(Det her blir litt amputert i og med at donnerwetter ikke kunne ta denne,og jeg hadde alt klart som pm til 65finger i går kveld.)
The Flaming Sideburns - hallelujah rock.n rollah (2001)
The flaming Sideburns er noen kjekke karer fra Finland som har holdt det gående siden midten av nittitallet.Frontfigur Jorge "speedo"Martinez er riktignok en argentiner som har forvillet seg opp til de tusen sjøers land.Dette forklarer hvorfor han nå og da slår over til morsmålet i,hva skal vi si,vokalarbeidet.
Gruppa har gitt ut en drøss med singler,splitplater,liveskiver og samlere.'Hallelujah rock'n rollah' er deres første ordentlige fullengder.Lyden er så som så,men dette er nok musikk som passer best live,på høyt volum og med plenty av promille i salen.
Musikken er det man kan kalle garagerock.Her handler det om rølp,dop og senoritas.Plata starter med en kanonbra drivendes rocklåt,'loose my soul'.Her legges lista kanskje litt for høyt.De klarer ikke å matche denne før mot slutten av de i alt 11 kuttene på albumet.Det blir heller ikke så bra når de roer tempoet litt med låter som 'flowers'.Dette minner litt for mye om Velvet Underground og kanskje Stones.Rockeklisjèene står i kø her,og de kunne neppe vært nyktre når de komponerte 'world domination'.
I en sjanger hvor mye er tillatt syns jeg de har lite særpreg.Her er det litt tangenter og innslag av kvinnelig vokal,men stort sett låter det som utallige andre garagerockband.Det må nevnes at dette er ikke mitt sterkeste fag.
Hadde jeg vært tjue år yngre og kunne ha drukket en halv Jack Daniels på styrten hadde denne vært midt i blinken.Nå har ikke denne musikken særlig relevans for mitt liv.Jeg trekker litt på skuldrene og serverer den en diplomatisk sekser.
mvh. s,