Stafett 17

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.151
    Sted
    Sortland
    rakk ikke denne, men har hørt litt på den forrige (?) - denne er desidert på ''må-høre'' lista!
    selv om bandnavnet er av en annen verden..... er det noen som kan forklare om det er et fysisk fenomen eller bare tull?

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Hansern skrev:
    rakk ikke denne, men har hørt litt på den forrige (?) - denne er desidert på ''må-høre'' lista!
    selv om bandnavnet er av en annen verden..... er det noen som kan forklare om det er et fysisk fenomen eller bare tull?
    Sitat fra: http://www.spinner.com/2010/03/16/deleted-waveform-gatherings-interview-sxsw-2010/
    How did you come up with your band name?

Deleted Waveform Gatherings was originally a name I had planned for a more experimental solo project while I was still in the Dipsomaniacs. The plan was to ask other artists for music they had edited out of their sessions and then I was going to put these snippets together and compose new music around them. I guess in the '60s the band would have been called something like the Cut Out Tape Snippets Explosion, but because most bands are working digitally these days, I ended up with Deleted Waveform Gatherings.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.308
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikke bort i fra at jeg hadde gitt en høyere karakter ved litt mer lytting.
    Vi er også rimelig samstemte.

Håvard

U

utgatt60135

Gjest
    Deleted Waveform Gatherings - Ghost, She Said er en plate som for meg ender rett under streken av hva jeg synes er verd å bruke mye tid på. Ikke fordi den ikke er så god for det er den, men det er så mye annet som er enda bedre. Fine 60-talls melodier, ganske fengende og god vokal men det mangler et trinn for at jeg skal bli begeistret. Enda mer tydeligere melodier som fester seg, enda bedre riff og en vokal med litt mer autoritet. Låtene går litt i ett uten å skille seg så mye ut tross 60-talls soundet, men enig i at Ghost, she said er en flott låt. Blir mye nesten, så den går bare såvidt over 7 streken i min vurdering. 7,0. 7,1.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.308
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Liker best et karaktersystem som går til 6.
    I mine skoe er 7 helt klart verdt å lytte til. 5 er noe annet.
    Håvard

U

utgatt60135

Gjest
    Haavard skrev:
    I mine skoe er 7 helt klart verdt å lytte til. 5 er noe annet.
    Håvard
    Ja, men de samler fort støv da det er så mange 8 plater :). Musikk er en knallhard konkurranse (for å bli spilt mye).

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    hei
    min eneste kollega og medeier i firmaet vi driver har blitt akutt og alvorlig syk. Dette innebærer at jeg må trekke meg som leder av albumstafetten. Håper noen føler seg kallet til å ta roret. jeg skal forsøke å anmelde min plate men vet ikke om jeg får tid. det blir mye å gjøre noen uker

baard

U

utgatt60135

Gjest
    Leit å høre fingeren :-\. Håper han kommer seg fort.

Jeg kan ta over.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Lyngen skrev:
    Leit å høre fingeren :-\. Håper han kommer seg fort.

Jeg kan ta over.
    takker Lyngen. Han hadde vist fått hjernehinnebetennelse og lungebetennelse i følge kona.

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Trist å høre dette.Jeg poster selv i løpet av dagen.

mvh. s,

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    (Det her blir litt amputert i og med at donnerwetter ikke kunne ta denne,og jeg hadde alt klart som pm til 65finger i går kveld.)

The Flaming Sideburns - hallelujah rock.n rollah (2001)

The flaming Sideburns er noen kjekke karer fra Finland som har holdt det gående siden midten av nittitallet.Frontfigur Jorge "speedo"Martinez er riktignok en argentiner som har forvillet seg opp til de tusen sjøers land.Dette forklarer hvorfor han nå og da slår over til morsmålet i,hva skal vi si,vokalarbeidet.

Gruppa har gitt ut en drøss med singler,splitplater,liveskiver og samlere.'Hallelujah rock'n rollah' er deres første ordentlige fullengder.Lyden er så som så,men dette er nok musikk som passer best live,på høyt volum og med plenty av promille i salen.

Musikken er det man kan kalle garagerock.Her handler det om rølp,dop og senoritas.Plata starter med en kanonbra drivendes rocklåt,'loose my soul'.Her legges lista kanskje litt for høyt.De klarer ikke å matche denne før mot slutten av de i alt 11 kuttene på albumet.Det blir heller ikke så bra når de roer tempoet litt med låter som 'flowers'.Dette minner litt for mye om Velvet Underground og kanskje Stones.Rockeklisjèene står i kø her,og de kunne neppe vært nyktre når de komponerte 'world domination'.

I en sjanger hvor mye er tillatt syns jeg de har lite særpreg.Her er det litt tangenter og innslag av kvinnelig vokal,men stort sett låter det som utallige andre garagerockband.Det må nevnes at dette er ikke mitt sterkeste fag.

Hadde jeg vært tjue år yngre og kunne ha drukket en halv Jack Daniels på styrten hadde denne vært midt i blinken.Nå har ikke denne musikken særlig relevans for mitt liv.Jeg trekker litt på skuldrene og serverer den en diplomatisk sekser.

mvh. s,

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Det ble til at jeg postet like etter innlegget ditt Hansern.Hadde nettopp knotet det ned på nytt.

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
    Ja, alle poster selv fra nå av (synes det er mer estetisk). Da er jo fint å få de samlet på samme tidspunkt, men jeg synes det er for strengt å kreve levering i et så lite vindu. Åpent hele døgnet som vanlig nå som jeg har tatt over styringen. Men det er fint å vente med kommentering til begge har levert. OG det er MEGET fint om ALLE skriver en tilbakemelding!!!

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.151
    Sted
    Sortland
    The Flamin' Sideburns - Halleluja Rock 'n' Rolla

Av og til møter man virkelige gåter i kunsten: Om kunstneren forklarer at selv om det ser ut som kitsch - så blir det kunst fordi han vet at det er kitsch når han maler det, ergo er det ikke kitsh som pretenderer å være kunst, men kunst som later som om det er kitsh - og dermed er det kunst. Greit. Men om jeg som publikum vurderer det som kitsch - så vil det allikevel være akkurat det: Ræl.
    Sammenhengen med dette albumet spør du? Den er soleklar: Dette er kitsch. Dette er musikk som kan tolkes på meta-måten referert over: vi later ikke som om vi lager orntlig musikk, vi vet at det vi lager er enkle kopier av god musikk - men i og med at vi vet det så blir dette ortnlig musikk og ikke bare en kopi. Vel, som lytter er min vurdering at dette er dårlige kopier av skikkelig musikk. Med andre ord: Ræl.

En annen tilnærming til denne plata (ja jeg er så gammel at jeg omtaler 'album' som ''plater'' (etter 'LP plate' -ikke sant)) er følgende spørsmål: Hvor går skillet mellom en morsom og humørfyllt pastisj og ren ukledelig kopisme? Svaret er ved låt nr 3 på denne plata. De to første låtene gjorde at jeg smilte, rista litt på hodet og sa til meg selv at de holdt seg ihvertfall til klisjeene, og det er jo tross alt underholdende å høre på, men på låt 3 hørtes det ut som om de tar hele prosjektet på alvor.....og da blir det feil. De har nemlg ingenting å melde - det blir enkle kopier av sein 60-talls garasjerock. Stooges uten aggresjonen, poesien og potensen. Flatt og flaut.
    Men, som akkompagnement til øl og potetgull og postjuvenile diskusjoner om kvinnfolk og .....ehhhh jenter passer den som en tjo-san når det trengs.
    Dette er helt erketradisjonell musikk. Ikke fyllt med klisjeer - hele prosjektet er en stor klisje, gjennomført til minste detalj. Om du er av de som syns navn, albumtittel og cover virker litt i overkant klisjefyllt - styr unna - musikken er akkurat slik konseptet lover.
    Får poeng for konsistens og (en begrenset men dog tilstedeværende) underholdningsverdi.
    4/10

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.151
    Sted
    Sortland
    søndag formiddag må da være det ideelle tidspunktet for posting av anmeldelser? ;)

U

utgatt60135

Gjest
    Først og fremst gode anmeldelser, og er mest enig med Mikefish her selv om det ikke er helt i hans gate. Ikke helt min favorittsjanger, men god løssluppen garasjerock er nesten litt befriende synes jeg. Og dette er god rock´n roll synes jeg. Fikk tenning av den i går kveld og bestillte plata. Ikke fullt så begeistret i dagslys, men synes dette så abolutt holder til 7 på skalaen. Tøffe riff, godt driv og energisk vokal. Bra låter. Lonesome Rain har kanskje den jeg liker best. At de ikke lager noe nytt vil ikke jeg trekke for. Alt trenger ikke å være egenartet så lenge de ikke er middelmådige kopister for det synes jeg ikke der er. I allefall ikke noen bestemte uten at jeg har så mye kjennskap til alle band i sjangeren.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    superbra anmeldelser! takk til Hansern for at han steppet inn som vikar. er selvsagt totalt uenig i betraktningene. dette er energi og spillerglede! garagerock av beste merke. for min del trekker jeg sjelden historiske preferanser når jeg hører på musikk. er såpass overflatisk at enten liker jeg det eller ei. har det samme forholdet til kunst.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Gode anmeldelser. At det vurderes så pass ulikt gjør det hele mer interessant. Jeg liker the Flaming Sideburns, minner meg litt om Hanoi Rocks i sin finskhet (tror det er vokalen), men garasjerocken gjør Øreskjeggene mer spillbare enn Hanoi er for meg i dag.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.151
    Sted
    Sortland
    65finger skrev:
    superbra anmeldelser! takk til Hansern for at han steppet inn som vikar. er selvsagt totalt uenig i betraktningene. dette er energi og spillerglede! garagerock av beste merke. for min del trekker jeg sjelden historiske preferanser når jeg hører på musikk. er såpass overflatisk at enten liker jeg det eller ei. har det samme forholdet til kunst.
    ....ehhhh vikar? Skal vi ikke bare gå tilbake til at vi poster selv, evt adhoc samarbeid slik at vi ligger sånn passe nært i tidspunkt?

''historiske referanser'' - vel, jeg har det helt motsatt - jeg klarer ikke å høre noe uten å sammenligne. Blir litt som med filmer, samme historiene i ny innpakning blir kjedelig for meg, mister totalt interressen halvveis ut. Egentlig værst for meg.

''I don't know anything about art - but I know what I like! - der er vi nok helt på linje fingern ;)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    a) veldig gode anmeldelser av Ghost She Said, et av de sterkeste norske albumene de siste årene i min bok.

b) og det samme gjelder for The Flaming Sideburns (for et navn !) selv om jeg nok ville vært tilbøyelig til å gi den en litt høyere karakter for underholdningsverdien den har for meg.

c) synd at du måtte trekke deg som general, Fingern -men fullt forståelig valg. Synes det har fungert knallbra med at du poster anmeldelsene på samme tidspunkt. Det gjorde det hele mer interessant for min del.

U

utgatt60135

Gjest
    Hansern skrev:
    ''historiske referanser'' - vel, jeg har det helt motsatt - jeg klarer ikke å høre noe uten å sammenligne. Blir litt som med filmer, samme historiene i ny innpakning blir kjedelig for meg, mister totalt interressen halvveis ut. Egentlig værst for meg.
    Jeg har også ymtet at jeg ikke alltid skjønner at man skal sammenligne med historien så lenge ikke "referansen" er åpenbar lik.

Ja, værst for deg selv ;).

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hansern skrev:
    65finger skrev:
    ....ehhhh vikar? Skal vi ikke bare gå tilbake til at vi poster selv, evt adhoc samarbeid slik at vi ligger sånn passe nært i tidspunkt?

''I don't know anything about art - but I know what I like! - der er vi nok helt på linje fingern ;)
    vikar for donnervetter :) lyngen bestemmer

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    26.2 er visst i dag og da er det på tide med min anmeldelse av "the flaming Sideburns - Hallelujah Rock,n Rollah". Fant den ikke på Wimp så jeg fikk lånt meg en reklamefri Spotify bruker.

Bandet ble etablert i 1995 og alle er fra Finland utenom vokalisten som er fra Argentina.

Musikken er en form for bakgårdsrock som det er veldig lett å lytte til, passe skitten sound, fengende gitarspill og tydelig vokal. Problemet med plata er at jeg har hørt alt før.

Dette er musikk jeg godt kunne lyttet til over en lengre biltur, når jeg bestiller varer i SAP eller noe tilsvarende hvor det er behov for bakgrunnsmusikk men den fenger meg ikke tilstrekkelig så lysten til å utforske annen musikk fra gruppa er ikke tilstede. Siden det ikke fenger meg i noen stor grad blir karakteren fra meg helt på det jevne. Hadde jeg hørt musikken på en pub ville jeg nok satt større pris på den.

Beste låt er "Loose my soul"

6/10

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Anonym skrev:
    26.2 er visst i dag og da er det på tide med min anmeldelse av "the flaming Sideburns - Hallelujah Rock,n Rollah". Fant den ikke på Wimp så jeg fikk lånt meg en reklamefri Spotify bruker.

Bandet ble etablert i 1995 og alle er fra Finland utenom vokalisten som er fra Argentina.

Musikken er en form for bakgårdsrock som det er veldig lett å lytte til, passe skitten sound, fengende gitarspill og tydelig vokal. Problemet med plata er at jeg har hørt alt før.

Dette er musikk jeg godt kunne lyttet til over en lengre biltur, når jeg bestiller varer i SAP eller noe tilsvarende hvor det er behov for bakgrunnsmusikk men den fenger meg ikke tilstrekkelig så lysten til å utforske annen musikk fra gruppa er ikke tilstede. Siden det ikke fenger meg i noen stor grad blir karakteren fra meg helt på det jevne. Hadde jeg hørt musikken på en pub ville jeg nok satt større pris på den.

Beste låt er "Loose my soul"

6/10
    super anmeldelse!

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Heppsann,

Har vært uten pc-tilgang i helga grunnet ekskursjon i fuzzens tjenste, så har hatt vanskelig med å både lese/kommentere siste anmeldelser.

Men etter å ha lest kjapt gjennom siste dagers posting, så kan jeg si såpass at DWG skal det definitivt lyttes mer til. Har stående en plate eller to med Dipsomaniacs i heimen, og etter å ha lyttet til DWG fikk eg lyst til å snurre disse igjen også. Ikkje fått hørt nok til å kunne sette noen karakter på plata, men vi er nok over midten av skalaen ut fra det eg har hørt til nå.

Flaming sideburns er nå det det er 8) Til sitt formål fungerer plata ganske optimalt. Eg får lyst til både å drikke øl og å danse, og kan strengt tatt ingen av delene. Bandet er en fest uten like live, glemmer aldri smågale Eduardo Martinez henge opp ned i lysriggen på hulen. Plata hadde trolig landet et sted mellom 7 og 8 for min del. Ikkje akkurat nybrotsarbeid, men det er jo ei heller meninga, så eg holder derfor ikkje slikt mot de. Hyggelige nikk til Rolling Stones er ikkje negativt i mi bok.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.151
    Sted
    Sortland
    The Breeders - Pod

Hva skal man si om dette da? En feminin indie-supergruppe - det må da være en god ide?

Vel, desverre så innfrir damene ikke helt.
    Åpningen er en slapp, slentrende låt, med sliten og trøtt vokal, samt den typiske Cure-gitaren fra Three Imaginary Boys. Fortsettelsen er en vandring i indieland - ispedd litt folklore og blues bare for sikkerhets skyld. Låtene varierer mellom relativt fengende partier og partier med insisterende mas. Innlagt er en nokså slitsom og overspillt versjon av ''Happiness Is A Warm Gun'' - og uansett hva man mener om historiske sammenligninger; covrer man Beatles så blir man sammenlignet med Beatles. Nok sagt.
    Skal ikke tvære dette ut; albumet karakteriseres først og fremst av fravær av originalitet og konsistens. Låtsnekringen er rett og slett ikke god nok. Etter 10 minutter er man like uengasjert som vokalisten høres ut til å være. Gitardominert lydbilde, noe som slettes ikke er noe minus, men det blir desverre for kjedelig gjennomført. Låter veldig av tidlig 80-talls England, noe som jo i og for seg er sympatisk. Konseptet er jo også en morsom ide: 4/10

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Er jeg inne i et vaskeekte delirium, eller er det postet anmeldelse av to forskjellige album på samme dag ?

U

utgatt60135

Gjest
    Hansern skrev:
    Hva skal man si om dette da? En feminin indie-supergruppe - det må da være en god ide?
    Bra anmeldelse Hansern :). Skal vente med å kommentere plata til Brasse kommer med sin (bare han ikke har glemt oss igjen :-\).

Men heter det maskulin gruppe også ::)? På hvilken måte mener du at det er indie? Hvorfor er det viktig å bruke ordet i stedet for bare rock for det er vel det det er? Alternativ rock
    kanskje for 30 år siden, men ikke i dag.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    I min bok er Breeders i alle fall alternativ nittitallsrock. Kim Deal's spinoff fra Pixies. Selv har jeg bare oppfølgeren, Last Splash, som er morsom. Pod har jeg ikke fått hørt på, men alt Steve Albini tar i blir vel til gull? ;)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    The Breeders - Pod

Hei Pixies, hei Peel Sessions, hei 1990!

Førsteplata til sideprosjektet til Kim Deal og Søstra er ein fragmentert affære. Svevande og pirrande stemmer saman med ein rå blunketrommelyd, rett-ut-av-forsterkeren-bass og heksefiolin. Det let som det er risset ned i platerillene med eit barberblad.

Ikkje berre er kontrastane interessante i bandet sjølv, men POD er ei demoplate uten den store heilheita mellom låtane. Meir eit sammensurium av mørkt og lyst, ømt og rått der sounden er limet.
    Plata føles som ein "b-sides and rarities", som om den er utanfor og på sida av. Og på samme måte som b-sider kan vera dei beste sidene er det lett å plukke og like låtane på POD, utan at ein får den store opplevinga av heilheta.

Pod er vakker og mørk, sjarmerande og skarp, ubehagelig og intens. Den har godt av høgt volum og rett modus — er det på plass er duka for ein skjønn halvtime.

7/10

---

Bonusmelding funne på nettet, desverre utan karakter:

think that POD suck.
    That may be the case, but this is by the Breeders
    Their lead singer is gay
    Homophobe
    LISTEN TO METALLICA< THEY ARE THE BEST
    Their lead singer is gay.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Gode anmeldelser av Pod. Jeg synes det virker som dere har hørt samme plata. Min karakter og begrunnelse ligger nok nært Brasses vurdering.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Henger meg på Burnt. Det er "noen" år siden eg har hørt på the breeders, og det var da mest the last splash det gikk i. Men at Kim Deal har en stemme det er fascinerende å høre på, er det liten tvil om.

Breeders minnet meg imidlertid på noe annet Kim Deal'sk, nemlig the Amps, kor denne fantastiske låta befinner seg (mener den er co-written med sjølvaste Bob Pollard)

Likte alltid denne plata bedre enn ting fra the breeders. Den skal eg jaggu finne frem igjen en dag.

U

utgatt60135

Gjest
    Anmeldelsen din kom sent men godt, Brasse :). Tror jeg er temmelig enig med deg. Jeg har faktisk bare Last Splash som jeg liker meget godt. Pod har jeg faktisk ikke hørt på før merkelig nok (tror jeg) og den er jo også meget god. Minst like god som Last Splash? Så denne ble kjøpt inn umiddelbart og er andre kjøpte plate fra stafetten. Ikke værst det :). Så takk til OAlex som meldte den på. Liker også dynamikken i plata godt og hun har en flott vokal. Opplever den absolutt ikke sliten og trøtt, heller lekent og kreativt lagd. Kjedelig og lite kreativt? Vel, ikke i mine ører. Jeg lurer på om jeg ville ha satt en karakter høyere, nemlig 8. Synes den fortjener det. Jeg sterkt uenig i Hanserns synspunkter denne gangen, men det går ofte i bølger det der ;). Du skal ha pluss for å ikke kalle det indie, Brasse 8).

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Bra anmeldelser ! Kjøpte 'pod' da den ble sluppet på markedet.Den er således en av de eldste compactdisc-platene i samlinga.Evigheter siden sist den ble spilt.Holder også en knapp på 'last splash'.

mvh. s,

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Flotte tilbakemeldinger på Pod. Denne plata spilles ganske ofte og må regnes som en favoritt. Den mangler kanskje litt struktur og helhet, og Beatlescoveren er ufattelig grusom (originalen har jeg ikke hørt), men det negative oppveies av lekenhet og spilleglede. Vokalen er rett og slett deilig å høre på. Lydkvaliteten er veldig god. Jeg er 100% enig i det Lyngen skriver. Min karakter ville dog blitt 8+.

Last Splash har jeg faktisk ikke hørt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn