Stafett 17

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Fine Genesis anmeldelser, selv om konklusjonen er veldig forskjeldig.
    Jeg har hørt endel på gammel Genesis de siste årene og denne er absolutt blant favorittene, er nok gruppen på sitt høydepunkt ja.
    Kunne glatt gitt denne 9 (eller kanskje 10 på rette dagen). :)

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Lånte Genesis-plata fra biblioteket idag. Noe av det første jeg legger merke til er den delikate perkusjonen av Phil Collins. Tror jeg kan like dette.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    OAlex skrev:
    Lånte Genesis-plata fra biblioteket idag. Noe av det første jeg legger merke til er den delikate perkusjonen av Phil Collins. Tror jeg kan like dette.
    selvsagt ;)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Genesis plata er et supert album.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Super melding, Fingers!
    Skal brenne ut Genesis og ha den i bilen over fjellet i morgon — tviler ikkje på karakteren.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Maxinquaye
    Tricky

Denne gledet jeg meg over å få. En plate som har havnet i arkivet på midten av 90 tallet og ikke spilt på svært mange år. Var på konsert med Tricky på Quarten – uten at jeg husker stor fra det – så da var det nok en knall konsert….tror jeg….kanskje….
    I ettertid har jeg fra tid til annen hørt bruddstykker av noen få spor – typisk på tv og en sjelden gang på radio, men det er jo christiansands fra Pre-Millennium Tension som kom en gang senhøst/vinter 1996 som er den store norske hiten.
    Nå 15-16 år etter jeg hørt denne skiva sist så er det jo artig å se hva den får frem.

Tricky var jo på rett sted til rett tid og plaserers vel i electronica/trip-hop kategorien sammen med Massive Attack og Portishead med flere selv om etter min mening har Massive Attack og Portishead gjort at Tricky har kommet i skyggen. Tricky er svært intenst, kaldt og mørkt og gjenspeiler musikalsk et svært lite optimistisk verdensbilde med tunge suggerende rytmer, en rytme jeg liker. Det foregår mye artig i de lave frekvenser som jeg ikke husker å ha lagt merke til før – men så har jeg vel ikke hatt utstyr til å legge merke til det heller.

Det hele starter med den svært forføriske og vakre «Overcome». Denne står seg den dag som en knallgod låt som har livets rett og når man oppsummerer 90 tallet så er dette en låt som ikke burde glemmes.
    Neste ut på listen over ting som burde trekkes frem er «Hell is round the corner» – Fjellvettregler I ny drakt. En slow-rap til en sløy låt. Tenker det er mange som har hatt denne som bakteppe når rusen man røyker setter inn. Monotont, halvskittent og må bare høre litt til låt.

Utover så begynner jeg å gå lei. Blir mye av det samme, selv om låter som Aftermatch kan nevnes og alle låter har sitt særpreg så blir det litt for mye. Jeg vil tro at tar man litt vilkårlig ut 6 sanger så funker dette enda. 12 låter og nesten 60 minutter er for mye for undertegnede og klarer ikke å opprettholde interessen lenge nok.

Et artig gjensyn til noe som har stått seg forbausende godt og er en god 6er på skalaen med enkeltspor som utvilsomt står til toppklassekarakter. Hadde skiva vært kortere så ville den ha bikket opp til en god sjuer i mine ører. Fant det også vanskelig å anmelde denne skiva, litt da jeg egentlig ikke er interessert i å vite mer om Tricky, litt da jeg synes dette albumet er det beste han har gitt ut, og de påfølgende album (siste kom i 2010) har ikke trigget meg til å bruke noe mer tid på artisten. Noe man har spilt en del – for så å la den gå i glemmeboka.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    En god anmeldelse H.R., jeg kjenner godt igjen egen opplevelse av skiva i det du skriver, men skårer den nok til en 7er selv.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    H.R skrev:
    Det var da veldig fingern, men hvor er brasse?????
    Har innpiskerene sviktet helt?
    Skal man dømme etter siste innlegg; på vei over fjellet.

Alt er som det pleier.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    God anmeldelse H.R.

Jeg har aldri blitt helt fortrolig med Maxinquaye. I samme sjanger er Portishead - "Dummy" og Massive Attack - "Blue lines" bedre album.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    OAlex skrev:
    God anmeldelse H.R.

Jeg har aldri blitt helt fortrolig med Maxinquaye. I samme sjanger er Portishead - "Dummy" og Massive Attack - "Blue lines" bedre album.
    enig. Selv liker jeg og spiller jeg en del Massive Attack. Det er et helt annet driv. Dummy - det spilte jeg en del før, men av en eller annen grunn så passer den aldri dagsformen lenger.

U

utgatt60135

Gjest
    H.R skrev:
    Kan nesten ikke piske når fristen ikke har gått ut. Men Brasse har glemt før, så det blir sendt ut en PM snart.

Knall anmeldelse HR. Lenge siden jeg har hørt Tricky i sin helhet, men synes musikken er überkul - dritbra! Fet! Herlig! Men jeg vet faktisk svært lite om artisten så jeg hadde satt pris på litt info, HR. Sist jeg hørte på den kunne det virke som jeg også synes det kan bli litt mye av det gode, men synes 6-7 er for lav score for en slik plate som står som en påle i historien for meg. Om det så er litt døfett så synes jeg det beste er så bra at det er en 9/10 plate :D.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    Takk for anmeldelse, H.R.
    Maxinquaye er den beste til Tricky, synes jeg, låtmaterialet jevnere enn på de andre. Da Maxinquaye den kom ut ville jeg ha gitt den en 9`er, men i dag en 7`er.
    (A propos Massive Attack og Portishead: også de siste platene deres er ganske gode).

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.151
    Sted
    Sortland
    Flott anmeldelse HR.

selv er jeg på linje med Lyngen her; liker veldig godt den vridde og lettere paranoide stemningen over albumet,
    og finner egentlig ingen svakheter.
    på jobb til 22 i dag så får nok kommentere brasse i morgen.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hansern skrev:
    Flott anmeldelse HR.

selv er jeg på linje med Lyngen her; liker veldig godt den vridde og lettere paranoide stemningen over albumet,
    og finner egentlig ingen svakheter.
    på jobb til 22 i dag så får nok kommentere brasse i morgen.
    jo takk. Det er godt at du er mer på linje med lyngen - det var tross alt du som nominerte skiva ;D

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Lyngen skrev:
    H.R skrev:
    Kan nesten ikke piske når fristen ikke har gått ut. Men Brasse har glemt før, så det blir sendt ut en PM snart.

Knall anmeldelse HR. Lenge siden jeg har hørt Tricky i sin helhet, men synes musikken er überkul - dritbra! Fet! Herlig! Men jeg vet faktisk svært lite om artisten så jeg hadde satt pris på litt info, HR. Sist jeg hørte på den kunne det virke som jeg også synes det kan bli litt mye av det gode, men synes 6-7 er for lav score for en slik plate som står som en påle i historien for meg. Om det så er litt døfett så synes jeg det beste er så bra at det er en 9/10 plate  :D.
    Kan være at 6-7 er for lite for deg, men for meg er det en rimelig god karakter. Det er faktisk ikke mye som bikker over 7 for egen del. De over der er for det som jeg finner svært spesielt-

Info om artisten - vel i så måte er google din bestevenn. Jeg er sjelden interessert i noen ting som helst om en artist. Jeg bryr meg kun om musikken - og bandnavn - artistens biografi er for meg ravende likegyldig. Leser sjelden på et cover for å se hvem som spiller. Er lykkelig hver gang jeg husker hva bandet jeg har lyst til å spille heter...

U

utgatt60135

Gjest
    H.R skrev:
    Jeg er sjelden interessert i noen ting som helst om en artist. Jeg bryr meg kun om musikken - og bandnavn - artistens biografi er for meg ravende likegyldig. Leser sjelden på et cover for å se hvem som spiller. Er lykkelig hver gang jeg husker hva bandet jeg har lyst til å spille heter...
    Det er en grei sak. Jeg har det slik med film og skuespillere, men ikke med musikk. Skulle alltid ønske at jeg kjente bedre til artistene og album-tilblivelsen bedre.

Brasse kommer med sin etterhvert :).

Spotify problemer nok engang dessverre, men håper det er i orden i morgen. Jeg er i etterkant nok engang (hvorfor skal man alltid utsette ting selv om man har tid :-[)

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg har rett og slett nedprioritert albumstafetten i dag og ikke vært hjemme før nå. Har dessverre ikke forhåndslaget den, så i stedet for å rote ned noe i kveld bruker jeg fridagen i morgen og tar i mot litt pisking i kveld heller.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Barn forteller hva de gjør, menn hva de har gjort, dårer hva de skal gjøre. ;D
    Johan Oxenstierna

Den satt tenker jeg ;D

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Etter at gårsdagen ble ganske anderledes enn planlagt kommer anmeldelsen min først nå. :p

The Parting Gift - Strychnine Dandelion (2010)

The Parting Gift er ikke så mye et band som et prosjekt mellom Greg Cartwright (Reigning Sound, The Oblivians) og Coco Hames (The Ettes) med Dan Auerbach (The Black Keys), Patrick Keeler (The Raconteurs), Jem Cohen og Poni Silver som backing band.
    Platen inneholder 15 spor, 14 orginale og 1 cover (Rolling Stone's (Walkin' Through The) Sleepy City som tilsammen klokker inn på i underkant av 36 minutt.
    Dette er nostalgisk garagerock med ispedd punk, country, soul og blues. Greg og Coco deler på vokaljobben og jeg bare elsker stemmene til begge vokalistene og spesielt vokalen til greg på Strange Disposition er intet mindre enn råtøft.
    Her er herlige låter på rad og rekke og platefyllere finnes det ikke snev av selv om enkelte sanger er fort gjort og glemme, men jeg føler mer det er på grunn av at de andre sangene er så bra, for når jeg tar for meg sang for sang på platen er ingen dårlige.
    Favoritter på platen er tidligere nemte Strange Disposition samt Hanna og tittelkuttet Strychnine Dandelion.
    Jeg føler at denne plata er en klassiker i den litt rolige delen av garagerocken og er absolutt verdt 10/10.

Edit: Ser jeg klarte og levere før Lyngen likevell ;)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Helt korrekt, Bent ! ;D

Forøvrig, de to siste ukene har mine arbeidsdager vært minimum 07.00-21.00 + helger. Jeg vil derfor tidligst få levert etter kl 22 i morgen kveld, og anmeldelsen kommer til å være dårligere enn sexlivet til den jevne hfs'er.
    Så er dere advart.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    Helt korrekt, Bent ! ;D

Forøvrig, de to siste ukene har mine arbeidsdager vært minimum 07.00-21.00 + helger. Jeg vil derfor tidligst få levert etter kl 22 i morgen kveld, og anmeldelsen kommer til å være dårligere enn sexlivet til den jevne hfs'er.
    Så er dere advart.
    Ikke-eksisterende med andre ord?

Har litt samme problemet når det gjelder leveranse. En god del kveldsjobbing denne uken, og morgendagen er plutselig fullstendig fullbooket. Må en lang kjøretur på eftan som ikke var planlagt. Så enten kommer det noe skrot i mårra tidlig, eller så kommer det noe bittelitt mindre skrot lørdagen. Samma for meg.

Ellers knallbra om Parting gifts. Det er ei feitaplate, uungåelig når G. Cartwright er med.

U

utgatt60135

Gjest
    The Parting Gifts - Strychnine Dandelions (2009)

The Parting Gifts består av vokalist Greg Cartwright som er frontmann i Reigning Sound og en av de tre medlemmene i Oblivians som kommer med ny plate snart. Han har spilt i noen andre band også. Lindsay “Coco” Hames i The Ettes, to fra Raconteurs og Dan Auberbach i The Black Keys. En lite supergruppe alså.

The Ettes er ukjent for meg, men jeg liker godt hennes vokalbidrag og som så ofte setter jeg pris på blanding av kvinnelig og mannlig vokal. Cartwright har en umisskjennelig særpreg i stemmen som jeg kan like godt, men er ikke noen favorittvokalist. Hes, grov, uslepen men ikke brilliant.

Jeg spilte denne platen litt ettersom den fikk så mye oppmerksomhet her på sentralen da den kom ut, men jeg sliter med to motstridene følelser totalt sett. På en side liker jeg plata godt. Den har gode melodier, bra teft, spillglede, variasjon og har bra ekthet over seg. Men på den andre siden så er det noe som ikke griper helt fatt i meg og det er så vanskelig å sette fingeren på hva det er. Hører på The Shine i det jeg grubler og den er bra represantivt for tvilen. Det er ett eller annet som skurrer i mine ører. Ah.. jeg klarer ikke å sette ord på det. Er det en grunnmur i melodiene som har opphav fra country? Det er antagelig melodilinjene og rytmikken som ikke passer min smak helt. En dose soul også? Det er to sjangere jeg bare ikke liker.

Men det er noen høydepunkter her. Born To Be Blue (selvfølgelig spor 6), med en herlig vokal av Hames. Hun kunne gjerne ha synget hele albumet for min del. Roligere My Baby Tonight et også en flott låt hvor blues´en regjerer i bunn. Liker vokalen her litt bedre. Er det ikke Dan Auerbach eller tar jeg feil? (Walking through The) Sleepy City er også en fengende enkel god låt med denne gangen mer pop strukturer. Disse tre er mine favoritter fra albumet.

Og så har vi endel låter i god gammel garasjeband tradisjon som jeg synes er småtøft, nokså engasjernede, upretesiøst, men ikke storartet. Lydkvaliteten er dårlig, men det er vel ikke så nøye for denne sjangeren. Det skal vel kanskje være litt grovt og uhøvlet i soundet.

Jeg synes plata fortjener 7, men for meg blir det en god;

6/10

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    se der ja
    Bent - du har god smak ;D
    Når det kommer til lyngen derimot. Neida - godt jobba. en 6-7 er er faktisk ganske god vurdering for noe som ikke sitter som et skudd.

Skal ikke diskutere smak og hvorfor - hvorfor ikke.
    Men det som trigger med med denne skiva er at den er kul, har innlevelse og spilleglede. At jeg faktisk tror på artistenen og at de klarer å formidle dette på en fremragende måte. Dekker dermed et behov for undertegnede.

Jeg synes det er god lyd på denne men så har jeg den på vinyl da.
    Karakter - vetta F - men spiller denne sånn passe ofte og blir i godt humør hver gang.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Brasses anmeldelse ble veldig intetsigende :p

Bent og Lyngen har skrevet to gode anmeldelser, stafett på sitt beste, to ulike, men god argumenterte syn. Hos meg ville nok Strykninløvetanner fått 7 eller 8 avhengig av dagsformen..

U

utgatt60135

Gjest
    Takk! Vi er vel egentlig ganske enige om styrkene til gruppa og albumet de har snekret sammen - bare i varierende styrkegrad.

Brasse har meldt seg og sier anmeldelsen skal komme til slutt, så vi får se. Det passet jo forsåvidt av vi begge var sene med Parting Gifts i allefall ;).

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Lyngen skrev:
    Takk! Vi er vel egentlig ganske enige om styrkene til gruppa og albumet de har snekret sammen - bare i varierende styrkegrad.

Brasse har meldt seg og sier anmeldelsen skal komme til slutt, så vi får se. Det passet jo forsåvidt av vi begge var sene med Parting Gifts i allefall ;).
    Nope. Forsinkelser som ikke er varslet i god til på forhånd anses kun som slendrian. ;D

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Takker for fine tilbakemeldinger, flott anmeldelse av deg og Lyngen og du har nok rett i at vi ganske enige om styrkene selvom jeg er nok noe gladere Greg's vokal enn deg ;)
    Jeg skal helt klart dukke dypere ned i Greg Cartwright's verden og er allerede godt i gang. :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Eg blir rimelig opptatt i mårra så meldinga mi av Seid kommer i kveld. Noen får gå motstrøms her og levere før deadline ::)

Har for så vidt hatt god tid til lytting, men som alltid, forjævli dårlig tid til å skrive.

Lyngen er på bærtur når det gjelder vokalen til Greg.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.737
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Sånn sett fra sidelinja fikk de godt skrevne anmeldelsene fra Bent/Lyngen meg til å bestemme meg for å sjekke ut denne plata.

Sjøl om jeg ikke fikk meg slutten av Lyngens anmeldelse. Det hele stoppet opp for meg der det sto at han ikke liker soul. Er også det mulig, tenkte jeg.

Kan ikke annet enn like sånne uttalelser, særlig etter et par gode halvlitere. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn