden ble skrevet har det gått langt bedre med bransjen enn hva jeg trodde. Det har vel vært omsetningsrekorder flere ganger. Vi trenger tydeligvis nye duppeditter hele tiden.

Men at antallet fysiske utsalgssteder vil gå ned i årene som kommer, er vel liten tvil om.

Topp Bunn